Volvon perse huutaa kylmänä!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja vesku383, 18.12.2009.

  1. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Elikkäs ostin syksyllä tommosen 240 vulvan, ajatellen että kevääseen asti kestää.. Nyt on ruvennut kylmiltään lähtiessä perä? ujeltamaan korviasärkevästi(tai ainakin sisälle kuuluu helvetin kova ulina!). Mutta ääni alkaa kuulua vaan ja ainoastaan kun matkaa on taittanut parisataa metriä, ja hiljenee sitten vähitellen eikä enää kuulu ennenkuin on taas vähän aikaa seissyt(siis auto)! epäilen noita taka-akselin laakereita että pyörivät kuiviltaan vähän aikaa ennenkuin saavat voitelua ja hiljenevät? perässä ON öljyä. onko volvo 240 akseliin perehtyneitä paikalla? Eihän tuo mitään avaruustekniikkaa ole, mutta ei jaksais ruveta purkamaan kun tuo lämpimiltään on ihan hiljanen. varsinkaan pihalla ja pakkasessa! siis onko nuo laakerit pahat vaihtaa? Vai ajetaanko vika ulos, ehkä selviän kevääseen, saahan noita korvatulppia. En jaksanut rekisteröityä mihinkään vulvafoorumille :x
     
  2. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Perähän on Dana 30, eli jonkunlaista tietoa luulis joltain löytyvän.
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Ominaisuus, ei vika :rotfl: ainakin meijän traktorissa joka talvinen vitsaus.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kartaasin kannatinlaakeri kannattaa eka tarkistaa/vaihtaa, helpoin ja halvin kokeilu.
     
  5. J.M

    J.M 1st gear

    ja pyöränlaakerit kannattaa kattoo ennen perä remppaa.
     
  6. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Ominaisuus, ei vika ainakin meijän traktorissa joka talvinen vitsaus.


    Onkos tuo montakin talvea huutanut teillä? Ilmankos tuo syksyllä oli hiljanen! Pitänee vaan ajella ja keväällä laittaa myyntiin... hiljaisena :) Ei vaineen, vois jos ja kun ilmat lämpenee nuo pyöränlaakerit tsekata, samoin tuo kardaaninkannatin...
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Olisko 6 vuotta, ja vain jos on pakkasta yli15°C, muuten on ihan hiljanen. Ja huutaa sitten pitemmätkin matkat esim 20km.
     
  8. PasiK

    PasiK 1st gear

    Muutaman Volvon kokemuksella kannatinlaakeri, ei perä...
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Nyt on tässä menty 23 vuotta ko.automerkillä eikä yhtään huutavaa perää ole tullut vastaan ja vähimmillään on ollut vaan 231tkm mittarissa ja enimmillään reipas 800tkm ja tuolta väliltä useita eri versioita varmaan n.30kpl!
    Ai muistuipa mieleen et eräässä ollut perä saattoi ääntää pikkasen mut rauhottui kun sai banaania sisäänsä kun jätkät ei uskoneet intissä sen tehoon/siihen että se perä leikkaa kiinni sen laiton jälkeen,ei leikannut.

    Mut tosiaan hyvinkin voi olla se kannatinlaakeri ja niitä on sit kahta kokoa ja oikestaan mistään et voi päätellä kokoa ennen purkua.

    Tuosta -nikken- väittämästä et perä olis Dana30 on myös kuultu vastaväitteitä,ite en ota kantaa asiaan muuta kuin sen verran ettei se ainakaan kestä edes 1/4 osaa 60:n kestosta :wc:
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Onhan se 240 perä dana 30 (volvon tyyppi 1030) ja "vahvempi" versio 31 (1031) ja molemmat kestää pikkulohkonkin perässä aikansa. Ainakin kevyessä autossa.
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Se kartaasin halkaisija pitää mitata niin sen mukaan saa käypäsen laakerin. Hätätapauksessa siihen vois yrittää ruiskia spray vaseliinia (perä ilmaan ja auto tyhjäkäynnillä vaihde päällä jordaania pyöritellä), niin vois muutaman päivän ajella.
     
  12. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    hiutale

    operaatio kaurahiutale auttaa huutoon
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Ahaa eli siis siihen sopii Dana30:n lukko ym.hilppeet?

    Onko noissa sulla volvossa olleissa perissä ollut lukko et ne on hiukankaan aikaa kestäneet,ite kun noita on paukkunut ihan volvon koneillakin sikaa annettaessa :oops:
    Mistä muuten varmuudella erottaa kumpi perä tyyppi on kyseessä 1030 vai 1031?
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kemppilukko ollu. 10vuoden aikana hajonnu yks välitys, yhet kuoret ja ehkä 4 vetaria. Ja vetari menee ennemminki kempin takia kuin tehosta. Ihan hyviä volvon koneita oot vissiin rakennellu. Ei sillä ole väliä kumpi se perä on, kun ei se niistä kohdista kuitenkaan ratkea missä sitä eroa on.
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei noita volvojen koneita ole edes mitenkään sen kummemmin rakennettu,palikoita haalittu mistä on sattunut niitä hyvin edukkaasti saamaan mm.peltisarjan takia tuli purkuun koko auto.
    normikäytössä olleeseen vaihdoin löysemmän nokan ja sain siitä itelle sopivamman jne jne.

