Tasavirtalaturin kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Huutokosken Herttua, 31.5.2002.

  1. Aloitetaan alusta.
    Halusin Ural moottoripyörään enemmän sähköä, oikeastaan halusin vaan korjauttaa laturin, mutta se tuli takaisin 12V ankkurilla varustettuna. En tiedä onko kenttäkäämiä vaihdettu ( en tiedä tarvitseeko vaihtaa ).
    Mukana tullut venäläinen säädin ei ottanut toimiakseen ja lopuksi päästi savut ulos.
    Hommasin tilalle Kuplan 12V säätimen, mutta napoja on liikaa ja merkinnät erilaiset.
    Ostin kirjan joka käsittelee auton sähkövarusteita ja tutkin sieltä tasavirtalaturin kytkentää ja sain mielestäni johdot oikein.
    Kone käy ja kukkuu, muttei lataa. Akun napajännite on noin 12V ja laskee käytön mukaan, eli ei lataa.
    En ole vielä kerinnyt tutkia kirjan testaus osuutta, lienee seuraava lukuhetki.
    Enkä mitannut laturin päästäkään kun kone ei vielä ole oikein säädöissään ( lue: kaasareita ei ole säädetty eikä käy tyhjäkäyntiä, onko nää hapankallisilppurit koskaan säädöissään? ).
    Onko mahdollista että kenttäkäämi on entinen. Latureita kuulemma pitää ottaa matkalle mukaan, koska niitä menee kuin sulakkeita.
    Illalla taas urakka jatkuu.
    Jos teillä jollain, autosähköjä enemmän tutkineilla, tulee vinkkejä mieleen, niin ilmoitelkaa.

    The Duke

    Mitenkö kytkin? Laturilta johto säätimen D+, laturin toiseen napaan kenttäpiuha ja latauksen merkkivalon piuha. Säätimeen lisäksi maa ja B+.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Huutokosken Herttua 2002-05-31 11:55 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Huutokosken Herttua 2002-05-31 13:46 ]</font>
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Tasavirtalaturi alkaa ladata kun kenttäkäämiin syötetään sähköä. Laturin testaus: Johto akun + navasta halogeenipolttimolle, siitä edelleen laturin päävirta napaan (siis säädin ohittaen, ensin testataan laturi), lamppu palaa iloisesti koska laturi syö kaiken tulevan sähkön. Kone pyörimään nopeata tyhjäkäyntiä, anna sähköä kenttäkäämin napaan (jos sisäisesti maadoitettu kennttä) tai johto kentän päästä runkoon (jos ulkoisesti maadoitettu kenttä, voi kokeilla huoletta kumpi systeemi käytösssä, ei riko mitään), ja kas laturi lataa, eli valo himmenee ja jännite nousee (kenties huimiin lukemiin jos kierroksia oli liikaa), jäänite mitataan laturin päävirtanavasta. Kerro kun tiedät oliko sisäisesti vai ulkoisesti maadoitettu, koetan katsoa arkistosta kytkentäkaavion jännitteensäätimelle. Aiotko käyttää 12 V ankkuria 6 V:n systeemissä vai vai vaihtaa koko hässäkän 12 v:lle, teho jää pieneksi jos käytät 6 (= 8 v max) voltilla, toisaalta jos kenttä on 6 v:n versio kenttäkäämi taitaa syödä kaiken ankkurilta tulevan sähkön kahdellatoista voltilla.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ana57 2002-05-31 13:59 ]</font>
     
  3. Entäpä polarisointi? Luin että se on tehtävä ennenkuin laturi ( uusi ) otetaan käyttöön? Eli annetaan virtaa ja ......

    The Duke
     
  4. ana57

    ana57 1st gear

    Kyllä se siitä polarisoituu kun pistät pyörimään. Kaikenlaisia huuhaa juttuja ne vielä painaa paperille.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    MZ.tin laturi ainakin pitää "polarisoida" ei muuten toiminut
     
  6. ana57

    ana57 1st gear

    Tuo polarointi (hieno termi jonka ammattilaiset on keksiny viilatakseen linssiin alottelijoita), luo generaattoriin pienen jäännösmagnetismin jonka avulla laturi herää henkiin. Sisäisesti maadoitetut systeemit (Lucas) ei tarvitse jäänösmagetismia, ulkoisesti maadoitetut (Bosch) tarvii. Pari viestiä taaksepäin olevassa ohjeessa laturi saa kunnollisen magnetoinnin lampun kautta. Hommassa on ongelmia tiedossa jos ankkuri on ainoa 12 v:n peli koko laitteessa.
     
  7. lake ender

    lake ender Gearhead

    Mikset laita vaihtovirtalaturia? Vai onko entisöity peli?
    Varmaan ural-roikan sivuilla joku osais neuvoa. Itse olen nähnyt ainakin ooppelin laturia käytettävän.
    Tai sitten seuraavalainen "kikka":
    Miksi uraleissa on yleensä sivuvaunu?
    Jotta sinne sopii traktorin akku ja varamoottori kyytiin....hehehe.
     
  8. Totta, osia pitää olla mukana, jotta voisi turvallisin mielin lähteä matkaan.

    Pyörä ei ole entisöity eikä museoinni kohde. Siitä myös puuttuu sivuvaunu. Minusta erillinen laturi, muualla kuin orgis paikalla, sattuu silmään kuin metrinen halko. Rikkoo muuten niin sulavat linjat....

    Tuli mieleen, nyt kun euroopasta maahantuonti on muodissa, että asentais vanhan Bemun motin, ja laatikon, ja perän, ja keulan.....mut sithän se jo on Bemu kokonaan.....

    Ja kyllä, UralRoikan sivuilta löytyy apu moneen vaivaan, käy tsekkaa...

    The Duke
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tasavirtalaturin magnetisointi

    Tasavirtalaturi joudutaan ihan oikeasti polarisoimaan jos se on esim avattu ja sen jälkeen ei latausta tapahdu. Tieto ei ole mitään huuhaata niinkuin aiemmissa viesteissä joku tietämätön "reiska" antoi ymmärtää.
    Voipi tarkistaa Bochin laturikirjoista- sieltäkin sama tieto löytyy. Käytännössä on jouduttu homma tekemään ja toimii.Edellä olikin hyvä ohje polarisointiin
     
  11. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

Kerro tästä muillekin!