Tunkkihommia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 3.6.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko taka-akseli hyvä paikka nostaa auton takapää ilmaan. Voiko nostaa keskeltä? Kestääkö?
    Ja voiko auton jättää taka-akselin alle laitettujen pölkkyjen varaan pitemmäksikin aikaa?

    KIITOS.
     
  2. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Kyllä kestää
     
  3. timppa

    timppa Gearhead

    Kuten myös etuakselin keskikohta on hyvä paikka nostaa keula ylös...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Etuakselin?
     
  5. Niin, tarkoittaa moottorin alla olevaa poikittaista runkopalkkia...

    The Duke
     
  6. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    ...tai etuakselia
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    vai molempia?
     
  8. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Jos auton laittaa pitemmäksi aikaa pölkyille, niin se pitäiskin aina laittaa esim. akselistosta. Mielummin sieltä iskarien kohdalta.
    Tunkin korvallisethan on tarkoittettu vain väliaikaiseen ilmaan nostoon.

    Väärin pölkytettynä kori saattaa taipua lopullisesti pilalle muutamassa vuodessa.
     
  9. naapukka

    naapukka 1st gear

    Ei muuten välttämättä kestä nostella perämurikasta. Ainakin -89 picuppi alkaa tihkumaan öljyä putkien juuresta jos enemmän nostelee. Iskarin kohta parempi paikka nostella ...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joku tuossa mainitsi, että autoa pölkkyjen varassa säilytettäessä pitäisi laittaa akseliston varaan. Mitenkäs jos pölkkyjen päällä seisottamisen tarkoitus on säästää jousia kuoliintumiselta? Akseliston varassa lököttävä auto on sama kuin antaisi seisoa renkaiden varassa - tosin renkaat säästyy. Kommentteja.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joitakin vuosia sitten oli jossain lehdessä, olisko ollut V8 juttua auton pitempiaikaisesta säilytyksestä niin siellä laittoivat palikat pohjaanlyöntikumien ja akselin/alatukivarren väliin sillein että kori oli vain hieman korkeammalla kuin normaalisti. Renkaisiin laittoivat vain korkeammat paineet.... Muistaakseni.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kimppatallilla oli vuosia 57 DeSoto pukeilla, pukit aivan päissä. Koko auto taipui banaaniksi, hyvä että ovet mahtuivat reikiinsä ja oli sentään jäykkä 4d sedan koppa. Tosin pyörilleen laskemisen jälkeen asento korjaantui liki oikeaksi muutamassa kuukaudessa.

    Mä laittaisin (olen laittanut) pukit etupalkin alle ja heti takapyörien eteen rungon alle. Huom! puupalikat väliin, jossain oli kuva kun vuosia metallipukeilla olleen auton runko oli antanut myöten pukkien kohdalta.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen hommannut talviseisotusta varten puupölkyt, halkaisia n. 30 cm. Tarkoitus on laittaa auto niiden varaan talveksi (n. 5 kk). Paikoiksi olen suunnitellut edessä heti etupyörän takapuolelle runkopalkin alle sekä takana takapyörän etupuolelle runkopalkin alle.

    Kommentteja.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    tukevin paikka voisi olla siinä missä tukivarret / lehtarit / yms. kiinnittyvät runkoon?
     
  15. fisu

    fisu Gearhead

    etupäähän etukelkan/akselin alle ja takana juuri siihen pyörän etupuolelle.
     

Kerro tästä muillekin!