Ford 460 moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 11.7.2011.

  1. renttu81

    renttu81 Gearhead

    -69 460:lle miun opus näyttäs runkol.optimi 0.0005-0.0015" ja kankien optimi. 0.0008-0.0015". ei oo sallittua välystä erikseen 460:lle mut on luokkaa 0.0025" noin palttiarallaa. Ai joo ja runkojen väli 0.0955-0.0958" ja kankien 0.0756-0.0761".
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Itse aika lailla samassa tilanteessa,eli 515 porattua isolohko Chevyä tekemässä.Täältä OD:llta ostin muka hyvät LS-6 veivit ja Clevite 77 laakereista löytyi kahta eri kokoa 0.010 sekä 0.030.

    En halua sanoa koneistajalle että tarvitaan ylikoko/alikoko laakereita siihen ja tähän kaulaan,ja lisäksi motti ei saa sääliä missään olosuhteissa.
    Eli Scat tai Eagle veivit.

    Vaikea sanoa Fordista mitään,mutta kaikki käytetty Chevy motti kama tuntuu olevan romua.
     
  3. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    eipä tuo mittatikku onneksi hirveitä maksa http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=597 täytyy hommata ja tarkistaa. netin syövereistä lukenu että x-merkkisillä laakereilla yli .003 ja merkin vaihdolla .0025 joo helpompi tuo nyt on tarkistaa kun sitten autoonpäin :D olis hyvä kun sais männät ja veivit naitettua niin näkis paljonko jäävät dekin alle. tai mitä hyvää siinä, rahat loppu niin ei oo mitään mahiksia tehdä asialle yhtään mitään vaikka olisivat sentinverran dekin alla :D
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kirjotellaanpa tähän vielä vähän tasapainotuksen tuloksia:
    initial spin:
    left side
    weight 22.49 (kaikki)
    radius 3.75 (kaikki)
    rpm force.lbs
    1000 5.28
    2000 21.13
    3000 47.54
    4000 84.53
    5000 132.08
    6000 190.20
    7000 258.88
    8000 338.13
    9000 427.95
    10000 528.33

    right side:
    weight 33.41 (kaikki)
    radius 3.75 (kaikki)
    rpm force.lbs
    1000 7.84
    2000 31.39
    3000 70.63
    4000 125.57
    5000 196.21
    6000 282.55
    7000 384.58
    8000 502.31
    9000 635.74
    10000 784.86

    bobweight 2483.7

    final spin:
    left side
    weight 1.06 (kaikki)
    rpm force.lbs
    1000 0.24
    2000 0.99
    3000 2.24
    4000 3.98
    5000 6.22
    6000 8.96
    7000 12.20
    8000 15.93
    9000 20.17
    10000 24.90

    right side
    weight 1.09 (kaikki)
    rpm force.lbs
    1000 0.25
    2000 1.02
    3000 2.30
    4000 4.09
    5000 6.40
    6000 9.21
    7000 12.54
    8000 16.38
    9000 20.74
    10000 25.60
     
  5. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    taidanpa tilata haynessin kirjan kyseiseen mosaan niin ei tarvitte aina arvuutella kaikkia momentteja ja välyksiä. tulis ebaysta 25€:llä, täytyy pyytää muijaa maksamaan jätehuollon lasku niin piisaa rahat :D
     
  6. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Voin miekii napsia kuvia tosta 1969 car shop manualista ja laittaa vaik sähköpostina ni jää rahaa asennusjuomiin.. ;)

    Nyt ois koneella 7 aukeamallista..
     
  7. vani91

    vani91 Gearhead

    siis hetkinen eihän toi veivin silmä muutu miksikään vaikka akselista ois joka kaula hiottu eri alikokoon :eek:
     
  8. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    nyt rupeis oleen kaikki tarvittava roipe tallissa että kasaaminen pääsee alkaan. männänrenkaita survoin sylinteriin vanhalla männällä ja viilahommiin sitä saa ruveta. niin monta kauhujuttua kuullu ylemmästä renkaasta että taidanpa viilata sen "towing" mukaan eli .035 (0,9mm). siellä oli rakoa .018" eli aika vähänlaisesti. ohjeissa ei kuitenkaan puhuttu alemmasta renkaasta mitään, niissä oli samanverran rakoa eli 0,45mm luiska meni nihkeesti läpi. kannattaisiko niitäkin viilata?
    ja pitäs varmaan käydä ostamassa pari ohutta viilaa, en löytäny tallista kun sellasen puolisenttiä paksun metrin mittasen joka oli niin karhee että yhdellä pyyhkäsyllä lähtee varmaan puoli rengasta :poff: rp:ssä näytti olevan sellasia viilapenkkiin tulevia minitahkoja johonkin 60-70e mutta ei perkele se on 2kk ruokarahat :( (ja nekin on vielä liiton kassassa)

