Olssin koneen "virittämisestä" ;)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camino'79, 14.1.2008.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Moro vaan kaikille jotka olssin koneista ymmärtää, nyt tarvittaisiin hyviä neuvoja ja mielellään kokemuspohjaisia tarinoita :D

    Eli itsellä tulee tuohon Caminoon (10" lukkoperä 3.5 välityksellä ja tähän tietoon TH350 lodju) olssin 350cid kone vm. 79 ja nyt olisin mielestäni löytänyt suht'hyvän paketin, että mitä siihen myllyyn tulisi. Mutta nyt kokemusta peliin, eli kertokaa viisaammat mitä mieltä olette seuraavanlaisesta kokoonpanosta:

    eli ensinnäkin vakioksi jäisi:
    lohko(vain hoonaus), kampiakseli(mahdollisesti kaulojen kiillotus),kiertokanget ja männät(männänrenkaat vaihtuu tottakai).

    kaikki laakeroinnit Clevite 77:skaa

    kaikki tiivisteet uusiksi samoin kuin pultit (siis kiertokangen,imusarjan,laakeripukkien ja kansien lähinnä, muuten uusitaan tarvittaessa)

    nokaksi ajattelin performer RPM:ää(siis nokka-akseli+nostajat-paketti)

    jakopää-paketiksi EDL-7813

    imusarjaksi jossain vaiheessa performer RPM, mutta alustavasti vakio rautainen.

    kaasariksi tulee Carterin 625cfm (mahdollisesti isommilla suuttimilla jos tuntuu että ei saa keittoa tarpeeksi :lol: )

    sitten päästäänkin niihin kaikista mystisimpiin, eli kansiin;
    tähän tietoon pidän nuo omat 8-kannet koska saan touhuta ne koulussa (olen siis autopuolella ;) )

    ja niihin suunnittelin sellaista operaatiota, että ottaisin 1mm:n pois kansitasosta (lisää puristuksia ja minulle on sanottu ettää niistä voisi ottaa jopa 1.5mm mutta ainakin aluksi vain 1mm niin ei tule ongelmia imusarjan kanssa)

    ja koululla pystyy muistaakseni tekemään laskemisen lisäksi venojen kohdistamisen, hiomisen ja seetien hiomisen,
    eli tällaisilla toimenpiteillä edetään ellei esim. venat ole niin huonossa kunnossa että ne menisivät uusiksi. mitä olen kysellyt niin esim. venajousia ei tarvitsisi vaíhtaa ellei ole selviä vaurioita samoin on tönärien kanssa?

    Nyt kysynkin, että kuulostaako yllämainittu kokoonpano järkevältä ja osaako kukaan sanoa, että paljonko moisilla muutoksilla olisi tehoa saatavissa?
    Tuohon pakettiin on siis vielä toki etsittävä jonkinlainen virranjakajakin, olisiko kellään hyviä (ja halpoja :lol: ) ehdotuksia että mikä virranjakaja olisi paras vai meneekö tuolla kokoonpanolla vielä ihan normaalilla HEI-jakajalla, koska eipä tuosta paketista ole tarkoituskaan "vielä" ;) kamalasti tehoja repiä

    Kaikki informaatio kyseisen kombinaation toimivuudesta olisi plussaa ja kiitänkin jo etukäteen kaikkia viisaita jotka auttavat 17 vuotiasta nuorta harrastajaa auton laitossa =D

    T:Juli
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kannattaa laskeskella millainen dynaaminen puristussuhde käytettävillä männillä ja #8 kansilla tulee. Hyvä puoli tuossa on, että todennäköisesti männissä on kohtalaisen pieni upotus, eli puristus voi olla ihan ok kun kansia madaltaa. Itse olen madaltanut 1,5mm ilman imusarjojen kohdistusongelmia.

    Ko. kansien pakoventtiilien taskut on aika ahtaat, niitä kannattaa taskuportata jos vekottimet (paineilmavinku ja muutama terä) on käytettävissä. Saa helposti hyvää aikaiseksi. Rautalangalla pysty tunnistelemaan vesitilan muotoa ko. kohdasta. Huomaa, että se ei välttämättä mene kaikkien pakokanavien kohdalla ihan linjassa (eli kannattaa tarkastaa jokainen). Jos menee portatessa läpi, niin multa löytyy tyhjät kannet. Ne saa ilmaiseksi se joka vinguttaa omat puhki (vaikka testimielessä).

    Imasarjaksi käy mainiosti alumiinen isokanavainen 307:n koodi A4 imusarja, jos sellaisen varaosakoneen löytää edullisesti.

