SO-CAL Speed shop

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja AFTERBURNER, 13.10.2007.

  1. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Toimittaako kukaan kyseisestä puljusta osia! siis toimittaako??
     
  2. lätyskä

    lätyskä Gearhead

  3. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Old lies More lies speed lies siis toimittaa lies! eiku vai?
     
  4. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Väärin! Hartwallin lonkeron! silti pysyn kannassani!! siis kysyin toimittaako joku kyseisen puljun tuotteita! eikä lupaa toimittaa?
     
  5. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Itse tilattuna; Speedwayllä meni 4kk toimittaa akseli Amerikan osoitteeseen.
     
  6. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Nyt rupee kuulostaa tutulta! kamat tilattu 16.4 noin klo 16 jonille tiedoks kellonaika!
     
  7. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Varmennuksen vuoksi, mikään suomalainen firma ei tähän mun tapaukseen liity mitenkään.
     
  8. platuart

    platuart Gearhead

    Ja More Speed vauhtikauppaa ei tuolloin ollut vielä edes olemassa, eikä kyseisen firman yrittäjä ollut alalla, joten koitapa nyt sieltä sitä toimitusaikaa....
    Ei sekoiteta asioita ja ihmisiä :poff:
     
  9. 3830

    3830 Gearhead

    Aivan pakko kirjoittaa kokemastani tilaustapahtumasta: Tilasin pari vuotta sitten osia suoraan Obsolete Ford Partsilta. Pistin osat tilaukseen sähköpostilla syksyllä. Keväällä noin puolen vuoden jälkeen aloin miettimään että missäköhän osat on.

    Soitin Obsoletelle josta toisella soittokerralla selvisi UPS:n tracking code jonka avulla saisin selville missä lähetys menee.

    Soitin suomen UPS:lle josta kerrottiin että lähetys on palautettu lähettäjälle marraskuussa. Kysyin syytä tähän ja asia luvattiin selvittää seuraavaksi päiväksi. Taas soitto UPS:lle jossa oli päivän aikana selvitetty asiaa ja vastaus oli seuraava: sen sijaan että osat olisi lähetetty Vantaalle,
    ne oli lähetetty Vanuatulle (se on jossain siellä Australian suunnalla...).

    Tämä Vanuatulle lähetys onnistui siitä huolimatta että olin siis tehnyt tilauksen sähköpostilla josta olisi voinut ottaa osoitteen pakettiin, mutta ei, pitihän jonkun kielitaidottoman mexikaanin päästä käsin kirjoittamaan osoite pakettiin.

    Mutta tarina jatkuu: Soitin taas Obsoletelle jossa pahoiteltiin tapahtunutta ja luvattiin tietysti lähettää tavarat uudestaan minulle (olinhan jo maksanut emännän Visalla tavarat ennen ensimmäistä lähetyskertaa).

    Noin kuukauden kuluttua sain sitten paketin tullipostiin ja maksoin
    tyytyväisenä noin 400 dollarin tilauksen perusteella kaiken maailman tullimaksut. Kotona pakettia tutkiessani huomasin sitten että kaikki tavarat jotka olin alunperin tilannut eivät olleet enää tilauslistassa, eivätkä siis olleet paketissa.

    Meni päivä jonka jälkeen meikäläisen hidas ajtuksenjuoksu oli selvittänyt asian: Obsolete oli maksattanut oman Vanuatu rahtinsa minulla jättämällä osan tavaroista toimittamatta.

    Ja taas soitto Obsoletelle joille ilmoitin että haluan todellakin loputkin tilauksestani enkä todellakaan maksa niitä uudestaan. Luurin toisessa päässä oltiin taas hyvin ymmärtäväisiä ja luvattiin toimittaa puuttuvat osat.

    Kului taas joku kuukausi ja paketti saapui tullipostiin. Yllättäen oli turha selittää tullissa että tavarat jotka nyt olivat paketissa olisi pitänyt olla edellisen pakettin mukana ja josta siis olen jo maksanut tullin.

    Maksoin siis taas tullit oletetuista 100 dollarin osista ja lähdin kotiin. Kotona totesin että nistä 100 dollarin osista jäi vielä 25 dollarin osat saamatta. Pitäkää tunkkinne perkele.