    siinä mäntiä ja veivejä
    [​IMG]

    edit: olinpas sokea, lukeehan tuossa lapussa että poraus secong ring .004" x poraus tuumina MINIMI. tekee just tuon .018" oon vaan lukenu monesta 460ford.comin jutusta että secong groovelle gappia kunnolla perkele ota noista nyt selvää :odroll: monet sanoo että paketista pyttyyn, toiset sanoo että sama rako ku ylemmällä ja joku vanha kb ohje sano että alemmalle enempi gappia ku ylemmälle. joku heppu sano kasanneensa koneita kaikilla kolmella ohjeella eikä ongelmia ja yks heppu oli kasannu tarkastamatta gappia laisinkaan ja sit narahti
     
  9. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    viilasin välit .034 ylempi (inan pienempi kuin "towing" mutta aika paljon enemmän kuin "stock") ja alempi .024 (vähän isompi kuin suositus).

    luin 460ford.comista varmaan 10 topikkia aiheesta ja jokaisessa sama lopputulos; tappelu. päätin sitten lukaista valmistajan sivuilta muutaman artikkelin ja selkis tosi nopeasti että vaikka aukko olis kympin (tuumissa) liian iso niin sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä. pääasia että ylemmälle renkaalle on kunnolla laajenemisvaraa ja alemmassa sen verran aukkoa että renkaiden väliin jäävä paine pääsee pois.
     
  10. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tuli pyöriteltyä renkaat mäntiin ja hinkkasin vielä käsipelissä sen olemattoman rapun pois sylinterin yläreunasta, ei pitäs ylemmän renkaan ottaa itteensä. se rappu mitattiin jo aikaisemmin ja sitä oli 1sadasosamilli pinnassa, eli 2 satkua pienempi reikä rapun yläpuolella kuin alapuolella not bad. nokkakeppi tuli sotkettua sillä punasella möhnällä ja survoin sen reikäänsä. kampuran nakkasin kanssa paikoillensa ja vedin rannemomenttiin; pyörii helposti dampperista käsin kääntämällä. pientä ihmetystä aiheutti 1.pukin ylempi laakeriliuska, siinä oli se pienempi öljyreikä puolet paikkansa verran sivussa kun muissa osui hienosti samalle linjalle laakerissa olevan aukon kanssa. noh kaikki vanhat laakerit oli tismalleen samanlaisia. täytyy tilata pätkä plastigaugee niin voi kiskoa momenttiin tuon aksilan. huomasin että multa puuttuu öljypumpun ja lohkon välinen tilke, kestääkö siellä perus tiivistepaffista itse tehty versio? ja kyllä, asennusöljyä on käytetty runsaasti. yksiasteista kolmikymppistä se on sopivan tahmeaa, ei heti valahda.

    kiertokankien uudet pultit on olleet momentissa jo 4 viikkoa, jokohan olisivat venähtäneet? hyvä saada vähän mosaa kasaan niin saa pöytiä tyhjäksi tuolla mosselle mitoitetussa tallissa kun pitäs tuota vaihteistoakin ihmetellä
     
  11. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    onks nää hyperteutic-männät , niihin kuuluu tää ohje ylempi n. puolet suuremmalla välyksellä koska männän yläpää käy huomattavasti kuumempana kuin eism. (vanhan liiton) tai mikä tahansa valu- tai takomäntä , mut ainahan noi on ihan mäntätyypin mukaan omakohtaisia ja sit tietty on tekijäkokemuksia , itse tein viimeeks sbc327 motin just noilla hyperi kb männillä ohjeiden mukaan muistaakseni 0,7 mm ylärenkaan välillä ( pienempi reikä halk. kuin tossa sun) ja hyvin pelittäny jopa - 8000 r/min ja jotain 20 tkm
     
