Rengaskone Tee-se-itse

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Duron, 5.5.2007.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    joo kiinnostais minuakin, ei ikinä tiedä milloin eräs välillä lainaamani kone pimahtaa.
     
  2. 230

    230 3rd gear

    puuilo.fi

    Voipi olla ettei kannata itse ährätä.
     
  3. 230

    230 3rd gear

    siis puuilo.fi
     
  4. 3450054

    3450054 1st gear

    tuollaista rengaskonetta löytyy Jyväskylästä.
    muistaakseni Jyskän varastomyymäläst
    ja hintaa sillä on 69 ekee
    siis tosi edullinen
     
  5. spark

    spark 1st gear

    Pyörähdin tänään jyskässä ja siellä oli kaksi erilaista konetta halvempi oli tuon 69€ ja kalliimpi oli 119€. Tuo kalliimpi näytti hieman pätevämmältä kuin tuo halpa ritus, mutta onko kenelläkään käyttökokemuksia kummastakaan noista?

    Kalliimpi taisi olla sama kuin tuossa alla
    http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... ode=ren229
    [​IMG]

    Halvempi taasen tämmöinen
    http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... vaihtokone
    [​IMG]


    Tuossa kalliimmassa ei tule mukana tuommoista massiivista rengasrautaa vaan paljon pienempi tanko, missä on nupit päissä, mikä hieman epäilyttää, että jaksaako sillä kammeta rengasta irti.
     
  6. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    sanonpahan vaan että jos 4 pyörää kummaltakin puolelta painaa irti tolla halvemmalla 5-10cm kynnellä, mikä rengasliikkeellä on kämmenen kokonen tassu sylinterillä. ni tietääpähän ottaneensa renkaat irti + vielä
    kun kampeaa ne sillä rengas raudalla irti vanteelta. huh huh :oops:
    ite yhden renkaan irrottanut ja totesin et maksan kyllä rengasliikkeelle ihan suosiolla.
     
  7. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Mulla on toi halvempi kone ja ihan tyytyväinen olen ollut,huomattavasti nopeammin vaihtaa kumin kun pelkillä raudoilla.Tuo on sikäli näppärä että kun vanne on tukevasti kiinni,on helppo pitkällä raudalla pyöräyttää rengas pois vanteelta,päällelaitossa käytän kyllä normaaleja rautoja.Ite oon vaihtanut renkaat vanteille jo vuosien ajan kun ei aina viitti viedä rengasliikkeeseen.Nopeammin tuolla vaihtaa kuin että ajelisi rengasliikkeeseen ja takaisin.Tuo renkaan vaihtaminen on kyllä ihan harjoittelukysymys,yleensä parin ekan kanssa tulee nysvättyä ja hikoiltua turhaan kunnes hoksaa tekniikan.Lattialla olen bilteman isommilla raudoilla vaihdellut jopa kuorma-auton sekä traktorin renkaita ja hyvin on onnistunut,viimeksi meni aikaa kahdessa kuorma-auton renkaassa vajaa 2 tuntia kun ensin vanhat pois ja sitten uudet tilalle.Niin ja kun tuolla koneella painaa sisäpuolen reunaa alas,kannattaa painella pikkuhiljaa rengasta kääntäen,ulkopuolen reunan voi painaa kyllä kerralla.Kannattaa kanssa värkätä jonkin sortin renkaan tasapainotuslaite,mallia voi ottaa kun googlettaa portable wheel balancer nimellä.
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Belarus ja lana ovat hyviä rengastöissä. Terällä painaa, niin hyvin lähtee.
    Isolla tasapäämeisselillä sitten olen kammennut kumit vanteelta. Lämmin siinä tulee, mutta aika helpostihan ne saa kammettua.
    Kumit mitä olen vaihtanut, ovat olleet maasturin tai Jenkin 15T kumeja.


    Mietin, että Tarjoustalon klapikoneeseen saisi tehtyä sovitepalan, jolla sitten kumin painaa alas.
    Tekee vaan ylhäältä tiputettavat palat terään ja tallaan. :-?
    Voima ainakin riittää ja pääsee sisälle tekemään rengastyöt, traktorilla painaessa kun tuppaavat likaantumaan vanteet ja kumit.
     
