Kylmässä tallissa harrastaminen/talvehtiminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja vesku383, 2.11.2006.

  1. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Tästä varmaan ennenkin juttua mut otanpa asian taas esille.
    Siis kaikillahan ei ole resursseja isoon/lämpimään/kimppa/omaan/kalliiseen Harrastetilaan. Osalla romut seisoo pihalla pressun alla, osalla kylmässä katoksessa, osalla vanhassa kylmässä navetassa(kuten itsellä, avo talvehtinut 7 vuotta, ruostumatta!)
    Kokemuksia remonteista kylmässä tallissa/ulkona, ruostumisesta/homehtumisesta ym... Itte tehny rempat lähinnä keväällä, pilkkihaalarit päällä kun sisällä kylmempi kuin ulkona :rotfl: . Pohjolan tallihan se tietysti paras kun mahtuu auton ympärillä pyörii kaikki ovet auki :lol:
    Tarkotan tässä ns. harrasteautoja, ei jokapäiväsiä käyttiksiä!
     
  2. Muki

    Muki Gearhead

    Noh, itte oon vilukissa, mutta tiedän yhden tapauksen joka oli pitkään hitsarina öljynporauslautoilla jossain päin Norjan rantavesiä. Se on vähän vanhempi herrasmies tätä nykyä, mutta ei tee remppaa ellei pääse sitä tekemään ulos ja jos ei lämpötila ole tuntuvasti pakkasella. Väittää, että muutoin tulee hiki työmiehelle eikä se ole kuulemma sopivaa.
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    10 vuotta tuota tuli harrastettua ennen kuin oli varaa lämpimään talliin, nyt en enää tekis mitään pakkasessa. Ei siinä muuten mitään mutta kun sisälle tullessa huomaa aina että rälläkällä on taas vedelty kädet auki monesta paikasta kun ei ole ollut sormissa tuntoa... Ja mitään ei saa maalattua kunnolla... Ja aina seuraavana aamuna flunssa...
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Molemmat autot talvehtivat vanhan viljankuivaamon suojissa. Paikka on optimaalinen, koska on kuiva ja ilma vaihtuu sopivasti lautaseinien raoista.

    Ainoa miinuspuoli on se että joutuu routineella ja pölyisellä lattialla tekemään remontit kylmyydessä.Tosin vaihteistoa irroitellessani 500W halogeeni antoi mukavasti lämpöä ja valoa, mutta kyllä sitä mieluummin lämpöisessä ruuvailee.
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ei ole edes pressun alla... Sellaiset osat on tullut kannettua (jos on ehtinyt) katon alle mitkä on irroittanut ja mitkä jaksaa yksin kantaa...
    Nykyään jo senverran luksusta että edes katon alla saa remontit tehdä (jollei ole jo joku "ei toimiva" sisällä tai oven edessä ulkopuolella).
    Miksei niitä käytössä oleviakin voi muka harrastaa? Sitä kun yleensä tulee käytettyä mikä sattuu toimimaan... Ja harrastettava katsastusten ja muuten toiminnassa pysymisen takia... Jos sää sallii.

    Ja loppujenlopuksi aika paljon on tullut tehtyä isompiakin hommia ihan taivaan tai pressun alla.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillä on kotona yks lämmin talli ja yks kylmä tallintapainen ja sit osuus yhdestä kimppahallista ja hommia tehdään tilanteen mukaan missä milloinkin. Tähän aiheeseen muistui mieleen toissatalvinen tilanne helmikuulta kun käynnisteltiin silloin Oildropperiin laitettua kutvosta ekaa kertaa siinä sen kylmän tallin ovella. Tossa yks (vähän huono) kuva siitä: http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/talvella0205.jpg
    Kuva on mennyt sen verran sumeaks ettei siitä näy mittarilukema mut pakkasta oli reilut -25 ja siinä tarvittiin apuvirtaa, välillä ukkojen lämmittelyä ym. kivaa mut lähtihän se lopulta jo muistaakseni toisena iltana käyntiin :rotfl: Mut ei tainnut ollut parhaat olosuhteet tollaseen eka starttaukseen, jotenkin tuntuu että olis varmaan hörähtänyt eka kertaa tulille hiukka helpommin lämpösessä tallissa puuhaillen. Ite olisin jossain vaiheessa varmaan jo luovuttanut mut juniori ei antanut periks :p
    Ja sit kun auto alkoi vihdoin käydä kunnolla niin alkoi seuraava ihmettely kun loota ei suostunut vaihtamaan ykköseltä mihinkään eli jokusen kerran toi makailutti vielä tossa pakkasessa auton alla ennenkuin sekin juttu tuli kondikseen. Vaan voihan siinä välillä käydä lämpimikseen ajelemassa sillä testiä, tosin tuolloin siinä ei kyllä vielä puhallinkaan toiminut ollenkaan :poff:
     