    Vääntönokkaa kannattaa suosia. Ja kannattaa tarkastaa työntötankojen pituus kansien madaltamisen jälkeen. "Vanhanmallisia (pieni palloisia)" työntötankoja voi kuulemma lyhentää sorvaamalla pallon takaa tankoa lyhyemmäksi ja prässäämällä pallon sisäänpäin (sienimalliseksi muotoiltu pallo?).

    Äläkä masennu muunmerkkien fanaatikkojen jutuista, Oldsin koneesta saa oikein mukavasti tehoja ja hintakin pysyy kohtuullisena kun kaikkea ei tarvi vaihtaa. Ja ko. koneen kevytvalu (ikkunoitu runkopukkituenta) ei hajoa kun tasapaino on tehtaan jäljiltä (vakio männät yms.) ja viritys on kohtalaisella tasolla.

    HEi-jakaja käy hyvin, kunhan se on alipainesäätimellä varustettu ja kunnossa. Jos keskipakopunttien tapit on kuluneet, ne kannattaa vaikka täyttöhitsata tai vaihtaa. Samoin Cranen säädettävällä alipaine-ennakkosäätimellä ja sarjaan kuuluvalla Re-curve setillä saa ennakot hyvin kohdalleen.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    jollain laskurilla muistelisin saaneeni tuolla millin laskemisella puristukseksi n. 9-9.5 kun se tällä hetkellä on n. 7.8 :-? ja kyllä noissa männissä on se hienoinen upotus...

    tuo porttaaminen on ainakin itselleni ihan tuntematonta toimintaa että siinä pitäisi olla sitten jonkun asiaan perehtyneen kyllä apuna :) että multa löytyy kotoa vinku ja teriähän saa kaupasta, että jos vain löytyy se joku joka neuvoo :wink:


    mitenkäs noiden tönäreiden pituutta voisi tarkastaa? ja mikä olisi suntaa antava toleranssi että minkä verran siinä on sitä varaa, kun ajattelee että ei sillä 1mm:n laskemisella kaiketi kovin isoa muutosta saa aikaiseksi?

    tuo virranjakaja onkin hyvä että siihen kelpaa ihan normaali HEI-jakaja, kävin nimittäin vilkuilemassa noiden "parempien" hintoja niin täytyy myöntää että ei niitä olisi kyllä huvittanutkaan ostaa :lol:

    lisäksi tuohon kansi asiaan vaikuttaa vielä sekin, että niihin ei tee mieli upottaa kamalasti rahaa kun se voi olla että mikäli tuo kone pysyy pidempään niin nuo alukannet "hieman" himottais ;P

    ja nokasta vielä sen verran että missä se "raja" menee vääntönokan ja kierrosnokan välillä?
    kun itse olen noita osia katsellut itseasiassa summitilta ja sieltä kun katselin niin jos vertaa noita annettuja käyttökierros alueita niin kyllä se valinta kallistui selkeästi joko performeriin(idle-5500) tai performer RPM:ään(1500-6500)

    sillä niissä on laajimmat käyttöalueet ja noista kahdesta taas koneen luonteeseen mielestäni käy paremmin RPM sillä kyllä mä tuosta masiinasta jonkin verran niitä tehoja haluaisin ;)
    lisäksi RPM:än puoleen kallistaa myös se, että ajattelin että jos sopiva(stalli joku 1500-2000?) turbiini tulee vastaan niin sellaistakin voisi kokeilla, muttei sen korkeampaa stallia ettei se suotta luistata matka-ajossa...

    kuulostaako järkevältä? :rotfl:
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    En tunne noita nokka-asioita mutta kai ne maltilliset on aina hyviä. Se pakokanavien taskuporttaaminen ei ole avikeaa jos osaa vinkua käyttää. Sopivalla terällä vaan siitä jonkinverran seetipinnan jälkeen kanavan "taskun" tilavuutta isommaksi. Venttiiliohjurien valuja voi myös muotoilla pisaramalliseksi. Rautalangalla saa tunnusteltua kohtalaisen helposti sitä vesikanavaa niistä tiivistepinnan reijistä ja aukoista. Suurin vaara on läpikaivaminen ja seetipinna pilaaminen.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    tarvinnee perehtyä tuohon porttaamiseen vielä tarkemmin, niin tiedä vaikka tulisikin kokeiltua ;P
     
  6. jps

    jps 3rd gear

    Terve Juli

    Samalla kun porttaat venataskuja, muista tasoittaa ne pakokanavassa olevat "patit" (air/egr mokkulat). Pakoaukosta kun katsot niin näkyy joka kanavassa semmoset pahkurat (nämä ovat nettilähteiden mukaan ilmapumpun suuttimia varten / egr-ilmiötä tehostamaan valuun jätetyt pahkurat). Ne kun tasoitat niin virtaa kaasut paremmin pihalle.

