2000-luvun Pontiac GTO:t

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ata, 14.3.2008.

  1. ata

    ata Gearhead

    Uudessa V8-Magazinessa on juttu 2005 GTO 6.0:n kilvittämisestä Suomeen ei-muuttoautona, ihan mielenkiintoinen. Pieni sivuosa itsellänikin jutussa näytti olevan... :D Ja kyllähän se jutun kirjoittajakin täällä od:lla kirjoittelee...

    Hauska yhteensattuma on, että auto on kuvattu V8:siin Ahveniston Moottoriradalla, jossa myös mun auto kuvattiin aiemmin Spinneri Magazinessa olleeseen esittelyyn muutamaa vuotta aiemmin...

    Mun auto taas on FHRA American Car Showssa näytillä, täytyy vielä pientä hifistelyä tehdä, jarruthan mulla on jo tehokkaammat kuin tuossa LS2 6.0:ssa (ne alkuperäiset LS1-mallin jarrut joihin V8:n jutun kuvatekstissäkin viitattiin toki olivatkin alimittaiset ja siksi mullakaan ei niitä autossa nyt enää ole paikoillaan). Vielä australian HSV-tehomallin imuputki ym. paikoilleen ja siistimistä käytön jäljiltä että kehtaa halliin ajaa...
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Niin se on aina ollut....Muuten mielenkiintoista tarinaa täällä kyllä, vähän toki toi GTO on limppu livenä eli kookas raskaanoloinen. Onko ajossakin en osaa sanoa.
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Ei se mikään kevyt auto ole, omapaino tyhjänä n. 1700 kg ilman kuskia (1680 kg GM:n mukaan, 1710 kg FHRA:n vaa'an perusteella mun yksilöstä, tosi tankissa oli bensaa).
    Tiukkamutkaisella radalla kuten esimerkiski Alastarossa ei tiukimmissa mutkissa tahdo oikein kääntyä kuin kaasulla... syyttivät driftaamisesta... :D mutta se taas ei tuota ongelmia... aika helppo vielä kahva edelläkin... Ja pyöreä muotoilu saa auton näyttämään pienemmältä kuin on. Auto kun on kuitenkin saman pituinen kuin joidenkin täällä Euroopassa isonakin pitämä Opel Omega ja 10 cm sitä leveämpi. Mittanauhalla verraten Lotus Omegakin levikkeineen päivineen jää kapeammaksi. Mutta mid-size coupehan tuo on viralliselta amerkkalaselta EPA-luokitukseltaan, eli keskikokoinen auto, ei mikään compact kuitenkaan siis. Ja pitää osata lähettää siten, ettei linkkuperä ala pompottaa kiihdytettäessä. Perän lukon toki voisi vaihtaa jämäkämpään, Suomessakin on ainakin yhteen jo vaihdettu.
     
  4. ana gto

    ana gto 1st gear

    GTO.n kayto mutkassa on hiukan epamaarainen ja johtuu suurimaksi osaksi todella pehmeista puslista, ne vaihtamalla uretaanisiin on helppo ja halpa konsti saada tama raskas auto taittumaan mutkaan. Toinen hyva parannus on tietysti coil overit joka stten muuttaa kokonaan auton kaytoksen ja voi jopa sanoa etta tuntee helposti renkaan rajat. Renkaat on myos iso osa auton kaytoksessa mutkassa varsinkn nain raskaassa. Renkaan pompotukseen taas loytyy laake wheel hoppie vetreista jotka sitten kylla maksaa hunajaa mutta ongelma poistuu. En tieda mika pera on siella suomessa vaihdettu mutta ainakin taalla myytavat 9" maksaa yli 3500$ :eek: Ymmarran hyvin vahvemma peran vaihdon jos tehoa tulee rippaasti lisaa, kun mulla hajos vetrit 500 milea ahtimen asennuksen jalkeen ja nyt pera murikka huutaa hoosiannaa 1500milen jalkeen :lol:
    Lopuksi pitaa mustaa etta tama koppa on kilpaillut hyvin menestykkaasti rolex ja V8 super car srjassa, eli ei taa nyt ihan toivoton alusta ole 8)
     
  5. ata

    ata Gearhead

    Olisiko jotain vinkkejä noista puslasarjoista ja jousisarjoista ja ostopaikoista jos sitä vaikka innostuisi... toi mun auto on tällä hetkellä kyllä matala, mutta vähän löysä, siinä on joku B&G:n madallusjousisarja alla tällä hetkellä ja varmaan vakiot puslat. Jossain vaiheessa varmaan tulee eteen noidenkin vaihto kuitenkin.

