Pontiac Catalina -63 convertible LSX restomod

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Visa, 24.1.2013.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    Tänään puuhattu putkisto valmiiksi. Akselin ylityksiä en nyt alkanut tekemään, vaan putket loppuu taka-akselin nurkille. Neli-linkkien kanssa vaan hiton ahdasta tehdä akselin ylitykset, niin että putkisto mahtuu olemaan ilmajousien kanssa kaikissa asennoissa. 2" putkilla olisi mukavammin tilaa. Tehdään sitte talvella ylitykset, jos pöllyttää ikävästi auton alta, nyt vaan saatava pirssi ajoon loppusyksyksi. Vaimentimien päähän teen vielä pienet viisteet alas/sivulle.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Isamu, rekkamies, impala-63 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Visa

    Visa Gearhead

    Useampana päivänä tässä nyt touhunnut korin puolen sähköjä valmiiksi. Nyt alkaa olla kaikki releistetty ja rodiboksin sulakkeet toimivat vain ohjausvirtoihin kaikille laitteille. Pieni työmaa sekin. Nyt kun ajovalot sai kytkettyä, niin huomasin, että molemmat pitkät umpiot olisi vaihdon tarpeessa. Toisessa polttimo palanut ja toisessa huono kanta. Koko on 7" ja uudet pitäisi metsästää. Ei nyt haittaa ajoon saantia, mutta olisihan nekin hyvä olla kuosissa. Umpiothan on polttimon kanssa yhtä puuta, niin mistä kannattaisi uusia haalia? Vähän jopa tuuminut, että laittaisi tilalle kunnon lisäpitkät, vaikka harvoin niitä tarvitsee.

    Ensiviikolla olis keravan kruisingit ja ajatuksena olisi ajella sinne säiden salliessa. Uusi rätti kun ei ole vielä asennettu. Tällaisen videon vaimo sai kuvattua illasta.. eipä tuosta nyt paljoa irti saa mutta on nyt jotain kuitenkin..
     
    speedy, rekkamies, FuryIII '71 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. 383

    383 Gearhead

    Eikös umpion koko ole 5 3/4 ???
     
    dart -66 ja jariha tykkäävät tästä.
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nuin hienon pelin kun olet rakentanut, niin uudet umipiot tuossa "konkurssissa" ei taida paljon painaa. Rokkiautossa ainakin valikoimaa runsaasti. Näytti olevan juurikin 5 3/4" halkaisijalla eli kotimaastakin H4:sta löytyy pilvin pimein. Tosin valot on silloin hyvä releistää.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Näkyy löytyvän "Sealed beam" lyhtyjä myös kotimaasta.
     
  6. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Itse katellu olssiin ledi-umpioita, ja iskisin vahvan ehdotuksen semmosille tähän projektiin. Tulis mukavasti keulaan häijyyttä, eikä ne ole mahdottoman hintasia. HD:seen muutama kaveri laittanut, ja kehunut että valoteho parantunut huomattavasti, vaikka vanhat umpiot on ollu siistit ja terveet. Harleyn daymakerit on luetun mukaan tosi tehokkaat, ja niitä kehuvat vahvasti pärräfoorumeilla, mutta on ylivoimasesti kalleimmatkin. Tossa muutama vaihtoehto mitä ite ebaysta kytännyt:
    https://www.ebay.com/itm/264175515162?hash=item3d8216761a:g:MloAAOSw-k5cVK-n

    https://www.ebay.com/itm/283933444596?hash=item421bc089f4:g:rsgAAOSwHwResS~f

    https://www.ebay.com/itm/174391807386?hash=item289a8fcd9a:g:2D8AAOSwaNhdtp85

    https://www.ebay.com/itm/173470590405?hash=item2863a725c5:g:gcQAAOSwz8tecujG
     
    Muokattu: 4.9.2020
    Visa tykkää tästä.
  7. Visa

    Visa Gearhead

    Joo taitaa ne olla 5 3/4. Myöhemmin tarkoitus laittaa jotkin tummaoptiikka valot tilalle. Esim e30 bemusta tms. Valot ovat jo nyt releistetty ja piuhat vedetty 2.5 neliöisellä kaapelilla ja akulta releille 4 neliöisellä.
     
