Molybdeenisulfidi rasva?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Adventurer, 1.2.2014.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Sopiiko molybdeenisulfidirasva esim. autojen pyörän laakereille?
    Itse olen sitä laittanut kaikkiin mahdollisiin kohteisiin,traktorin ja autojen ristiniveliin ym. sekä myös lisännyt vanhoihin pyöränlaakereihin autoissa. Ei ole ainakaan mitään ongelmaa minulla ollut, mutta nyt olen netistä lukenut että nopeasti pyöriviin laakereihin se ei olisi hyvä...

    Miten on?
     
  2. ari2004

    ari2004 Gearhead

  3. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    niinpä. kun tässä nyt on ristiriitaisuutta. Sopii korkean kuorimituksen laakereihin, mitä pyörän laakerit on kun kurvissa koko auton massa voi kuormittua toiseen etupyörään. sitten on sitkeämpää eikä roisku laakerista pois, Toisaalta jarrulevy voi kuumeta rajussa ajossa, siten laakerikin. ???
     
  4. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Tulipa juuri mieleeni, kun muutama viikko sitten purin ja huolsin Scaniani takanavat, niissäkin oli vaaleat rasvat sisällä. Onko siis varmempi käyttää pyöränlaakerirasvaa, kun sitä käytetään kuorma-autoissakin?
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Selvittelin asiaa vastikään, ja lopputulema oli että ei sovi. Alhainen lämmönkesto ja jonkunlainen kokkaremuodostus oli ongelmia.

    Laitoin lopuksi punaiset litium rasvat. Pennzoil 707L.

    Laakereille sopivia on muitakin, niitä vaaleita yms, pääasia on että niitä ei sekoita. Jos jotkut ainesosat ovat yhteensopimattomia niin rasvat voi muuttua liruksi ja tulla ulos.

    Kunnon mustat mölyrasvat ovat oma suosikkini palloniveliin, liukuihin yms. Ristikoihinkin olen laittanut, en ole satavarma onko parasta siihen.
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kävin motonetin rasvahyllystä ostamassa vaaleaa rasvaa jonka etiketissäkin oli jo laakerin kuva.
    No vähän matkan päässä oli CRC:n rasvatuubi jossa suositeltiin sitä raskaasti kuorimitetuille laakereille ja etenkin laakereiden sisäänajoon (mitä se sitten tarkoittanee) ja se oli mustaa moly-rasvaa. Eli tiedä tässä nyt sitten.
    Taitaa mennä nyt niin että vasemmalle menee moly-rasva ja oikealle tuo vaalea EP-lisäaineistettu MPG rasva. Katon sitten 1000 kilometrin jälkeen kumpi toiminut paremmin - jos selvää saa sittenkään :)

    Aihetta sivuten. Kyselin Moparin kuituvaseliinia eräs päivä paikasta josta olen sitä hakenut, sanoivat ettei ole sellaista enää! Löytyykö jostain vielä? Se on se ykkösrasva palloniveliin.
     
  7. ari2004

    ari2004 Gearhead

  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kieltämättä raswat on kauhee viidakko. Laakereista se, että raskaasti kuormitettu ei välttämättä ole suhteellisen nopeakäyntinen tai lämpene kuten vaikka levyjarrujen vieressä oleva (ennenaikaan oli erikseen laakerirasva juurikin levyjarruille lämmön takia. Purkissa mainitaan yleensä vieläkin tuo sopivuus). Sopiva paksuus riippuu taas laakerin nopeudesta vrt puskuraktorin ratas, auton pyörä, laturin laakeri jne.

    Valmistajien sivuilta voi opiskella, esim shellin sivuilta löytyy helkkaristi asiaa, ja joka kohteeseen oma rasva, oli se laakeri sit lentokoneessa, laivassa, rekassa, autossa tai vaikka höyrykoneessa.
     
  9. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    ^Nimenomaan nuo raskaasti kuormitetut laakerit jotka eivät pyöri juuri ollenkaan ja mielellään haluaisivat rankasti EP-lisäaineistettua litiumipohjasta rasvaa.
    Sen kun sitten tietäisi onko se paras rasva kaikkeen.
     
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Onko monella kokemuksia RED LINE CV-2 MOS2 rasvasta?

    Itellä hyvät kokemukset, sillä ainakin alko formula 3 auton vetonivelet pysyyn läjässä ihan erilailla kun perus mustalla mämmillä.¨


    Motonet myy.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ toi "CV 2" siis nimenomaan ei ole "MOS2" eli mustaa mölysulfaa.

    Yleensähän noiden tuotoksia on pidetty hyvinä.
     
  12. Reijo Kosander

    Reijo Kosander 1st gear

    Tätä käyttiksen pyöränlakruihin ja pälliniveliin. Kestää suolavesihuuhteluakin hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!