Neliveto Chevy Van

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja O.J., 9.10.2006.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Onko kenelläkään kokemuksia ko. hieman harvinaisemmasta versiosta...? Onko enemmän ongelmia, kuin takatuupparin kanssa? Kokemuksia? Kiitoksia jo etukäteen...
     
  2. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Vähän enemmän kaluston vertailu threadi... et jos joku voisi laittaa ihan korjauskokemuksia tms. tänne?
     
  3. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ihan RaHina voisi heittää, että nelivetotekniikka aiheuttaa enemmän harmaita hiuksia, jos hankkii autoa pelkästään kauppamatkoja ja muutoin matka-ajoa varten. Enemmän osia kun tarkoittaa useimmiten enemmän kuluvia osia. Ja sen verran noi on tavallisia pakettilaatikoita harvinaisempia, että jotain probleemaa voi tulla siinä vaiheessa, kun alkaa osia haeskella. Jos ei muuta, niin kalliimpaa nelivetoisen laittaminen yleensä on kuin tavallisen. Mutta jos homma ei ole varsinaiseti rahasta kiinni, niin ei kai nelivedot pohjimmiltaan sen huonompia ole kuin takavedotkaan, ajoonhan nekin tehty on.
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Ota huomioon, että kaikki 4x4 Chevy vanit ovat pikkupajojen tuotteita, eivät GM:n . Niiden osakombot eroavat kokoamispajasta riippuen. Siksi nuo "korjauskokemuksetkaan" eivät voi olla kuin suuntaa antavia kuin sen pajan tiettyjen vuosien tuotteeseen. Osakokonaisuudetkinpientutannossa kun tuntuvat vaihtuneen vuodesta toiseen..

    Kantsii googlettaa jenkki 4x4 keskusteluja. Siellä noita on enemmän ja niistä siksi myös tietotaitoa.
     
  5. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Juu, kiitos vastauksista.

    Täytynee siis vielä harkita, vaikka neliveto hyvältä vanissa kuulostaisikin... Luulin tosiaan, että GM:ltä olisivat joku harvinaisempi erä. Joka päivä oppii uutta. :eek:
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

  7. roitsi

    roitsi 1st gear

    Justiin tuli hommattua tuommoinen peli, kyllä on hyvä päästellä myös tuisku keleillä :rotfl: , osiakin saa mitä olen hiukan kysellyt/ostellut.
     
  8. Harri

    Harri 1st gear

    ...ja kuvia kehiin... :p
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tota voisit pikkasen perustella että miten päättelit että 4-vetoisessa on enemmän osia?

    Toi 4-vetoisen eturipustussysteemi raidetankoineen ja muine osineen on aika paljon yksinkertaisempi kuin ennen muutosta on ollut!
     
  10. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Onhan se väistämättä niin että on nuissa enemmän hilua, pelkässä takatuupparissa kun ei oo jakolaatikkoo kaikkine laakereineen ja ketjuineen ja rattaineen ja stefoineen jotka kuluu päivittäisessä ajossa, tosin osa niistä vaan nelivedolla ajaessa.

    Etuperä rattaineen, tasapyörästöineen ja koko murikka laakereineen ja pinjoni laakereineen ja stefoineen, etuvetarit, vetarien stefat, etukartaani, sen liukuva boori-osa, ja ristikkoniveliä useempi, ainakin se 4-5 kpl.
    Ne kaikki kuluvaa osaa etuvetokin päällä.

    Etuvetosessa kun ei oo kun pyöränlaakerit ja kääntyvät pyörät.

    Eli kun ajelee vain ja ainoostaan nelikon takavedolla niin ei kulu monikaan osa enempää kun pelkässä takavetosessa. ainoostaan muutama jakotoosan laakeri pyörii kokoajan.

    Eikä nelikon etuakseleissakaan pitäs pyöriä kuin pyöränlaakerit jos ajellaan napalukot auki.

    Mutta kyllä sitä romua on, paljokin enemmän, muttei ne kulu kuin sillon harvoin kun joka nurkalla vedetään.

    Ai nii ja ainakin jäykkäakselisen nelikon ohjaussimpukka on erilainen, liekö tukevampi? mutta harvinaisempi ja kalliimpi kun takavetosissa.
     
