Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. tlento

    tlento 1st gear

  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    '63 Oldsiin oli tarkoitus tuo tehdä. Vaihdoin kaikki tiivisteet oikean tyyppisiksi (viton?), pistettiin typpi koeponnistuksessa sisään ja jätettiin talven yli. Keväällä kun paineet oli tallella (= ei vuotoja), niin ruvettiin pistämään kylmäainetta sisään. Vähän ennen kuin koko mälli oli sisällä alkoi pihinä kuulumaan: paineensäätimen kalvo oli puhjennut (sitä en ollut älynnyt vaihtaa uuteen) ja kalliit mehut pääsi taivaan tuuliin. En kerennyt saada tuota hommaa päätökseen ennekuin myin auton eteenpäin.

    Mutta käsittääkseni tuossa ei ainakaan muuta pitäisi olla kuin tuo tiivisteiden vaihto - jotkut väittää tosin että letkutkin pitäisi vaihtaa, mutta tiedä sitten.
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Niin, mikään pakkohan ei ole muuttaa mitään jos käyttää korvaavaa kylmäainetta esim. rs24.
     
  4. tlento

    tlento 1st gear

    Jees. Tossa jenkkien sivuilla ne ei ilmeisesti edes vaihda mitään osia vaan huuhtelevat järjestelmän jollain tarkoitukseen sopivalla liuottimella, Eli siis lähinnä vanha voiteluaine pois.
     
  5. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Nimimerkillä asiaan perehtymättä...ei oo ollu ongelmia. Freoni kun käypi järjestelmässä vähiin niin asiantuntevassa jenkkiautokorjaamossa on laitettu asianmukaisella voiteluaineella höystettynä R134a sisään ja hyvin on pysynä. Ja jos haluu freonia niin ryssistä sitä saa. En kyl ala välittää sitä tarvitseville kun oon luonnonsuojelija. Tiiän kyl pari "kylmälaite huoltamoa" joista freonia saa kun direktiivi on tai ainakin oli et vanhat varastot saa käyttää loppuun. On sitte isot varastot kun ei oo loppunu...
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämän asian kanssa olen itsekin pähkäillyt pitkään ,koska pikkarissa on vielä tuo vanha R12 aine.

    Varmaa ja yksiselitteistä vastausta ei vain taida olla...niitä on juuri tasan yhtä monta erilaista kun on kysymystä/vastaustakin.

    Olen ymmärtänyt että ongelma on se mineraaliöljy jota käytetään vanhan R12 aineen kanssa,kun uudempi R134 tarvitsee silikoniöljyn.
    Kuulemma tukkii muuten sen paluuvirtausputkessa olevan suodattimen ja paineet nousevat kunnes jokin pettää...näin asian esitteli eräs kylmälaitefirma kun viimeksi täytin ainetta lisää.

    Sillon laitettiin muuten firman viimeisestä R12 pullosta tavaraa...

    Paljon puhutaan noista korvaavista Iceon49,RS24 ja joistakin ihmeen sekoitetuista aineista joiden väitetään sopivan suoraan vanhan tilalle ja toisten mukaan ne taas eivät käy ollenkaan tai toimi kunnolla...tiedä sitten ??

    Ilmastointilaite firmoistakin saa melkeimpä jokaisesta eri vastauksen...yleensä haluavat vaihtaa kaikki uutta,joka on ihan ymmärrettävää...sillähän ne tienaa.

    Tälläkin foorumilla asiaa on käsitelty monesti ja täällä tuntuu olevan myös tasan yhtä monta eri mielipidettä kun vastaajaakin...jotkut ovat selvästi ammattilaisia ja toiset vain luulevat tietävänsä...itse en ymmärrä noista juuri mitään eli täytyisi vain löytää joku ammattilainen.

