Sebring sähkövika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja stratusdriver, 7.8.2018.

  1. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Myrkyn lykkäs ja emäntä jäi pulkalla työmaan pihaan. Oireet seuraavanlaiset -04 2 litrasessa:

    Reipas viikko sitten teki ensimmäisen kerran semmosen avainta käännettäessä mittariston valot sytty jne mutta kun piti startata niin kaikki virrat häves. Ei palanu sisävalot ei soinu mankka ei mittään. Emännälle soitto että tuo mittari niin saa jottain mitattua. Ootellessa kokkeilin kaukosäätimen nappeja ja takalunkka aukes ja sittempä starttas ok.

    Tänään sitten sama homma mutta eipä korjaantunu iteksiään. Pellin alta jump start kohdista näytti vajaa 4 volttia. Akkuhan on lokarin suojissa näissä. Akun kengiltä näytti + johto irti 12,5v. Vaan kun johdon liitti akkuun niin pultin päästä ei elämää löytynyt. Alkeellisella mittarilla mitattuna + ja - johdot akulta jump startteihin näytti samaa ohmi lukemaa. Ja lopuksi näytti 0v jump starteilta vaikka piuhat oli kunnolla akussa kiinni.

    Apuvirralla startatessa bendixi ei ottanut kiinni aluksi vaan tarpeeksi kun kiusas niin lähti käyntiin. Apuvirran maakaapelin kun irrotti niin sammui tyhjäkäynnillä. Lataus tyhjäkäynnillä heitteli 12,2-13,5 välillä. Kierroksilla sitten latasi välillä yli 15v. Kierroksilla pysy käynnissä ilman apuvirtaa ja tyhjäkäynnilläkin muutaman sekunnin. Iskikö nyt sekä startin että laturin sököksi yhdellä kertaa? Akun pitäisi olla n. vuoden ikäinen vaikkei se tarkoita että se ehjä olisi. Laturin valo ei ole loimotellut kertaakaan auton ollessa käynnissä. Autosähköistä ymmärrän sen mitä sika joulusta joten kellään villejä arvauksia aiheen tiimoilta? Huomenna pulkka siirtyy hinauspalvelun kyydissä autosähköhuoltoon. Onneksi on hinausvakuutus...
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä tuo nyt ihme vika taida olla. Liittyy ihan vaan akun napoihin tai akun johtoihin/liitoksiin. Jossain sielläpäin on huono liitos.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Akku sökö.
     
  4. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Sököä akkua itsekin veikkaisin mutta miksi se lataus temppuilee kans?
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla oli yksi akku joka ei ottanut latausta vastaan. Oli jotenkin oikosulussa. Kun laitoin erillisen laturin lataan niin kuului kun akku kiehui, selkee sihinä.
     
  6. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Maadotuspisteiden putsaus saa Sebringissä usein ihmeitä aikaan.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Niitä onkin vissiin kymmenkunta. Kaikki ei löydy ilman servicemanuaalia.
     
  8. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Tämä saaga saa päätöksensä. Jussi289:lle pointsit oikeasta diagnoosista. Joku saatanan tunari on akkua vaihtaessaan paskonut akun navoista kierteet ja -navan vähän totaalisemmin. Lisäksi kiinnittänyt akunkengän väärällä pultilla jossa vieläpä niin iso kanta että ei ole saanut kiristettyä sitä kunnolla. Käytin -kengän irti ja tiukkasin paikoilleen niin alako virta liikkumaan. Kiitos kaikille ja anteeksi!
     
    cdv70, Vuppe ja Karpov tykkäävät tästä.
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo siinä on tuumaset kierteet.
     

Kerro tästä muillekin!