procharger

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jaketin, 4.1.2008.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei kannata. Pitäis laskee puristuksii, vaihtaa nokkaa..., hirvee vaiva. Laita turbo. :rotfl:
     
  3. jaketin

    jaketin Gearhead

    turbossa ei tarvii??? 8)

    oli katsovinani ,että jotkut ajoi jopa 10 puristeisilla männillä. niin, taisivat olla drag käytössä :odroll:
    sellasen mielikuvan olin saanut, että yleensä ahdin koneessa matalammat männät.

    pitää tuota turbotekniikkaa opiskella lisää, meinaan kiinnostaa...
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olisit kiinnittänyt huomiota tohon nauravaan kaaliin :rotfl: .
    Kyllä sitä voi laittaa ahdinta vaikka millaisilla puristuksilla mutta paineita ei sitten voi juurikaan käyttää ilman konerikkoa. Viimevuonna yks ploweripikkulohko jossa oli 9.2 rutut lykkäsi sellaiset pikkasen vajaat 600 kaakkia ~0.4bar paineella!!
     
  5. jussi308

    jussi308 1st gear

    j

    Paljonkos sitä painetta sais olla kun ruttu olisi siinä 15 korvilla :p
     
  6. jaketin

    jaketin Gearhead

    eli taas apinaa kiusattiin :poff:

    vipottaja välillä niin "vammanen", ettei siitä selvää saa :rotfl: :poff:

    kuulostaapa kivalta tuo pikkulohko. sopivasti potkua 8)

    ajatusleikkiä vielä, mutta ois hauska tehdä tuollainen. ei noi crate moottorin tehot enää riitä :odroll:
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Re: j

    sit tarvis laittaa se pyörimään väärinpäin, ja imemään pikkasen alipainetta, ettei detonoi punppupensalla.

    Siitä huolimatta laskisin sitä ruttua, tai aiankin eka laskis paljonko siellä nyt on. Osien pitää kanssa olla kestoltaan sitä luokkaa, että ne kestää tavotellut tehot, eli vaikkapa männät sellasta kamaa, että niillä vois vaparinakin sen tehomäärän puhaltaa. Tossa cratessa tais olla nokkana se 284/.484 hydy, se on isolla overlapilla ja tiukalla LSA:lla, eli sama ahdetussa kun heittelis helmiä sioille. Ja ruttua alemmas ja/tai välijäähdytystä/ vesimetanolispruuttaa. Mun mielestä, jos meinaa ahtaa vaan 0.4 baria ei kannata vaivautua "in the first place". :rotfl:
     
  8. jaketin

    jaketin Gearhead

    Re: j


    tuota samaa mietin, että nokan pitäis olla miedompi yms.. samalla siinä sitten vois puristuksia laskea...
    eli tehdään yksi moottori lisää 8) sitten kun tuota rahaa kertyy :odroll:
     
  9. Akke

    Akke Gearhead

    Tere
    Joo tuollaiset moottorit varsin mukavia kapistuksia, meillä tuossa viimme suvena kokeilla OL luokan omegassa aluksi vakio isolohko 454 rautakansilla jolla muistaakseni huristeltiin jotakin 9,5 aikoja ja konetta kierrätettiin 6000rpm max. Ja syksyksi saimme oman 530cid motin paikalle jota kerkesimme finaali kisoissa sisään ajella vähän loppuajan ollessa 8,4
    Eikä tuotakaan mottia kierrätetty vielä täysillä ja ahtimen vauhtikaan ei ollut vielä lähelläkään max eli tulevaksi suveksi paukkuja vielä pitäisi olla lisättäväksi. ahtimena meillä V-4xx Vortec

    T.Akke Sometime Racing
     
  10. jaketin

    jaketin Gearhead

    tai tässä 10:1 :eek:
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: j

    Totta toinen mielipuoli ja sen takia ukot teki koko pannun sen verran huolellisesti uudestaan ettei vanhasta jääny kuin pipot :rotfl: .
     
  12. 440

    440 Gearhead

    ITSELLÄ SWINGERISSÄ 408 STROUKKI+PROCHARGER+COOLER JA TULÖSSA VIELÄ VESIMETANOLISPRUUTTA,ALAKERTA TEHTY UUSIKSI KOSKA 360 CRATE KONEEN 9,0 PURISTUSSUHDE OLI LIIAN KORKEA ORGGIS MÄNNILLE,LAKI KATOS.......MELKEIN.SYYNÄ TODENNÄKÖISESTI DETONOINTI ELI TIETYT MÄNNÄT EI VÄLTTÄMÄTTÄ KESTÄ RUOKAHALUN KASVAESSA KUITENKIN KUN PIENET AHDOT EI KUITENKAAN RIITÄ KUN ALKUVAIHEESEEN,TEHOJA EI KOSKAAN TARPEEKSI.TEHOON TURTUU JA HALUU AINA VAAN LISÄÄ.
     
  13. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Hohhoijaa, mää en vaan jaksaa lakata ihmettelemästä että miks jengi aina vaan haukkoo henkee ja kuolaa näiden remmivetosten puuskuttimien perään kun ihan pikkasen halvemmalla sais tehdyks "fiksua" voimaa pakokaasuahtimella (eikä niitä hei ihan tosissaan aina tarvii olla kahta vee-koneessakaan).