    Porttaaminen kannattaa tehdä ennen seetitöitä, ettei lipsahda vinku valmiiseen seetipintaan.

    Puristuksista vielä, että lähempänä rutut on 8,5 kuin 9,5 vaikka miten laskis kantta. Laskeskelin itsekkin joskus puristuksia 8-kansilla ja ei niillä kummosia saa aikaan vakio männillä.

    442.comin FAQ-osiossa on hyvin juttua koneen rakennuksesta jos jaksaa suomennella.

    Tässä lainausta noilta sivuilta puristussuhde osiosta liittyen kansien laskuun:

    "Rule of Thumb:
    Basically, to get the 'advertised' CRatio with today's .045" gasket, you have to cut the heads about .050". Since the gasket is about .025 or .030" taller, you are really only moving the heads .020 or .025" closer to the block- hardly worth milling the intake/head face to match."

    "Also, there's no way to get even a 9:1 CRatio with #8 heads on a 350. In fact, with low-comp pistons, the CR calculates out to about 7.5:1 !!! For a 9:1, you'd have to mill a ridiculous amount, like 0.125", off the heads. Yuck"

    T: Jari
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    #8 kansilla varustetuissa moottoreissa on aika usein kohtalaisen hyvin puristavat männät. Ei Low Comp-männät kuten tuossa jutussa sanotaan. Low Comp -männissä on noin 7mm upotus, noissa kaiketi 3,5mm.
     
  8. jps

    jps 3rd gear

    Totta. Kannataa mitata se männän upotus (tilavuus). Laskin joskus vertailun vuoksi noita puristuksia 79cc / 64 cc kansien välillä, juuri noilla pienempi upotuksisilla männillä (vm. 73 lohko). Nyt en tarkkaan muista mitä tuli, mutta 64 cc kansilla pääsi jonnekkin 9 paikkeille, vähän yli ja kansia laskemalla ja ohuella tiivisteellä sitten enemmän. Tiedä sitten miten paikkaansa pitävät laskelmat oli. :poff: Piston dish tilavuus oli otettu jostain NHRA:n engine blueprint specifications taulukosta ja nehän voi olla mitä sattuu, kansien palotilat mittasin ja ne oli välillä 67 -68 cc
     
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tuosta linkkiä porttailu ohjeeseen.
    http://www.sa-motorsports.com/diyport.aspx

    Kanavia ei kannata summittain avartaa isommaksi. Vaan blendata sen kohdan venttiilitaskusta missä koneistettu pinta liittyy valettuun kanavaan.
    kun jyrsit siitä kansitasosta pois niin kannattaa ottaa samanverran pois imutasosta, niin imusarja käypi edelleen paikoilleen.

    http://victorylibrary.com/mopar/intake-mill-c.htm

    Taulkosta voi katsoa minkä verran tavii ottaa eri moottoreissa nuo kulmat on vähän erilaisia.
    Mä laittaisin nokakas jotain n.260 mainos asteina. Eli aivan niitä kesyimpiä mitä on saatavilla liian iso nokka tuollaisen aika mietoon komboon antaa huonon tehon ja vääntö poistuu myös.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    itse en ole koneistanut imusarjaa, päätytiivistepinnat saattavat kyllä tulla liian tiukoiksi kumitiivisteille, ne voi korvata hyvälaatuisella kemiallisella tiivisteellä (BlackTite yms.).
    Oldsissa on imusarjan ja kannen väliset tiivistepinnat dekkitasoon nähden 90 asteen kulmassa, eli kannen laskemisen aiheuttama siirtymä ei ole katastrofi. Kerran tähystettiin 307:n imukanavat 1,5mm laskemisen jälkeen, osuivat vielä ihan kohdalleen.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    eli voisko yhteenvetona esittää näiden ohjeiden neuvomana laittaa esim. lievemmän nokan joka tässä tapauksessa voisi olla pelkkä performeri ja että kansien kanssa voi huoletta ottaa vaikka vähän reilun millin ja se, että pakopuolen kanavat siistii ja suorittaa sen taskuporttauksen? :D

    sen verran vielä lisäystä että ne männät ei todellakaan ole millään 7mm upotuksella että (en siis ole mitannut vielä) ennemminkin joku 2mm vois olla lähempänä, sillä ei sitä paljoa ole :D
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Vois olla Cranen 804541 eli hmv 272-2 tehoalueeksi valmistaja ilmoittaa 1600-5400 ja "puristustarpeeksi" 8,75-10,5:1 eli menis senkin puolesta kivasti siihen puoliväliin,jos ei pikkasen ylikin!

