Aikakone, Chrysler 300 4d ht -66

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 12.6.2017.

  1. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Laitampa tästä tuoreimmasta hankinnasta kans ketjun, ni saapi tänne taas pähkäillä mahdollisia ihmetyksiä mitä tuon kanssa tulee eteen.

    Eli auto on otsikon mukainen ~120t mailia ajettu, toiselta omistajalta, alkuperäiskunnossa oleva. Moottorina 383-4bbl ja 3v automaatti.

    Saatiin nyt pitkäaikainen haaveemme vanhasta jenkistä toteutettua vaimon kans. Pikkasen ollu taas jätkä täpinöissään. Nyt alkaa olla kalusto tässä, enää ei tarvii laitella yhtään.

    Onhan tuo lysti peli ajella. Moottorissa on voimaa ihan mukavasti. Menee mukavasti ja kuin juna tien päällä.

    Pientä puuhastelua löytyy, muttei mitään isompia. Lämmityksen vesiventtiili ja ilmastointi tällä hetkellä listalla. Takasivulasin moottorissa jotain häikkää, pitäis paneeli käyttää irti ja tutkia sekin.

    Vesiventtiili on jo pöydällä ja uudet tiivisteet tilattu. Toivottavasti tulee niillä kuntoon. Ilmastointi ei pitäisi vaatia kuin täytön, mutta nähtäväksi jääpi.

    Vararenkaan tarviisin tuohon. Minkä kokoinen alkuperäinen vararengas on ollu? Mikäs pulttijako näissä on? Alla oleva rengastus tais olla 215/75R14, jos nyt en väärin muista.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.2.2018
    ImpJay, Norri, jarona ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    On kyllä hieno
     
    HendriXXX tykkää tästä.
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kunnon lankkukylki! Pulttijako 5x4,5".
    Ajo paranee entisestään kun laitat alle KYB:n kaasut. Tosin joutuu tilaamaan vaikkapa rokkiautosta.
     
    HendriXXX tykkää tästä.
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Hieno laite :) Nimim. Entinen -66 c body ht:n omistaja
     
    HendriXXX tykkää tästä.
  5. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Vanteen keskireikä näytti olevan ~71mm. Oisko tuo vanne joku 5,5" leveä tai jotain..

    Perhana ku toinen takapöläri pyörii ja naksuu ajon aikana ja vääntää aina venttiilin nurinniskoin. Muut pysyy paikallaan. Kokeilin väännellä reunoja enempi ottavammaksi jos se auttais.

    Kai näissä kuuluu olla tuolla sisälokareissa jotku kumilärpäkkeet ku rapahan tuolta lentää konehuoneeseen.. Löyty ukolta mustaa 5mm paksua roiskeläppäkumia ni jos siitä taiteilis suojat.

    [​IMG]
     
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Siisti on.. konehuoneen näkymät on aikalailla samanlaiset kuin -67 Imperialissa.
    Sisälokarien alareunassa on siinä ainakin kumirämmäleet pitämässä kurat pois konehuoneesta.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kaveri on leikannu työpaikallaan näitä.[​IMG]
    Olen pitänyt mm. Tampereen swapeissa mukana.
    30€/pari.
     
  8. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Nuohan oiski ollu nätit. :)

    Noh, tekasin jo ite tosta ukon läppäkumista. Jospa ne ois tarpeeksi siistin näköset.
     
  9. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Vitsi just kerkesin nakata roskiin. Oli 1 ehjä moparin lasin nostaja moottori. Onkohan sama moottori kaikissa tuon ikäisissä hyrslerin tekeleissä?
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Purin omastani takeltelevat takalasin mekanismit, ainoa ongelma ikivanha, kivikova vaseliini, mutta kaksiovisessa on erilainen kiskosto.
     
  11. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mulla oli palanu 3 moottoria neljästä kiskot oli hyvät. Vaihdoin toiset moottorit tilalle. Tosin 4 ovi auto
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kyllä siellä luultavasti sähkömoottori on vielä kunnossa ku näkyy laturinmittarissa ku hipasee ikkunan kytkimeen.. Oisko takertelevat hiilet tai tosiaan jumissa olevat kiskot syypäänä toimimattomuuteen.
    Jos tänään yrittäis saada sen toimimaan.
     
  13. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Oisko kellään ideaa mikä ois seuraavan ongelman aiheuttanut?