  12. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    juu vedin tahalteen yli noi välit ettei ainakaan sen takia narahtaisi, kuitenkin niissä rajoissa ollaan mitä siinä lapussa oli eri käyttötarkoituksille
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kasailin jakopään ja tuntu menevän ok. käytin alkuperäistä thrust washeria vai mikä nokkakepinpaikallaanpitäjä nyt onkaan. ei kinnaa, mutta en oikeen keksiny mistä mittaisi välyksen. siellä on välystä sen verran että jos työnnän nokkaa sisään ja vedän sitten rattaasta niin oikeen mitään ei tunnu mutta kuuluu metallinen KLIK, oliskohan jotain neljännesmilli? kone pyörii ihan ok kun käsin veivaa kammesta että mikään ei ainakaan hirtä kiinni. pientä ihmetystä aiheutti se bensapumpun käyttökiekko, se on sellanen 2 osanen jossa keskiosa tulee nokan pultin alle ja ulompi pyörii, niin siinä ulommassa on hirveesti löysää pituussuunnassa. en kuollaksenikaan muista että millanen se oli kun sen purin... tai sit tuo eedelrokin ratas on vaan erimoinen, lainaus amerikanpoikien sivustolta:

    "Also, watch out for the two piece fuel pump eccentric. The two piece eccentric requires the use of an 'OEM style' timing chain sprocket because it has a raised pad for the lip of the outer eccentric to fit over. Most billet and other performance timing chain sets have a 'flat face' on the cam sprocket for use with a one piece fuel pump eccentric. I don't like the two piece fuel pump eccentrics and I feel they have no place in a performance application. The one piece eccentric is stronger and can be used with either style timing chain set. Ford made an OEM one piece eccentric, C3AZ-6287-B. (Same part as FRPP M-6287-B302.) Ford Racing Performance Parts sells them also:
    M-6287-B302 (eccentric for 3/8" cam bolt)
    M-6287-C302 (eccentric for 7/16" cam bolt)
    These fuel pump eccentrics do not use tabs or pins. It's not necessary, under the torque retention of the camshaft bolt and washer. However, I still used a custom length pin that partially fits in the camshaft sprocket and in the eccentric. The ARP 'cam bolt & washer kit' #255-1001 retains the pin perfectly."
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mitkä ihmeet noi männät on? Antaaks noi helmat niinku jotenkin perää? Näyttää et olisivat jotenkin lytyssä :D
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niissä on suoja"verkko" päällä :rotfl: .
     
  16. bbford

    bbford Gearhead

    Omas koneessa kävi kans aikoinaan niin että compin nokan ratas oli erilainen kuin vakio,siis siinä ei ollut sellaista tasaista pintaa johon se pumpun epäkesko olis voinut kiristyä.
    Jätin sen kokonaan pois ja siirryin sähköpumppuun.
     
  17. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    sähköpumppu on kyllä käyny mielessä, mutta ajattelin kuitenkin kasata tuon sellaiseksi että paluu sähköpumpusta mekaaniseen ei vaatisi jakokopan irroitusta. pitää vissiin kattella vanhempi yksiosainen "sutkutin", pikkulohkon vastaava kuulemma käy (?)
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    :DD ei saatana :D joo... kumman näköset on helmat :rotfl:
     
  19. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    ähelsin männät paikoillensa. vähän tuo vaarivainaan männänrengaspanta rupee oleen kulunu mutta ajaa asiansa, välillä vaan vitutti kun koko panta oli siellä sylinterissä. helposti pyörii kones, pienillä putkitongeilla, sellasilla vittupihdin kokosella väänsin tuosta dampperin alle tulevasta möltistä ja ei tarvi mitenkään voimaa käyttää että pyöris. asennusöljyä tuli loosattua aika huolella ja konetta pyöritettyä.
    [​IMG]

    alakerrassa kaikki asettu ihan hienosti, yksikään veivi ei kinnannu naapurinsa kanssa ja ööliä tuli ruuttailtua jokapaikkaan mikä liikkuu.
    [​IMG]

    sitten tulikin pieni ylläri, olin valmistautunu siihen että männät jää pirusti dekin alle mutta eipäs sentään. kuvassa 0.35mm liuska tuon tönärin alla.
    [​IMG]

    summitin sivuilta löytyvä ruttumittari antaa tulokseksi 9.5:1 jos kannen palotila 97cc (d3ve kansissa 95-100cc) ja kansipaffin vahvuus 1mm (mäskipaffit)

    seuraavaksi koitan kysellä yhden tutun poikkeemaan jolla on vehkeet ja kokemusta nokan ajoituksesta. jos varuiksi tarkistaisi tuon kepin ajotuksen nyt vielä kun kone on auki.
     
  20. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    täällä on kanssa ruumiinavaus alotettu. :D

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!