Turvavöiden pakollisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 21.9.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Koska turvavyöt tulivat pakollisiksi autoissa? Minkä ikäisestä autosta ne voi riisua pois ilman katsastussedän valittelua.
     
  2. Timmo

    Timmo 1st gear

    Vaan mikä järki on riisua pois turvavarusteita?
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    1.1.1971 jälkeen rekisteröidyssä autossa turvavyöt ovat pakolliset.
     
  4. Transam

    Transam 1st gear

    Aivan :smile:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    etupenkillä ja 1.1.1981 takapenkillä
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Niin, saattaa tulla niskat kipeäksi tuulilasin läpi mentäessä.
     
  7. dumb

    dumb Gearhead

    eikö muka teidän mielestä ole mautonta laittaa vanhaan sohvapenkilliseen jenkkilullaan jotkut hikiset turvavyöt, kun ne ei ole edes pakolliset? Pakkoko on ajaa kolari ja lyödä pää lasiin?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siinäpä se onkin kun tuolla tienpäällä liikkuu kaikennäköisiä toheloita joita pitää varoa. no omapa on kenenkin asia käyttääkö turvavöitä vai ei.

    MUTTA kenenkäs muun kuin veronmaksajien kukkarosta kustannetaan niittenkin ääliöden sairaala ym. kulut niissä tapauksissa joissa turvavyön käyttö olisi voinut estää vakavat vammat! ja
     
  9. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Ei tämä ole ollenkaan pöllömpi kysymys, esim mulle hiljattain tulleissa Calif laitteissa ei turvavyöt taida täyttää täkäläisiä normeija. Olen ollut 2 kertaa isolla jenkillä kolarissa enkä lyönyt edes päätäni lasiin, saatika lentänyt sen läpi.
    Japsipelti vaan rutustui kun paperipussi.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No, kun ne oli vääränväriset uusittuun sisustukseen nähden :grin:
    Keväällä vaihdettiin Blazerissa koko sisustus musta-harmaaks ja samalla poistettiin siinä olleet beiget turvavyötkin, kun eihän ne enää siihen sopineet. Yks kaveri lupas halvalla sille itelleen joutilaaks jääneet mustat vyöt mut eipä oo vielä näkynyt, joten siinähän sitä on sitten toistaiseks cruisailtu ilman niitä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vyöthän voi värjätä.
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    Pakuissa muistaakseni tuli turvavyöt pakolliseksi niinkin myöhään kuin 1984.
     
  13. JR

    JR Gearhead

    Varmaankin makuasia. Mulla oli ´65 Chryslerissä alkuperäiset lantiovyöt etupenkilla, vaikka siinä olikin sohva. Mielestäni ne sopi siihen laitteeseen oikein mukavasti. Ne on kuitenkin tuohon aikaan ollu lisävarusteita, eikä niitä joka vehkeestä löydy. Sama homma nykyisen ´64 T-birdin kanssa. Tosin tuossa on erillispenkit ja lantiovyöt. Vyöt vielä kelautuu lähes kokonaan piiloon jos niitä ei käytä, niin eipä ole tiellä. Takapenkilläkin (!?) on ilmeisesti alunperin vyöt kahdelle, mutta niistä ei ole enää muuta kun pätkät jäljellä.

    Eikä niitä kolareita kai kukaan tahallaan ajele. En ainakaan usko. Itsekin keväällä esittelin "mahtavia" ajotaitojani ajamalla pienen kolarin ( viime talvena myöskin joku nainen muotoili silloisen Ladani perän hieman lyhyemmäksi, vaikka itse olin pysähdyksissä...) , ja oli aikas hyvä tuuri ettei kenellekään mitään sattunut. Tosin uudemmassa T-birdissäni on automaattiset turvavyöt, joten eipä niistäkään tarvi huolehtia...

    JOs ne alkuperäiset vyöt autosta löytyy, niin en näe ideaa niitä poistaa. Jos niitä vöitä ei ole, niin ei kai niitä laittaakaan tarvi, jos ei halua.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Häh?! Tarkoittaako tää sitä, että voin repiä Capricestani vyöt hele**ttiin ja politzai lopettaa sen sakottamisen?
     
  15. Timmo

    Timmo 1st gear

    Jos autossa on ollut uutena vyöt, ei niitä saa ottaa pois. Toisaalta mikä järki olisi?
     
  16. GTX71

    GTX71 1st gear

    Ootteko ihan varmoja että ne vyöt on pakolliset 1.1.1971 jälkeen rekisteröidyssä? ettei olis -72? Nimittäin mulla Satellitesta on joku älypää riipiny turvavyöt pois, mutta kertaakaan katsastuksessa ei niitä oo kaivattu ja turvavyöratsiassakin poliisisetä toivotteli hyvää matkaa...
     
  17. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Kyllä vyöt saa repiä pois jollei niitä ole mihinkään merkattu. Vaikka 68 mallisessa tuontiautossa kuinka olisi ollut vyöt uudesta asti, kyllä saa repiä pois. Syyksi riittää se ettei omistaja halua sakkoja käyttämättömyydestä.
     
  18. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Kyllä, henkilöautoissa tuli vyöt eteen pakolliseksi 1.1.1971 (kouluautoissa jo syksyllä -70).
    Taakse vyöt tulivat 1.1.1981.
     
  19. ripee

    ripee Gearhead

    minkähän takia mun 70:ssä on kolmet lantiovyöt edessä vaik ei siihen oo ees sohvapenkkiä saanu ja alkuperäsesti on rekisteröity neljälle!!
    vai onko joku pistäny piruuttaan!!
     

Kerro tästä muillekin!