Aloittelijan kysymyksiä Chevyn Pick-upeista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Graniitti, 12.1.2008.

  1. Graniitti

    Graniitti 1st gear

    Morjens,

    Kiitos ja anteeksi heti kättelyssä, osa kysymyksistä on taas sitä luokkaa et vanhoilla rasvanäppinettiguruilla pääsee iso huokaus ekaksi.

    Olen tuossa katsellut jonkin aikaa Chevyn sportside pick-uppia 90 luvun puolin ja toisin. Mitäs noista kannattaa vilkaista ennenkuin heittää setelit tiskiin? Käsittääkseni ne ruostuu ainakin siitä hytin päädyistä? Mistä muualta?
    Entäs tekniikka? Mitäs sieltä kannattaa vilkaista?

    Kävin tuossa yhtä sportsidia kattomassa, siinä paloi kylmänä käynnistäessä Service engine-valo. Myyjän mukaan se on ominaisuus kun käynnistetään kylmällä. Pakkasta oli jossain 10 asteen paikkeilla tai vähän alle. Valo tosin sammui kun kone lämpeni. Normaalia vai ei?

    Hakusessa on siis pick-up ja vaatimukset on seuraavat. Pitää olla V8 ja hinta alle 7000€ -Saa tarjota vaikka yyveenä. Auto olis tarkoitus pitää yhdistettynä harraste ja käyttispelinä.
     
  2. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ei kai se mikään ominaisuus ole että check engine -valo jää palamaan kun kone on käynnistynyt.

    Jos on hoidettu ja huollettu, niin mikäs siinä. Ja löytyy niitä sentään vielä.
     
  3. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Onko tarve bensa- vai dieselkoneiselle, 2- vai neliveto? Suorituskykyä vai käyttöautoa?
    Ilmeisesti bensavehje etinnässä jos oot Sportsidea käyny katsomassa.
    Hytin takakulmat sekä takakaaret ruostuu. Lavan kiinnikkeet ainakin Fleetsidessa saattaa olla lahot; lava kanittaa.
    Bensavehkeissä sais mielellään olla kaikki saastelaitteet paikoillaan, ellei niitä ole "asianmukaisesti" poistettu.
     
  4. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    hytin takakulmat tosiaan hapantuu, ja kiinnikkeet mätänee myös, jolloin hytin kulma alkaa roikkua typerän näköisesti.
    ovet roikkuu usein, tilttiratti heiluu ja on käsittääkseni ärsyttävä korjata.
    ei kai noissa mitään kovin ihmeellistä ole, ihan perusjutut ku kattelee niin pitäis pärjätä.
     
  5. Lava-Ripa

    Lava-Ripa 1st gear

    Kannattaa tarkistaa ainakin jarruputket, itsellä meni pari vuotta sitten viitisen metriä uusiksi. Takajarrusylintereistä koko remontti oikeastaan lähti kun pelastin yhden Olli-oravan...
    Kuskin ovikin on tosiaan alkanut roikkua. Muuten on pelannut hyvin, kop kop.
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    vikakoodit saat koeajon jälkeen esiin yhdistämällä 12-napaisen plugin (rattiputken alla vas.) ylärivin 2 oikeanpuoleista, sen jälkeen virta päälle ja odota valon vilkkumista. koodit 12 ja 55 harmittomia, muut kertoo anturi tms.viasta. KVG, eli kyllä koodit löytyy netistä: trouble codes chevy
     
  7. Graniitti

    Graniitti 1st gear

    Bensahärveliä olen kattomassa, kun ei noita kilsoja tule vuodessa kuin jotain 7000- 10 000 km. Ihan käyttöautoa normaalilla suorituskyvyllä.

    Takaveto riittää, tosin ei nelivedosta haittaa ole :D
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Heh,kas kun ei väittänyt että auto on ollut sokealla naisopettajalla saaressa... :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Noi tollaset myyjäpuheet voi laskea suoraan toisesta korvasta ulos sen enempää rekisteröimättä...ei todellakaan ole mikään ominaisuus.