  7. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Tuo on hyvä tuo 500W halogeni, vähän aikaa lämmittelee käsiä siinä niin tunto palaa sormiin ja pystyy taas 5min tekee hommia. ellei sitten satu vilkaseen suoraan valoon, ei nää mitään kymmeneen minuuttiin :eek:
     
  8. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Aikoinaan vaihdoin ascoonan vaihdelaatikon 20c pakkasessa; hakkasin pihalle tamppaantuneeseen lumeen(jäähän) itelleni "rasvamontun" n. 30 cm ja könysin auton alle pilkkihaalareissa. Ei kauan viittiny remontin kanssa nautiskella ja homma tuli tehtyä ennätysajassa. Lämpimässa nosturilla ois ollu parin illan homma. Enää ei kyllä kehtais, Ainakaan ooppeliremppaa :poff:
     
  9. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    kylmässä rassaaminen

    tuoreessa muistissa vielä kun koottiin kaverin kanssa menneinä aikoina
    -61 caddyä h...vetin kylmässä hallissa
    työkalutkin oli pakkasilla niin kylmiä että katteltiin toisiamme että kumpiko hairaa räikän (-15c) käteen
    tuntuu muuten noi nesteet esim. bensa ihan kivalta käsissä jos ympärillä kunnolla pakkasta :D
     
  10. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Itellä on vielä toistaiseksi kylmä talli, jossa tulee rassailtua aina silloin kun on pakko/ tulee hirveä inspiraatio.
    Mielen kiintoisin homma oli, pontiacin laatikon paikalleenlaitto yli 25 asteen pakkasessa ja yksin. Hommaa vähän hankaloitti se, kun laatikko tippui pari kertaa tunkin päältä polven päälle, ja sitten kun sai lootan nostettua oikeelle paikalle, alkoi turbiinin kasaus. Alkoi olemaan sormet aika kohmeassa viimeisten pulttien kohdalla (purettava turbiini). Täytyy myöntää, että inspiraatio oli jonkun aikaa hukassa tuon jälkeen.
     
  11. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Harrastepelit talvehtivat kylmässä tallissa ja ruuvailut tulee tehtyä siellä. Kylmä talli oli kyllä ihan plussaa hiottaessa lanceria pellille, hiki siinä silti tuli. Käyttis / harraste T-birdiä on sitten laitellut taivasalla, kun talliin ei mahdu. Yleensä tossa touhutessa tulee sen verran lämmin, että esim. viime viikonloppuna jäähdytin ja vaihteistoöljylauhduttimen letkut tuli vaihdettua ilman takkia ja hanskoja. Lämpöä pitää yllä myös se, että työkalujen perässä saa aina juosta ympäri tonttia, niitä kun joutuu etsimään milloin mistäkin liiteristä.
     
  12. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Kylmässä kivinavetassa seisoo. Jos jotain talvella tehdään niin kaikki tapahtuu vauhdilla, ei tule ketään neuvomaan.

    Miten sais estettyä osien jumiutumisen? Yks kevät laturi jumissa; laakerit kuivuneet, kerran muuten purkaessani huomasin virranjakajan tehneen saman.
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kylmä talli paras talli :rotfl:

    varsinkin kun lossi ei sovi kokonaan sisään... kovalla pakkasella kevytpressulla paikataan...
     
