DIY ajo-/huoltoramppi rinteeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja J.J. Laakso, 27.3.2017.

  1. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Onko porukka rakentanut rinteisiin (tai muuten) ajo-/huoltoramppeja? Millaisia ja mitä tekisitte toisin jos tekisitte uudestaan?

    Ja miten toteuttaisitte ne päätyjalat just kaivurilla möyhittyyn savimaahan?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Riippuu onko rahaa kuinka paljon tai hitsivehkeitä. Saa sitä kakkosnelosista ja lankuistakin jonkinmoiset.


    Rinne auttaa ettei tuu pitkät mutta saahan ne tasasellekin jos tarpeeks pitkä ja loiva luiska. Tilaa tosin menee helposti.



    Riippuu myös kuinka paljon tilaa pitäis saada eli kuinka ylös auto nousee.
     
  3. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Rinne, tilaa ja hitsivehkeet löytyy, rahaa ei koskaan :D

    Mutta joo, tosiaan kun voi tehdä puusta, harkoista, teräksestä, betonista tai vaikka legoista jne. jne. ja näitä miljoonalla eri tavalla yhdistelemällä, mutta kai tässä hain sitä, että mikähän olis järkevintä ja helpointa...
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Millainen rinne?

    Se on tärkein onko kallio mihin voi ropata sillat kiinni vai pitääkö ne tukea tolppien alapäähän

    Jos on kalliota mihin ropata sillat kiinni, ettei ne karkaa jarrutuksessa, niin se on helpoin.
    Riittävän pitkät sinne kallion päälle, niin riittää ulkopäähän tolpat ja poikkipiena

    Jos ei ole kalliota mihin tukea siltoja, niin silloin tarttee tolpat ulkopäähän ja niihin ulkopuolelle viistoon tuet, ne laittaa samalla sivulle viistoon ja poikkipiena siltojen päähän

    Mahdottoman monimutkainen sen ei tartte olla, kunhan käyttää järkeä eikä yritä puskea tai vetää koria muotoon ja rauhallisesti ajaa rampille


    Niijjoo sivulle leveyttä pitää olla riittävästi, että pääsee autosta ulos, helman hitsausta se pikkasen haittaa, mutta laitimmaisen lankun/t voi tehdä vaikka vaikka irti pultattavaksi ja leveä ramppi helpottaa kanssa, kun voi sivulta työntää pikku hallitunkin auton alle
     
    J.J. Laakso tykkää tästä.
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mä valaisin pilarianturat. Oon tehny monenmoisia rakenteita seuraavasti
    Kuormalavalle reunat 12cm, siihenjoku 250mm x 1200-1500 putki pystyyn ja pokkaat 4x 10mm harjateräkset ja sidot 6mm kehäharjateräksellä ja kuraa täyteen
    Ton tolppaanturan kun kaivaa niin syvälle ettei ole kaivettua maata alla ja routaeristää niin siitä on hyvä jatkaa puulla tai teräksellä,
     
    J.J. Laakso tykkää tästä.
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Jos itelle tekisin niin laittaisin päihin 200 litran tynnyrit, joihin isoja kiviä pohjalle ja betonilla täyttö. Nostolenkit ehkä upottaisin betoniin jos joskus tulee mieleen hävittää ne. Sitten kakkosnelosia kyljelleen vaikka 6 vieretysten ja kierretangoilla yhteen. Eli rampin vahvuus olisi 100*300.
     
    Muokattu: 28.3.2017
    J.J. Laakso tykkää tästä.
  7. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tää kuva on ollu aiemminkin mutta laitan kumminkin.

    Kaikki muu paitsi betonit on kierrätyskamaa,eli ilmaista,hiekoista lähtien,raudat,muottiaineet ym.
    Hintaa tuli 150€ betoneista kun kuraa meni yht.2kuutiota,auton alla on vielä n.2.5metriä tasaista betonia.

    Justiinsa mahtuu ainakin GM farkku tuohon,hieman leveämpi olis saanu olla mutta menettelee.

    Korkeus on vain 70cm,minulle riittää mutta ehkä korkeampikin saisi olla.

    Sähköpistokkeita täytyy vielä tuoda lähemmäs vaikkei se ole kuin kolmen metrin päässä nyt,mutta aina pitää olla jatkoroikka.

    [​IMG]
     
    J.J. Laakso tykkää tästä.
  8. signet

    signet Gearhead

    Kaverilla oli tuonnäköinen ramppi joskus,erona oli että auton sivulla oli ritilät,jotka olivat vähän ylempänä kuin pohja,auton alla sopi kävelemään lähes pystyssä.Ajosiltojen ritilät olivat n.1,5metriä pitkiä paloja,ne pystyi nostamaan pala kerrallaan pois,esim. helmojen hitsauksessa aivan pirun hyvä keksintö.Sitten siinä oli vielä täällä etupäässä irrotettava taso,jossa oli kiva rassata konehuoneessa samaan aikaan kun toinen duunasi auton alla.
     
    J.J. Laakso tykkää tästä.
  9. minski

    minski Gearhead

    Tällainen huoltorampin rakentamisvideo osui joskus silmään:



    Nuo sillat vaikuttaa hieman kapeilta, mutta toisaalta ne on silloin vähemmän töiden tielläkin, jos sinne saa auton päälle.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Menee hieman asian sivuun (ei oo tota rinnettä) mutta mä oon värkännyt hieman vastaavanlaiset rampit kuin iigorin videossa. .Sillä erolla että noiden etuosien tason jonka päällä rengas lepää saa vielä nostettua ylemmäs tunkilla.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    [​IMG]
     
    J.J. Laakso tykkää tästä.
  12. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Hienoa puutyötä nuo rampit. Voihan sitä laskeutua ittekin ales päin. Eli tekee rasvamontun rinteen reunalle. Tai vaikka tasamaalle. Voi olla savikolla viemäri haasteita, niinku vissiin tässäkin ollaan.
     

Kerro tästä muillekin!