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Viikonloppuna sain jarrulinjoja tehtyä eteenpäin. An liittimillä ja teräspunosletkuilla koko linjasto. Pääsylinteriltä An4 koossa T-haaralle ja haaralta an3 koossa satuloille. Ainostaan taka-akselissa T-haaralta lähtee kovalla putkella sylintereille. Huomenna saisi jarrut muuten valmiiksi, mutta lähialueen haipakka kaupoista ja hydromarketista oli an4-1/8npt adapterit loppunut, minkä tarvitsee jarrupaineen säätimelle. Tilasin osan sitten speedingiltä, kun näytti olevan varastossa. Toivotaan, että saapuu ennen viikonloppua, niin saisi auton ajoon. Odotellessa on hyvä kasailla sisustaa ja säätää laseja kohdilleen.
     
    esmi, Herje ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  9. Visa

    Visa Gearhead

     
    speedy, Gary Grand, falcon1 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Visa

    Visa Gearhead

    Perjantai päivän saldoa.. lambdat löysi paikkansa putkistossa. Syyläri ja vaihteistoöljyn jäähdytin löysi myös lopullisen sijoituspaikkansa. Vedet koneeseen... vesipumppu vuotaa. Muutamaan otteeseen otetettiin irti ja kokeiltiin hylomarilla tiivistää.. eipä auttanut ja syykin löytyi lopuksi peilistä. An- liittimet, kun hitsattu, niin todennäköisesti vesipumpun stefa ottanut itseensä. Meni hermo. Tilasin sähköisen vesipumpun. Tervetuloa uudet ongelmat ja kiire loppui saada ajoon tälle kuulle. An-liittimistä en luovu ja sähköpumpun lähtöihin turvallisempi/helpompi tigata An-liittimet kiinni. Bonuksena saa Esson baarissa ainakin sata kertaa enempi respectiä.. 3.10 pitäisi viimeistään olla vesipumppu näpeissä. Voisi siis elätellä toiveita vaikka koe-ajoa jenkkiautonäyttelyyn lahteen. Niin Juu... jarruliittimet sentään odottaa postissa, niin pääsee niitäkin taistelemaan paikoilleen.
     
    FuryIII '71, Herje ja esmi tykkäävät tästä.
  11. Visa

    Visa Gearhead

    Takavalotkin duunattu kuntoon. Peruutusvalojen sijaan laitoin lisäjarruvalot puskuriin.
    [​IMG] Pari ikkunanostin moottoria toimi vähän laiskasti ja itseasiassa toinen hyytyi kokonaan, vaikka pariin kertaan yritin korjaillakkin. Eipä auttanut, niin laitoin pari uutta moottoria tilaukseen. Nyt on kyllä tosin vedetty tilit sen verta kuiviksi, että saas nähä ajetaanko tänä syksynä enään ollenkaan. Katsotaan vähän miten etenee.
     
    rekkamies, Gary Grand, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Visa

    Visa Gearhead

    Sähköinen vesipumppu vielä tulematta, niin hommasin uuden mekaanisen. Ehkä edellisestä vesipumpun hitsailuista oppineena päätin tähän tehdä liitokset toisin. Lämppärin letkulähtöihin duunasin 3/8npt kierteet ja hommasin muunnos liittimet an10 lähdöille.
    [​IMG]
    Termarikotelossa mulla olikin valmiiksi an-20 lähtö, niin ainoaksi puuhasteluksi jäi ylävesiletkun lähtö. Mieli ei tehnyt hitsata uutta, joten jätin tälläkertaa perus letkulähdön paikoilleen. Kaasuläpän vipua joutui vähän muokkaamaan ja letkulähdölle pari vasaran kopautusta, että kaasuläppä mahtui kääntymään vapaasti.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nyt pitäisi siis olla toimiva vesipumppu. Harmi vaan, ettei sitä an lähtöä nyt saanut laitettua.
    [​IMG]
     
    rekkamies ja esmi tykkäävät tästä.
  13. Visa

    Visa Gearhead

    Eilen värkkäilin ikkunoiden säätöjä ja about kohdilleen sainkin jo.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Tänään olikin vuorossa sitten rättikaton runko. Kaikki puslat ja pultit laitettiin uutta ja nepattiin runko paikoilleen kaverin kanssa. Nyt pääsee säätämään tiivisteet ja ikkunat loppusijoilleen, ettei ihan pääskyset lennä rakosista sisään. Muodon vuoksi laitoin vielä vähän peittoa katon päälle, niin näyttää valmiimmalle.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Gary Grand, rekkamies, Isamu ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Visa

