Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. jylppy

    jylppy Gearhead

    Tommonen:

    [​IMG]

    Heater control valveksi rokauto mainostaa.

    Siinä on vaan sisällä kuminen kartio jota vaakkumi ajaa eestaas ja sulkee reitin kennolle.

    Mulla puskee vedet kalvon läpi.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo toi..

    No mun vika, jokaisella on tollainen.
    Se katkaisee lämpimän veden kierron lämppäkemmolle kun on ilmastointi käännetty "MAX A/C"
    Eli Suomessa ei niin joka päivä tarvittava mutta hyvä olisi olla toimiva.
    Muistaa vain sen alipaineletkun tulpata et toimii nelikko ja lämppäri.
     
  3. jylppy

    jylppy Gearhead

    Joo tulpattu on... Mun nelikko vaan ei ala pelkästään tulpalla toimimaan :p :eek:
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Älä, ei vai? ;)

    Ei se myöskään toimi jos letkunpää on auki.

    Nelikon toimivuudesta, kuinka monella on tarvetta ja halua uusia napalukot?

    Nyt tyrkään ilmoille kimppatilaus tarjous:

    Lähimpään matkahuoltoon ensviikolla toimitettuna 420€ /pari. Alkuperäiset Ford.
     
  5. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Jaa, liittyyks tähän kumminkin paineilmat, vaik käsittääkseni se napalukko on manuaalinen, siis kaksi asentoa, Auto ja Lock?
    Ja jos siihen liittyy tää paineilma, niin missä tällainen Heater control valve sijaitsee?
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Vm'99-> neliveto jos on kojetaulussa napilla eikä lattiassa kepillä niin silloin se "auto"-asento on alipaineohjattu. Kytkeytyy päälle ajettaessa 5-80km/h, paikallaan jos joutuu laittamaan niin mielluummin käy kääntämässä manuaalisesti "lock"-asentoon. Näin vältät navan mahdollisen hajoamisen jos se ei kunnolla ole kytkeytynyt ennen voiman välitystä.

    Heater valve sijaitsee apparin puoleisen venttiilikopan päällä lämppärin letkun välissä, kuten jylppy edellä kirjoitti.
     
  7. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    OK, siis mulla on vm 2001 excursion 7,3.
    Ja kojetaulussa on se sähköinen valitsin: 2x, 4x4 ja hidas 4x4.
    Navoissa se käsin kierrettävä LOCK ja AUTO.
    Navan LOCK asento tarkoittanee sitä, että napa on kiinni aina, eli se vetoakseli on aina kiinni renkaassa, ja vain se keskiloota kytkeytyy kun siitä nupista sisällä kääntää. Eli etu kardaani pyörii renkaiden mukana, jos neliveto ei ole päällä.
    Ja navan AUTO asenossa se napalukko kytkeytyy paineilmalla tarvittaessa jos se nuppi sisällä on 4x4 tai hidas 4x4 asennossa.
    Meniks oikein?
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo, meni jokseenkin niin.

    Mutta varmaan ajattelit et ajat aina navat lukossa ja käännät nelikon silloin kun tarvitset...

    Minä ajoin niin joskus 15 vuotta sitten kunnes jouduin tekee kalliin remontin.

    Älä tee. Systeemiä joka on suunniteltu samana vuonna kuin ekat hevoskärryt ei ole tarkoitettu ajettavaksi niin. Ekana, aiheutat turhaa kuormaa laakereille, vetoakseleille ja etuperälle. ja toisekseen ohjattavuus kärsii, eräskään heppu ei uskonu ennenkuin meni vehje metsään ja isohko remontti edessä. Väänty runkoaisoja ja akseleita ym.

    Ajetaan niin kuin on suunniteltukin ja pidetään vehkeet kunnossa.
     
  9. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Toisin sanoen siis napalukot kuntoon, ja sitä LOCK asentoa käytettäneen siis vain ajoittain ja vain tarpeen ajan, eli jos vaikka venettä vedän ylös järvestä hiekkarannalla tms.
    Muulloin AUTO asennossa.
    AUTO asennossa (Ja sisä nupista asento 4x4 tai Hidas 4x4) siis neliveto kytkeytyy jos pyörät luistaa.
    Siellä siis se AUTO asennossa kytkeytyminen tarvitsee sitä paineilma sydeemiä Eiks juu. Eli tämä Heater "control valve" ilm antaa alipainetta tms sinne navoillekkin, letkua myöten kait. Nää pitäs sitte myös tutkia, etteivät falskaa.
    Sä ilm myyt osia Excursioniin vai?
    Oisko jotkut nettisivut tms?
    You Tubessa muutes oli joku video, jossa kaveri purki sen napalukon ja puhdisti. Ei se nyt järin vaikeelta näyttäny.
     
  10. jylppy

    jylppy Gearhead

    Ei se heater control valve liity nelikkoon mitenkään muuten kuin on saman alipaine pumpun vaakkumin takana, jos siitä (tai muualta esim kojetauluntakaa) vuotaa liitokset niin ei nelikkokaan saa tarpeeksi alipainetta kytkeytyäkseen.
     