    Käsittääkseni ainakin kompura,kuivain,paluuvirtaus suodatin,kumitiivisteet ja kaikki kumiletkut pitää aina vaihtaa jos siirrytään uuteen R134 aineeseen.
    Toisten mukaan taas riittää että vain kompura vaihdetaan,koska sitä ei pystytä puhdistamaan kunnolla vanhasta öljystä ja järjestelmä huuhdellaan.

    Pakko tuo homma on jossakin teettää vielä ja itse en rupea pulaamaan...kun vain tietäisi minne viedä,että tulee kerralla kuntoon.
    :(
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Mä oon kylmäkoneasentaja ja duunissa täyttelen noihin R12 vehkeisiin Isceon49:ää. Kyllä se käy sinne suoraan tilalle, ja jos joku väittää ettei käy vaan pitää uusia kaikki niin kyllä siinä vähän rahastuksen maku on.
     
  8. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Viime kesänä laitettiin mun 740- Volleen R 12 tilalle (jotka olivat karanneet taivaan tuuliin katkenneen putken takia ) jotain MP-39 ainetta. Mitä lie ollut , sitä ne kylmä-ukot suositteli. No eipä siinä, palaskin H:tin hyvin noin 1 vrk, jonka jälkeen huomasin pientä kuplimista kompuran lohkojen saumasta, ja hikoili myös öljyä, niin ne meni nekin kolmiysit taivaan tuuliin, eikä ilmastointi ole senkoommin pelannut. Koeponnistin kyllä järjestelmän typellä ennen käyttöönottoa (15 Bar ), mutta oisko siinä käynyt niin ettei ne vanhat tiivisteet kestäneet uutta kylmäainetta ? :oops: :oops:
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olet siis kylmäkoneasentaja eli mitä laitteita täyttelet...varsinaisia kylmäkoneita vai autojen ilmastointilaitteita ?

    Mulle kun on selitetty ettei se ole ihan sama onko kaupan pakasteallas vai ilmastointilaite...saavutetaanko tolla Isceon49:lla sama jäähdytysteho kun siinä juuri pitäisi olla suuri ero noilla korvaavilla aineilla ? Paskapuhettako vain ?

    Jos se tosiaan käy sellaisenaan,niin miksi tuota R134:ää tuputetaan autoihin,johtuuko se tuosta jäähdytystehosta vai rahastustako tosiaan ?

    Toisaalta kaikessa on nykyisin rahastuksen maku,niin että sylettää...hinnat samoja kun ennen,mutta euroissa :mad:

    Hitto kun tähän asiaan saisi täyden varmuuden...kerro sinä lisää kun olet ammattilainen :wink:
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tätä minä juuri tarkoitan...näitä juttuja kuulee ihan liikaa ja siinäkin taas joku ihan tuntematon aine MP-39...

    On toki ihan ymmärrettävää että vanha kompura joka on hajonnut ja vuotanut entisetkin aineet vuotaa tai hajoaa kun täytetään uudelleen,mutta jos ei kerran vuoda ennen täyttöä ja sen jälkeen pehmenee kaikki tiivisteet niin se oli hukkaan heitettyä rahaa ja osia...

    Omaanikin olen varautunut hankkimaan uuden kompuran,kuivurin ja tiivisteetkin,jopa ne letkut,mutta pitää sitten tulla kerralla kuntoon täytetään sitten vaikka millä !
     
  11. sakke

    sakke 1st gear

    laitoin töissä omaa vaniin pari päivää sitte tota isceon49,ilman mitää putsailuja tai muuta turhaa hommaa ja hyvin pelaa! 8)
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mähän olen ihan amatööri näiden kanssa mutta kuitenkin voin vastata näihin.

    Jos verrataan 49 ja R12 keskenään niin 49 on paljon tehottomampaa, se on kuitenkin kehitetty korvaamaan R12 ilman muutoksia ja toimii muuten kohtalaisesti. Kuitenkin se on tarkoitettu vain siirtymäajan käyttöön ja on kiellettävien aineiden listalla (vai onko jo kielletty?).