    Perät olleet lukottomia paljon ajettujen yksilöiden periä,osa siltään paikoilleen osa säädettynä.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kestäähän volvon perä rallicrossissakin pitkälti yli 300heppaa, jotku väittää 350hp:kin ja siellä on todella raakaa ajotyyliä, pitävää rengasta jne..
    No nää on näitä, mulla ei toimi carter kaasarit mut volvon perä kestää ajella 12s aikoja vartilla pikkulohkolla, jotku taas särkee volvon periä vakio volvon konella ja jotku jopa tykkää niistä carterin kaasareista! :D Ei tää oo onneks niin hirveen vakavaa kuitenkaan.
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Joo,on noita mun rikkomia periä kyllä ihmetelty niitä kun on paljon ja muilla tuntuvat kestävän assinakin noissa F-ryhmän keksinnöissä,täällä päin kun ei ole noita rallicrossiautoja.
    Samoin noita paljon kehuja saaneita GM:n C-klipsiperiä on mennyt,niin lukolla kuin ilman,tosi hyvää kamaa siis lentävine vetareineen 8)
    Mut noista peräjutuista sentään selviää vielä ja kovin moni ei ala tosissaan väittämään sitä tosi asiaa etteikö 9" Ford ole aika tavalla perien kunkku,Dana60:n lailla mut helpompi tehtävä välityksen ym.kohdalla sekä osia on saatavissa kotimaisten vauhtiputkien tiskeiltä hyllytavarana :D
    Sama koskee myös sen pienempää veljeä eli 8" ollen vaan aika tavalla kevyempi ja kestää ainakin ajaa slikseillä liimaradalla painavallakin autolla 11sek,matalan 12 se on jo kestänyt,mut se aika EI tullut carterin käsittämättömällä polttoaineen annostelijalla :soosoo:

    Juu,ei tämä vakavaa ole muuten kuin silloin jos joku oikein alkaa siitä carterista tykkäämään :)
     
  18. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Detroit lockerin lukolla varustettuna on kestänyt kovia tehoja monien turbo 240:ienkin alla. Todistetusti yli 400hv tehoja.

    30:in ja 31:n ero oli pinjonin ja ringin(miten toi pitäs suomentaa) vahvuuksissa, eli mittaamalla voisi saada selvyyden jos jollain olisi tarkat mitat.
     
  19. RPO

    RPO 1st gear

    Alkuperäiseen aiheeseen liittyen niin mun entisessä 240:ssä huusi aina kardaanin kannatinlaakeri kun oli alle -20 astetta pakkasta, kunnes oli ajanut muutama kilometri kylmäkäynnistyksen jälkeen. Eli ääni kannatinlaakerille täältä.

    Perän tyypistä senverran että joissakin malleissa on perän kuoreen valettu "1031" perämurikan sivussa alhaalla, en muista mikä puoli mutta... Tämä oli tilanne mun entisessä -86 240:ssä ja siinä oli myös tuo vasen alempi nurkka "suorakulmainen" kuten 700 sarjan perien tapaan. Kuulemma -86 jälkeen ei oo tehty enää 1030 periä, mutta tämä ei oo mikään virallinen tieto.

    Toinen tapa mistä voi tarkistaa mallin on akseliputken takapuolella oleva liimattu muovilappu jossa lukee perän tiedot, on yleensä massan alla ja en muista kumman puolen putki. Yleensä sijaitsee noin 30 cm perämurikasta.

    Kolmas tapa millä vois tarkistaa mallin on ehkä välityksien kautta, kaikki välitykset ei sovi (tai ei ole tarjottu) 1030 perään ja sama asia 1031 kanssa.
     
  20. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Entäs noi uudemmat 1041 perät, onko nekin jotain Dana yhteensopivia?

    Kop, kop, vielä perä ei huuda, mutta eihän sillä ole ajettukaan kuin 265 tkm.

    Jos joskus tulee remppaa, niin tietäis yhteensopivuuden, kun varmaan Dana osaa löytyy helpommin.

    Mulla perä kolistaa moottorijarrutuksessa (automaatti), voisko olla laakeripesä väljä vaiko ko. kartaaninkannatin?

    Autohan on '95 Volvo 945 Turbo.

    Tietääkö täällä joku, kuinka suuret sliksit (ja millä vanteilla) sopii taakse, kun haluais ton merikontin suoraankiihtyvyyden mitata?

    ...ja perähän on tuo wanha kunnon jäykkis...
     

Kerro tästä muillekin!