Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jos on typötyhjä ja ollu käyttämättä pitkän aikaa varmaan kannattaa paineistaa ennen kun tekee mitään?

    Muistaakseni joskus tästä oli keskustelua ja hiilidioksidi/hitsauskaasu sopisi tuohon tarkootukseen oivallisesti?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Grillikaasu on kans hyvää, siitä ei jää edes mitään sopimatonta sinne. Kun sitä voi teoriassa käyttää jopa sillä. Ja sekin kuplii hyvin vuotopaikassa ku fairyvettä sumuttelee.
    Vaan ei sit laiteta pelkkää propaania...:soosoo:
     
  3. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Ammattimies vai "ammattimies". Eipä koulutus ja siitä saatu lupa juuri vakuuta kun kuuntelee näiden ammattilaisten selityksiä, ja kaikki hokee eri asiaa.
     
  4. Mecki

    Mecki 3rd gear

    En usko, että olis tyhjä eikä mitään vuotojakaan näy. Rupes vaan antaa vikavaloa useammin ja useammin, mutta nollautui akun irroituksella ja lähti uudelleen pelaamaan paitsi viime vuonna ei enään. Ehkä tollanen aineen väheneminen on ymmärrettävissä 25 vuoden jälkeen, vaikka ei varsinaista vuotoa olisikaan. Jos kyseessä on vain aineen vähyys ei pitäisi olla kovin paljon vajausta. Tiedän myös, että siellä ei ole kukaan ammattimies käynyt tekemässä tuhoja, koska auto on ollut minulla uudesta ja nyt 90000km mittarissa

    Alipainepumppuja ja ejektoreita löytyy kyllä ihan omasta pajasta, sorvit ja kierretyökalut joka lähtöön, että ei ole mikään ongelma tehdä itse, kun vain tietää mitä tekee. Mikä muuten on vakuumin määrä jos imetään. Mun vehkeillä pääsen noin 0,95 bar alipaineeseen eli 0,05 bar absoluuttinen paine, mutta onko se jo liikaa.

    Rahojen sijoittamisesta olen täysin samaa mieltä. "Ammattimiesten" kiinnostus työtään kohtaan on kadonnut jo ajat sitten eikä paljon kiinnosta kuunnella niiden mielipiteitä kuinka vanha on paskaa ja "osta uus" hokemista. Harvassa on ne jotka oikeasti asiasta tietää. Eikä 150€:lla "ammattimieheltä" vielä paljoa saa ja joudut vielä korjaamaan jäljet. Tähän asti opetellut kaikki hommat tekemään itse, oppirahojakin on toki maksettu paljon, mutta tulos on aina ollut parempi kuin hätäilevän "ammattimiehen". Eikö se just ole tämän harrastuksen suola? Jos auto olis mulle vaan kulkuväline, eikä tekniikka kiinnostaisi, ostaisin uuden huoltosopimuksella enkä ikinä konepeltiä avaisi.
     
    Muokattu: 7.5.2019
    Pertti K, Powerstroke ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ” Jos auto olis mulle vaan kulkuväline, eikä tekniikka kiinnostaisi, ostaisin uuden huoltosopimuksella enkä ikinä konepeltiä avaisi.”

    Minua kans kiinnostaa mikä on milloinkin mennyt rikki eikä aina vaan sen uuden osan osto. Viime viikollakin purin ahtopainemittarin kun valo pääs siitä sammumaan. Ei sitä tarkoitettu ollu purettavaksi eikä siihen lamppua varsinaisesti suoraan saa kun se on siinä ollut alunperin kiinteästi asennettu. Puukolla ja meisselillä sen auki kuitenkin sai. 60-luvun suzukin kannasta joka löyty romulaatikostani ja irtojohdoista tinaamalla sen kuitenkin tein kun ensin avarsin vingulla lampulle kuoreen taakse reiän. Toimikin muuten ok mutta oli liian himmeä valo tämmöselle sokialle vanhalle ukolle. Polttimoa isontamalla ei hyväksi olis varmaan saanukaan kun olis sille valonsäteelle pitänyt raivata tilaa kun original näytti eri vinkkelistä eikä kaikkien sisäkalujen takaa. No kokeilu maksoi euron polttimon verran hintana ja sai luovuuttaan kokeilla.

    Ettei olis kokonaa off topic niin samaa mieltä ainakin siitä että osa ”ilmastointiasentajista” on vaan niitä koneen käyttäjiä sille koneelle mikä tyhjentää ja täyttää järjestelmän automatic. Niinku autonasentajat tai peltisepät osa niistäkin nykyään vaan osien vaihtajia. Eri miehet on ketkä osaa korjata ja oikoa peltiä loput niitä ketkä ei ja ne vaihtelee niitä komponentteja.

