Etuvilkkujen/parkkien väri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja sami, 7.7.2010.

  1. sami

    sami Gearhead

    Tartteisin lakipykäliä luettavaksi, kun -68 impalassa on edessä samassa parkki ja vilkku. Linssi on oranssi ja ei kuulema saa olla parkki ton värinen.
    Kysyin et jos vaihdan valkoiset linssit tilalle niin ei käy kun ei saa olla valkoinen vilkku...

    Joku osaa varmaan kaivaa pykälän tuohonkin ni voisin leimasedälle vilauttaa jos on väärässä. :-?
     
  2. testaaja

    testaaja Gearhead

    Jaa kyllä mulla on ollu -71 ja -72 mallisissa harrasteissa kirkkaat vilkut/parkit, eikä oo koskaan mitään mainittu :eek:
    Piti oikein vanhoista kuvista tarkistaa ja näin on.
    Ja muoks.
    Katsastajan käsikirjasta lainaus: 01.12.1957 voimassa määräys, jonka mukaisesti
    - linja-, kuorma- ja erikoisautossa kaksi takavaloa, muussa autossa ainakin yksi takavalo. Jos
    yksi valo, sen on sijaittava keskiviivalla tai vasemmalla.
    - perävaunussa tulee olla kaksi takavaloa.
    - takavalojen tulee olla punaiseksi värjättyä kirkasta särmikästä lasia tai vastaavaa kovaa
    muovia. MaA Tpp 8 ja 39 §, 392/57
    - autossa tulee olla ainakin yksi jarruvalo.
    - milloin jarruvalo ei ole täysin erillään takavalosta ja ajoneuvossa on kaksi takavaloa
    tulee jarruvaloja myös olla kaksi.
    - kahta useampaa taka- ja jarruvaloa ei saa asentaa.
    - jarruvalojen väri punainen, ruskean- tai punakeltainen.
    - jarruvalon teho vähintään kolme kertaa takavalon teho.
    - - mikäli vetoauton jarruvalot ovat selvästi näkyvissä, ei perävaunussa tarvitse olla
    jarruvaloja. MaA Tpp 9 ja 39 §, 392/57
    - autossa tulee olla suuntavalot tai suuntaviitat.
    - suuntavalon väri: eteenpäin valkoinen, keltainen tai ruskeankeltainen, taakse ruskean- tai
    punakeltainen tahi punainen.
    - suuntaviitan tulee olla varustettu valolla.
    - milloin suuntavalo sijoitettu samaan valaisimeen seisonta- tai takavalon kanssa, tehon oltava
    vähintään kolme kertaa ko. valon teho.

    ja toinen lainaus:
    01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa tulee olla
    - vähintään kaksi takavaloa (parillinen määrä)
    - kaksi valkoista seisontavaloa
    - lampun teho 4 - 10 W
    - kytkettävä siten, että toimivat samanaikaisesti kauko- tai lähivalojen kanssa.
    MaA Tpp 8 §, 7 §, 392/57´+ 233/67
     
  3. W201

    W201 3rd gear

  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kaima,

    Viimeistään v. 1967 rekisteröidyissä saa olla vielä keltaiset parkit. Vilkku saa tuonikäisessä olla valkoinen.
     
  5. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Muistaakseni maaliskuussa 1983 käyttöönotetussa ei enää saa olla valkoisia vilkkuja, itellä -83 pickuppi jossa käytöönottopäivä 0.0.1983. Siinä on ainakin kelvannut hyvin tuo vakio vilkku/parkki yhdistelmä kirkkaalla lasilla ja polttimolla. Löytynee tuosta samasta katsastajan käsikirjasta, jota testaaja tossa lainasi.
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Olikohan se nyt v. -84 vai -84 jälkeen rekisteröidyt autot, joissa vaaditaan oranssit vilkut? Siihen asti saa olla valkoisetkin. Tuolla katsastajan käsikirjassahan se kyllä kerrotaan, kunhan malttaa ladata.
     
  7. sami

    sami Gearhead

    Hienoa! kiitos kaikille vastauksista. Joutuu siis tekemään karkkilaatikon pohjasta väliaikaiset valkoiset linssit.
     
  8. tw

    tw 1st gear

    Mun -84 ransamissa ei saa palaa alkuperäiset keltaset parkin mutta kaverin samanlaisessa -88:ssa saa, ko se on muuttoautona tullut!?

    Näin sen selittivät.

    Ota näistä nyt selvää. Järjenvastaisia juttuja ovat.
     
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    todella järjenvastaisia.
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    muuttoautoa koskevat eri pykälät. älkää kysykö miksi.

    senpä takia muuttoautona taisi joku tuodakin lokasuojattoman isolohkorodin...?
     
  11. cam68

    cam68 1st gear

    mulla 68 camarossa 68 firebirdin kirkaat vilkut.. parkit on ajovaloumpioissa,eli ei alkuperäiset :D
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Meidän kylän konttorilla sanottiin että pitää olla keltainen vilkku ja valkoinen parkki jos on tuontiauto, muuttoautossa kelpaa molemmat valkoisina. Siellä missä auto katsastettiin kelpasi molemmat valkoisena, tuontiauto, `62. Kai tää on parasta mitä tohon sirkukseen syydetyllä rahamäärällä voi saada. :odroll:
     
  13. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Hiljattain rekisteröin '77 Chryslerin. Siinä oli parkki ja vilkku keltaisella polttimolla. Piti vaihtaa kirkas polttimo, sitten kelpasi. Tuon ikäisessä saa kuulemma olla kirkas vilkku. Parkin pitää aina olla kirkas.
     
