camino+olds 350 mosa. saako ö-pohjaa pois nostamatta mosaa??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camino'79, 6.10.2008.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Se että öljyt ei menneet ihan samantien mustiksi, ei ole välttämättä ihan ihmeellistä. Kyllä mullakin meni aikansa, ennen kuin musteni, pysyi aluksi ihmeen pitkään kirkkaina, vaikka autolla ajettiin.

    Paljonko olet tehnyt testikilometrejä?
    Onko paineet huonot välittömästi kylmästartin jälkeen vai kuumana? Ilmeisesti kylmänäkin?
    En silloin noista laakereista menis sanoo vielä että ovat rikki, tietty jos ei istu tiukasti niin öljy valuu helpommin läpi ja paineet katoaa.. mutta luulen että olisin kasatessa huomannut että ei istu? Ääntääkö kone?
    Miksi koneremonttiin alunperin lähdettiin?
    [/i]
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    no siis paineita ei tule missään vaiheessa mutta nyt päädyttiin siihen, että ei ole oikein muita vaihtoehtoja kuin että pääöljykanavien proput jotka johtaa jakopäähän täytyy olla löysässä/vuotaa muuten vaan eli huomenna jakopää auki kun tänää kuitenkin paineilmalla kokeiltuna ei tuntunut vuotavan laakerin välistä, mikäli vika ei ole jakopäähän menevissä ropuissakaan niin sitten on pakko lyödä koko mylly levälleen....

    ja konehan avattiin siis siksi että se tehtiin täysin uusiksi uusilla palikoilla tavoitteena varmatoiminen ja pirteä kone. ja sitä laakerisilppua ym. metallihippua öljystä ei sis löytynyt. ja koska kampiakseli mitattiin koneistamossa ja se osui standardimitan alarajaan eli kuin priima! ja sen mukaan siis tilasin ja laitoin std laakerit joten laakerit ovat kyllä oikeat ja asennuksessakaan ei ilmennyt häiriöitä joten pitäisi olla oikein asennetut mutta ainaha voi osua se surullisenkuuluisa maanantaipäivä kohdalle joten sekään ei siis ole poissuljettu mahdollisuus kun tämä nyt näin hankalaksi haluaa heittääntyä, mutta huomenna palaamme asiaan taas pykälää viisaampina kun saan sen jakopään auki ja näkee onko ne roput kunnolla kiinni.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    :oops: Minullakin jäi yhdestä pitkään ja hartaasti tehdystä koneesta nuo tulpat pois kokonaan. Kun konetta kävi aina välillä talissa puuhailemassa, niin tarkkuus herpaantui.
    Huomasin asian kun yritin painetta nostaa porakoneella. Eikä noussut. Toisessa tulpassa kuuluu olla se jakopään voitelua hoitava reikä. Toivottavasti ne takapään tulpat on kiinni, minun projektista nekin puuttuivat.

    Sisäänajoöljyn mustuus ei haittaakaan mitään, jos on harmaata, niin voi huolestua.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    no siinähän se olikin että sieltä takaa mulla jo korkkas yks roppu kun oli jääny samaisesta syystä laittamatta kiinni, eli kun tekee silloin tällöin... silläpä se tulikin mieleen, mutta mites, kun mulla ei ole sellaista reiällistä roppua? :eek:
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Multa ainakin löytyy aarrelaatikoista. Joskus se reikä on vaan karstan alla aika hyvin piilossa.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    noku mulla on ihan uus roppusarja ja siinä ei kyllä moista ollu :D mut mikäli en löydä niin ollaan yhteyksissä ;)
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Meillä kävi silleen et niistä pääöljykanavien propuista yks oli jostain ihme syystä irronnut ja laakeriremppahan siitä tuli ja kone oli myös sellainen "pitkään ja hartaasti tehty" :cry:
    Nyt ei ihan helpolla siitä koneesta enää proput irtoa :wink:
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Olds V8-koneessa on 2 reiällistä proppua! toinen jakopäässä, oikean sylinteriryhmän puolella (2-4-6-8 sylinterit), toinen takana jakajan rattaan vieressä vasemman sylinteriryhmän puolella (1-3-5-7 sylinterit). Nämä molemmat siis pääöljykanavien proppuja="nostajakanavien" proppuja.

    Oikea siis voitelee jakopäätä, vasen jakajan ratasta/lohkon puslaa. Oldsissa jakajan akseli painaa lohkoa vastaan, toisin kuin esim. letukassa, jossa jakajan akseli nostaa itseään jakajaa vasten.

    Jos ja kun tarvikeproppusarjoissa noita reiällisiä proppuja ei tule, poratkaa reikä 1mm terällä.

    Olds V8 öljynkierto on muistaakseni seuraavanlainen: Öljypumppu--->suodatinjalka--->suodatin---->oikea pääöljykanava, josta oikean puolen nostajat sekä runkolaakerit vinosti alaspäin--->runkolaakereilta suoraan ylöspäin nokkalaakereille. Lisäksi 1. runkolaakeri syöttää öljyn takaisin vinosti ylös vasemman puolen nostajakanavaan--->vasemman puolen nostajille.

    Kampurasta sit veiveille, ja pääöljykanavien päistä jakopää sekä jakajan ratas kuten edellä kerroin, nostajilta yläkertaan.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    tällä hetkellä tilanne siis se, että roput oli kiinni (näki alhaalta päin että oli tiivisteliimalla kasassa eikä ollut rakoa) joten nyt homma etenee niin, että auto saa levätä ensi kesään kunnes saa taas tilat (ja ennenkaikkea inspiraation) lyödä myllyn levälleen ja toivoa että kyseessä on vain viallinen laakeri joka olisi poikittain halki....

    mutta kiitokset kaikille ja rojektista löytänee lisää kaikkea uutta heti kun sille taas saa tehtyä jotain, mutta nyt on tilat ja inspiraatio senverran hukassa että intoa riittää vain tuon capricen käyttökuntoon laittamiseen ja sen leimaamiseen kun tuo korttikin tulee tammikuussa niin ehkäpä se helpottaa :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!