    Nykyään on netti täynnä juutuupi videoita ja muita ohjeita mikä aine käy korvikkeeksi millekin kylmäaineelle. Taikka sitten mikä on ihan samaa ainetta mutta myydään vaan eri nimellä eri tarkoitukseen. Kun kattoo aineelle kemiallisen kaavan niin alkaa valjeta mitä se on ja käytetäänkö samaa muissakin tarkoituksissa.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vedät mahdollisimman suuren vakuumin sinne.
    Jätät vakuumin muutamaksi tunniksi, jos vuotaa, kannattaa paineistaa esim. Typellä ja etsiä vuotokohta.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Hyvä vinkki. Ei kannata ekaksi aineilla paineistamalla vuotamista kokeilla kun sen voi todeta vakuumin pysymisellä. Jos systeemi siis on alkujaan täysin paineeton.
     
  8. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Kuullut olen semmoisistakin tapauksista että vakuumi on pysynyt mutta ylipaine eli kylmäaineet ei. Jos vaan pukkaa se ylipaineen sinne ja katsoo mistä fairyvesi kuplii ellei ole väriaineita käytössä?
     
  9. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Joo, kävi kans mielessä, että o-renkaat ja varsinkin akselitiivisteet saattaa toimia toiseen suuntaan hyvin, mutta ei sitten toisin päin. Jos nyt systeemissä on painetta jäljellä pistän sinne vain täyttöä, ensin sen Stop Leak purkin joka sisältää myös kylmäainetta ja loput sitten sitä kylmäainetta tarpeen mukaan. On kuitenkin jo sen ikäiset tiivisteet, että sen vuodonestoaineen kannattaa laittaa kuten siinä ohjevideossakin.

    Toi kylmäaine on muuten hiilivetyseos ja sisältää R290 (propaania) ja R600a. (Isobutaania).
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead


    No toi on kyllä totta, nykyään kun liki kaikki korjaamot tekee ilmastointi hommaa ison rahan toivossa ja kaverit käynyt päivän kurssin ku lupia varten.

    Tosin on myös oikeita liikkuvan kaluston ammattilaisia jotka tekevät työkseen vain ilmastointi/kylmäkone hommia jolloin asenne ja osaaminen on toisenlainen.

    Se mistä haet ja minkähintaista palvelua vaikuttaa paljon myös lopputulokseen, ikävä kyllä.

    Itse 21v. Pelkästään liikkuvan kaluston kylmälaitteiden parissa työskenneenä...

    Vakuumin määrä ei ole niin oleellinen kuin sen pumppauksen kestoaika, kun puhutaan pienistä täytös määristä.
    Tehokas pumppu vetää lähelle abs. painetta nopeasti mutta silti jonnekin venttiilien väliin voi jäädä ilmaa... Eli myös ajalla on merkitystä. Tilanteesta riippuen, 20-45min on jees.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tokihan sillä on merkitystä myös mahdollisen kosteuden poistossa. Vesitipasta tulee aika monta litraa vesihöyryä ja se pitäs saada pumpittua ulos siinä samalla. Eikä se kaasu nyt hirmuvauhdilla enää siin tyhjiön lähellä liiku.
     
  12. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Asiansa osaavia varmasti on alalla, mutta nää pikakurssihuoltajat tuntuu olevan enemmistö tai ainakin näkyvämmin esillä. En ole vielä törmännyt luottamusta herättävään huoltoon, tosin ne on ollu vaan tavallisia korjaamoliikkeitä joilla on joku automaattikone nurkassa seisomassa. Lisäksi on tullut sellainen vaikutelma, että nämä vanhemmat r12 laitteet ja niihin soveltuvat aineet ovat useimmille tuntemattomia ja sitten ei voida sanoa rehellisesti että en tiedä vaan pitää ruveta selittämään jotain puutaheinää.

    Kiitos neuvosta ton vakuumin suhteen. Pidetään mielessä jos tarvii laittaa imua.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Täältä pitäs hakemalla löytyä jo muutamakin ketju, jossa on mun ohje aiheeseen. Toimivaksi todettu, eikä ylenmäärin kallis. Toki vaatii itse tekemisen ja vähän välineitä, ns. ammattilaiselle on turha mennä esitteleen. Onnistuu varmaan tolla sunkin valinnalla toki. Sillä varauksella, että se on siis vaan vajaa ja siellä on vielä ylipaine. Jos se on totaalisen tyhjä, niin älä tuhlaa noita aineita kokeiluun, vaan etsi se vuoto ensin...
     
  14. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Joo, kunhan saan sen satsin kotiin lyön ekana mittarin kiinni ja sitten ollankin jo paljon viisaampia. Jos pelkkä lisäys riittää noi Red Tek ja Envirosafe aineet vaikuttaa sopivimmilta sotkea vanhan sekaan ja helppokäyttöisiltä.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mun ymmärtääkseni riittää että yhdellä korjaamossa on kylmäaineluvat. Ainakaan itse en ikinä saanu mitään koulutusta asiaan,kun jo laitettiin tekemään noita huoltoja. No aika äkkiä siinä oppi edes jotain siittä hommasta muutakin kuin vain koneen näpyttelyä, mutta kovinkaan suurta osaamista ei ole tullu autokorjaamoilla vastaan.
     