  11. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    OK, no ne vakuumit nyt varmaan toimii, näkyis varmaa muissaki toiminnoissa jollei toimis. Nyt on vaan jäykät ne napalukot, avaan ja tutkin, katsotaan sitten. Kiitos paljon arvokkaista neuvoista.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Autossa ei ole paine ilmaa, on alipainetta.
    Nelivedon alipaineohjauksella on oma ohjaussolenoidi starttirelen vieressä apparin sisäloksussa.
    Linkkiä videosta?
    Kyllähän napalukon itse lukon osat pääsee rasvaa mut alipainekalvon ja kääntönapin taakse ei pääse.
    Sinne ajansaatossa kerääntyy likaa korvausilman mukana ja kääntönuppi alkaa takkuamaan.

    Kuten allekirjoitukseni kertoo pyöritän firmaa joka tuo ja tekee kaikkea..
    Kotisivut on auki mut vaiheessa

    ceecee.fi
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Saakos siihen mekaanista automaattinapaa tilalle sitten? On aika simppeli tuohon verrattuna.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Täysmanuaalisia ainakin saa. Mut kyl on orgikset hienot kun vaan toimivat.
    Käännä nelikolle normi ajossa milloin vaan..
     
  15. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjens. Mul oli kans apumiehenpuoline jumis. Perhana toi guzzle7pt3 linki ei jostakiin syyst siit osalt toimi. Mut pystyt sen purkaa kyl siihen vakuumikalvon saaka. Jotkut on saanut senkin poies, mut takasiin ei meinaa saa. Otat sen mötika irti navast, ja purat sen sialt kaut. Täyty varmist et ei oo lyöty rasva tai jotain vastava täyteen. Sain ite sen säätimen toimi tekemalla siihen sellaisen apuvälineen, sen nappulan ja runkon välis on O-rengas ja liottin sita vähä aika automaavaihdestonöljyllä ja kevyesti voima käytämalla sain pyörimä. Mut siinnä kalvon ja sen kytkentaan nappulan välis on sellaine erillinen sientä muistutava nappula. Mika oli sit ilmeisest muuttanu muodonsan ja pääsi kääntymä jotenkiin vinoon sinne kalvon väliin ja automaati asennos ei päästäny aina lukko auki. Eli jäi niinkuin toinen puoli laaha mukan vähäks aika joskus. Monesti myös mätänty tämä 4-veton solenoidi mika ohja automaatti lukkojen toiminta. Sitä ei pysty kans korja vaan pita hommat uus. Aiheuta myös vikakoodin ja see pita poista muuten saata ol, et ei rupee toimima vaik uusi on jo paikal.
     
  16. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    US partsilla ei ole kuin manuaalisia napoja. Ja en juu päässyt sinne kääntönupin ja kalvon väliin,,,, ja juuri sinne pitäs päästä. No, ne navat toimii siis nyt kuten manuaaliset, Off/Lock.
    Pitää yrittää etsii automaattisia vaik sit rapakon takaa. Vai oliks Ceecee.fi:llä sellaisia alipaineella toimivia?
    Ja tuleeko ne aina kokonaisena pakettina, vai saako sellasta automaattisen jutun runkoa jossa se kääntönuppi ja kalvosysteemit?
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Osia niihin ei saa mut uusia Fordin napoja olis ens viikolla.
    Soittele, olen tien päällä
     
  18. Caliphs

    Caliphs 1st gear

    Onko ne ameriikan pojjaat keksineet noihin foorteihin maskisuojaa pakkasia ja tuiskuja vastaan? Täytyisi saada tohon omaan se Edge boxi meinaan diesel on maistunu ihan kivasti. Vaikka kuinka sukkasillaan ajanu kierrokset alle 2000 niin en ole alle 20L/100km päässy. 2-viikossa menny löpöön rahaan enemmän ku 4x4 hiaceen 4kk:ssa vaikka tankannu saman määrän tankkauskerralla ku hiaceen aikoinaan. Hiace ainakin omasta mielestä vasta veikin ainetta kun 70L tankilla ei päässyt kuin 550km vaim miten ajo ja suihkut vaihto.
     
  19. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Sama mulla, kyllä alkanu lötkötti maistumaan kun pakkaset tuli. :D osin johtuu kylmäkäynnistyksistäkin, kun taloyhtiön lämpötolppiin ilmestyy virta vasta tammikuussa...

    Kulkeeko noita EDGEjä edes käytettynä paljoa? Kun pitää kai poistaa autosta sylkemällä vanha ohjelma takaisin ECUun, jotta boksi palaa oletustilaan? :eek:
     
  20. Panze

    Panze 3rd gear

    Mulla on yks käytetty Juice WA mutta se on 6.7 dodgessa ollut.
    Uusiakin toki saa.
     

Kerro tästä muillekin!