Ovien tiivisteiden vaihto, kuulostaako helpolta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Karck, 25.5.2014.

  1. Karck

    Karck 3rd gear

    Kyllä kuulostaa. Ei ole.

    Haluaisin varoittaa kaikkia jotka luulee että tää on helppo homma. Tilasin uudet tiivisteet tohon Prixiin, aattelin että täähän on helppo vanhat pois ja vähä liimaa ja uudet kiinni. Ei jumalauta. Aikasempi tiiviste oli liimattu jollakin ihme massalla kiinni joka oli mennyt tahmeaks kitiksi kuin asfaltti piki. Voitte kuvitella millanen kaapiminen ja repiminen semmosesta hapero tiivisteestä tulee. Asiaa ei auttanut että ne tiivisteet piti saada upotettua semmossiin peltirautoihin, jossa on semmosseet neliskanttiset syvät urat johon niiden PITÄISI plumsahtaa. No muttakun ne on täynnä sitä vitun vanhaa pikitiivistepaskasekoitusta. Olis ne raudat saanu irti, mutta ne ois sit kans pitäny liimata uusiks ja kaapia koska niiden takana oli kanssa sitä pikeä... Noh koko päivä meni YHDEN oven tiivisteiden laittoon. Ja kun se oli laitettu ni se oven ikkunan yläreuna ei istunut ollenkaan... Isompi rako tuli kuin vanhoissa repaleisissa tiivisteissä. :mad:
    Aatelin että nyt on väärät tiivarit, ei ole kyllä ne on oikeet mut tää ikkuna ei vaan istu tähän. Avasin sitten ovipahvin ja aloin tutkimaan miten sais ikkunamekanismii käännettyä niin että ikkuna tulee lähemmäs tiivistettä, koska toisen oven ikkuna tuli paljon lähemmäksi. Tajusin sitten että ovi on täysi paska. Oven rakenne on murtunut ja sitä on hitsattu aivan helvetisti, samalla koko ovin on vissiin menettänyt muotoaan ja ikkuna ei istu enään ikinä hyvin säädöistä huolimatta.
    Sain siirrettyä ikkunan kaikkein lähimpään asentoon jossa tiiviste ottaa kaikkialta paitsi lasin nurkasta kiinni, jossa päädyin tylysti laittamaan liimamassaa yöksi täyttämään jäävän raon. Mutta ikkunan siirtäminen lähemmäs autoa aihettaa sen että ovi ei mene enään hyvin kiinni... :mad:

    Joskus mä vielä ostan semmosen räpeltämättömän ponun jotta mä vältyn tälläseltä paskalta, mua ottaa niin hermoon tälläset.

    Mutta varoituksena varatkaa aikaa ja hyvää keliä jos teette ulkona, sillä yllätyksiä voi tulla yllättävän suuria sellaisia.
     
  2. Qjet

    Qjet 1st gear

    Normihomma : Varttitunnin väkerryksestä sukeutuu kokopäivän katastrofi...Ainakin mulla joka kerta, kun kuvittelen selviäväni helpolla ja nopeasti. Etenkin silloin, kun emäntä on lähdössä kauppaan tai jonnekin juuri sillä ajoneuvolla, joka sattui olemaan aiemmin ainoa liikuntakykyinen ...
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jaksamista.

    Toi on ihan normaalia,
    Tyyliin laitampa vahvarille piuhat nopeasti ja hetken päästä huomaat, et koelauta on auton vieressä pihalla klo 20.00 sunnuntaina, alkaa tihuttamaan ja aamusta pitäis lähteä töihin
    Ja mitään muuta ei pitänyt olla kuin pari ruuvia irti ja sit menee monta tuntia korjaillessa et saa sen osan takaisin :poff:

    Tuli mieleen
    Paras tiivareihin liittynyt oli muuten yhen auton apparin ovi, uus tiiviste oli ylösalaisin paikallaan sikakitillä :mad: kun ei ollut halunnut lukittua omilla kiinnittimillään sit sitä oli vielä leikelty, et oli saatu istumaan väärin päin :odroll: ja suurin osa niistä kiinnikkeistä oli hakattu hajalle.
    Noh pienellä asentamisella ja fiksaamisella sain sen istumaan ja pysymään paikallaan :)
     
  4. Karck

    Karck 3rd gear

    Mua ei sinänsä harmita ylimääränen tuska ja hiki, mutta se harmittaa jos ongelmaan ei ole ratkaisua.
    Eihän ne liimat pysy sii tiivarissa, en oikee tiiä mitä tekis. Uus ovi maksaa varmaa tonnin ku tilaa, maalaa ja asentaa. Sellane murheenkryyni kyllä. Osaaks joku säätää noita ikkunoiden kulmia? Mä säätelin itte mutta tuloksetta. Harmittaa ku ovikaa ei me kunnol kiinni enää ton takia.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Perusasiat kuntoon aina, eli vanhat paskat pois heti, eikä sitten parin tunnin ähräämisen jälkeen.
    Jos ovea on jo korjattu huonosti, korjaa paremmin.

    Ensin ovi korin mukaan paikalleen, tiivisteet kiinni, ikkuna säätöihin.

    Puhutaanko tässä muuten niistä korissa olevista tiivisteistä vai ovessa olevasta?
     
  6. Karck

    Karck 3rd gear

    Molemmista tiivisteistä.

