Ajetaanko kohta etanolilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja heh heh©, 3.6.2002.

  1. heh heh©

    heh heh© Gearhead

  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tekniikka & Talous lehdessä oli vastikään juttua, että rekkojen dieseleihin tulee jokin saastehimmeli ja siinä käytetään puhdistusaineena ureaa, jota pitää tankata aina dieselin ohella erilliseen tankkiin.. Ureaahan saa edullisemmin kuin dieseliä, sitä löytyy meiltä kaikilta omasta takaa...
     
  3. Temppu

    Temppu 1st gear

    Eikos jotkut kiihdytysautot aja metanolilla?
    Sielta pitas loytya sitten jo olemassaolevaa ja huippuunsa viritettya tekniikkaa,
    sen soveltamisesta kayttokulkineeseen en sitten osaakaan sanoa.

    Metanoli lienee muuten talla hetkella lahinna bensiininvalmistuksen sivutuote (?), se on halpaa ja silla on varsin suuri lampoarvo. Halpaa ja tehokasta polttoainetta siis. Sen kayttoonotto ajoneuvoissa lienee kuitenkin virkamiesten mielesta mahdotonta, koska suomen viinaan meneva kansa oitis joisi autonsa polttoaineet, tulisi sokeaksi ja kuolisi pois alta vuoden, ja sitten ei kukaan enaa maksaisi veroja....

    Metanolimoottoreihin voi tutustua myos pienoismallien kautta, loytyy 2-tahtisia venttiilittomia, 4-tahtisia venttiilikoneita, V-2:ia, 2-boxereita ja jopa 4-boxereita, seka 'diisseleita', joissa ei ole tulppaa lainkaan. (Muissa on hehkutulppa, kipinatulppaa ei taida olla missaan, ellen vaarassa sitten ole.)

    Suomessa on myos joku poppoo, joka on muuttanut V8:ja toimimaan puukaasulla. Ei kun hakapontto trailerille raudan peraan ja kruisaileen!
     
  4. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Jees, ekoautoilijat:
    http://www.japo.fi/~kuisti/autoesite.htm


    Homma alkaa tuntua mielekkäältä, jos ei enää tarvitse maksaa dieselveroa bioperäistä polttoainetta käyttävästä autosta. Ei muuta kuin kehittelemään muutosta alkomoottoriksi.

    Sen jälkeen ei ole enää perustetta alkaa verottaa vanhoja autoja ekoperusteisilla haittaveroilla.
     
  5. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Käsittääkseni metanolin lämpöarvo on aika tasan puolet bensiinin vastaavasta eli samaan tehoon sitä on poltettava tuplamäärä. Ei hyvä. Toiseksi: alkoholit höyrystyvät huonommin kuin bensiini -> talvikäyttöongelmia. Myöskään alumiiniosat polttoaineen syötössä eivät kestä metanolia.
     
  6. whiic

    whiic 1st gear

    Eli kyseisen muistion mukaan (tuo alempi hehheh:n linkki) tavalliseen bensiiniin olisi pakko vuoteen 2010 mennessä sekoittaa merkittävät määrät etanolia.

    Kyllä todennäköisesti tulevaisuuden etanolinsekaiset bensiinit ovat samanlaisia oktaaniarvoiltaa (lisäaineillahan se oktaani saadaan kohdalleen), mutta kuinka käy bensiinin muiden ominaisuuksien: lämpöarvon, palamisnopeuden (ettei ala polttamaan pakoventtiileitä), täydellisen palamisen polttoaine/ilma-suhde, karstoitusominaisuudet, huuhteluominaisuudet (karstan poistaminen imuventtiileiltä), höyrystymislämpö (kylmäkäynnistys).....

    Minua vaan huolestuttaa harrastekaluston kesto. Välillä saa kuulla niitä juttuja, kun peltoautoon on pistetty pirtua ja on leikannut kiinni. Jos tulevaisuudessa bensiinin seassa on etanolia niin kuinka käy meidän moottoreille? Kaasuttimien kanssa tulee takuulla säädettävää, mutta toivottavasti tiivisteitä ei tarvi vaihtaa. Onko etanoli syövyttävempää joillekin materiaaleille (esim. kaasarin tiivisteille) kuin bensiini?



    Etanoliautoilla on muuten ajettu Californiassa jo vuosia. Siellä on meinaan niin suuret määrät saasteita, että siihen on jo puututtu lainsäädännöllisesti ajat sitten. Valitettavasti mulla ei ole tietoa miten asia on edistynyt. Californian suurimmissa kaupungeissa on tavoitteena TÄYDELLINEN luopuminen fossiilisista polttoaineista.
     
  7. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Se on kyllä totta, mutta itseäni huolestuttaa enemmän koko harrastuksesta luopuminen jos näiden ekojuttujen vuoksi siitä tehdään tulevaisuudessa järjettömän kallista.

    Tässä on mahdollisuus saada harrastusta ekologisempaan suuntaan ja näin enemmän hyväksyttäväksi?
     
  8. ana57

    ana57 1st gear

    Brasiliassa on ajettu etanolilla vuosia, ei kai sieltä muuta saakkan kun etanolibensaa (20 % etanolia, loppu tavallista).
     
  9. Temppu

    Temppu 1st gear

    Se olisi kylla mielestani hyva idea; rakennetaan joku rauta V8:lla ja kaikilla herkuilla kaymaan etanolilla/metanolilla/nestekaasulla. Olisi aika hyvaa PR:aa?