    Tässä yks päivä pitkän ajomatkan jälkeen, olin starttaamassa autoa ja heti ku väänsin starttiasentoon avaimen ni kuulu kova räps ääni ja pimeni sähköt täysin. Siinä sitä kaverin ihmeteltiin että mikäs viddu tälle nyt tuli.

    Odotettiin löytävämme jostain palanu pääsulake vaan eihän tuossa näytä edes semmosta olevan, vaan joku "fusible link" systeemi joka vissiin ajaa saman asian.. Kait?!

    Akun kaapelit siitä oli jonku verran karstassa ja putsailtiin ne ni ei sen jälkeen ole tehnyt enää samaa. Onko tuo systeemi vaan niin herkkä pienillekin akun kosketushäiriöille.

    Se tulipellissä oleva starttirele toimi sillon vähän ihmeellisesti meidän mielestä ku mittailtiin sitä. Piipperi näytti releen koskettimien olevan kiinni vaikkei ollu edes akunkaapeli kiinni. Välillä taas se näytti olevan auki. Ku eihän sen pitäs vetää ilman avaimen kääntöä ja lisäksi siellä on se P ja N vaihteen starttaus tunnistus..

    Sitte heräsi seuraava kysymys. Jos nyt oon käsittäny oikein tuon sähköjärjestelmää. Laturilta lähtevä B+ menee suoraan mittariston "ammeter" mittarille ja siitä vasta tuolle starttireleelle ja siitä haarautuu sitten akulle ja muuallekin. Tuohan tarkottas sitä että jos tuo mittariston "ammeter" mittari kärvähtää ni pimenee koko laitos.

    Ja sitte lisäpähkäilyjä, jos tuo starttireleen hirttäminen oli alk.peränen syy ongelmaan, niin miksi siellä ei savu noussu mistään ja miksi sieltä katkes kaikki sähköt? Kaiken järjen mukaan siellä ois pitäny jäädä startti huutamaan ja alkaa piuhat lämpemään..
    Onko tuonne joku lisäsuoja tehty jota en tajua.

    Näiden sähkökaavioiden mukaan oon tuota ropleemaa pähkäilly..
    http://www.mymopar.com/downloads/1966/66ChryslerA.JPG
    http://www.mymopar.com/downloads/1966/66ChryslerB.JPG

    Jos joku näihin paremmin vihkiytyny osais selventää näitä tämmösen vehkeen sähköjen ominaisuuksia ja omituisuuksia..
     
  14. met59

    met59 Gearhead

    Oma 66 New Yorker oireili samalla tavalla startatessa, starttirele on hapettunut ja vika hävis kun vaihto releen.
     
  15. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ahaa, eli uutta relettä kehiin. Aattelin tehdä sen joka tapauksessa ku tuo varmaan on alkuperäinen rele.
     
  16. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Jos et ihan pussihousutouhua halua harrastaa ton vehkeen kanssa niin suosittelen tekemään näin kuten mulla on Imperialissa:

    -Vedä laturilta kokonaan uusi paksumpi johto starttireleen napaan (väliin mieluusti fusible link). Jatka siitä virta akulle ja tulipellin läpivientiin. Mulla on lisäksi maksisulake tulipellille menevän piuhan välissä.
    - Muuta tulipellin läpi amppeerimittarille menevä piuha kokonaan yhtenäiseksi ilman liittimiä ja poista amppeerimittari käytöstä yhdistämällä piuhojen päät.
    - Releistä lataussäädin 40A sulkevalla releellä ja sulakkeella.

    Toimii, lataa eikä ole ongelmia. Parit sulakerasiat ja ampeerimittarit sulattaneena ja yhden auton poltettua teen jokaiseen mopariin samat temput ettei pala enää toista.
     
    240163, KajS ja 0rs0n tykkäävät tästä.
  17. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Pitäsköhän tehä omaan imperiaaliin varulta tuo :)
     
  18. Kustomi

    Kustomi 2nd gear

    On niissä ollut. Yleensä ne on joko aurinko polttanut hajalle tai paiskattu menemään.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mulla samaa ropleemaa. Sain vähän asettumaan kun vaihtelin kapseleita eri vanteisiin. Yhteen vanteeseen hitsautin renkaan paikkauksen yhteydessä pikku nöölit, mihin kalupöpselin kynnet tarttuu. Rengas päällä ei ehkä arvaa lähteä hitsailemaan.
     
  20. Kustomi

    Kustomi 2nd gear

    On turhan riskialtis. Työkoneissa se kyllä onnistuu kun paksuudet toista luokkaa.
     

Kerro tästä muillekin!