GM:n V6 moottoreista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 5.5.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko noissa kaikissa, 80-luvulta -95 asti, 2.8-3.1-3.4 samanlainen vaihteiston kiinnityksen pulttijako? Eli, käykö esim camaron laatikkoon vaikkapa 3.1 työntötankokoneen tilalle 3.4 DOHC-moottori? Työntötankomoottorit lienevät ainakin samanlaisia tuolta osin. Kyseinen DOHC, jos oikein ymmärsin, suunniteltiin alunperin etuvetoiseen, ja mistään en ole toistaiseksi saanut varmaa tietoa noista vaihteistoasioista.
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    Sillä perusteella jotta noi kaikki GM kuutoset tonne 90-luvun lopulle oli noista
    kasikoneista tehtyjä, eli suunnittelia poisti parit pytyt .... Kyllä.

    Sehän taitaa olla pikkulohko yhteen sopiva, eli silloin kaiken järjen mukaan toi kuutonen käy.

    :-o :-o :-o
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei pikkukuutoset, eli 60-asteiset ole tehty V8:sta.. Siis juuri noi 2.8 etc, vaan kyse on ihan eri moottoreista.
    Buickin 3.8 etc 90-asteen v6.det taas ovat pätkittyjä V8.ja , kuten myös Chevyn 3.8 ja 4.3 90-asteiset v6:det , jotka ovat "305" ja "350" pikkulohkoista "pätkittyjä".

    Koneen/ vaihdelaatikon "pikkujako" lienee yhteistä ainakin noille 60-asteisille v6-sille. Jotkin lähette väittävät myös 4.1 ja 4.5 sekä Northstar (sama pienempänä= Olds Aurora) kasien olevan tuolla pienemmällä jaolla? tiedä häntä..

    katso vaikkapa GMforums.comista, missä omat palstat 60 ja 90 asteisille v6:sille..

    MOT
     
  4. Hog99

    Hog99 1st gear

    Karvan mukaan ne pätkityt lohkot ovat V8 yhteen sopivia ja käyvät vanhempiin vaihteistoihin kuten myös uudemmat monijakoiset laatikot

    Tämä ei täysin pidä paikkaansa niitä on niihin laitettu ja päinvastoin ero on "turbiini" kotelossa joka on 60 ja 90 asteen koneilla eri ja sen saa tehtaan mukaan kaikille sopivana multijakoisena jolloin siihen voidaan kiinnittää mikä tahansa kone ja loota
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkennetaan :

    2,8 .... 3,4 Doch jne, ja 4,1 .... 4,5 koneille on saatavissa uudemman mallinen vaihteisto jossa on monijakoinen kiinnitys mahdollisuus, käy siis kaikkiin uudempiin moottoreihin.

    V8 mallista lyhennetyille V6 moottoreille on saatavilla tehtaan adapteri eri irrallinen turbiini kotelo johon uudemman malliset vaihteistot voidaan asentaa, näitä on joissain automalleissa tehtaan asentamana.

    Uudemman mallisen koneen ja vanhan vaihteiston yhdistelmää en muista, mutta näitäkin adaptereita on myynnissä.


    Imppu
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt puhutaan nimemomaan noista 60asteisista pikkukuutosista, joita on tehty 2.8 3.1 3.4 työntankokoneina ja 3.4 DOHC versiona. Ja nyt on lienee niin, että tuo DOHC on vain etuvetoisiin ja siinä startti on eri puolella konetta. Kun ei ole korjauskäsikirjaa juuri nyt käsillä, onkohan v6 / v8 startit samalla vai eri puolella konetta? Jos on, niin ei taida 90-ast v8-lohkon vaihteisto silti käydä 60-ast v6-lohkoon?
     
  7. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    sanokaas viisaat mitkä NGK/bosch tms tulpat kävis tuohon 2,8 v6 ruiskuun? kun ei vauhtiputkat ole viikonloppuna auki ja motonetissä pitäisi muutenkin käydä. niin ja öljynsuodatin, muistaako kukaan motonetin varaosanumeroo sille?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  9. 69

    69 Gearhead

  10. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Motonetin öljynsuodatin 15-1091 on passeli. Paketin päällä lukoo aatami ooppeli ja suodattimessa GM. Saattapi olla pienempi kun alakuperänen mutta hinta on tarkalle miehelle sopiva reilu kolme euroa.
     
  11. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ihan mielenkiinnosta, kuinka suuri hintaero muodostuu orkkis Delco-tulppien ja tarvikemallisten välille? Sama juttu jenkkivarasosaöljynsuodattimissa ja tulpanjohdoissa. Minun mielestä nuo merkkikohtaiset ovat niin edullisia että ei ole tullut mieleenkään alkaa muita kyselemään ja sovittelemaan.
     
  13. weba

    weba 3rd gear

    Lootan jako on tosiaan sama 2.8, 3.1, 3.4, 3.4 DOHC, 3100, 3400, 3500, Northstar, Shortstar ja ilmeisesti myös 3900 moottorissa, plus parissa muussa ei-V6:ssa.

    Kannattaa tutustua http://www.60degreev6.com/
     
  14. 69

    69 Gearhead

  15. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    noi ac delcot oli kuulemma 2,5e (iskä ei arvannu ostaa ominpäin mut kysyi hinnan) eikä löytyny motonetistä. erikoisen pikkuset tulpat niinku jossain twin hondassa.
     
  16. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    kuinkahan kaukana 60 asteen v6 turbiinikopan jako on moparin slantista?

    ois yks jutska mielessä :oops:
     
  17. ata

    ata Gearhead

    Ja kun puhutaan GM:n V6-koneista, ei pidä unohtaa Opelin DOHC V6-koneita, joita on käytetty myös jenkkipuolella esimerkiksi Cadillac CTS:ssä (ja Opelin tekemässä Caterassa toki myös). Nuo ovat 3.0 ja 3.2-litraisia, Opelilla samaa konetta oli myös 2.5 ja 2.6-litraisena. Se on sitten ihan eri asia kannattaako noilla mitään tehdä, mutta itse on tullut ajettua sekä 3.1- (OHV) ja 3.2 (Opel DOHC), niin se 3.1-litrainen 160 hv kone ei kyllä vakuuttanut edes sen vertaa kuin tuo 211 hv 3.2-litrainen. Se Cadillac CTS:n ja Cateran kone on keskenään sama ja sama pannu on myös siis Opel Omegan pellin alla (takavetoasennuksena siis pitkittäin). Tosin se 3.1 oli kyllä poikittain ja etuvetoinen siinä Oldsissa mikä mulla oli käytössä aikoinaan...
     
  18. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    pitäiskö 3gen fbody mennä matkassa paljonkin alle 10L kulutuksella? mietin vain että kun kuumana saa sahata hiukan ja kylmänä pärähtää heti tulille... :odroll:

    mikäs kutosen ja automaatin kanssa on normi perävälitys? onko 55mph sopiva ylivaihteella ajoon vai pitäiskö jyrätä kolmosella alle satasen vauhdissa? :oops:
     

Kerro tästä muillekin!