helppoja hepoja 318

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kare, 11.9.2003.

  1. kare

    kare 1st gear

    onkos mitään hyviä vinkkejä?? kone on siis 318 -69 lohkolla, peltisarjat on ja 340 imusarjat.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eipä tohon ihan mitään tekemättä oo paljon tehtävissä. Seuraava steppi olis loogisesti nokan ja jousien vaihto, samoin sytkälaitteiden läpikäynti ja ennakkokäyrän opttimointi kannattais tehdä. Mutta ekaks kannattaa tietysti varmistua siitä, että motti on sen verran hyvässä kunnossa, että sen kanssa ilman remonttia kannattaa edes ajatella jumppaavansa. Sitten yks suhde mikä noissa 318:ssa yleensä mättää on puristussuhde, tai sen puute; sitä olis sitten ehkä seuraavaks hyvä saada nostettua. Samalla kannattaa koettaa jostain ettiä paremmat kannet (käytännössä täällä 360 kannet) ja ehkä kevyseti kairata ne. noilla pitäis jo muutama kymmenen heppaa tulla lisää. Yläraja kuitenkin häämöttää, ja ehkä jos oikein haluaa enempi tehoa kannattais harkita muita moottorivaihtoehtoja tai siirtyä pakkosyöttöön.
     
  3. kare

    kare 1st gear

    jees.. kiitokset!! ehkäpä rupeen harkitsemaan kansien vaihtoa.
     
  4. Napu

    Napu 1st gear

    Tohon koneeseen sopisi 302 kannet tosi hyvin.
    Niillä ja moparin punaisilla kansipahveilla puristuksetkin nousisivat jo jonkin verran.

    Kyselin 302 kansia South west tradesta reilu vuosi sitten ja heiltä olisi löytynyt pari n. 250 euroa, kannattaa olla tarkkana ettei niissä ole halkeamia.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, sekä noilla, että vielä enempi '308' kansilla on ollut taipumusta seetihalkeamille. Noi olis tosiaan paras vaihtoehto ja niistä kannattais ehkä muutama euro maksaakin. Niihin 1.88/1.60 venat ja kevyt tasku kairaus ja kanavan sovitus imupuolelta, niin tulos olis todella hyvä. Mutta nokka kannattaa kyllä vaihtaa myös vähän tiukempaan riippuen loppu autosta, 318:n vakionokat on todella mietoja.
     
  6. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Meneeks noi 360 kannet ihan heittämällä vai pitäiskö kanaville tehdä jotain? Ajattelin lähettää nämä 318 kannet laitettavaksi, mutta kannattaako laittaa mieluummin 360 kannet vai peräti noi 302 kannet. Mistä ne 302-kannet muuten tunnistaa?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Menee ne 360 kannet heittämälläkin, mutta jos kansia alkaa vaihteleen, niin ite oon sitä mieltä, että samantien niille tekee pikku putsauksen venttiilitaskuun. Niissä on myös todennäköisesti pikkasen suurempi palotila kuin 318 kansisssa, joten niitä kannattais höylätä vaikka sellanen 1.5 milliä noin alkuunsa (jos on vakio alakerta) ja saman verran imutasosta, niin sopii sitten imusarjakin.
    302 kannet tunnistaa tietysti varmimmin valunumerosta jonka kolme vikaa numeroa noissa kansissa on 302. Kaikissa noissa ei ole valunumeroa venakopan alla, vaan ainoastaan imukanavien alapuolella. Jos vähänkin tuntee mopsin pikkulohkokansia, niin pakokanavasta nuo erottaa myös, se on aivan eri tyyppinen, "korkeampi", kuin vanhemmissa kansissa. Palotila taas 302 kansissa on closed chamber tyyppiä, eli ei koko pyöreä. Myös vanhoissa 273 ja ekan vuoden 318 kansissa on closed chamber, mutta tossa 302:ssa se on sydämen muotoinen kun taas vanhemmissa toinen reuna on suora.
     