  16. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Asentaja kohtaiset luvat on ollut jo useamman vuoden (olisko ollut 2012 alkaen) pakollisia, eli siis yrityksellä pitää olla kylmälaiteliiketoimintalupa ja jokaisella kylmätöitä tekevällä henkilökohtaiset luvat.
     
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Juu, yritykset/asentajat jotka ns. korjaamon lisätyönä tekevät ilmastointihuoltoja, heillä ei välttämättä ole laitteita ja aineita käsitellä muuta kuin R134a kylmäainetta ja niitä järjestelmiä.

    Yritykset jotka tekee muutenkin liikkuvaa kalustoa, heille on yleensä tuttuja kaikki muutkin kylmäaineet.
    Silloin löytyy myös pelit ja vehkeet erikoisempiinkin hommiin.

    Toki tietysti, kylmäaineiden ostohinnatkin ovat melko korkeita nykyään kun ostetaan pullokaupalla tavaraa niin ei kaikilla ole mahdollista pitää kuin sitä R134a hyllyssä...

    Meillä ESIM. löytyy hyllystä : R134a, R1234yf, R404a, R552a, Rs-24, Isc49+, R407c, ja vaihtelevasti aina muitakin tarpeiden mukaan.

    No joo, tää tästä....
     
  18. Mecki

    Mecki 3rd gear

    No niin. Kerkesin vasta nyt räpeltämään ton Chevyn kanssa.

    r12 -> r134 adapteri kiinni matalapainepuolelle ja mittari kiinni. Painetta oli talven seisottuaan 55 psi. Eli 27 vuoden jälkeen ei niin huono. Akku kiinni ja käyntiin, A/C toimikin aluksi ja kompura löi päälle pari kertaa, jonka jälkeen alkoi vilkuttamaan vikaa, moottorin sammutus ja paine oli pudonnut johonkin 30 psi. Pullosta tätä Envirosafe R134a tavaraa sisään niin, että paine nousi takaisin noin 55 psi, akku irti ja takas kiinni (vika resetointi että kompura taas yrittäisi) ja käyntiin. Nyt ei enään tullut vikakoodia ja ilmastointi pysyi päällä, mutta kompura kävi vain lyhyitä pätkiä. Lisäilin pikkuhiljaa ainetta niin, että paine vaihteli siinä 30psi ja 55psi välillä. Tavaraa oli mennyt vajaa pullo, ehkä reilu 100g, enkä täyttänyt enempää, koska toiminta vaikutti nyt normaalilta. Kompuran pyöriessä paine ei laskenut enään niin alas,että se olisi lyönyt sen takia pois päältä (huomasin täyttäessäni, että 25psi on raja missä kompura stoppaa) eikä kompuran seisoessa myöskään noussut liian korkeaksi. Ohjeessa varoitettiin ylittämästä 60psi.

    Vähän suurpiirteisiä nuo annetut paineet ohjeissa oli, mutta kun huomasin, että tämä järjestelmä vaatii sen 25psi kompuran pitämiseksi käynnissä ja 60psi oli varoitus, tulkitsin sen niin, että paineenvaihtelut 30-55psi on juuri sopiva.

    Tällä kertaa näin helposti. Tuntuu, että jotain on nyt jäänyt huomaamatta.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuo paineasia voi tietty olla vähän hankala hahmottaa... Siis imulinjassa ja koneet seis.
    Ensinnäkin se on vahvasti lämpöriippuva.
    Toiseksi, siellä on parinkympin lämmössä se noin 60psi siitä asti kun siellä on hitunenkin ainetta, siihen asti että alat saada sen täyteen nestemäistä ainetta. Mikä ei tietenkään olekaan tarkoitus. Välissä on monta pulloa...
    Siksi täytösmäärät annetaan kiloina ainetta, eikä jonain tavoitepaineena. Paineista voidaan sitten varmistua oikeasta toiminnasta.
     
  20. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Sehän se kylläisen kaasun olomuodon muutos nesteen ja kaasun välillä onkin ongelma kun järjestelmässä on eri lämpötiloja. Tarkaa kaasumäärää ei voi tietää muuta kuin täyttämällä tyhjän systeemiin. Lisäksi toi korvaava isobutaani/propaani seos on ominaisuuksiltaan aika erilaista kuin alkuperäinen r12. Lähdin siitä, että alapaine ei saisi jäädä niin pieneksi, että se sammuttaa välillä kompuran, mutta vältin mahdollista ylitäyttöä mahdollisesti tehon kustannuksella.

    Eiköhän se teho ole kuitenkin riittävä jos ilmastointia täällä sattuu tarvitsemaan, kun tuo ilmastonmuutos nyt ei ota edetäkseen.
     
    Powerstroke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!