Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Tässä on muutama kuva 60-luvun TransAm -autoista:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Javelin on 70-luvulta
     
  3. Ai niinpäs onkin ja niin on tuo Cudakin. Kirjoittelin taas, mitä sattuu..:oops:
     
  4. Lsamu linkkaili omaa projektiketjuun Jegsin Ebay-ilmoituksen. Siitä hieno kuva:

    [​IMG]
     
    Rane 66 ja esmi tykkäävät tästä.
  5. IL:ssä on juttu vuoden 1953 Argentiinan GP:stä ja sen katasrofista.

    Arviolta 400 000 katsojaa saapui paikalle sunnuntaina. Kun sisäänpääsyä ei kontrolloitu, ei tarkkaa yleisölukua tiedä kukaan. Rohkeimmat puhuvat jopa puolesta miljoonasta silmäparista.

    Katsomot, sikäli kun niitä edes oli, täyttyivät nopeasti. Tuskin ne edes kiinnostivat monia, sillä tarjolla oli parempi katselukokemus.

    Mikä olisi rohkeampaa kuin seurata kilvanajoa aivan radan vierestä, autojen syöksyessä ohi kosketusetäisyydeltä?

    Flirtti kuoleman kanssa kostautui kierroksella 32.

    Aivan kuin tietämättä kilpailusta yksi katsoja, aikalaisraporttien mukaan pieni lapsi, vaelsi radalle, suoraan Ferrari-kuski Giuseppe ”Nino” Farinan eteen.

    Vuoden 1950 maailmanmestari joutui tekemään nopean väistöliikkeen välttääkseen yliajon.

    Onnekas vaeltelija pelastui, mutta Farinan väistöllä oli katastrofaalinen seuraus.

    Kuljettajansa hallinnasta riistäytynyt Ferrari syöksyi hurjalla vauhdilla väkijoukkoon. Viranomaiset raportoivat kuolleita katsojia olleen kymmenen, mutta väitteitä on esitetty jopa 30 kuolonuhrista. Tarkkaa lukua ei tiedetä edes loukkaantuneista, mutta viranomaisten mukaan heitäkin oli useita kymmeniä.

    Tragediasta huolimatta kisa sai jatkua. Pelastustyöntekijät siirsivät ruumiit ja loukkaantuneet pois, mutta yleisö ei ottanut opikseen.

    Hieman myöhemmin pieni poika yritti ylittää rataa juuri kun Alan Brown lähestyi. Tällä kertaa Cooper-kuljettaja ei onnistunut väistämään, vaan yksi F1-historian synkimmistä päivistä sai vielä yhden uhrin.

    Vaarallinen ”härkätaistelu” jatkui vielä kaksi tuntia, ennen kuin Ferrarin Alberto Ascari ylitti ruutulipun voittajana.


    Siitä pari kuvaa:

    [​IMG]
    1953 F1-sarja kilpaili ensimmäistä kertaa Argentiinassa, Juan Manuel Fangion kotimaassa. [AOP]

    [​IMG]
    Fangio oli argentiinalaisten kansallissankari. [AOp]
     
  6. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Youtubesta löytyy heikkolaatuinen Archivio Lucen uutisfilmi. Siinä sanotaan, että kuolleita olisi ollut seitsemän (sette e morti). Valtavat yleisöjoukot vellovat tosiaan radan reunoilla. Ehkä mittakaava pääsi yllättämään, pienempiä autokilpailujahan Peron oli järjestänyt vaikka millä mitalla. Innokas automies oli juuri ostanut Pariisin autonäyttelystä itselleen Ferrarinkin.



    [​IMG]
     
    C5_Z06 tykkää tästä.
  7. Hesarissa on juttu tulevan kauden hybrideistä ja samalla hiukan Latvalan ralliautoharrastuksesta:

    [​IMG]
    Jari-Matti Latvalan rallipajassa voi valmistaa uusia osia vanhoihin ralliautoihin 3D-tulostimella. KUVA: JUHA HARJU

    [​IMG]
    Vanhat ralli-Toyotat kiinnostavat Jari-Matti Latvalaa. KUVA: JUHA HARJU
     
  8. Maikkarilla on uutinen tshekkiläisen 72-vuotiaan Karel Lopraisin poismenosta. Kaveri osallistui ensimmäiseen Dakar-ralliinsa vuonna 1986 ja voitti Dakar-aavikkorallin kuorma-autojen sarjan kuusi kertaa Tatran joukkueessa.

    [​IMG]
    Karel Loprais ajoi koko uransa Tatran autoilla. Kuva vuodelta 2005. IMAGO SPORTFOTODIENST/ ALL OVER PRESS
     
  9. Hesarin Viikon kirja jutussa on Maurice Hamiltonin teos Niki Lauda. Formulalegendan elämäkerta (Minerva). Jutussa on traaginen kuva:

    [​IMG]
    Laudan auto palaa Nürburgringillä 1. elokuuta 1976. KUVA: ATP
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei varsinainen kuva, mutta video pikkasen harvinaisemmasta Shelby GT350:sta, tod.näkösesti on kyse autosta Shelby #1444...kaikki täsmää ajallisesti, mutta numero puuttuu.
    Päätyi Dennis Collins:n kokelmiin tai kaupaksi, saa nähdä ?

