Lincoln LS 3.9 V8 ilmastointi / lämmitys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja heräkulmanruhtinas, 25.4.2018.

  1. Hyvät herrat,

    Laite on v. 2000 Lincoln LS V8. Lukuisten muitten "haasteiden" lisäksi DATC heittää vikakoodin B1259 (A/C solar radiation sensor short circuit). Automaatti-ilmastointi.

    Tuossa on ollut lämppärin kanssa laittoa, mutta nyt se lämpiää (solenoidiohjattu venttiilli DCCV piti vaihtaa konetilan puolelta ja ilmata huolellisesti) ja vaikuttaa jäähtyvän (viime kesänä käytin ilmastointihuollossa ja eivät havainneet vuotoja).

    Nyt siis oireet:
    1. ei jäähdy muuten kuin ilmastointi täysillä (16C asennossa)
    2. muuten puhaltaa lämmintä ilmaa (riippuen ilmastoinnin lämpötilasäädöstä jne kuinka paljon)

    Oletukset:
    1. DCCV toimii (koska aukeaa ja menee kiinni kun pistää jäähdytyksen täysille)
    2. Ilmastointi toimii (puhaltanee ulkoilmaa kylmempää sisään)

    Onko kellään kokemusta siitä että aiheuttaako tuo "aurinkosäteilysensori" juuri tuollaista käyttäytymistä vai pitääkö hakea vikaa muualta? Relevantit sulakkeet vilkaisen tässä paremmin mutta ainakin se ilmastoinnin sulake näytti olevan kunnossa. Järjestelmän muita vikakoodeja ei nyt ole saatavilla (OBD-luettavia).
     
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä, aurinkoanturi voi juuri tehdä tuon.
    Kun on pyynti minimillä niin aurinkoanturi ohitetaan
     
    heräkulmanruhtinas tykkää tästä.
  3. OK. Viime kesänä kunnei juur ilmastointia kaivannut niin en osannut asiaa kummastella (muistelisin että oli tuo anturivika jo vuosi sitten kun kaikki koodit luettiin) ja kun tuo DCCV oli jumissa niin ei ollut kylmästä puutetta, joten enemmän kaipasi tuota lämmitystä.

    Onko jotain järkevää keinoa testata tuon toimintaa / ohittaa se, että asia varmistuisi? DATC antoi toki tuon koodin sekä diagnoosina että "pysyvänä".
     
  4. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Koita antaa taskulampulla suoraan valoa anturille, pitäs ilmastoinnin lähtee päälle....
    En oikein muuta keino tiedä, noita ei meillä juuri olla päästy tutkimaan kuin euroautoista OBDn kautta
     
    heräkulmanruhtinas tykkää tästä.
  5. Ahaa, siis anturi menee "epäherkäksi"? LS on periaatteessa pitkälti sama kuin Jaguar S-Type, joten toi voi olla ihan "euro" tuo anturi.

    Ei sen osto ja vaihto sinänsä ole vasten mitään periaatteita, ei vaan taas jaksaisi satkua laittaa jossei ole pakko... :mad:
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eihän se pakko oo, ajelet vaan sillä noilla puutteilla.
     
  7. No ei toki, manuaali-ilmastoinnilla ei olisi hätä eikä mikään. Toi automaatti vaan kun nuuskii lämpötilaa sun muuta niin siinä on joko täys jäähdytys tai jonkunasteinen lämmitys. Haaleaa ilmaa tuosta ei saa sisään. Eli normaali pohjoinen kesä aiheuttaa epämukavuutta.

    Mitenkäs sitä on joskus voinutkaan elää ilman ilmastointia, automaattia ja tehostimia! :D

    Lähtökohta siis on että jos joku on niin sen pitäis toimia. Kohta neljäntenä omistusvuonna aletaan olla lähellä...
     
  8. Päivitys:

    Liettuasta löytyi purussa oleva S-type Jaguaari (www.partan.eu) jossa oli ko. anturi samalla varaosanumerolla. Tämä nyt waihdettu ja on asentoja välillä "jääkaappi" ja "sauna" eli toiminta parantui.

    [​IMG]

    Maksoi 5€ + 8€ toimituskuluja :)
     
    sibe70 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!