    Tämä tosin vaatis pikkasen jämäkämmät jouset varmistaakseen venttiilien oikea aikaisen sulkeutumisen,mut niinhän ne virinokat oikestaan aina vaatii...
    Performer tosin vois mennä kunnossa olevilla vakiojousilla,etenkin shimmattuna...
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Edeli antaa perfomerilla luvan käyttää vakiojousia, -keinuja ja -tönäreitä ja on sekin jo selvästi pirtsakampi nokka kuin -79:n vakio.
     
  14. mikke88

    mikke88 Gearhead

    Onko kellään kokemusta noista alukansista oldsiin, tuntus olevan tarjonta huono kun en mitään löytänyt pikaisella etsinällä.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    eli kyllähän tämä nyt siltä kuulostaisi että se tosiaan alkaa tuo lista ainakin tuosta nokka-akselin kohdalta muuttumaan, eli jos sen RPM:n pudottaisin sieltä perästä pois :lol:

    entäpä, mitäs viisaat sanovat tuohon jakopäähän? periaatteessa luulisi olevan ihan jees kun sekin on performeri? alkaa tulemaan tuota edelin tuotetta kummasti :rotfl:

    ja noista alukansista minäkään en tiedä kuin sen että summitilla on yhdet kannet =S ne oli muistaakseni edelit kanssa mutta helpoimmalla pääsee kun käy itse katsomassa :wink:
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Alukansia on isolohkoihin, isolohkoon tarkoitettuja ei kannata laittaa pikkulohkoon.
     
  17. muje

    muje 1st gear

    edelbrockilta löytyy tommoisella osanumerolla #60519 olssiin kannet.imuventtiili koko 2.072" ja pako 1.680" chamber size 77cc.ja hintahan summitilla 809.50 dollaria/per kansi,eli mitä ne nyt sitten maksais täällä eurohelvetissä? eli itse jatkan ainakin noiden kansien sorvaamista tuolla rahalla muutamat jo sorvaa piloillekkin :lol:
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Jakopääksi tuollaiseen mietoon viritykseen kelpaa melkein mikä tahansa,mut ite varmaan tuohon laittaisin/kysyisin ainakin comp camsin pakkaaman jakopään hinnan,se oli ainakin letukkaan halvin noista yleisistä merkeistä,siis rullajakopäänä ja 3 urasella alarattaalla ja samallahan ne kysyy muutkin vaihtoehdot ja niiden hinnat!
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Pikkulohkoon? Sylinteriporauksen koko rajoittaa venttiilien halkaisijoita. Pitää mahtua sylinteriin. Käsittääkseni ainoastaan 403cid pikkulohkoon mahtuu maks. 2.000" imuventtiili.
     
  20. SQ

    SQ Gearhead

    Minä mistään tiedä, mutta viisaampien ajatuksia osaan toistaa, eli sanoisin tuon reseptin kuulostavan varsin toimivalta. ;) Mulla itsellä Camarossa Oldsin 350 vm. '75 ja viime keväänä se rakennettiin Olds-guru Eren oppien ja suunitelman perusteella. Eli mun pakettiin kuului:

    vm. '75 vakiolohko (hoonaus), vakiokampura (kaulojen kiillotus) ja vakio kanget sekä männät (moly renkaat)
    Uudet laakerit ja tiivisteet
    Nokka: Crane 804542 (ja nostajat samalla, venajousiksi kaivettiin Eren varastosta aavistuksen vakiota jämäkämmät)
    Jakopää: Comp Cams 2113
    Imari: Edelin Performer (aluksi hankin A4:n, mutta kun swapista löytyi iskemätön Performeri viidelläkympillä, niin...)
    Kaasari: Holley 650 tuplapumppu
    Sytkä: vakiojakariin ympätty Cranen elektronimoduli
    Kannet: Eren opeilla (ja pääosin työllä) portatut 8:t (itekki kokeilin ja vetelin vingulla just koneistetun seetipinnan... Eli ei nämä kaverit täällä sitten turhaan varoittele. ;))
    Muuta: Tehokkaampi mekaaninen bensapumppu, tehokkaampi öljypumppu, peltisarjat

    Ainoa mikä alkuperäisestä suunnitelmasta vielä puuttuu, on bloweri... (mahdollisen tulevan ahtamisen takia ei puristuksiakaan lähdetty nostamaan). Sen kummempia käyttökokemuksia ei vielä ole (muutama sata metriä ajettiin syksyllä kun muu auto on vielä pahasti vaiheessa), mutta kyllä tuo vaparinakin mukavasti höpisee ja renkaita pyörittää. ;)

    Jotain kuvia kansien porttaamisesta on mun fotki-sivuilla public.fotki.com/OskuH kuvien informatiivisuudesta en sitten tiedä.
     

Kerro tästä muillekin!