    Se kertoo vain jostakin viasta,mutta noita rupeaa olemaan jo näissä tämän ikäisissä...ei kannata heti pelästyä.

    Autona tosi simppeli,yksinkertainen rakenne,helppo huoltaa/korjata,vara- sekä viritysosat suhteellisen halpoja ja löytyy hyvin molempia.

    Käytössä todella mukava ja kiva ajaa,sopivan pirteä liikkumaan tarvittaessa,menee kokoisekseen pienellä kulutuksella jos se jollekin jotain merkkaa...

    Kone saattaa pölläytellä kylmänä käynnistettäessä -> venttiilivarrenkumit/ohjurit kaput,mutta voi lukea melkein ominaisuudeksi...alumiinikansia tilalle sillä se poistuu ja tulee puhtiakin lisää(dollari on halpa nyt) :wink:

    Laatikosta kannattaa koeajolla tarkkailla että löytyy kaikki vaihteet ja turbiinilukko pelaa 3-4 vaihteilla,ei luista ja öljyt puhtaat.

    RPO-koodi listaan kannattaa tutustua etukäteen ja tulostaa vaikka paperille mukaan tai ottaa kuva auton listasta ja tutki kotona,niin tiedät auton varusteet,koneen,perävälitykset jne.

    http://www.w-body.com/rpo.html

    http://www.geocities.com/MotorCity/Shop ... ocode.html

    http://aplsweb.com/Topics/TopicPix/RPO.pdf

    Tuolla hyvä kääntäjä -> http://www.lonestarthunder.com/m_rpo.php

    RPO koodit löytyy hansalokeron pohjalta tarrasta ja esim koneen ja laatikon koodit lisäksi vielä jarrutehostajan vierestä siitä korinvärisestä lätkästä konehuoneesta.

    Neliveto on kiva ja jos löytyy vielä Z71 Off Road paketilla,niin huippu peli...4 x 4 on tavallinen...logot takalokareissa josta erottaa.

    Fleetside lava ruostuu kun peltiä,Sportside on lasikuitulavalla,mutta niissä saattaa taas maalipinta hilseillä ikävästi lokareissa.

    Kaikissa taipumusta maalipinnan hilseilylle katossa ja konepellissä...katolla joissakin niin vähän maalia alunperin että pohjamaali paistaa läpi...työkalu jenkeissä,kuka sinne katolle katselee tyyliin maalattu... :mad:

    1990 tuli yhtenäiset ajovalot,88 - 89 kaikenlaisia jälkiasennus valoja ja vain harvoissa ne pienet tyylikkäät Cibie:n umpiot paikallaan vaikka täysin lailliset ja tilalle saa BOSCH:n bolt-on umpiot joihin voi vaihtaa myös polttimon...Cibie vaihdetaan koko umpio kun palaa lamppu.

    1991 tuli uusi mittaristo jossa neulaviisarit ja kierroslukumittari vanhempien kiekkomallisten tilalle.

    PS.Vuoden kuluttua se on jo vähintään madallettu ja konetta viritetty...tiedän kokemuksesta...K&N ilmanputsarista se lähti... :lol:
     
  9. 496SS

    496SS 3rd gear

  10. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Kaaret ehkä mutta ei muuten, mun reilut puolimiljoonaa ajetussa ex-Fleetsidessä oli lavan maalipinta kovan käytön seurauksena sisäpuolelta lähes maaliton mutta ei jälkeäkään ruosteesta, lavan sisäpuoli lienee paremmin galvanoitu kun ulkopuoli...
     
  11. mhj

    mhj 1st gear

    Ruostuu kyllä aika iloisesti ne poikittaiset jäykistyspalkit, joilla lava on rungossa kiinni. Samoin lavan pohjapellin ja ym. palkkien väli on toisiinsa pistehitsattuina pelteineen ruosteen kindergarten. Lavan alta runko yhtyy hapen kanssa riemusta vinkuen tälläkin hetkellä, jos auto on talvikäytössä. Tehtaan jäljiltähän runko on maalaamaton, pinnassa on vain vahamainen musta pinnoite, joka lähtee liuottimella ja painepesurilla pois.