    Viime syksynä omani alle meni alkuperäisen valmistajan PBR Performancen aftermarket jarrusatsi 330 mm eli 13" etulevyillä ja 315 mm takalevyillä, molemmat uritettuina ja vakiota isommilla satuloilla, satulat varmaan aika vastaavat kuin 05-06:n tai C6 Corveten satulat, nekin kun on PBR:n valmstetta, kun tosiaan ne 04:n vakiojarrut ovat hieman pienet. Tuo siis Holdeniin tarkoitettu satsi jonka tilasin Ausseista, ei mennyt vain ihan putkeen se tilaus... kun paketeissa ei ollut ihan oikeita osia mukana.

    Yhteen 04 GTO:hon Suomessa on siis vaihdettu vissiin vakioperään sisään Eatonin Truetrack lukko. Harropin murikoita myyvät ainakin jossain noihin.

    Päivitystä tuohon Suomilistaan:
    Eli tilanne tällä hetkellä Suomessa olevista 4. generaation GTO:ista lienee jotain seuraavan tapaista:
    1. YJ, M6, 2004 (omani), Helsinki, Suomikilvet, muuttoautona USA:sta tuotu, 1. Suomessa. Esitelty Spinneri Magazinessa 2009 ja GM-Cruisers-lehdessä 2011. Nykyisellä omistajalla vuodesta 2008, sitä ennen Espoossa ensimmäisellä omistajalla.
    2. PBM, vaihteisto?, 2004, ?, Suomikilvet, muuttoautona USA:sta tuotu? Nähty liikenteessä Nurmijärvellä 2008
    3. PBM, A4, 2004, Rovaniemi, Suomikilvet, käytettynä tuontiautona Ruotsista tuotu, tässä autossa ei ole sumuvaloja etupuskurissa. Ollut Nettiautossa myytävänä 2010
    4. BBM, A4, 2004, Espoo, tax-free, Virosta tuotu, ollut Nettiautossa ja Mobile.de:ssä myytävänä 2010, ei rekisteröity Suomeen
    5. YJ, vaihteisto?, vuosimalli?, ?, ei rekisteröity Suomeen? Nähty liikenteessä Voikkaalla 2010
    6. CGM, M6, 2005, Itä-Suomi, Suomikilvet, tuotu USA:sta tuontiautona, esitelty V8-Magazinessa 2012.

    Nuo numeroidut yksilöt ovat siis autoja joista on näköhavaintoja tai kuvia tai omistaja tiedossa ja jotka ovat tai ovat olleet Suomessa. Kirjainkoodit alussa ovat värejä. YJ=Yellow Jacket, PBM=Phantom Black Metallic, BBM=Barbados Blue Metallic, CGM=Cyclone Gray Metallic

    Noista itse olen nähnyt suomikilpiset yksilöt 1, 3 ja 6 ja jutellut myös omistajien kanssa. Muista itselläni kuulopuheita tutuilta tai nettikuvia.
    Ja yksi hopeanvärinen on ollut joskus Forssan Pick-Nickissä, Mopoilijan kuvissa, mutta ei tietoa minkä maan kilvissä, kuvakin on sivulta päin.
     
  6. ana gto

    ana gto 1st gear

    Ma tilasin taalta (http://autoagenda.com/categories) KAIKKI puslat ja BC racing coilovers stage 3 suspension packagen. Gto foorumin jasenet sai jonkun alenuksen siihen aikaan kun tilasin joten noi hinnat on hiukan enemman mita ma maksoin :)
    http://www.shop.gforce1320.com/category ... tegoryId=2
    Taalta sitten tilasin noi heavy duty adjustable toe rod.sit ja LEVEL 1 4340 ANTI-WHEEL HOP AXLE KIT+inner axle stubs.it. Naakin oli kerhon jasenille tarjouksessa 8)
    joo alkaa mulla olee aika vahissa naa vakiopalikat alustassa :D
    Mulla on sitten viela toi Harropin alukoppa perassa ja oljy tilavuus perassa 3.1L :lol: Peramurikan vaihto on mulla edessa ja loysin 2kk sitten hyvakuntoisen murikan joka vaihdetaan kun ehditaan. Alkuperaisen lahetan kunnostukseen ja valityksen vaihtoon (3.9)
     
  7. 383

    383 Gearhead

  8. ata

    ata Gearhead

    Viime viikolla tässä poikkesi Rovaniemellä normaalisti majaileva musta 04 GTO pihassa, joka omistajineen jo entuudestaan tuttu itselleni, ja tänään näin ihan omin silminkin mustan GTO:n Espoon Nihtisillan pihalla mustan GTO:n, mutta en kovin hyvin. Lieneekö viime viikollakin Helsingissä bongattu tarrakilpinen auto, eli joku on tuonut Suomeen uuden tällaisen ja auto on tulossa suomikilpiin jossain vaiheessa? Vironkilpisiä näkyy silloin tällöin ja niitäkin on välillä Nettiautossa myynnissä tax-freenä. Oli tuo rovaniemeläinen GTO ajellut viime viikolla Manskulla Vironkilpisen metallinharmaan GTO:n perässä.