    R134 on sitten taas teholtaan lähes vastaavaa kuin R12 ja sitä on käytetty jo hyvän aikaa uusissa järjestelmissä.
    Sitä vaan ei suositella sekoitettavaksi R12 kanssa, koska se ei välttämättä sovi yhteen käytetyn öljyn kanssa, se on kuitenkin "tulevaisuuden" kylmäaine ja sitä saa käyttää myöhemminkin, sen takia sen käyttöä suositellaan.

    Jos tarkoitus on uusia "kaikki" niin ehdottomasti R134 laitteistoon.
    Sitten jos vaan lisätään/täytetään ilman toimenpiteitä niin 49.
    Toi MP39 on kanssa R12 korvaava aine
    Yksi tärkeä tekijä on käytetty öljy, toiset oljy turvottavat tiivisteitä ja toiset kuivaavat, eikä niitä tietenkään saa sekottaa.

    Tuolta voi lukea lisää kylmäaineista
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    No mä oon semmonen tavallinen kylmäkoneasentaja, mutta oon noita autohommia tehny siinä sivussa. Lähinnä siis täyttö, tyhjiöinti ja koeponnistushommaa, ei varsinaista remonttia kun se vaatis lähinnä autokorjaamoa muistuttavat työtilat.

    Paras paikka huollattaa auton ilmastointia olis firmat jotka on nimenomaan siihen erikoistuneet, niitä vaan ei oo joka kylällä. Täällä päin ainoo taitaa olla nastolassa. Tavalliset kylmäkoneasentajat ei yleensä pysty tekemään oikeen muuta kun noita täyttöhommia, toiset ei tee niitä ollenkaan ja toiset saattaa olla huonommin kartalla autopuolen hommista, ja käyttää vääriä aineita tms. Autokorjaamoilla taas jotka tekee ilmastointihommaa on yleensä automaattinen täyttökone, joka ei pysty käsittelemään kun pelkästään R-134 aineita. Näissä paikoissa neuvotaan R-12 vehkeet muualle, taikka sitten nää rahastajat hyvin aikkiä sanoo että täytyy kaikki osat uusia ja laittaa R-134.

    Jos on tarvetta esim. kompura uusia niin sillon kannattas muuttaa systeemi R-134:lle sopivaks, mutta jos tarvetta pelkästään ainetta lisätä niin ei todellakaan. Isceon49 ei oo teholtaan niin paljon huonompaa että sä käytännossä juuri mitään eroa huomaat.

    MP-39, ja esim. R-401 on kyllä korvaavia aineita R-12:lle, mutta ei sovellu autojen ilmastointiin, ne toimii kyllä mineraaliöljyjen kanssa mutta kumitiivisteet ei kestä. R-134 ei sovellu R-12 tilalle noiden öljyjenkään puolesta, vaan tarvii olla esteriöljyt.
     
  14. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Nimimerkillä asiasta mitään tietämättä/teoriaa lukematta...nimenomaan se ASIANMUKAINEN VOITELUAINE. Kokemus on omissa ja tuttujen autoissa osoittanut että R134a käy amerikkalaisiin freonijärjestelmiin kun oikea määrä em. höysteenä. Eikä tämä empiirinen kokemus ole mikään -laitatin kaks päivää sitten ja hyvin toimii- vaan palttiarallaa kaheksan vuotta on pelannut ilmastointi esim. yhessä omassa käyttöautossa. (Buick -80)
     
  15. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Pari kuukautta sitten täytettiin täysin tyhjä Chevy -86 systeemi R134:llä , ainakin vielä toimii.Mitään muutoksia ei tehty , työnnettiin vain aineet sisään.
    Ilmoittelen tähän ketjuun jos ja ( kun ) ilmastointi lakkaa toimimasta.
     