    Taka-akselin alapuolella olevat "kupit", joiden läpi u-pultit menevät on myös eräs korroosion tyyssija. Mulla meni vaihtoon sekä u-pultit ja ne kupit.

    Hyttien takakulmat on sen sijaan ehjät :eek:
     
  12. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    porno..
    mut kyllä ihan perinteinen remmiahdin ois äijämäisempi..

    ei mullakaan ole ollu ongelmia lavan ruostumisen kanssa, oven kahvat, ja lukot on sohlannu hiukan, ja lasin nostimet. mun mielestä tuo oven sisäpuolinen toteutus muutenkaan ei ole kaikkein huoltoystävällisin.

    juu, ja näin sen pitää ollakkin!! 8)
     
  13. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Ihana kampe! Nelivetoisen hommasin just ennen juhannusta. Mulle nyt tuli sitten sellainen "ei-ihan-viimesen-päälle-huollettu" yksilö :rotfl: :rotfl:

    Mutta ittepähän ostin, en vaan oikeen kunnolla osannu tutkia. Nyt jos ostais niin aika monta juttua enemmän osais kattoo. Mutta vaikka tossa on kaikenlaista ollukkin, niin se on aika isoa ja yksinkertaista palikkaa korjata/putsata/fixata/vaihtaa uuteen. Osia saa edullisesti ja nopeesti rapakon takaa ja yleisintä kulutusosaa Suomestakin kilpailukykyiseen hintaan.

    SES ei todellakaan pala käynnistyksen jälkeen jos kaikki on kunnossa :) Eikä saastelaitteiden poistosta kattia lukuunottamatta mitään hyötyä näissä traktoreissa ole. Sen 170-200 heppaa jos on otettu 5-6 litrasesta kasista niin ei se viritysaste vielä saastelaitteisiin tukehdu 8) Parempi jos ei oo poistettu.

    Kattele ihan yleisluontoisesti näkyykö ihme ropauksia, kato lavan alus ja runko. Hytin kulmat jo sanottiinkin aiemmin. Tsekkaa kaikkien valojen ja vilkkujen toiminta. Himmenemiset käytössä ja epämääräisyydet teettää "pientä" sähköhommaa. Lämpimänä pitäs tyhjäkäynnin olla about 6-700 ja käynnin semmonen vähän huojahtelevan tasainen. Pikku huojahtelu tulee siitä kun ecm korjaa seosta lambda ohjaamana ja kuuluu asiaan. Mulla oli ostaessa tyhjäkäynti about 900-100 ja ihan "suoraa" ilman huojahteluja. Sen seurauksia voit ettiä mun alottamista topikeista tältäkin palstalta :poff:

    Enää en uskokaan, että toi koskaan valmistuu. Liian kivaa sen rassaaminen että raskis lopettaa. :p
     
  14. Thunderb

    Thunderb 3rd gear

    PS.Vuoden kuluttua se on jo vähintään madallettu ja konetta viritetty...[/quote]

    Samat asiat ollu mielessä :) Ostin ton omani elokuussa. Hyvin on toiminut, jarrulevyt ja -palat vaihdoin.
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jos on valmiiksi madallettu, niin kattokaa miten on tehty! Omassa oli yhdet lehdet pois takaa (+etujouset vaihdettu). Oli se hienon näköinen matalilla kumeilla ja centerlineilla, mut lavalle ei tarvinnut nostaa kuin työkalupakki niin oli kumien varassa. Tosin kumien päällä kulki isommalla tiellä kuin juna.... :D
     
  16. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Terve vaan alan harrastelijoille ja näin noviisina tietenkin muutamia (paljon) kysymyksiä, hakua käytetty mutta vähän laihoin tuloksin.

    Jep eli mönkkärin tilalle tuli ostettua tommone vm 1989 4x4 1500 silverado 5,7 efi ja jos osaankin kysymyksistäni saisin vastauksen niin olisin kovin kiitollinen.
    Omistajan käsikirja on kyllä hakusessa josta nääkin kysymykset varmasti selviäis, mutta kysyn kumminki

    Öljytilavuudet ja mitä öljyä

    moottori?
    perät?
    vaihteisto?