  8. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Ok, kiitoksia. Onkohan tosta minkä verran hyötyä vaihtaa noi 360-kannet kun pitää noi 318-kannet? Öö mitä meinaa pikkuputsaus venttiilitaskuun?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 68FuryIII 2003-09-11 17:01 ]</font>
     
  9. Napu

    Napu 1st gear

    Hot rodissa oli vuonna n.86 testi missä
    lähes vakio 318 koneeseen vaihdettiin 360
    kannet ja muistaakseni tehot nousi 8 hv.
    Artikkelissa ei mainittu kansia madalletun
    eli puritukset laski n. 0,5 yksikköä joten
    jos puristukset olisi kompensoitu olisi tehonnousu ollut n.10 hv.

    Pikkuputsaus voisi käsittää seetin jälkeisen
    koneistusjäljen ja karkeanvalun yhtymä kohdan viimeistelyn sekä kanavan pohjan viimeistelyn.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ilman putsari veke..näytät porakonetta kaasarille..ym ym
     
  11. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Ok. kiitoksia vastauksista. Täytyypi kattella jos sattuu hyvät 360 tai 302 kannet eteen.
     
  12. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Eikös 360 kansilla puristussuhde laske jos ne laittaa 318 koneeseen? vai tasautuuko se kun siihen laittaa ne ohuet tiivisteet?
     
  13. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    tuossa aikasemmin olikin että tarvis 1.5 milliä ottaa pois jotta puristukset ei laskis...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ota vaan suosiolla se putsari pois,tehoja tulee vähintään 40hv tommoseen voimakoneeseen lisää :wink:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuossa aikasemmin olikin että tarvis 1.5 milliä ottaa pois jotta puristukset ei laskis...
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    1.5 millillä sieltä pitäis lähteä sellanen n. 10cc netto kun ottaa huomioon nykyiset paksummat kansipahvit, joten ruttu saattaa jopa hiukan nousta. Siihen on kyllä varaa ja sais nousta enemmänkin; noissa tahtoo tehtaan ilmoitukset olla aika lailla yläkantissa todellisuuteen nähden. Esimerkiks viimisin 318 jonka tein 318 kansilla anto todellista puristussuhdetta Fel Pron pahveilla 7.49:1. 2+ millin höyläyksellä päästiin lähelle 8.7:1.
     
  17. b-roc

    b-roc 1st gear

    Mulla aikoinaan oli yhessa dartissa 318 kone. Melkeen vakio, ainoastaan imusarja ja kaasari vaihettu nelireikäseen holley 600:seen. Vaihoin sitten peliin 360:sen '915' kannet ja venat oli 2.02/1.60 .. ja samalla vaihoin 360:sen valusarjat. 318:sin kun hieman ahdisti. Peltisarjat ei tullut kyseeseen, koska dartti oli vm. 66 ja ei ollu varaa 4000mk fenderwelleihin sillon. Mutta kyllä sen huomas, että dartti alko liikkua rivakammin. En tiedä paljonko tehonlisäys oli, mutta kyllä se näkyi stripilläkin.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: b-roc 2003-09-16 17:56 ]</font>
     
  18. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    näkeeks ton ihan silmällä vai pitääkö purkaa/viedä tarkistettavaksi?
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niissä on yleensä seetipinnoissa halkeamia, jos on. Sen näkee kyllä puretuista, puhtaista kansista. En tiedä sitten aiheuttaako tollanen halkeama kuinka oleellisesti vutoa.
     
  20. Jevil

    Jevil 3rd gear

    Muistatko Mopeman, kuinka paljon jää palotilaa tuon 1,5mm plaanauksen jälkeen? Cast302-kansissa on mun muistaakseni alkup. noin 59cc palotilat...
    Kuinka isot venttiilit sinne saisi mahtumaan?
    Mulla on vähän vastaavanlainen projekti juuri menossa...
     

Kerro tästä muillekin!