Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. Jveij

    Jveij 1st gear

    Morjensta kaikille! Sanottakoon muutama sana ensiksi, ennen varsinaista kysymystä. Olen uusi kaveri jenkkiautopuolella , jenkkikuume pääsi puremaan viime kesänä . Ennen sitä tuli vietettyä aikaa vanhojen autojen parissa, eteenkin volvot ( amazon , 100 ja 200 sarja ) olivat itselle mieluisia. Noh ensijenkiksi ostin 66 270 dartin 225cid . Autolla kerkesin ajaa oikeastaan vain noin kuukauden ja sitten alkoikin kelit olemaan niin kuraiset, että päätin viedä auton halliin säilytykseen. Tutkailtuani autoa , tulin siihen tulokseen että auto on rungoltaan hyvä ja suorakylkinen. Oikean puolen lokasuoja tosin on lasikuitua, mutta tässä vaiheessa se ei ole itseäni haitannut. Sisusta on siisti, mitä nyt muutaman paikan joutuu penkkiin laittamaan + hattuhyllynpäällysteen. Heti ensitöikseni ajattelin autoon uusia jotain akuuttia osaa, jotta ensi kevät ja kesä menisi mukavasti. Kaikki vesiletkut ja polttoaineletkut ajattelin uusia, lisäksi ajattelin sähköjä siistiä jonkinverran. Auto hukkasi myös jarrunestettä hieman ( pedaali ei kuitenkaan painu lattiaan asti ) joten ajattelin aukoa jarrut ja tutkia sylinterien kunnon sekä jarruputket / letkut. Autossa on 9 tuuman rummut ja uudet sylinterit sekä jarrukengät eivät olleet hinnankiroissa joten joka nurkat uusiksi. Kaasutin tuntui olevan myös tukkoinen , mutta löysin hyväkuntoisen kunnostetun yksilön kaveriltani. Samalla automaattiryyppy pois ja vaijerilla käsiryyppy tilalle. Nyt mennäänkin itse kysymykseen ja aiheeseen. Kone on siis slant-6 ja moottori on itselle ainakin suht tuntematon. Onko koneessa mitä tyyppivikoja ja mitä kannattaa ottaa erityisesti huomioon ? Sitten tärkein ! Samalla tässä talvenaikana uusin sytkälaitteiston autoon ja kysynkin , onko koneeseen olemassa KÄRJETÖNTÄ SYTYTYSTÄ ja jos on , niin arvioita missä hinnoissa ovat ja millainen saatavuus on sekä mistä kyseinen kapistus kannattaisi etsiä. Kiitoksia kovasti jo etukäteen, mukavaa päästä harrastamaan jälleen vanhoja autoja

    - Jukka
     
  2. ford71

    ford71 1st gear

    pertronix ja accel niiltä ainakin löytyy muutos sarjat vanhaan jakajaan,hinta jossain 80-100 paikkeilla.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tervetuloa.

    Osia kannattaa katsella esim. http://www.rockauto.com osoitteesta, näet mitä on saatavilla, teet listan mitä tarvitset, tarkistat paljonko tulee toimituskulut olemaan ja kysyt vaikka Uspartsista mihin hintaan he voivat myydä sen läjän. Silloin reklamointikin on helpompaa.

    Kärjettömän sytkän löydät Aspeneista, niitä on myyntipalstalla varmasti kaupan. Veikkaisin hinnaksi jakajan ja boksin kanssa 100-150€

    Letkut kannattaa uusia muotoletkuilla, ei ryppyletkulla, näyttää vain hirveältä.

    Tyyppivikoja? Perushuollot jos tehtynä niin tuskinpa niitä on.

    Miksi vaijeriryyppy? Itse elvyttäisin automaattiryypyn mieluummin, ei tartte vedellä vaijereista ja miettiä tuliko se pois päältä tai kanittaako vaijeri.
    Siksihän moinen jenkkari usein hankitaan, koska se on mukavampi kuin naapurin korolla, miksi siis tehdä siitä ominaisuuksiltaan korollaa vastaava?
     