  14. malonari

    malonari 1st gear

    Kyllä se kylmä talli syö motivaatiota harrastuksesta . Ittellä on hatara jääviilee talli sora lattialla :x
    saatana kun siihen mäiskäyttää hallitunkin maahan ni se on kun
    ruusupora hampaaseen .
    No jostain selkä-ytimestä lähtee se halu mennä pilkkikset päällä
    välillä sinne riehumaan :eek:
    Kyllä tämänkin vian on täytynyt periytyä :rotfl:
     
  15. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ite oon pitänyt tallissa semmosen reilu kymmenen astetta niin on mukavampi talvella harrastaa, enempää ei viitti näillä sähkönhinnoilla lämmittää. Tänäänkin vielä tarkotus mennä viettämään perjantai-iltaa talliin. (20 metrin päähän..)
     
  16. HEPAC

    HEPAC 1st gear

    Nykyään mukavuuden haluisena ei kyllä tulisi mitään jos joutuisi kylmässä roplailemaan romujaan. Sen verta tuota tullut ennen harrastettua, että ei kiitos enää = kaikki jäisi tekemättä.

    Nykyään harrastaminen hoituu lämpimässä tallissa ja siellä on sen verta lämmintä, että kevyt vaatetus alà t-paita päällä saa tehdä ropaamisensa ja jos kuuma yllättää niin jääkaapista kylmää asennusjuomaa nauttien.
     
  17. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    No niin. Pari viikkoa sitten kun täällä kotopuolessa (autojen talviteloilla) kävin, oli maa mustana, remonttia kykeni tekemään ilman hypotermiaa ja pahoja vesisateitakaan ei ilmaantunut. Noh, nyt tänä viikonloppuna kävin raottamassa vanhan kuivaamon liukuovea ja...voippperk#@§%!! :mad:
    http://www.jakulepi.com/misc/talvituli1.jpg

    ...ja jotta paletti olisi täydellinen niin enkös minä kaivanut sieltä kinoksen syvimmästä kohdasta esiin ilmanputsarin ja avonaisen kalupakkini!! :mad:
    http://www.jakulepi.com/misc/talvituli2.jpg

    Notta näin hyvin ne lautaseinät hengittää. Auton allakin oli ainakin 5cm paksuudella lunta :x

    Kunpa nyt tulisi oikein helleaalto että kaikki sulaisi ja voisin hieman paremmin suojata auton ympäristön. Ei ole kiva tehdä auton alla hommia jos sinne joutuu erikseen kaivamaan lumeen tunneliverkoston.

    Kyllä. Talvi yllätti harrastajan totaalisesti!
     
  18. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    meillä tuos pihas yks kylmä ja nyt uus lämmin talli. Parit rempat on talvi pakkasilla tullu tehtyä tuos kylmäs tallis ja kun sekin on niin täynnä romua ettei auto mahdu kokonaan sisään tai ainakaan niin että oven ja keulan edestä mahtus liikkuu niin ovet auki pitää tehä töitä.
    Kyllä se vaan niin pirun hyytävää hommaa on ja kun hanskat kädes et tee mitään ja jos on kamalasti vaatetta niin et pääse kaikista ahtaimpiin koloihin.

    Talvella korjasin ohjaustehostimen tos tallis ja käytin auton sisälämppäriä siinä vieres niin pysy ainakin sormet vetreenä.
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Sama kävi minullekin... :mad: Tosin osin myös siksi että oli "unohtunut" ovi auki (liukuovi eikä sitä huonosti liikkuvaa viitsi aina sulkea).
    No tämä viikonloppu onkin kulunut kivasti pihasta ja tallista lunta poistaen...
    9kw:n puhallin ja pressu on aika hyvä tallin sulatuksessa, niin ei tarvitse sitten myöhemmin etsiä minne heitti mintäkin lumen mukana.
     
  20. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    No on tuossa kylmässä tallissa nypertämisessä jotain hyvääkin jos oikein hakemalla hakee..Eilen vanista jarrulevyjä irrottaessa totesin oluiden pysyvän todella kylminä!!Ja onhan se jo todella paljon et tuulelta ja sateelta pääsee karkuun.
     

Kerro tästä muillekin!