pscan.eu /muu vikakoodilukija

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja JanneHoo, 8.4.2017.

  1. JanneHoo

    JanneHoo 1st gear

    Hei,

    Sattuuko keneltäkään löytymään tuota brittiforumeilla mainostettua pscan vikakoodinlukijaa? Jos on niin olisikohan tälläistä mahdollista saada vuokrattua? Ongelma on että 96' MGF valot & kaikki sähkölaitteet vilkkuvat kun auto käy, ja moottorin kierrokset vaeltavat samaa tahtia. Auto on seisonnassa tällä hetkellä espoossa, ja haluaisin selvittää onko vika laturissa vai mahdollisesti jossain muualla. Auto on 52tkm ajettu ja kansipahvi vaihettu n. 7tkm sitten suomessa.
     
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei liity kysymykseen. Latausongelman näkee ihan yleismittarilla. Yleisesti, jos käynti heittää lähestulkoon off ja taas seilaa suuremmilla kierroksilla niin latausjännite tippuu niin alas tuossa off- vaiheessa että se näkyy kyllä valojen himmentymisenä.

    Vilkkuvat valot ja sähkölaitteet viittaa suoraan laturiin, eli mittaa latausjännite, ja mielellään niin että mittarin toinen kosketin on varmuudella maassa.
     
  3. JanneHoo

    JanneHoo 1st gear

    Mittailin tuon kyllä, laturin jännite heittelee tosi laajasti 14-17v välillä, mutta ei tipu mitenkään tuota alemmas (ja akku pysyy latingissa kyllä).


    Tuossa vielä video kun auto tyhjäkäynnillä.
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Latausjännite ei ainakaan ole kuin pitää. Kuuluisi pysyä vakaana 14 voltin tuntumassa alle voltin heitolla. 17 volttia on jo auttamattomasti liikaa. En tunne koko laitetta mutta onko tuossa laturissa sisäinen jännitteensäädin tai ulkoistettu? Tarkista ainakin ensin että akulta laturille menevä johdotus on kunnossa ja maadoitus akulta runkoon että moottoriin varmuudella hyvä.
     
  5. JanneHoo

    JanneHoo 1st gear

    Onko mahdollista että tuo epätasainen käynti johtuu tuosta laturista? Laturissa on googlen perusteella sisäinen säädin. Minulla on myös uusi laturi autoon jo tilattuna joten voi olla että koitan alkuun vaihtaa sen ja katsoa poistuuko ongelma. Akun maapiste on hyvä, mitattu ja tarkastettu. Moottorissa on erikseen omia maa pisteitä joiden paikallistaminen on hieman haastavampaa, kun keskimoottorinen auto kyseessä.
     
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    Paha sanoa johtuuko tuosta.
    Ainakin lataus ei toimi kuin pitää, että varmaan lähtisin nyt siitä liikkeelle että se on eliminioitu vian aiheuttajaksi.
    Maaongelman voit tarkastaa vaikka maadoittamalla sen laturin rungon esim. apukäynnistyskaapelilla suoraan varmasti hyvään maakohtaan ja mitata latausta samaanaikaan. Jos ei mitään vaikutusta lataukseen sen ongelma on pakko olla itse laturissa.

    Olettamuksena että johtoliitokset on tarkistettu eikä niissä ole ongelmaa.

    Yleisesti. Latausjännite pitäisi pysyä siinä karvan alle 14v - 14.5v välillä kaikilla kuormituksilla. En tunne minkälainen järjestelmä on koko laitteessa mutta kun lataus menee välillä 17v niin varmuudella mikään sähkölaite ei pidä siitä.
     
    Muokattu: 15.4.2017
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Laturi lienee kuitenkin joku yleinen. Bosch, Denso, Delco jne ?
    Niihin saa osiakin ihan kiitettävästi. https://www.adita.fi/tuotteet/varaosahaku-auton-laturi/
    Siellä kuvatkin kaikista.

    Latureissa ei juuri ole muita kuluvia osia kuin laakerit, kollektori ja hiilet. Muutenhan nuo pelaavat maailman tappiin saakka. Muutamalla kympillä sen vanhan elvyttääkin...
    Sinulla lienee säädin/hiilet loppu ja jollei pidä mitään ylimääräistä ääntä niin ei edes laakerit/diodisilta vielä vaihtokunnossa. Nuo maksaa luokkaa 20-30 euroa.
     
  8. JanneHoo

    JanneHoo 1st gear

    Laturi on magneti marellin valmistama näissä ensimmäisissä mgf:issä. Hyviä vinkkejä kyllä, kiitoksia paljon. Ajovalot ei ainakaan tykänneet kun auto oli käynnissä ja laitoin valot päälle niin molemmat polttimot kärähti :D
     
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei mikään sähkölaite 12v järjestelmässä pidä että sinne syötetään 17v .. Ja kuka tietää mitä se alkaa latailemaan kun laturille annetaan vielä kuormaa... 20v on joku laturi lataillut ja sitten voi alkaa tilailemaan kaikki sähkölaitteet uusiksi.

    Jättäisin kokeilut siihen ennenkuin kaikki sähkölaitteet ovat palaneet, ja irroittaisin sen laturin sieltä + vaihtaa uuden tai korjaa/tarkastaa vanhan. Jos senkin jälkeen sama ongelma on joko johdotus sekaisin tai sitten siinä on ulkoinen lataussäädin joka on tiensä päässä.
    Tuo lataussäätimen sijainti kannattaa ensimmäiseksi varmistaa että se on oikeasti sisäänrakennettu siihen laturiin, muuten voi olla ihan turha homma vaihtaa sitä laturiakaan.
    Vanhemmissa autoissa yleensä lataussäädin on ulkoinen, ei laturissa.
     
  10. JanneHoo

    JanneHoo 1st gear

    laturi vaihdettu ja vika korjaantui sillä !
     
  11. 75b

    75b Gearhead

    Tiedoksi MGF;n laturista, että jos se on se Bosch-malli, niin siitä saa noin vartissa irti säädin/hiili-paketin, jonka tilalle löytyy autosähköliikkeistä tarvikeosa n. 25,-. Paljon helpompaa ja halvempaa kuin kokonaisen laturin vaihto.
     

Kerro tästä muillekin!