Vikisevä ilmastoinnin kompura

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Slant Sickness, 14.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Avolava-Fordin kompura pitää mekkalaa. Ilmastointi on ollut tyhjänä ainakin sen 5 vuotta ja 364 päivää, mitä auto on mulla ollut. Joskus aiemmin on kitissyt pidemmän seisonnan jälkeen, mutta nyt tauotta.

    Ei ole tarvetta saada jäähdytystä nyt, eikä myöhempään. Voisko tommosen vaientaa laittamalla linjastoon ”jotakin öljyä”? Siis letkuliitin irti ja luraus jotakin, mikä voitelisi sen sisältä?
     
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ei kai sulla siinä kompurassa sisukset edes pyöri jos ei päällä. Päässä se vapaa kytkin yleensä joka voi hiljetä kiristämällä siitä keskeltä tai siitä on laakeriloppu
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Vapaakytkimen (magneettikytkimen) laakeri kuiva/vainaa. Tarkennetaan vielä että se kompuran hihnapyörän laakeri. Se kun hirttää kiinni niin remmi savuaa ja kunnolla kun ei pääse enää kiertämään kaikkia hihnapyöriä. Ittellä hirtti vanissa kiinni ja kyllä tuli sellainen huuto ja savu että huh huh.
    On ihan vaihdettavissa. Ensin se magneettikytkimen levy (uloin osa) mutteri akselilta pois ja ulosvetäjällä irti sitten hihnapyörä pois ulosvetäjällä ja kas siellä se laakeri on. Jos kuuleria ei halua toimimaan niin hommaa lyhyempi hihna ja ohita se kompuran hihnapyörä ennen ku hirttää jumiin.
     
    sibe70, Kustom STW ja juko7 tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Fordin hihnan reititys täytyy olla jotenkin erilaisilla kannattimilla ilman kompuraa koska tuo ei sovi menemään reittiä ilman sitä noilla osasijoitteluilla.

    Edit. Näyttää olevan liki yhtä pitkä hihna ilmastoinnitta, mutta pujotellaan sinne kiertämään vesipumpun ympäri "ihan toisin päin". Toki kompura on poistettava. Täytyypä kokeilla.
     
    Muokattu: 14.9.2021
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Omassa dötsin lavakulkineessa on remelin ”routine” siinä tarrassa konehuoneessa ilman ja ac kera. Ei auennut vaihdon yhteydessä kyllä reitti ilman kuvan katsomista itellekään. Ilman hapetinta reitti muuttuu jännästi vaikkei minusta ihan niin tarttiskaan. Kyllä amerikkalainen insinööri on viisas. Tosson jos joku tarttee vähän joka vehkeeseen:

    https://www.2carpros.com/diagrams
     
    Stang 72 tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Youtuubista ohjeet. Jos viittit ottaa sen hihnan löysälle ja pyöräytät kompuran hihnapyörää kuuluu kuivaa rohinaa niin laakeri paskana jos vielä tuntuu klappia niin äkkiä laakerikauppaan!
     
    sibe70 tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos sen saa kompuran poistamalla toisella hihnalla kuntoon, niin laakeri päätyy kompuroineen metallikeräykseen!
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Väliaikatietoja. Kävin ostamassa non-A/C version 2" lyhyemmän hihnan ja sitten tuossa pohjolan tallissa irroitin vanhan (hihnn). Tehostimen pumpussa on päittäistä välystä, muttei se rohise. Ja senhän ei kuulu kuulemma vinkua edes paksana. Mielummin rohisisi, sanoi korjaamon setä. Jäykkähän se on kun pumppaa edelleen innolla. Ilmastokompuran laakeri oli hyvä mutta se päädyn peltihäsmäkkä jotenkin ehkä välyksellinen. Irroittelin sen kompuran ja tuossa äsken ruokapöydässä rouvalle selitin, miten edistyksellisiä vehkeitä Ford autot ovat. Tuo on takuulla CADilla suunniteltu. Joka #%&" pultin edessä on jotakin, mikä estää normaalikokoisen työkalun käytön. UNC pulttien kehittäjälle kiitos. Kaikki aukesivat ilman keinoja.