    Visa Gearhead

    Ohjaustehostimen lähtöihin halusin An-6 lähdöt letkuja varten, niin samalla lasikuulapuhallettiin apulaite kannake siistin näköiseksi ja hapettumat pois. Vielä vähän harkitsen, maalaanko kannakkeen mustaksi, vai jättääkö alsa pinnalle.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies ja esmi tykkäävät tästä.
  15. Visa

    Visa Gearhead

    Jos sitä vähän päivittelis tätäkin pitkästä aikaa.. mitään kovin ihmeellistä ei ole tapahtunut, mutta... sovittelin grantin puurattia tuohon paikoilleen ja eihän se oikein sovi muuhun sisustaan ollenkaan ja on myös liian syvä.
    Myin ratin tallikaverille ja tuumattiin kimpassa, että tekisi orkkis tyylisen toteutuksen. Eilen illasta laitoin läppärin tulille ja aloin fusionilla hahmoittelemaan uutta rattia. Päähän sattuu taas, kun ei ole kovin aktiivisesti mallintanut mitään. Sain mallinnettua ratin rungon ja laitan tulostumaan varmaan viikonloppuna. Päälle tulee vielä laserilla leikattu rst levy tueksi ja kehän valan epoksilla. Ratti kiinnittyy suoraan grantin ratti adapteriin, joten toteutus on kohtuu helppo noin muuten.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, 12345678910, Isamu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Visa

    Visa Gearhead

    Koe sovitusta
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Roberto, esmi, rekkamies ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Visa

    Visa Gearhead

    Muutaman viimepäivän turailua. Ratin rungon sain laserista. Leikattiin samantien pari kappaletta, kun arviona oli, ettei kerrasta mene maaliin kuitenkaan. Mallinsin ratin taustasta muotin ja samoin töötistä
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Eilen oli vähän epoksivalu harjoituksia. Jyrsin mdf levyyn uran ja vahasin muutamaan otteeseen. Ei mennyt ihan maaliin asti ja seuraavalla kerralla paremmat irroitusaineet. En ihan täysin tyytyväinen ollut myöskään värikomboon ja ehkä muokkaan vähän kehän profiiliakin.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Seevu, rekkamies, hevimies ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Mistä materiaaleista tuo ratti tehdään? Alu tai RST runko? Kehä epoksia vai muuta hartsia, eli muovia, joka maalataan? Mielenkiintoinen projekti! Teetkö runkkon syvyyttä keskelle? Vai tuleeko suora kehään nähden?
     
  19. Visa

    Visa Gearhead

    Ratin runko on leikattu laserilla 2.5mm rst. "Naamapuoli" jää puolista paljaaksi ja kiilloitetaan. Jää tasaiseksi, koska nykyinen rattiputki on pitempi, kuin orginaali. Jos olisi enemmän offsettia, niin tulisi liikaa syliin. Tuuman offsetti tuohonkin tulee, mutta toteutetaan vähän erilailla kuin runkoa taittamalla. Koko hommahan valetaan mica jauheella värjätyllä epoksi valuhartsilla. Näistä lisää myöhemmin. Helpompi selittää kuvilla sitä mukaa, kun valmistuu tai epäonnistuu :D
     
    LPV, jamba, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Visa

    Visa Gearhead

    Ratin runko alkaa olla mallissaan. Keskiöön oikea offsetti syntyi 3.5" rst putkesta. Vieläkään en päässyt epoksia valamaan, kun tigistä loppui kaasu ja en päässyt hitsaamaan keskiötä kokonaan.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Muotit pientä viimeistelyä vaille valmiit. 3d printattu keskiosa jää 2,5mm muun tason alapuolelle, että tuo RST runko mahtuu muotin sisälle. Muotin puolikkaat pultataan useammasta kohdasta yhteen, ettei epoksit valu jokapaikkaan
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Seevu, LPV, hevimies ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!