Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. 4337

    4337 1st gear

    13 Zero.14 FW 190.
     
  2. 4337

    4337 1st gear

    7.Me 410
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Oikein!
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Näyttäs olevan tuo ohjaamon lay out sellainen,että suhaaminen on jätetty kapteenin vastuulle(vasen jakkara) ja perämies hoitelee sit jäljelle jäävät tehtävät.
    Keinohorisontti on myös tätä tukien pelkästään kapteenin puolella.En tiedä onko sit jälkiasennus vai mikä.
    Mut on se nykyään helpompaa verrattuna noihin todella ankeisiin mutta miehisiin ohjaamoihin verrattuna.
    Latailin uutta softaa ohjaamosta käsin A 320 sarjan ilmalinjuriin muutama päivä sitten.Otin mukavan rennon asennon kapteeninpenkillä ja Ilta-Sanomat käteen ja annoin koneen hoidella hommat.Toki silloin tällöin vilkaisin kuinka paljon dataa oli sisällä.
    Integroituja jalanlämmittimiä en tarvinnut,koska olisin voinut nukahtaa lämpimään ohjaamoon ja lentoemo olisi sit tuuppinut mut hereillä.
    Tämä vaan esimerkkinä kuinka nykypäivänä.
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "...annoin koneen hoidella hommat."
    Seuraavassa Airbusin mallissa on kuulema vakiovarusteena ohjaamossa schäferi, joka vahtii ettei miehistö vaan koske mihinkään ohjaimeen lennon aikana :D
     
    Nikuzai, ari vw ja max tykkäävät tästä.
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  7. max

    max Double Gearhead

    Mikä siinä sit mahtoi olla syynä,että Brewster ei jenkeille kelvannut.
    Joutuiko se jollain rintamalla Zeroa vastaan ja takkiinhan siinä on sit tullut.
    Ehkä ryssä on ollut meille hintelämpi vastus kuin japanilaiset jenkeille.
    En tiedä missä jenkit operoivat Brewsterilla,joten tiedot vähän puutteellisia.Joku varmaan tietää enemmän.
     
  8. Redneck61

    Redneck61 Gearhead


    Eiköhän USA:n laivasto valinnut juuri testilentojen jälkeen ja johdosta Grummanin tuotteen työkalukseen 40-luvun alussa. Ilmeisesti sopivuus laivastokoneeksi oli parempi mm. ympärimenotilanteessa tukevamman takarungon ansiosta, ohjaajan suojaksi. Ja lisäksi Grumman oli jo silloin erittäin merkittävä lentokone valmistaja mikä lisäsi tuotanto kapasiteetin luotettavuutta. Sillä oli takuu varmasti myös merkityksensä laivastolle . Ja historia kertoo Grummanin menestystarinaa USA:n laivaston hovihankkijana. Varmasti hyviä koneita sekä Brewster että Grummanin Wildcat omana aikanaan molemmat. Joka tapauksessa Brewster oli Suomen ilmavoimille erinomainen kone ketteryytensä , tukevan laskutelineen ja vahvan rakenteensa ansiosta. Ottaen varsinkin huomioon sen aikaiset lentoonlähtöpaikat.
     
    max tykkää tästä.
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Britithän lensivät tuolla jenkkiversiolla Zeroja ja Oscareita vastaan, ja nenähän siinä tuli kipeäksi

    Suomalaisten Brewster (B-239) on eri asia kuin jenkkien palveluskäytössä ollut Brewster. Konetyyppiin thetyiin laivastokäyttöön muutoksia ( lisättiin radiovarustusta, vahvennettiin takarunkoa, pelastuslautta etc) jolloin pienestä koneesta tuli raskaampi (melkein 500 kg) ja kömpelömpi. B239:sissä oli myös vähän tehokkaampi moottori.

    Lisäksi suomalaisilla on 4 x .50 cal, kun alun perin oli 2x .30 cal + 1x .50 cal.

    Lisäksi Meillähän koneella lensi ns. parhaat jätkät, kun Suurvalloilla noita käytettiin siellä mihin ei muuta löytynyt.
     
  10. max

    max Double Gearhead

    Juu,kyllähän ns.parhaat jätkät saivat taivasta siivottua on ajopeli sit lähes mitä tahansa.
    Ei tainnut ryssällä olla muulla mällätä kuin määrällisellä ylivoimalla jatkosodan alkaessa.Vastus tietty koveni mitä pidemmälle mentiin niin kuskien taidoissa kuin kaluston laadussa.
     