    Mistäs kannattais noita suodattimia ja muita ns "perushuolto" komponentteja kysellä? (itte turunseudulta)

    Sen verran auton historiasta sain tietää että kansiremontti olis tehty n 2v sitten ja öljyjä vaihdettu ilmeisesti säännöllisen epäsäännöllisesti ja takaperässä sivuittais suunnassa klappia kun auto on nostettu ylös ja renkaasta lähtee kovin rytkyttämään, ja perä on ollut kuulemma auki mutta mitään ei löytynyt. Nii ja mittarilukema on 143000 ml

    Ja sitten itse huomattua n 3 viikon ajalta:
    -välillä service enginen soon valo palaa (varsinkin pitemmillä ajorupeamilla)
    -ylämäissä tasaisella kaasulla ajaessa n 80-90 km/h vauhdilla 4->3 vaihto tuntuu jotenkin tukkoiselta, mutta jos hönkää antaa enempi niin vaihto tapahtuu jokseenkin paremmin ja kaasun vaste 3 vaihteela on parempi????
    vika lootassa vai kuskissa vai molempia ?????
    - Ja sitten tyhmempi kysymys eli mitäs käytännön eroa pikku D:llä ja isolla D:llä on?
    Pikku d kärrynvetoon?

    Saa mielellään kommentoida ja antaa vinkkejä niin korjaukseen kuin muuhunkin aiheeseen liittyvään, työkalut pysyy kädessä sen verran että perus rempat onnistuu ja vaikeet opetellaan.

    Joo eli noista lähetään ja katotaan mihin miehen ja letukan tie vie vai viekö mihinkään vai tuliko ostettua täys pommi.
     
  17. jviirret

    jviirret 1st gear

    Pikku d:llä käyttää vain kolmea vaihdetta eikä turbiinin lukko mene päälle.
    Iso D, eli OD(O:n sisällä D), eli overdrive, eli ylivaihde. Käyttää kaikkia vaihteita ja turbiinin lukko kytkeytyy päälle jossakin 60km/h yläpuolella.
    Kyllä mä tuhanen kg:n kärryä vedin isolla D:llä. Hyvä merkki siitä että olosuhteet isolle D:lle on liian raskaat, on se että vaihtelee vaihdetta välillä 3-4 pienissäkin ylämäissä, vastatuulissa yms. rasituksissa. Silloin järkevämpi ajaa koko ajan pikku d:llä. Talvella joskus oli tällainen keli/nopeus.
     
  18. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Mitenkäs toi turpiinin toimimattomuuden huomaa ajossa :oops: ja mikäs virka tolla turpiinilla ja turpiinin lukolla on :oops: jonkun näköne visio on kyllä ittellä mutta olis kiva saada oikeeta tietoa.

    eli OD:tä kannattaa käyttää maantienopeuksissa

    ot

    hyvä foorumi ja paljon luettavaa ja opittavaa, kymysykset on ainakin ton automaatin osalta täysin noviisi luokkaa mutta pakko se on kysyy et oppii edes toimintaperiaateen ennen ku se aski on tuhanne atomeina tallin lattial :lol:
     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    se että vikakoodit sytyttää check engine valon maantieajossa viittaa juuri turbiinia ohjaavan anturin tms. vikaan.
    turbiini lukon kytkeytyminen ei ole ihan itsestään selvästi perstuntumalla tunnettavissa, mutta sen huomaa tasaisessa kiihdytyksessä kaikkien vaihteiden (4) jälkeen tasaisella tiellä- ja kun nostat jalkaasi hiukan polkimelta, tuntuu ikäänkuin ylimääräinen vaihteenvaihtuminen, ja kierrokset laskevat hiukan.

    veikkaan, että tuo tukkoisuus johtuu siitä että turbiinin lukko ei irroita kuin kickdownia käytettäessä? ei vika?
     

Kerro tästä muillekin!