    Tekniikka varmaan loytyy melkeen valmiina (metanolidragsterit ja eurooppalaiset kombi/kaasuautot. Jalkimmaiset kayvat seka bensalla etta nestekaasulla.)

    Ongelma lienee lahinna noitten polttoaineiden jarjeton verotus suomessa.
    Asiantuntijamme Suvi-Anne Siimes on useassa kirjallisessa vastauksessaan todennut, ettei verokohtelua kannata muuttaa, ennenkuin tekniikka on valmiina saatavana kaupasta. Erikoislupia on myonnetty joillekin busseille jne., ja se on hanen mukaansa riittava verohelpotus, jotta kiinnostus tekniikan kehittamiseen sailyy myos autovalmistajilla.
    Saisikohan vastaavan helpotuksen metanolilla liikkuvalle siipijenkille........?
    Olis kylla mielenkiintoinen projekti, perskeles...
     
  10. whiic

    whiic 1st gear

    JOS etanoli edellyttää muutoksia moottoriin niin kuinka käy museoautojen, joihin kyseisiä muutoksia ei SAA tehdä?

    Senhän meinaan tietää, että jos kerran bensiiniä ja etanolia lantratessa uuden veroehdotuksen mukaan etanolista ei tarvitse maksaa veroa alle 50% osuuksissa niin KAIKKIIN (95, 98 okt) tulee takuulla se 50% etanolimäärä. Tai vaihtoehtoisesti joutuu maksamaan tuplahinnan siitä etanolittomasta. Ehkä jopa triplahinnan jos kysynnän väheneminen aiheuttaa paineita nostaa katetta. Triplahintaa en halua maksaa ja moottoria en halua muuntaa (enkä tiedä onko tarviskaan. Uuden sytkäennakon, sytytystulpat, tms pientä vielä voi sietää, mutta venttiilikoneistoa en uusi.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin, sita metanoliahan saa (tai ainakin 15 v. sitten sai....) tilata vaikkapa Essolta nimismiehen luvalla 50 l. tynnyreissa, ei se silloin paljoo maksanu; 3-4 mk/litra.
    Sen turvin voisi kokeilla, saako koneen skulaamaan, mutta yleisille teille ei ole asiaa, muuten kolahtaa 20-kertanen dieselvero + mita muita sakkoja ne sitten keksivatkaan.....

    Ja metanolihan on vanhalta nimeltaan puusprii (tehty joskus puusta kuivatislaamalla), joten kait sita jotenkin luontoystavallisesti saisi tuotettuakin, tieda sitten, mita maksaa? Ja paperiteollisuus tuottaa myos sivutuotteena jotakin alkoholia.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu, tämän selluteollisuuden sivutuotteena valmistaman alkoholin kauppanimi oli aikoinaan Pöytäviina®. Nykyään sekin lantataan tuontipirtusta... :evil
     
  13. cdv60

    cdv60 Gearhead

    Joo, kyllä sitä viinaa tulee sellunkeiton sivutuotteena hyvinkin ja ilmeisesti sitä silloin voidaan pitää ekologisena polttoaineena.Tuossa linkissä ekoautoilijoiden sivulle oli gm-stw, joka on muuten toteutettu hyvinkin laadukkaasti, olen nähnyt livenä, vehkeen omistaja on muuten sellunkeitto hommissa että sieltä sitä rosteriakin on kait löytynyt....
    Nestekaasulla toimivaa jenkkiä ei muuten kannata keksiä uudelleen, se on jo keksitty peräti maahantuojan toimesta,joskus 79- 80 asensivat Aspeneihin nestekaasulaitteita,olisiko ollut 20 auton erä. Tällaisen olen nähnyt ihmeellisessä itä-suomessa olisiko ollut 2-3 vuotta sitten, siinä oli vielä nuo kaasuvehkeet pääosin paikoillaan.
    ps.aika hyviä näyttivät olevan ekoautoilijoitten "aihiot" caddy.....varmaan ainoa ko. merkin edustaja, mikä liikkuu puukaasulla.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pöytäviina on samaa viljaviinaa kuin Kossu ja tehty Suomessa. Parin markan hintaero johtuu siitä, että Alko takaa kossun olevan viljaviinaa ja Pöykky voi olla tikkuviinaa, mitä se ei kai vuosikymmeniin ole ollut.

    Ei etannoli ja metanoli kovin ihmeellisiä aineita ole. Jokainen lotraa niitä pissapoikaan eikä mitään ongelmia ole.

    Suomessa kiihdyttelijöiden lisäksi metanolia käyttää ainakin speedway ja jääspeedway miehet. Ei se talvikäyttö kovin hankalaa ole, jääspeedwaytä ajetaan kovallakin pakkasella. Käynnistäminen voi olla vaikeampaa. Jenkit ajaa sitten jo autoillakin monissa sarjoissa, kuten esim. sprintcareilla ja Indy autoilla sekä monissa muissa luokissa. Eli kaikki tarvittava tieto löytyy ja osat on tilattavissa vaikka minkä tarvikeliikkeen kautta. Metanolin ostoon EU toi helpotusta, nyt Suomi on hakemassa rajoituksia takaisin. Nyt näkyy jo tilastoissakin metanolimyrkytysten lisääntyminen.
     
  15. Kiihdytysvarikolta poimittua:

    Bensalla pestään moottorin tms. osat.

    Alkoholi juodaan.

    Nitrolla ajetaan.

    Arvaatte varmaan kenen suusta....

    The Duke
     

Kerro tästä muillekin!