  11. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Ilmeisesti vastustajilla oli yleisesti aika heikkoakin osaamista kun Brewsterillä pudotettiin jopa Spitfireja, Mustangeja ja taisi olla P-38 Lightningkin. Näin muistaakseni luki Juutilaisen kirjassa. Taisi pudotus suhde tilastossa Brewster päästä suomalaisten käsissä aivan maailman ennätys tasolle asti. Jatkosodan loppuvaiheessa olikin ilmeisesti kriittiset paikat juuri valtavan ylivoiman vuoksi. Niin kuin maarintaman puolellakin.
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Joku näistä suomalaisista huippuässistä sanoikin että oli ihan hyvä olla ryssien saartorenkaassa Mersulla kun vanjoja oli tusinan verran ja enemmänkin.
    Pystyi nimittäin ampumaan ”Kaikkea mikä liikkui” ja ei ollut vaaraa että olis osunut laivuetoveriin.
    Kun kuolemantanssi kävi kuumaksi,niin kaasu seljälleen ja puolivaakakierteellä syöksyyn ja pintoihin.
    Juutalainen oli ilmeisesti käynyt tällaisessa pakenemisessa rajanopeudella ja lähestynyt äänen nopeutta.Joka tapauksessa vauhti pois asteikolta.
    Laivueenkomentaja Luukkanen vastaavassa tilanteessa totesi ohjaus sauvan muuttuneen täysin liikkumattomaksi vauhdin takia ja ainoana konstina enää peräsimen rullasta pyörittely.Taju kankaalla pinnoissa G voimien takia ja herääminen muutaman kilsan korkeudessa.
    Hän kärsi kroonisesta poskiontelon tulehduksesta ja oikaisun aikana mätä valui poskionteloista syliin,ja sai hoidon samaan rahaan.
     
    Muokattu: 5.11.2018
  13. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Kovia ukkoja niin maalla,merellä kuin ilmassa,ollaan aika paljon heille velkaa.
     
  14. 66monaco

    66monaco Gearhead

  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Iivanalla ei ollut Mustangeja Suomen rintamalla, muistaisin että saivat vain muutaman testikäyttöön tms. Juutilainen luultavasti tunnistanut Jak-9:n virheellisesti Mustangiksi...
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Taisi olla Juutilainen, oli sitä mieltä että yksin 15 vihollisen kimppuun käyminen oli suhteellisen turvallista kun koko vihollismuodostelma hajosi ja joutuivat keskittymään ettei törmää toisiin tms. En nyt sanoisi kuitenkaan että ihan turvallista...

    Kannattaa lukea Hans-Joachim Marseillesta kertova kirja ”Afrikan taivaan voittamaton”, hänellä oli tapana syöksyä keskelle Espanjalaista rengasta ja vetää kaasu kiinni ja laipat ulos että pystyy sakkauksen rajalla vetämään tiukemmin kuin vihollinen, ja ampua edellä (ja käytännössä oman nokan alapuolella näkymättömissä) oleva vihollinen alas. Saattoi samasta renkaasta ampua alas useammankin Hurricanen... Täysin kahjo.
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    66monaco tykkää tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    Marseille tais olla jonkin sortin oman tien kulkija;taiteilijaa,hurjapäätä ja sotilaallisuudesta viis veisaamatonta anarkistia samassa persoonassa.
    Taisi kuitenkin tuntea armoa voitettua vastustajaa kohtaan,ja antoi mahdollisuuden hypätä varjolla,eikä tappanut turhaan jos mahiksia vielä vastustajalla oli selvitä hengissä.
     
    rane58 tykkää tästä.
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Marseille tykkäsi juhlia, käydä naisissa ja kuunnella swingiä, varsinkin swingin kuuntelu oli natseilla aika pannassa... Marseille ei myöskään ollut rasisti vaan rakasti elämää ja poti huonoa omaatuntoa tappamiensa vihollisten puolesta, aika ristiriitaisi ominaisuuksia hävittäjälentäjälle. Joskus jopa pudotti viholliskentälle lentäjän kuolemasta kertovan viestin, kieltävistä käskyistä huolimatta.
     
    rane58 tykkää tästä.
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Olihan noita herrasmies-hävittäjälentäjiä useita.
    Saksalainen yöhävittäjälentäjä Peter Spoden tähtäsi aina pommikoneen moottoreiden väliin, jotta tulipalon alkaessa miehistöllä oli mahdollisuus poistua koneesta.
     

Kerro tästä muillekin!