  9. amis

    amis 1st gear

    Mulla on tollanen rengaskone nyt melko valmiina. Spekseinä mainittakoon 250w vaihdemoottori josta rattailla veto etuveto corollan etupyörännavalle. Asennuspää omavalmisteinen, on ainakin yhden renkaan vääntelyssä toiminut. Kysyin tarvikkeena tollasen asennuspään hintaa ja leuka loksahti auki: n.200€ eli ei oikeen järkeä tilata jossei tosi paljon käyttöä. Pöytä ei ihan valmiina mutta tarkoitus ois saada sekin paineilmatoimiseksi. "Palteenirrottaja" paineilmalla, samaan tapaan varsi koneen sivussa kuin "oikeissakin koneissa :) Enää ei tarvis kuin asennuspään lukitus ja pöytä tehdä niin pääsis tosissaan koekäyttämään.

    http://www.fasep.it/english/tyre_change ... ons_tc.asp Tuolta löytyy kuvia asennuspäistä ja joitakin mittojakin löytyy siitä pdf kataloogista.
     
  10. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Yleisö tahtoo KUVIA!!

    jotta pääsee kopiomaan :)
     
  11. amis

    amis 1st gear

    Saakelin huonoja otoksia mutta kuitenkin:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vielä puuttuu pari ventiiliä ja letkua&johtoa yms. hifistelyä :)
     
  12. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Jumankeka, sehän on KOMEE!!!!
     
  13. Tomitsu

    Tomitsu 1st gear

    on se komea!
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    kesken erästä työtä ei sais moittia.......ja "on ihmisiä jotka tekevät, ja on ihmisiä mitkä tulevat perästä ja moittivat".......

    mut toi "leuka"mikä sulla on tossa millä irrotetaan"palte" renkaan päältä sen poimun yli kannattais viel nivelöidä, ja sit kun siihen tulee nivel ni "tikku" pystyyn millä sä saat sitä leukaa ohjattua. ei sillä et ei sais kummia "tupeles paltteen" yli gummia tulemaan mut eri halkasijalla olevaa gummia on surkia saada kiinteellä leuàlla nousemaan kunnolla (esim 12" ja 16").....


    firman vanhassa rengas koneessa oli kiinteä "leuka" ja uus kun tuli siin on keinuva "leuka"..... helpotti jäykän gummin päältä ottoa hirmusesti.....

    mahtoko onnistuu tula tarpeeks sekavast kirjotettuu.....
     
  15. amis

    amis 1st gear

    Joo toi nivelöinti varmaan tars tohon vielä tehä.Vasta jälkikäteen, kun olin ton varren jo tehny, näin jossain koneessa sen nivelöinti systeemin, eli yritys/erehdys-menetelmällä edetään :rotfl: Toi self-made irrotussylinteri ois myöskin ekojen testien perusteella saanu olla isompi, ei jaksanut painaa kunnolla 150mm sylinterillä rengasta pois päältä, joutu useemman kerran runttaamaan. Tosin kompurassakaan ei tainnu olla kuin maks 7 bar, kymmenellä ois varmaan jo irronnu :)
     
  16. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Paljonkos kannattaa maksaa käytetystä ammattikäyttöön tarkoitetusta rengaskoneesta?
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead

    ehkä 100-200e,riippuu millanen laite. jotkut vähän käytetyt hipovermeet voi olla kalliimpiakin,taisiis pyynti voi olla.
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    Onkos kellää tommost käsikäyttöstä "rengaskonetta" eli käytännössä rengasrauta + apuvipstaaki, kaverin iskällä oli semmone aikanaa, kadonnu jonnekki ettei saa mallia.
     
  19. -TH-

    -TH- Gearhead



    eioo mulla enkä hanki, enkä suosittele muillekaan...noita vanhoja koneita on jonkinverran kaupan, eli ei ehkä kannata ite alkaa tekemään,ellei taho vaan rakennella.


    eihän tuolanen manuaalikoje ole kun vanteen paikollaan pidin,tappi keskellä jota vasten kierrät kumin pois... käytännössä kahesta tunkista pidikkeet ja loppu rautaromua
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    nii ei se irootus vanteelta mikään homma oo....mut se et tubelees gummin saa pois tubelees paltteen takaa nousemaan irti vanteen reunasta ni se se työläs on......

    eikä rengas koneita tehtäis jos sen gummin sais vanteelta "vasemmal kädel säkki pääsä".....

    kukin tavallaan....

    paltteen hellitintä mäkin olen suunnitellu tommoset halvasta klapin halkasu koneesta tehdä.....6t voima varmaan riittäis??
     

Kerro tästä muillekin!