    Nii siis just noin ei kannata tehä. Ei missään nimessä vanhoi eka pois! Kelaa ny jos ei otallii revit vanhat vittuu ja uudet ei sovikkaan. Sii sit ulkona kaikki vesi sataa sisään, ei ei ei. Mä tein just noin et heti revin vanhat vittuun ja sit vasta totesin että eihä tästä tuu helppoo ollenkaan. Ja mistä mä oisin voinu keksiä että se ovi on noin viturallaan. Ei o hitsivehkeitä ja osaamista rälläköidä ovea palasiks ja kokoo uudestaa. Tarvii ammatti peltisepän siihen. Se ovi istuu koriin nähden täydellisesti että ei sitä mallaamaan tarvis rupee enään.
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ummin kiinnytysnastat oli kaukana kuin kuu maasta. pituus ja kumin muotoilu loppupäästä päin vittua. Kumintakapäähän soviteltiin ah aina niin ihanalaaa
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ummin kiinnytysnastat oli kaukana kuin kuu maasta. pituus ja kumin muotoilu loppupäästä päin vittua. Kumintakapäähän soviteltiin ah aina niin ihanalaaa
     
  9. starcraft

    starcraft Gearhead

    Monesti joutuu ovia hieman säätämään kun vaihtaa uudet tiivisteet. Yritä paikallistaa mistä ahdistaa kun ovi mene enää kiinni ja sitten säätötalkoisiin. Kun ovi istuu ja toimii hyvin, voi siirtyä säätämään lasia. Nuo repro kumitiivisteet ei aivan 100% ole joten jos saa edes siedettäviin säätöihin niin hyvä.

    Mikään ei voita 4D HT auton säätö ihanuutta kun purkaa ovet ja lasit koneistoineen ja laittaa kaiken takaisin uudelleen maalattuun koriin ja aloittaa säätämisen. Siinä saa jokusen kerran säätöruuveja pyöritellä ennenkuin kaikki istuu nätisti.
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ veit sanat suustani. Ja kaiken jumpan jälkeen ikkunat pitäis olla suorat ja tiiviit ja varsin ne kaikki 4 ovea. Siinä riittää yhdelle talvelle jumppaa. Kirjoitin äsken pitkän jutun, mutta se katosi bitti helvettiin. Koita saada ne tiivarit istumaan vaikka kiinnitysnastat on päin helvettiä. Siitä sitten taas säätää ovia ja taas.. Oikotietä onneen ei ole. 4d ja varsinin HT vaatii paljon duunia, hermoja ja kaikkea mitä hermot vaatii eli revittyjä kalsareita ja peräsuolen pätkiä. Kun kaikki 4 ovea istuu kuin tehtaalta voit olla ylpeä työstäsi varsinkin kun tulee 2 tai jopa 4D HT vastaa minkä ovet irvistää ylhäältä, tait alhaalta. Tai keskeltä, mutta missään nimessä kylki ei ole suora kun viistosta sitä katsoo. Tee Autostasi suora!
     
  11. Karck

    Karck 3rd gear

    Se ovi ois ny suoras, ja istuu hyvin. Tiivisteet on itseasiassa tosi hyvää laatua koska nastat osu justiinsa ja muodot oikeet. Mutta josstaan syystä kuskin oven lasi ei mee tarpeeks sisää, apparin menee hienosti. Se johtuu varmaa siitä oven sisärakenteen rikkoutumisesta, se joustaa iha käsillä se rakenne sielt sisältä. Tiiä mitä tekis.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jätä ovipahvi irti ja vie jollekin osaavalle laitettavaksi.
     
  13. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Korjailin yli 10v GM pelejä maahatuojalla peltiseppänä.Gm käyttää tehtaalla asennuksessa omaa liimaa ja kyllä se on aikamoista kamaa.Mutta kaiken sai hyvin pois asetoonilla tai aineella joka pehmentää vanhan liiman.Puu tai muivilastalla saa hyvin kaavittua myös tiivisteurat puhtaiksi.Siihen menee kyllä muutama tupakki ja kalja mutta lopputuloksen takia se kannattaa.Ovi kannattaa säätää kohilleen eikä siihen mitään rakettitiedettä tarvita. Uutta tiivistettä kannatta kokeilla paikalleen ilman liimaa.Jos ovi on ilman karmia lasi lasketaan ala-asentoon ja säädetään oven istuvuus.Oven ainakin GM peleissä on sisäpuolella rakenteesta riippuen ohjainkiskoja joita voi säätää jotta lasi toimii jouhevasti ylös ja alas laskettaessa.Ovea ei kannata alkaa paiskomaan vaan on edettävä rauhassa.Karmiovessa on hieman vähemmän säätöjä lasille mutta samat vaiheet pätevät.Usein tuli vastaan myös ovenrunko-osan vaurioita johtuen peltien murtumista koneiston rasituksesta johtuen .Kaikki saa kyllä korjattua.Lopuksi pikku vinkki jos ovi ei tunnu tiiviiltä .Tiivisteen ja korin väliin pätkä paperia ja ovi kiinni hitaasti vetämällä voi tuntea mistä kohtaa tuntuu tiukalta ja mistä ei.Karmia joutui joskus taivuttamaan kevyesti jotta kireys oli tasaista.Lasihan on tietysti laskettu alas.Jos ei liimaamiseen saa kunnon tavaraa niin kyllä Bostik oli kova sana.
     
  14. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Bostikko on tosiaan paras liima noiden tiivisteiden laittoon?
    Vai mikä on hyvä? Sika liimaa ei ilmeisestikään missään tapauksessa?
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Siis mitä Bostickia Mustarauta on käyttänyt? Ihan normi kontaktiliimaako?
     
  16. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Ihan normi tuubi Bostikkia,niikuin kaikessa liimamisesa on pintojen puhtaus tärkeää.Rasvaiseen pitaanhan ei mikään tartu.Jos saat jostain Goodwrench Weatherstrip Adhesivea joka on GM:n käyttämä tuote niin kerro ihmeessä.Sitä en itse ole enää löytänyt.Se ainakin toiminut omissa liimauksissa?
     

Kerro tästä muillekin!