    Samat perusteet pitää olla kuitenkin jokatapauksessa tehtynä siihen perusmottiin, eli alakerta ainakin mäntien ja veivien osalta vahvaa (just niinku mullakin oli aspenissa, valumännät ja 0.9 bar ahtoo :D )

    Bensaa pitää tulla hallitusti ja riittävästi, ei kokoaikaa vaan tarpeen mukaan, tuli se bensu sitten kaasarista tai ruiskusutkuttimista.

    Kipinää pitää tulla aina riittävästi ja ennakko tulee olla riippuvainen ahtopaineesta.

    Eli sitä vaan että ei tollasen remelisharkerin toimimaan laitto ole yhtään sen helpompaa kuin vaikkapa turbottamisen, vaikka se ehkä kuvasta katsottuna onkin pelkkää bolt-onia.

    Jee jee, ei kannata vetää hernuja noksuun... :D
     
  14. Fastback

    Fastback Gearhead

    Joo, noi kummatkin vaihtoehdot kannattaa unohtaa. Centrifugaali => huono hyötysuhde, Turbo => maksimissaan 80 % hyötysuhde, tässä 100 hyötysuhde. Tommotten mää joskus haluun. Tämä on erään x-merkin nettisivuilta kopioitu. Päsee vähän helpommalla pakosarjojenkin kanssa.... :poff:

    [​IMG]
     
  15. jaketin

    jaketin Gearhead

    ei vedetä. toi remmihimmeli on makea ja se soundi...

    toki turbo kiinnostaa, kerro vaan lisää 8)
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Taitaa olla myyntipalstalla myynnissäkin yks pikkulohkon "turbosetti" suunnilleen siihen hintaan mitä tollanen procharger kaikkineen maksaa, tossa vaan tulee kasikoneinen F-body mukana, eli setin sopivuuskin on ikäänkuin tarkastettavissa.
     
  17. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Mitä v..tua? Mopeman on palannut!!??

    Jos Mopsiman tarkottaa sitä mun vanhaa apsenia, niin se vaihto omistajaa jo syksyllä. Siinä olis ollu monelle riittävän rivakka kuminpolttaja ja ihan sikahalvalla sen lopulta myin, eli reilusti alle tollasen remmisetin meni koko auto... :-?

    Niin tohon turbosarjan tekemisen vaikeuteen, yleensä kaikki aina perustelee ettei voi laittaa turboo kun putkien teko on niin hankalaa ja monimutkaista. Sitte kuitenkin ollaan valmiita ite kyhäileen varsinaisia pakoputkia kun senhän kaikki osaa.
    Ite olen lähestynyt asiaa siltä kantilta että ei harrasteautossa tarvii pakosarjojen olla parasta rosteria, näillä suomessa ajettavilla kesäkilometreillä sarjoina kestää aivan mainiosti ihan tavis martelius tms. käyrät. Maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle.
    Ja tossa aikasemmin vaan mainitsin että samat apulaitteistot pitää olla, oli ahdin sitten remmillä tai pakokaasulla pyöriteltävä, korkeapaine pa-pumppu, paineistettu paluulla oleva regu, sytkä ahtomyöhästyksellä, paineistettu kaasari/ruiskun ohjaus, jne.
    Mopsin pikkulohko olis siitä ideaali katuturbo-aihio että se ei kohtuullisillä tehotasoilla (noin 600 hp) tarvii muuta kuin paremmat männät ja veivin pultit. Eli ei todellakaan tarvii H-profiiliveivejä tai takoakseli noilla tehoilla. Sbc tarvii ne. Verratkaapas vaikka vierekkäin chevy 350stä ja mopar 360stä ilman öljypohjaa ja vetäkää pelkästään visuaalinen johtopäätös kumpi kestää vakiokokoonpanossa enemmän?
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, on vajausta kymppitonnista taas..., itseasiassa eri tietokone jossa toi käyttäjätunnus oli valmiina.
    Turbototeutuksen helppous tai vaikeus on paljolti kinni siitä miten sen tekee. Haaveissa olis joskus tossa tehdä oikeen kunnon rytöturbo vanhasta piilofarkusta minimibudjetilla, mut aikaa ei tuntuis ihan lähiaikoina (vuosina?) siihen löytyvän. Mut kyll se vielä joskus toteutuu. Jos vaikka laittais tonnin tai parin katon projektille auton ostohinta mukaanlukien, ja sitte kävis kattoo miten se vartin rykäsee? :rotfl:
     
  19. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Jep jep. Samanlaisia haaveita tuntuu olevan täälläkin päin... Aspenistakin piti tulla max parin tonnin rytöturbo, mutta rahaa meni kuitenkin melkein viisdonaa... Eli sen huomasin että varsinkin tollasessa matalan budejetin vehkeessä ennakkosuunnitelman tarkkuus ja siitä kynsin ja hampain kiinnipitäminen on kaiken a ja o.
     

Kerro tästä muillekin!