  11. kma68

    kma68 Gearhead

    Näin on.. 8)
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä toi jakoloota on vain yksi osa muiden joukossa :odroll: niinkuin etuperäkin mutta voihan ne tietenkin nussia ihan paloiksikin :rotfl: . Joo ehkä heitin vähän epätarkasti ton väitteen, mutta ne kenellä on tavis vani niin tietää kuinka paljon eturipustuksissa on väljäksi tulevia osia. Niiden vaihtokin on puolet hankalampaa kuin nelikon vastaavissa. Ja noilla ja nelikoilla yleensäkin päästellään vieläpä ~95% pelkällä takavedolla jolloin varsinaista kulutusosaa menee vähemmän.
    Toi vanin simpukkakin on sama kuin latserissa ja sopii ihan sellaisenaan 4WD setuppiin.
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Edesmenneellä tutulla oli 4WD ex-USlähetystön bussi, jonka etuakselisto oli jarruista päätellen enempi sukua Fordeille :lol:
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Juu, ottavat akseleita mistä saavat, mullakin tossa tän viikon ollu työn alla -89 Chevy 4x4 Van, jossa 71-77 Ford Broncon etuakseli!!
     
  15. pl

    pl 1st gear

    4x4 van

    Millainen homma olisi nelivedon värkkääminen vaniin?

    Joku oli kait suomessakin moisen homman onnistuneesti tehnyt ilmeisesti jotain GM:n pick upin osia käyttäen.

    Tuo värkkii kun ei oikein meinaa kinosten keskellä peräkärry perässä edetä.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se ite tekeminen on kyllä mahdollista mutta vaatii hyvät tilat ja vehkeet että saa hylsyn tarpeeksi ylös ym. Onkos noi voortin aksilat ollut sitä saranamallia?? jos on niin ne on varmaan helpoin laittaa? eikä autoa tarvii korottaa paljon.
    Väsäsin ja myin tollaseen jakoaskin tomaatinperseeseen ja 10-bolt etuperän kun pojat teki tollasen muutoksen tossa jokuvuosi sitten. Leimankin se sai mutta homma oli kyllä aika työläs ja melkein ton kokemuksen jälkeen ostaisin valmiin jos olis tollaselle tarvetta.
    Yks versio joka oli yhdellä ton yllämainitun tekijällä oli pultattu koko Chevyn 4WD vehkeen eturunko perineen ja jousineen suoraan vanin runkoon kiinni. Se oli kyllä aika korkea mutta ihan toimiva silti. Se oli vielä muistaakseni NP-203 eli full-time 4WD jakiksella :eek: .
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei oo sarana-mallia vielä 70-luvulla Fordeissa, ihan jäykkää käyttivät!! Sarana-malli tuli vasta 80:iin....
     
  18. Antti P

    Antti P Gearhead

    Tiedän kyllä että on ihan kotimaassa vaihdettu nelikko alustaa suburbanista tai avolavasta.
     
  19. Max-66

    Max-66 1st gear

    Vanha aihe, mutta aina niin kutkuttava...

    Saako näitä ite tekemällä leimattua?

    Suomessa aika vähän tarjontaa, vaikka näitä jonkun verran on. Eikä kyllä maailmallakaan puissa tunnu kasvavan... Tai sitten on vaan liian tiukat kriteerit...


    Siis tarkotus ois kuorma-autoalustalle saada tehtyä 4x4 vani. Joko g30 tai sitten "uuskoppanen" 2500/3500. Ja penkkejäkkin sais olla enemmän ku viisi, mikäli painot antaa myöden.

    Yleensähän(ilmeisesti myös helpoin tapa) laittaa jäykkö akseli, mutta uudempiin oon Suomessakin nähny retkukeulan osilla tehdyn(suburbanin?).

    Jos jollain on tietoa tästä jälkeenpäin tekemisestä, saa kertoa...
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos noissa yhdessäkään 4x4 vanissa jatkuvan nelivedon vaihtoehtoa?
    Tuossa vaan työpaikan pajeroa ajoin, missä on vaan se tilapäisen vedon vaihtoehto eli jäykkä keskeltä ja onhan se ihan onneton liukkailla keleillä, kun ei sitä oikein voi pitää päällä, menee muuten mutkat suoriksi.

    Jos tiellä ajaa, niin nelivetoa kyllä hyvin harvoin oikeasti tarvitsee ja oikein maastoon ei vanilla taida kuitenkaan viitsiä mennä, tai pitää olla hyvin harvennettua metsää.

    t: kahden jeepin loukussa.
     

Kerro tästä muillekin!