    Kun joskus vaihdoin tulpat tuohon rivikutoseen, tarvitsin kolme erilaista avainta. Slanttimaailmasta tulleelle outoja juttuja tommoset.

    Kylmäkoneen pumppu on nyt erotettu autosta. On tallissa pulttikasansa keskellä. Huomenna menen ostamaan vielä lyhyemmän hihnan. Se mikä piti sopia, ei käy. Ylläoleva kuvapari serpentiinin pujottelusta antaa osviittaa, miksi. Ilmastoimattoman auton vesipumpun pylpyrä on suurempi, koska ei tarvitse tahkota ilmaa ilmastoinnin kennolle.

    Rakentelin vanhasta hihnasta, 21mm hylsystä ja rautalangasta sopivan mittavälineen, minkä mittainen hihna käy. Kun sen saan, on edessä asennus. Jos vinkuu, niin menee pajalle. Kai. Mulla ei ole semmoista ulosvedintä, minkä tuo kaipaa. Mistähän semmoisen saisi ostaa, jos ...

    Olisi kiva, että olisi joku pienikokoinen malli. Siis ulosvedin. Ei millään jaksattaisi laskea 20 litraa glykolisotkua pois ja ottaa vasta-asennettu syyläri veks ja ...
     
  10. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Camaron siirsin keväällä toiseen talliin, kaikki ihan jees. Nyt kun siirsin takasin toiseen niin tuli sellanen outo haju ja aikamoinen kärykin pellin alta. Palavan kumin tai muovin haju. Kun sammutti niin kauhea sihinä ja poksunta. Hyvä etten jättäny pihalle käyntiin kun autoja siirtelin ees taas, yleensä oon jättäny mut nyt en. Olis varmaan palanu?
    No ilmastoinnin kompurastahan se tuli. Serpentiini ok eli kompura ei o hirttäny, mutta joku siinä sisällä sitten ilmeisesti on pettänyt. Ei vikinää, kilinää tai muutakaan ole siinä ollut eikä ollut nytkään, mutta joku sieltä sisuksita petti?
    Ilmastoinnin täytin viimeksi muistaakseni ~05 ja kyllä sieltä viime kesänäkin vielä kylmää tuli. Toki, siitä on myös vuosia valunut virheää öljyä eli varmaan sitä kompuran öljyä.
    Vähällä, epäsäännöllisellä ajolla niin letkut ja lattia aina vihreenä.
    Mutta, kesäauto ja teetoppi kun on niin taitaa mennä ac delete pulleyn hankkimiseksi ja ilmastointiromppeet pois pellin alta hyllyyn talteen perikunnalle.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kompura se ääntäjä oli. Sopiva hihna käytätti kaupassa 2x. Ilmastoimattoman reittiopas serpentiinille oli oikein, mutta tässä on joku muu ero, koska tarvitsi vieläkin lyhyemmän hihnan. Flektin/vesipumpun pylpyrä on vissiin eri ilmastoidussa.

    Dodii. Kolmeksi vuodeksi ostettu ja nyt kuusi vuotta ajettu vaunu lähtee seuraavalle kolmivuotiskaudelle ilman kompuraa. Voimaa tuli ainakin 0,05 hp lisää! Ja viis kiloa pois!
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Hienoa etä homma hoitui ;)
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan uudella ja tahmealla hihnalla auto tuntui "oudolta". Ohjauksen keskellä oli vanhan auton klappi ja tehostus ylettömän voimakas. Vaan kun kilsat kertyivät (ei paljoakaan) ja hihna alkoi tutun vinkunan käännellessä, niin jopa oli ajettavuus ennallaan!
     

Kerro tästä muillekin!