     
  11. Iltalehden Maseratin sähköformulajutun pari kuvaa:

    [​IMG]
    Maserati palaa formuloihin hieman tuoreemmalla kalustolla kuin kuvassa näkyvällä Juan Manuel Fangion vanhalla menopelillä. [Maserati]

    [​IMG]
    Juan Manuel Fangio voitti Maseratin ratissa maailmanmestaruuden kaudella 1957. [Zumawire/MVPhotos]
     
  12. TM:ssä JJ testailee BDA-Escorttia:

    Vaikka JJ:n koeajaman Escortin mallimerkintä onkin 1600, konehuoneessa on täysimittainen, 1985-kuutioinen ja 4-sylinterinen rivimoottori. Vapaasti hengittävässä kaasarikäyttöisessä moottorissa on muutama perusominaisuus. Tunnetuin niistä on ääni.

    ”No perkule, BDA:n äänestähän kaikki ovat puhuneet pennusta asti”, Ala-Lahti naurahtaa.

    Ääntä moottorissa totisesti riittää samoin kuin kierroksiakin. Moottoria voi laulattaa jopa 10 000 r/min asti.

    ”Sen verran tekniikan miehenä ymmärrän, että 8 500 r/min riittää. Ei sitä enempää tarvitse kierrättää. Tosin kyllähän mäkin varsinkin sitä ruiskumoottoria vingutin 10 000:een. Ei se siitä huonoa tykkää”, Ala-Lahti vahvistaa.

    Toinen tähän moottoriin yhdistettävä asia on teho. Nykyteknologialla ja -osilla moottoriteho kaasariversiossa on +250 hv.


    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Katoin mielenkiinnosta, niin jo 1973 BDG sysäs 275hv, kaasarilla, 1975cc, ja myöhemmin jo 285hv. 12:1 puristukset.
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kaveri rakenteli Escoja -80 luvulla,silloin Suomen olosuhteissa 2,0 ohc työnsi hyvin rakennettuna 190 hp, tehtaalainen moniventtiilirakennelma 245 hp, muistaakseni Vatasen -78?
     
  15. TM/VM esittelee Marcus Grönholmin ex-tehdasauton A-ryhmän Celica ST185 4WD Turbo VM. 1992:

    Nuori Marcus Grönholm sai vuoden 1992 Jyväskylän Suurajoihin TTE:n tallipäälliköltä Ove Anderssonilta huippumahdollisuuden. Tiimin ykköskuljettaja Carlos Sainz päätti jättää Suomen MM-rallin väliin, joten Andersson tarjosi Sainzille ajettavaksi valmistettua autoa Grönholmille, joka totta kai suostui ehdotukseen. Grönholmin tallikaverina Suurajoissa ajoi Markku Alén.

    [​IMG]
    Marcus Grönholm taittaa illan jo hämärtyessä Parkkolan EK:lla risteykseen 1992.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Mallivuosi: 1992
    Kori: Kaksiovinen teräskori; turvakaaret
    Moottori: Tyyppi 3S GTE; Nelisylinterinen vesijäähdytetty rivimoottori edessä poikittain. Kaksi sylinterikannen yläpuolista nokka-akselia. Neljä venttiiliä/sylinteri. Toyota CT26 twin-entry -turboahdin, maksimipaine 1.5 bar. Bosch L-Jetronic polttoaineen monipisteruiskutus. Elektroninen sytytysjärjestelmä. Kuivasumppuvoitelu
    Kuutiotilavuus (cm3): 1998
    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 86.0 x 86.0
    Puristussuhde: 8.5:1
    Teho kW (hv) r/min): 217 (295) /5 700
    Vääntö (Nm/r/min): 459/4 000
    Voimansiirto: Jatkuva neliveto; mekaaninen etu- ja takavoimansiirto ramppilukoilla, hydraulinen keskitasauspyörästö. XTracin 6-vaihteinen käsivaihteisto. Kuiva kaksilevyinen kytkin
    Ohjaus: Hydraulisesti tehostettu hammastanko-ohjaus
    Jousitus: Edessä ja takana erillisjousitus. Bilstein-iskunvaimentimet, kierrejouset. Ohjaamosta säädettävät kallistuksenvakaajat edessä ja takana
    Jarrut: Edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut sekä nelimäntäiset jarrusatulat. Jarruvoiman jako etu- ja taka-akselin välillä
    Pituus/leveys/korkeus (mm): 4 410/1 745/1 300
    Akseliväli (mm): 2 525
    Raideleveys edessä/takana (mm): 1 510/1 510
    Vannekoot: 6.5”–7.5” x 15”–16”
    Polttoainetankki (l): 60/80
    FIA minimipaino (kg): 1120
     
    isalmela, Larry ja malvasto tykkäävät tästä.
  16. Tuli sen verran nätti dragsteri vastaan, että täytyypä lisätä tänne:

    [​IMG]
     
  17. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuosta speksi luettelosta puuttuu:;)
    huollossa säädettävä turbon imuaukko

    tuota toyota juttua lukiessa tuli mieleen noilta ajoilta... vai oliko ehkä muutama vuosi myöhemmin, toyota team europen (TTE) skandaali turbon imuaukon käpälöinnistä.
    jäivät kiinni huijauksesta ja toyota lopetti vähinäänin MM-rallitoiminnan ysärin puolivälissä.
     
  18. kerkko, KKOSKINEN ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mikä oli Suomen "racing" väri? Jostain olen lukenut muuta en muista:oops:... briteillä vihreä, Italia punainen(?), Saksa hopea(?)...
     

Kerro tästä muillekin!