  4. Jveij

    Jveij 1st gear

    Kiitoksia heti ensimmäisestä tiedosta. Kyseessä siis muutossarja ? Mitä kaikkea tähän siis kuuluu ? Onko kokonaan uusi jakaja , vai korvataanko vain käret boxilla ? Onko tietoa mistä tällaista saisi hommattua
     
  5. Jveij

    Jveij 1st gear

    Kiitos mikkis hyvistä tiedoista \,,/ . Onko aspenissa kaikissa vuosimalleissa jo kärjetönsytytys ? Tarkoitatko siis , että jakajan hommaisi käytettynä, esim purkuautosta ? Tuo käsiryyppy vs automaattiryyppy on hieman henkientaistelu itselle. Kaikissa muissa harrastevehkeissäni on käsiryyppy ollut se nro 1 , ei ole tarvinnut ikinä pelätä toimiiko ryyppy yms. Lupaan silti harkita, josko kunnostaisin automaattiryypyn tuohon kiesiin
     
  6. JayJay

    JayJay 3rd gear

  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Itse laittaisin tuon uuden jakajan ja boksin, tai käytetyn.

    Jos en väärin muista niin kärjettömät tuli 70 luvun alussa, joten kaikissa Aspeneissa pitäisi moinen olla??
    Mutta kysymällähän se selviää.
     
  8. Jveij

    Jveij 1st gear

    Täytynee alkaa selvittämään asiaa . Käyköhän aspenin jakaja suoraan darttiin ? Koneet kyllä ovat samat , joten luulisi
     
  9. JayJay

    JayJay 3rd gear

    -72 Sysleri alkoi käyttämään kärjetöntä sytytystä, joten kaikista kutosella varustetuista Mopareista voi tollasen löytää...jollei joku oo menny vaihtamaan vanhaa kärkijakajaa tilalle.. Mut siis, Dart, Valiant, Aspen, Volare,Diplomat, LeBaron (-77-88), Dodge Ram Van (-79-88),jne....jos se on kutosella, nii sieltä pitäs löytyä moinen jakaja.
    Kyllähän noita luulis löytyvän ihmisten nurkista, kun moni kuitenkin menny vaihtamaan koko koneen kasiin.. :eek:
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Itse olen konvertionut ensimmäisen kärjettömän sytyttyksen -66 Darttiin vuonna 1982. Tuolloin noita oli kokonaisina Mopar Performance rakennussarjoina, toisaalta Aspenit olivat vielä tuoreita, eilä niitä ollut purettuina. Esim tilasin tehdaskunnostetun kärjettömän jakajan slanttiin Rockautosta tässä kuussa, $30 suunnilleen. Sitten tarvitaan sytkäboxi ja johtosarja. Ne voi löytää puretusta autosta.

    Jarruista tekisin samantien kaksipiiriset 1967- pääsylinterillä ja uudella putkituksella. Tein moisen kunnostuksen viimeksi 2010 Darttiini. Amerikanhinnat osille ovat luokkaa $70 pääsylinteri, pyöräsylinterit ja letkut $10 kappale. Pari kieppiä putkea ja pussillinen 3/8" nippoja. Ja sitten kenkää ja automaattisäädintä ym mutta eipähän tarvitse miettiä jarruja joka polkaisulla sen jälkeen.
     
    leksa ja jukka1 tykkäävät tästä.
  11. jariha

    jariha Double Gearhead

    käy ja us-parts myy jakajia ja boxeja
     
    leksa tykkää tästä.
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Venttiilien säätö on asia joka tuppaa unohtumaan Slantin ollessa kyseessä. Oikeilla säädöillä kulutus tippuu eikä tule venttiili ongelmia ja woimakin pysyy tallella.
    Sytkään kannattaa kokeilla lisää ennakkoa suositukseen nähden, käy nätimmin. Toki ei saa kilistää kiihdyttäessä tai ahdistaa lämpimänä startatessa.

    Ja ainakin Aspenit on alunperin säädetty turhan laihalle. Mutta Dartit lienee sen verran "vanhoja" ettei niissä moisia kikkailuja päästöjen takia.
     
