71 Dodge Swinger big block

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Swinger71, 12.7.2020.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Sinnehän on tullut joulu etukäteen.:)

    Näyttää sille että kesällä Swingerin liikkuu entistä nopeammin:cool:
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  2. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Tänään pääsin kokeilemaan sitä miten lohko istuu omalle paikalleen. No hyvinhän se sinne meni.

    [​IMG]

    Pikkusen joutui korvakkeita hiomaan kun on paksumpi lohko mutta todella pienillä toimenpiteillä meni.
    Ulkoisen voitelun linjalle löytyi hyvä reitti öljypohjaan. Vähän joutuu vesipumppua muokkaamaan että mahtuu öljylinja ja alavesiletku kulkemaan. No maanantaina pitää käydä kaverin pajalla hitsuuttamassa alavesiletkun lähtö eri kulmaan niin saa senkin kuntoon. Pick-upille löytyi kanssa paikka öljypohjasta ja sille sai tehtyä läpiviennin. Pitää katsoa jos jossain vaiheessa raskisi hommata alumiinisen öljypohjan. Niitä mielestäni oli jossain vaiheessa 440sourcella mutta ainakaan enää ei ole verkkokaupassa. No ensi viikolla saa tehtyä loput sovitukset ja sitten on koneistusten aika. Siinä välissä voisi kaiken muun lisäksi ruveta vetämään sähköjä ilokaasuille.
     
    Muokattu: 27.3.2021
    Seevu, Jm-vallin, Pietu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mitäs tälle kuuluu?
     
  4. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo vähään aikaan ei ole tullut päiviteltyä tänne mitään mutta projektit on edistynyt pikkuhiljaa.

    Swingerin osalta kannet on tehty kokonaan uusiksi. Eli vaurioitunut palotila on hitsattu, seetit koneistettu, ohjurit holkitettu ja tasot oikeista. Lisäksi hyllyssä odottaa niihin uudet venat, jouset ja retainerit.
    Lohko itsessään on koneistettu ja valmiina kasaukseen. Koneistettavaakaan ei ollut jenkkien jäljiltä kovinkaan paljon. Oikeastaan runkolinjassa oli ainoat ns. isommat sanomiset. Nyt vaan tässä odotellaan mäntien saapumista jenkeistä niin saa akselin painotettua ja pääsee kasaamaan konetta. Niiden kanssa kävi tosiaan pieni moka puristussuhdetta laskiessa. Mutta onpahan sarja valmiina jos tulle jossain vaiheessa hommattua toiset kannet joissa on isompi palotila.. Esim indy 572-13.

    67:aa on tullut myös samalla rakennettua. Koppa on maalattu ja luukut ja lokarit on nyt maalarin hoteissa. Sähköistä on tehty uusiksi kojetaulun sekä taakse menevät sähköt. Eli konehuoneen puoli puuttuu vielä. Jarruputket sain just valmiiksi eli seuraavaksi pitäisi ruveta kasaamaan moottori loppuun ja ruveta asentamaan vaihteiston kanssa paikalleen. Sittenhän sitä voisi ruveta kokeilemaan käyntiin. Katsotaan saako sen tehtyä ennen kuin Swingerin moottorin kasaaminen alkaa.

    [​IMG]

    Mutta pitää taas päivittää kun jotain konkreettista edistystä tapahtuu.
     
    Muokattu: 2.10.2021
    Herje tykkää tästä.
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kesällä tuli kuolattua tuota sinun lohkoa ja kansia.:poff:
    Ihan terävän tuntuinen tuli tuosta sinun vanhasta 493 moottoristakin.
    Ei päässyt ajamaan tänä vuonna kun yhden epäonnistuneen lähdön 12.1 ja 196 loppuja.:odroll:
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  6. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Hyvä että meni käyttöön. Hommasitko tuon Dartin sen Valiantin kaveriksi?
     
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Joo. Iski pikku Sulo Vileni oire kun Dartti tuli hommattua.
    Nyt talvella pitäs alkaa tuo Valiantti tekemään ja kesällä jos jo kilpiin.:)
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  8. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Lisätäänpäs muutama kuva 67:sta ja sen etenemisestä. Eli maalatusta kopasta ja alustasta sekä jarruputkista pari. Ja kontista paistaa vielä osittain epoksi koska tuolloin raptori loppui kesken. Mutta nyt asia on hoidossa..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    SK-, faffeli, BBLate ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Hieno väri :)
     
    BBLate tykkää tästä.
  10. Samaa mieltä. Mikä tuo väri sitten on?
     
    BBLate ja Herje tykkäävät tästä.
  11. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Se on turkoosi Jaguarin värikartasta. Jaguar 827.
     