    Tilasin siis 400 dollarilla osia, sain osia 375 dollarin edestä ja maksoin tullia 500 dollarin edestä ja tähän kaikkeen ei mennyt kuin vuosi...

    Sen jälkeen en ole Obsoletelta tilannut. Vuojolahden Speed Shop tuli pelastukseski josta kiitos hänelle, voin kuvitella ettei hänelläkään aina homma mennyt kuin elokuvissa.

    AB
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tuo tullin kanssa tappeliminen on erittäin mielenkinntoista. Mulla kerran jäi Jegsin paketista kypärä uupumaan. Sähköpostilla asia korjaantui ja olivat pahoillaan ja laittoivat kypärän pikin miten tulemaan. No siitähän taas meni vero ja tulli uudestaan. Oli työ ja tuska saada uudellen maksetut verot ja tulli takasin. Ei auttanut omat selittelyt ja lähetys listat. Jegsiltä sain vielä faksin miten asia on ja sitten omat 4-sivuset selonteot mukaan ja vihdoin sain rahani takaisin.
    Vielä kun saataisiin tullin toiminta yksityistettyä, voisi sieltä saada josku inhimillistä palvelua. Tai saahan sieltä nytkin, jos sattuu kohdalle asiallinen tullihenkilö, mutta aika harvinaista.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ennen kuin katsastuskonttorit yksityistettiin oli toiminta samanlaista tappelua kuin tullissa nyt ja katsastus maksoi 60mk
    Kun konttorit yksityistettiin niin palvelu lisääntyi (lue ilmainen kahviautomaatti odottelutilaan) ja katsastuksen hinta on 60EUR

    Suomessa yksityistämisen ja ulkoistamisen maksaa aina veronmaksaja eli ollaan vaan tyytyväisiä ettei tullia ole yksityistetty vaikka niin perseestä koko laitoksen toiminta onkin.
    :wc:
    - Jani -
     
  12. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Käytän itse Joensuun tullia eikä minulla yli 20 vuoden käyttökokemuksella ole mitään valitettavaa sen toiminnasta.

    Kaikki paketit joita tilaan pitkin maailmaa ohjaan itse tullattavaksi Joensuuhun. Siinä tiskillä sitten aukaistaan paketti mitä siellä on ja kaivellaan kuitit tai/ja lähetys listat esiin. Sitten maksan ao velvoitteet ja lähden tavaroiden kanssa tallille.
    On käynyt myös niin että on tullut väärää tavaraa. Eräs toimittaja sitten laittoi varhoilukankaita veloituksetta. Esitin tullissa $0 kuitit ja vielä käydyistä sähköpostikeskusteluista tulosteet, että tavara oli oikeasti minulle ilmaista (korvaus). No en tällöin tietenkään tarvinnut maksaa mitään tulleja eikä veroja.
    Kun on asialliset dokumentit niin homma sujuu vaivatta enkä usko sen olevan sen kummempaa muissakaan tullipiireissä.
    Asiallisesti itse kättäytyen saa myös itse asiallista palvelua, vice versa.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos tullilaitos laskee tavaran arvoon mukaan tavaran rahdin kertomalla rahdin tavaran prosentilla silloin toiminta on p*******ä. Ei tavaran arvo nouse vaikka sitä kierrättäisi 3 kertaa maapallon ympäri.
    Jos maksan lisämäksua siitä että toimittaja ei halua lähettää halvemmalla tavalla vaan ainoastaan pikana ja lentorahtina niin miksi tullin pitää siitä rankaista ja osien veron mukaan.

    Jos olet 20 vuotta maksanut tyytyväisenä tästä asiasta niin älä turhaan menetä yöuniasi tämän takia vaan maksa jatkossakin vaan tyytyväisenä. :wink:

    - Jani -
     
  14. fe390

    fe390 Gearhead

    Toimitusehdosta riippuen, tullausarvoon sisältyy myös rahti. Jos kauppalaskussa lukee, että rahti sisältyy kauppahintaan, sitä ei veroiteta, mutta muuten aina.
     
