Kulahtaneen LSD perän öljyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Luoppis, 11.6.2019.

  1. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Kysytäänpä tyhmiä.

    Dana 80 perästä on kitkalukko täysin kulahtanut. Lukon remontti ei ole näköpiirissä, mutta öljynvaihto kyllä. Eli onko tuossa nyt enää mitään menetettävää/rikottavaa jos laittaa tavalliset peräöljyt ilman LS lisäainetta?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sanoisin ettei enää ole mitään väliä. Jos ei ole kitkoja, ei ne enää takertelekaan.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    En dana rakennetta tunne mutta aika monessa lukko perässä loppuun kuluneet kitkat tarkoittaa sitä että tasauspyörästön rattaiden hammaskosketus kasvaa niin paljon että rupeaa hyppimään yli, siihen ei öljynvaihto auta.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Danassa on kytkinpakoissa semmonen loiva kartio prikka ja joku x määrä niitä kitkapinnoitettuja levyjä ja pinnoittamattomia levyjä. Mitään rutinoita tai ylimääräisiä ääniä en ole havainnut. Lähinnä vaan toinen pyörä suttaa jos on sutatakseen (jäällä/soralla) sekä taka-akseli tunkattuna pyörät pyörii eri suuntiin. Varmaan tossa rattaiden ylihyppelemisessä ratkaisee se, kuinka paksulti tehtaalta lähtiessä on sitä kitkamateriaalia tuossa kytkinpakassa? Mun aikana ei ole öljyjä vaihdettu, edellinen omistaja väitti vaihtaneensa imutyhjennyksellä ja LS aineelliset öljyt tilalle. Mutta tiedäppä tuosta, vahinko on tapahtunut tavalla tai toisella eikä auto ole uusi.

    Vrt. mulla joskus vuosikymmenen alkupuolella oli Nissan Patrol missä risteyksessä kääntyessä takaa kuului välillä semmosia kivoja rutinoita ja siinäkin kulahtanut lukko.
     
  5. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Ratkaisu alkuperäiseen kysymykseen oli lähinnä tutkia syvällä sisimmässään ja valmistajan suosituksista, että onko pakko käyttää täyssynteettisiä öljyjä ja vastaus oli ei. Tällöin säästö litrahinnassa LS aineellisessa 80W-90 öljyssä VS tavallinen peräöljy jäi niin mitättömäksi, että laitoin LS aineelliset, kun ei mitään muuta vauriota vielä ole ilmennyt kuin puuttuva kitka. Luukku avattuna en nähnyt pikku rattaissa mitään vikaa perää pyörittelemällä, mutta joskus tuolla on joku palikka porsinut pahemman kerran akselin elämän aikana, kun kopan sisäosassa on osumajälkeä jostain pirstaloituneista palikoista. Joku sen on joskus rempannut, mutta tiedä häntä onko lukon levyt olleet irrallaan ja onko ne saatettu kasata vaikka väärään järjestykseen.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä sellaisenkin olen tavannut. Ei todella pitänyt.
     

Kerro tästä muillekin!