  16. ramman

    ramman Double Gearhead

    Mulle laitettiin pari vuotta sitten tota korvaavaa ainetta ramvaniin, mitään muutoksia ei tehty, ainoastaan kaikki vanha kama pois ja uudet tilalle. Täyttö tehtiin tavallisessa kylmäfirmassa eikä missään autopajalla, hyvin on ainakin vielä toiminut.
     
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    jep, olen ollut nyt 9 vuotta tampereen autokylmässä toissä ja firma on ollut pystyssä 16 vuotta. Teemme pelkästään henkilöautojen ilmastoinnin korjauksia (kaikki automerkit) sekä jälkiasennuksia ja raskaan kaluston kylmäkoneita.
    R134A:ta tyrkytetään sen takia melkein joka autoon koska se on edullisinta(firmalle) sekä suurimmalla osalla firmoista EI ole korvaavia aineita. Mutta se ei ole oikea vaihtoehto vanhalle(r-12) järjestelmälle.
    Öljy on eri kuin r-12 :sta kans. joten ajan myötä letkut rupee suotaan läpi(vanhat letkut ei ole tarkoitettu r134a kylmäaineseokselle sekä sen öljylle). Joa vanhassa halutaan käyttää uusia aineita pitäisi tosiaan kaikki vanhat öljyt saada pois. Mutta pirunmoinen homma(millä poistat höyrystimen ,lauhduttimen ja kompuran öljyistä sekä vaihdat kuivaimen ,letkut ja syöttöventtiilin). Sitä paitsi myös r134a on lopetettavien aineiden listastalla. vuonna2010-2012? uudet autot pitää täyttää jollain muulla( ei vie selvillä millä) ja r134a:ta käytetään sitten "vanhoissa" laitteissa.
    Isceon 49 sopii vanhan r_12:sta tilalle suoraan mutta kuivain olisi myös silloin vaihdettava koska se vanha on kyllästynyt sillä r-12:sta ja kun laitetaan kosvaava aine niin voi kuivain ottaa itseensä ja mennä tukkoon tai tukkia paisuntaventtiilin(orifive tube,expansion valve).Paitsi GM:n käyttämä järjestelmä jossa kuivain toimii imupuolella ja ei ole niin herkkä ottaan itseensä.
    isceon 49 ei ole ihan niin tehokasta kuin r-12 mutta käypästä.
    RS-24 on uudempi korvaava kylmäaine joka on myös otsoni kerrokselle huomattavasti "terveellisempi" vaihtoehto. RS-24 on suurin piirtein yhtä tehokas kuin r-12 mutta toimii noin 10% pienemmillä paineilla joten säästää vanhaa järjestelmää.
    asennuksessa samanlainen kuin isceon 49.
    Ja todennäköisesti tullaan käyttään pidempään kuin r134a:ta.
    Yleensä meillä homma toimii niin että,jos vanha r-12 vehje niin korvaava aine sisälle (tietysti typpi,öljy kans) joko rs-24 tai jos on jo joskus korvattu isceon 49:llä niin se. ja jos euro vehe niin kuivaimen vaihto myös.
    "uudet" täytetään r134a-lla.
    ja homma tehdään oikein tai ei sitten ollenkaan.
    Hinta meillä on aineilla suurinpiirtein sama,eli homma ei ole siitä kiinni, mutta kaikki ei ymmärrä sitä että vanhan järjestelmän täytösmäärät voivat olla paljon suurempia kuin uusien joten silloin voi maksaa vähän enemmän. ja myös jos sen kuivaimen joutuu vaihtamaan niin tulee väkisinkin vähän hintaa.
    Ikävä kyllä liian moni pitää kalliina ja sortuu "vääriin "ratkaisuihin ja ikävä kyllä myös liian ,moni tulee sitten takaisin pettyneenä kun on rahat menny muualla hukkaan.
    Tässä jotain asiasta ja nimeomaan autojen ilmastoinneista .
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kuulostaa hyvältä. Uskallatko sanoa kenellä meillä?
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tossahan se ekalla rivillä lukee.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jaahans, täytyypä soitella instruun :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!