    BBLate, Herje ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. gt302

    gt302 3rd gear

    qq1 bright blue ei liene kovin kaukana tosta Jaggen 827 väristä
     
  13. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Pientä päivitystä taas vaihteeksi. 67:n kanssa on tekniikka on niputtunut pikkuhiljaa. Melkoista palapeliä on ollut ja yksittäisten osien hankintaa ympäri Suomen ja maailman. Tosiaan moottori on lähtöisin paloautosta ja oli minulle tullessa osin puutteellinen. Itellä oli vielä jonkin verran pikkulohkon osaa jota sai hyödynnettyä. Mutta esim moottorin kiinnikkeet ja tehostajan pumpun kiinnikkeet piti tehdä kokonaan itse. Uusia kiinnikkeitä tosiaan on myynnissä mutta jenkkien sivuilla luki kaikkialla ettö out of stock. Pumpun raudat löytyi kyllä itseltä mutta tosin alumiini vesipumpulle ja tuossa on valupumppu. Olisi minulla ollut myös alupumppu mutta ajoitusmerkit olis jäänyt letkulähdön alle ja toiseksi syylarissa alavesiletkun paikka on kuskin puolella. No noistakin selvittiin ja moottori on jo lähes maalissa. Seuraavaksi maalaus loppuun sitten pitäisi nostaa moottori ja laatikko autoon. Samalla saa moottoripukin vapautettua Swingerin moottoria varten.
    [​IMG]
    Sitten pitää vielä väsätä kick down vivut. Onneksi on ne linkut niihin ja yhdet mallikappaleet että saa ne tangot tehtyä niiden väliin.

    Swingerin moottoriin tuli lopulta uudet männät. Nyt saa rutun asettumaan halutulle tasolle.
    [​IMG]
    Koneistukset on onneksi kampuran tasapainotusta vaille valmiina ja se valmistuu joulun jälkeen. Sitten pitääkin ruveta kasaamaa se. Tammikuun aikaan jos sais motin kasaan, käyntiin ja sitten viimeistään kevät talvella dynoon. Ite auton kanssa on kans kaikkea muuta tehtävää mutta kyllä kesällä taas ajetaan. Saa nähdä että pääseekö koittamaan myös kaasuja mutta vaparina nyt ainakin. Jospa se nyt kulkis edes saman mitä vanhalla tekniikalla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mitäs tulee ruttua uuteen moottoriin?
    Jos se ei mene kovempaa kuin vanha niin vaihdellaan päikseen.:poff:
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  15. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Noin 13.5 tulee puristusta.
     
    Herje tykkää tästä.
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Sehän pitäis olla aikas raikas paketti sitten.:odwink:
     
  17. viridia

    viridia Gearhead

    Millanen nokka tulee? Itekkin tässä äskettäin lähetin ison tukun rahaa Floridaan, jos sieltä joku alumiinimöykky joskus ovelle tulis..Omat suunnitelmat ois reilu 10 ruttua ja nokaks joku järkevillä jousipaineilla toimiva mekaaninen laahuri. Kannethan meillä taitaa olla aika identtiset virtauksiltaan jos oikein muistan..
     
    Herje tykkää tästä.
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Howard camsin mekaanin rolleri 283@050 ja 0.675 nostoa. Eli ihan luettelosta valittu. Pitää customia miettiä tuossa tulevaisuudessa kun näkee että mitä tuottaa ja miten toimii tuolla.
     
    Herje tykkää tästä.
  19. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Pikkusen taas edistystä. 67:n moottoriin saanut hommattua /työstettyä kaikkea pientä mutta oleellista. Pikku hiljaa kasatessa aina huomaa että jahas tuota pitää muokata ja tuo pitää hommata. Yleensä pieniä mutta aikaa vieviä juttuja. Mutta nyt olisi 318 nostettuna paikalleen. Siitä olikin kulunut aikaa että olin asentanut Moparin pikkulohkoa paikalleen ja vielä autoon missä on sisälokarit. Tuossa sen huomasi että putkikeula on tietyissä jutuissa ihan hyvä.
    [​IMG]

    Ei tuo enää hirveen syvässä olisi että saisi käynnistettyä ja ajettua nokan sisään. Starttimoottori pitää jostain vielä etsiä ja vetolevyn pultit. Sitten jos tekis sytytykselle väliaikaiset sähköt jos ei tässä lähipäivinä tule virtapiikkiä, että vetäisin jo suoraan nuo moottorin sähköt uusiksi.

    No nyt kun moottoripukki vapautui niin siihenkin oli heti täytettä.
    [​IMG]

    Swingerin tuleva moottori ois nyt viimein tallissa ja pitäisi myös olla kaikki osat niin alakertaan kuin kansiinkin. Eli eihän se enää ole kuin että rupeaa kasaamaan... Jos sais tässä tammi helmikuun aikaan nippuun ja keulille että voi koekäyttää ennen dynoon vientiä.
     
    SK-, Maxis-80, esmi ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Toi sininen väri ja oranssi moottori on yhtä aikaan aika OEM ja silti raju..:cool:
     
    Swinger71 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!