  14. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Ihme venkoilua. Eihän nykyisissä kipoissa ole vilkkuja ollenkaan, tai ainakaan ne eivät näy sen puolen kuution kokoisesta "umpiosta" mihinkään.
     
  15. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Jos tätä foorumia lukee joku Trafin järjellisen ajattelun ylifakiiri, niin kiinnostaisi tietää miksi BMW 500-sarjan autoissa 2004-2008 parkkivalot ovat keltaiset. Ja näyttää olevan joka ikisessä, mitä vastaan tulee. Miksi se on BMW:ssä sallittu jos muissa ei ole ?
     
  16. ata

    ata Gearhead

    Se on samaa sarjaa kuin ne Volvon punaiset takasivuvalot jotka on Volvon takia hyväksytty VAIN jos ne ovat samassa takavaloyhdistelmässä takavalojen kanssa, muuten se saa olla vain punainen.
    Sehän olisi ihan hengenvaarallista jos pimeällä ajaessa etenkin siinä olisi vaikka sentin siivu korinväristä osaa punaisen takasivuvalon ympärillä... jos on korinväristä ympärillä niin se on "vaarallinen" ja kielletty ehdottomasti mutta jos ei ole korinväristä välissä niin se on ihan turvallinen ja sallittu vaikka pimeässä näyttäisi ihan samalta...

    BMW on vissiin tehnyt EU-tyyppihyväksynnän oranssien yhdistettyjen sivuvalojen/parkkien kanssa tai sitten ne ovat oikeasti "sivuvalot" vaikka ovatkin siinä ajovaloumpiossa ja parkit ovat erikseen.

    Mutta tuntuu kyllä todella kummalta kun pimeässä ihan samalta näyttävät valot ovat lailliseet yhdessä autossa ja ehdottoman kielletyt toisessa vaikka pimeässä ei kukaan näkisi minkämallinen auto siellä menee missä palaa oranssia eteen ja sivuille edessä oranssia ja takana punaista.

    Samaten kuin tuo takasumuvalopakko, ensin sellainen oli myös kielletty ja sitten yhtäkkiä siitä tuli pakollinen vaikka sitä ei silti saa käyttää kuin ehkä kerran vuodessa eikä edes joka vuosi, mutta leimaa ei heru jos sitä ei tietyn ikäisessä autossa ole. Ja on ruma joo.
     
  17. impala1968

    impala1968 Gearhead

    LIsäjarruvalo oli vastaava erittäin vaarallinen josta tuli pakollinen.
    Noi uudet kun on EU-tyypitetty niin niissä saa olla mitä vaan nyt jossain kreikasssa kelpuutetaan ja se kelpaa täälläkin, siinä ei tarfin mielipidettä tarvita.
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos keltaiset parkit olisivat sallittuja eteenpäin, niin luulen että risteysalueilla päiväaikaan tai hämärässä ajettaessa keltaisten vilkkujen erottaminen olisi hankalampaa. Useinhan havainnot muiden aikeista tai käyttäytymisestä liikenteessä tehdään ihan vaan silmäkulmasta ilman sen tarkempaa katsomista.
    Keltaiset parkit ovat kyllä hyvännäköiset, etenkin kun niitä ei kaikilla ole.

    Näiden nykyautojen vinosti lampun ulkolaidassa sijaitsevien etuvilkkujen havaitseminen esim. liikenneympyrässä on käytännössä lähes mahdotonta. Halvempaahan se toki tehtaalla on vilkku siihen muovilampun umpioon valaa kuin mitä sen erikseen asentaminen kustantaisi.
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Vilkun teho on 3-4 kertaa suurempi kuin parkin, joten kyllä se siitä erottuu. Ainakaan amerikanreissuilla en ole ikinä luullut parkkia vilkuksi.
    Mutta se on totta, että näissä nykyautoissa ei päiväsaikaan tahdo erottaa ajovalon vieressä saman lasin alla olevaa vikkua ollenkaan. Muotoilu on kyllä niiden suunnittelussa ollut turvallisuutta tärkeämpää.
     
  20. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Mitenköhän asian laita on käytännössä on minun 68 Chevellessä? Se on tuotu muuttoautona muistaakseni 1977, jossa oli 90-luvulle asti keltaiset parkit edessä ja vilkut samassa, kunnes Hesassa Aleksis Kivenkadun katsastusasemalla halliin ajettuani yksi pikku mies oli sormi ojossa ja sanoi että väärän väriset valot. Edellisenä vuonna kelpasivat samaisella katsastusasemalla. Samainen äijä jupisi 69 Chevelleni alkuperäisistä vilkku/parkki yhdistelmästä, jotka ovat liian lähellä toisiaan ja mittanauhan kanssa mittaili ja voivotteli että ovat juuri ja juuri 40cm etäisyydellä auton puskurin ulkoreunasta. Aikaisemmin autossani olivat aivan hirveät Talmun valot, josta tosin kaverini tunnistivat minut liikenteessä. Valojen vaihtoa en ole ainakaan katunut, niin paljon ulkonäkö muuttui keulassa.

    Voyagerissa on sitten oikein rekisteriotteeseen merkitty, että edessä keltaiset ajovalot ovat hyväksytty jonkun pykälän mukaan.
     

Kerro tästä muillekin!