    Snellu tykkää tästä.
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, kaikissa mitä mä oon päässy kokeilee on ollu venttiilisäädöt pielessä. Voima on puuttunut. Ennakon lisääminen slantissa kyl tuo lisää voimaa mut tuppaa käymään laakereiden päälle, wanhat automiehet kertoivat. Ja nehän tietää kun noilla miljoonia kilsoja veivailivat. Mut kuten sanottu, toi orkkis kärjetön paketti on ihan jees, sopii kaikkiin slantteihin ja pitäis olla helppo löytää halvalla jos ei kaikkii oo viel heitetty roskiin.
     
  14. Jveij

    Jveij 1st gear

    Noh otin asiaksi tiedustella ja katsella nuita . Ja todellakin US-partsilta löytyi jakajaa ja boxit sekä johtopaketti. Laitoin tilauksen sinne . Tietysti olisi voinut käytettynä etsiä , mutta siinä on mahdollisuus että löytyy väljä jakaja. Toisaalta, minkälainen laatu sitten on uusissa tuotteissa nykyään
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noi on mitä todennäköisimmin vanhoja tuotantojakajia joissa voi olla vaan pikkasen performance henkisempi ennakkokäyrä. Tai sit ei sitäkään. Eli pääset nauttimaan ameriikan tehdastoleransseista. pikupin ja reluctorin hammasväli on syytä tsekata, ja myös täydellä alipaineella mikäli alipaine-ennakko on käytössä. Välys on 0.008" eli sellanen 0.20mm ja mittausta ja mahdollista säätöä varten on syytä olla joku ei magneettinen liuska. Muovi tai messinki toimii hyvin. Jos välys on selkeesti liian iso kärsii tarkkuus tai ei tuu signaalia lainkaan. Jos taas liian pieni ni voi tulla törmäyksiä ja särkyy.
     
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Rekisteriotteen muovitasku on hyvä tuohon välyksen tarkastamiseen. Niissä sakaroissa on varmaankin eroja. Pienimmän raon mukaan kun katsoo niin ei tule osumia.
     
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Venttiilinvälykset on helpoin ja nopein säätää moottori käynnissä. Helpompi homma mitä äkkiseltään vois kuvitella :)

    Perusennakko lähemmäs 10 astetta, ei pitäisi mennä liian aikaiselle.
     
  18. Jveij

    Jveij 1st gear

    Eli siis tilasin seuraavaa. Itse jakaja , boxi sekä tarvittavat johdot . Ja kyse ei ole siitä että vähättelisin kärkisytytystä, ei todellakaan. Amazonissani , josta oltiin kutiteltu noin 150-160 pollea , oli kärjellinen sytkä ja kerkesi mukaan hyvin . Tuossa dartissa on tuo jakaja mielestäni suht vittumaisessa paikassa :D , eipähän tartte olla kärkiä säätämässä 1000 km välein enään . En sitten tiedä , onko tuo järjetön sytytys varmempi ja putoaako esim kulutus ja paraneeko käynti
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    On se fiksumpi vaihtoehto. Toinen vois olla perinteinne MSD jolloin kärkien läpi ei eenää kulje virtaa eikä niistä kulu muuta kun nokka. Samal ois saanu paremman kipunan ku on "multispark" ja enempi amppeerii. Mut toimiva ratkaisu tuo kärjetön setti ehdottomasti. Ite en noilla jakajilla juurikaan kattele paljonko on "perussytkäennakko" vaan säädään aina sen maksimi keskipakoennakon mukaan. Se perusennakko sit menee siihen mihin menee. Jos sit haluu sitä rukata ni sit muokkaa jakajan käyrää. Noit jakajia on monenmoisia ja voi olla et 10 :lläkin perusasteella mennään sit ihan liian koviin totaleihin.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Originaali kärjetön riittää hyvin. Asennus huolella ja sytkäkamoihin ei sen jälkeen tarvitse kajota pitkään aikaan. Earlyissä on aika vaatimaton sähköntuotto, jos laturi on alkuperäistä mallia. Ei tarvitse kuin yrittää noudattaa valopakkoa taajama-ajossa ja jossakin vaiheessa talvea akku on tyhjä. Laturi sitten seuraavaksi...
     

Kerro tästä muillekin!