    Ei näitä kauhean paljon näy kyllä liikentessä, omin silmin olen nyt nähnyt vain 4 yksilöä Suomessa, joista 3 ainakin on suomikilvissä olevia.
     
  9. harry

    harry Gearhead

    no sitten suomen gto kannasta iso prosentti majailee tossa meidän pihassa, tosin mustan koti paikka on kauniainen ja hopee jää mulle mäntsälään, molemmat manuaalia ja 2004
     
  10. aik-gm

    aik-gm 1st gear

    katselin californian reissulla costcon pihalla kyseistä mallia,niin viereeni kurvari paikallinen roddari 32 coupe fordilla ja toks että.oo really nice hyundai.. :pinup:
     
  11. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Siinähän se homman hauskuus juuri onkin - kun naapurisi luulee sinun ajavan Korean lahjalla maailmalle, niin ei tule sitä naapurikateuttakaan...

    Ainoa, mikä naapuria kummastuttaa, on tuo auton koko ja kun siinä on niin kumman möreä ääni... :eek: , joka kuulostaa aivan erilaiselta kuin hänen työsuhdediesel-autossaan...
     
  12. ata

    ata Gearhead

    Okei, oli tossa mun pihallakin viime viikolla noita 2 kappaletta, mutta toinen vain käymässä (ei ekaa kertaa)...
    Eli tässä pari kuvaa viime viikolta mun pihasta:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mutta että lisäystä Suomen uusikoppaisten GTO:iden kantaan, hyvä homma.
    Eli vastaavia ovat kuin tuo mun, paitsi eri värisiä (eli 2004 ja manuaalilla), tuo musta auto näissä mun kuvissa kun on automaatilla.

    Jos näette jossain tapahtumassa mun keltaisen 04 GTO:n (ainakin täällä päin lienee ainoa) niin tulkaa juttelemaan. Eilenkin olin tuolla siellä Nihtisillan ABC:lla.

    Mitä tulee noihin Hyundailta näyttämisiin, niin kyllähän esimerkiski 4-koppainen Mustang (-04 saakka) näyttää mun mielestä enemmän Hyundailta kuin GTO... mutta mielipiteitä on monenlaisia. Ja harvinaisuusaste on avain toista luokkaa koko maailmassa.
     
  13. aik-gm

    aik-gm 1st gear

  14. pato

    pato Gearhead

    aik-gm oikeessa ,näin livenä mäntsälässä tommosen...ei ollut merkkejä paikallaan. mut luulen että hyundai se oli ls1 mosalla!!!! tuskin saa kilpiin suomessa!
     
  15. aik-gm

    aik-gm 1st gear

    kävisköhän tuoho pontiakii hyundain dieseli kone,tai tuoho hyundaihe noi gto merkit,sais vähä polltoaine kuluja pienemmäksi näin kalliin bensan aikana.. :pinup:
     
  16. ana gto

    ana gto 1st gear

    Kurvari, onks taa joku uus sana vieda romua korjaamolle?
    Kavitkos kokeilee uutta chargeria/challengeria? Siina vasta onkin romulaja, todellinen ameriikan mosse :poff:
    Siis oikein roddari, ristus :eek:
    Niin voihan se olla myos etta se auto mita tutkit oli hyundai mutta sa perakylan pentti et tunnistanut sita :rotfl:
     
  17. aik-gm

    aik-gm 1st gear

    samapa se mulla tunnistanko vai enkö,eipä tuon väliä,va taitaa se olla aika myrkkyä tuo vertaus,mutta minkäs teet,jotku o vaan herkempiä ku toiset,mutta sen verran mopsia puolustan vaikka moni merkki mies oonki,että on se saatanan hyvä homma että päivittivät vanhaa mallia,eikä jotain,korean,japanin tai taiwanin autotehtaan unelmaa... :pinup:
     
  18. ata

    ata Gearhead

    Haters gonna hate... :)

    Australia ei ole kyllä samaa sarjaa korean japanin tai taiwanin kanssa vaikka idässä sijaitseekin. Vähän eri meininkin siellä kuitenkin. Nämä GTO:t kun ovat Australiassa tehty ja suunniteltu käyttäen jenkkitekniikkaa.
     
  19. SauliK

    SauliK Gearhead

    perkale nämä pontiacit on komeita autoja, tuo musta kohta passais omiin unelmiin paremmin. jokusen vuoden näitä kuolannut ja rovaniemellä taisin tänäkin kesänä ainaki kertaalleen bongata. ekan kerran sen tosiaan bongasin kun selän takaa kuului v8 ääni ja piti kääntyä katsomaan niin ei heti meinannu ees tajuta että mikä siinä menee :) täälläkään päin harvemmin pääsee ohiajavien kasien ääniä kuuntelemaan
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

Kerro tästä muillekin!