  15. platuart

    platuart Gearhead

    Juuri näin.

    Nimimerkillä: viimeksi tänään tullipostissa käyneenä...rahti 0,-
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulle on kanssa tullut aina lehdet, kirjat, luettelot, CD:t ja alle €10 paketit aina suoraan postilaatikkoon, tulli&vero €0

    Tarkotin lähinnä vanteita, renkaita, moottorin ja korinosia ym.
    Aina on kuljetus laskettu tullausarvoon jne... kyllä te tiedätte! :-?

    - Jani -
     
  17. platuart

    platuart Gearhead

    Et tainnu ihan ymmärtää nyt....
    Siis kauppalaskussa rahti 0,- . Kyllä tullit ja alvit laskettiin ihan normaalisti, mutta vain laskun kokonaissumman mukaan ja siihen ei rahtia ollut merkattu, tai siis oli merkattu 0,-.

    Kun mennään tulliin tai tullipostiin noutamaan lähetystä, niin on aina oltava mukana ostolasku tai muu tosite tavaran arvosta. Jos ostolaskussa lukee vaikka, että tavara maksaa 500 taalaa ja lähetyskulut on nolla, silloin maksut lasketaan sen 500:n mukaan. Vaikka laatikon päällä näkyis "postimerkkejä" 70:n taalan edestä. Ei se tullihenkilö lisää sitä 70 taalaa siihen 500:aan.

    Alle 90 taalan paketit tulevat yleensä ohi tullin suoraan postiin/laatikkoon. Lähettäjähän merkkaa arvon laatikon ulkopuolella olevaan lappuun, joskus tulevat isommatkin postilootaan ja joskus taas pienemmätkin menevät tullipostiin, jos katsovat, että ei perkele näin iso ja painava laatikko voi olla vain 40 taalan arvoinen mitä on päälle raapustettu...
     
  18. Otto

    Otto Gearhead

    Vanha kikkahan on pyytää lähettäjää kirjoittamaan pakettiin "Gift" tau "Happy Birthday", lahjojenhan pitäis välttää tulli.
    Itsekin sain joskus Seattlesta hötrödin osia paketoituna Mikki Hiiri -kääreisiin! :rotfl:

    Taitavat vaan tänä päivänä tullissa kaffetauoillansa naureskella että onpas ihmisten anteliaisuus lisääntynyt... :odroll:
     
  19. rysty

    rysty 1st gear

    Toi lahjana lähettäminen ei jeesaa mitään. Kuulemma joulun aikaan katotaan läpi sormien ja silloinkin muutama paketti.

    Kerron tarinan. Systeri, joka asuu rapakon takana, lähetti faijalle muutama vuosi sitten ison pahvilaatikollisen näytepakkauksia mitä niiden yritys edustaa. Siis cornflaksia ja kaiken maailman aamiaismuroja, perunalastuja, ym. No, lodju tuli tulliin ja sieltä ilmoitus että paketti saapunut. Faija ei siis tienny tulevasta paketista mitään. Laatikko avattiin ja sisällä oli kirje että nämä on lahja ja myöskään lähettäjä ei ole maksanut tavarasta mitään, vaan saanut ne. Niistä olis sitten pitänyt alkaa maksaa veroja ja tulleja arvion mukaan. Asiaa vatvottiin pari päivää.

    Kun faija ilmotti tullaajalle että, "pidä raksus, vetäkää ne vaikka kahvitauolla siellä tullissa, mä en maksa niistä mitään, enkä oikeastaan haluakkaan niitä".

    Vihdoin joku älys että tää tyyppi ei kai oikeesti yritäkkään vedättää.

    Ja joka kerta kun oon yrittäny olla ovela ja pyytäny että systeri tilaa itelleen jotain ja lähettää sit lahjana mulle, niin avattu on paketti ja kaikki maksut maksettu.
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    En ymmärrä mitä vaahtoat??? Kyllä mulle jo kauppaopistossa opetettiin laksemaan kaikki kulut kun tavaran arvoa lasketaan.
    Kyllä mulle ainakin on tavara paljon kalliimpaa jos se rahdataan 3 kertaa maapallon ympäri.
     

Kerro tästä muillekin!