verstaan askartelu....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mr. Horsepower, 21.2.2008.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Pölynä irtoavaan betonilattiaan on olemassa tarkoitusta varten olevaa päällystettä, jota ne juurikin tommosessa kooraudassa myy. Kysy. Huomasin viime kesänä hiekkaa harjatessa, että lähtis koko lattia jos aikansa harjais.
     
  2. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Sitte ei varmaan auta muuta ku pestä sitä pölyävää röpelölattiaa. :)
    Mä en oo vielä nähny sellasta jälkeenpäin levitettävää ainetta joka pysyis betonilattiassa. Varsinkin jos lattia on kylmä ja kostea, niin parin talven jälkeen ei uskoisi että on joskus pinnoitemaaleja edes levitetty. :wc:

    Mutta tää märkään betoniin levitettävä aine on kyllä ihmeellistä, pinta on kova ja helkkarin kestävä.
     
  3. signet

    signet Gearhead

    Unohtakaa noiden aineiden kanssa rautakaupat,en ole mastertoppeja koskaan nähnyt myytävän rautakaupassa.Oikea osoite ostaa noita on lattiantekofirmat.Jos lattiafirmalla ei ole aineita tai ammattitaitoa tehdä masterilattiaa niin kannattaa vaihtaa tekijää.Itte ei kannata yrittää jos ei ole ennen tehnyt.Vituiksi menneen betonilattian korjaukseen kun konstit on vähissä...Vanhaan lattiaankin on saatavilla kaikennäköisiä pinnotteita mut tuskin kuitenkaan masterin veroista.Ne on usein muovipohjaisia ja käryää :mad: kun tippuu hitsauskipunoita...
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kokeiles kaataa vahingossa se maali siihen lattialle. Pois et saa perkele
    millään muuten ku piikkaamalla. Mutta kun oikeen taiteella yrität, niin se
    kuorii levynä irti.

    Vähän sama kun yrität kumia maalata, ikinä ei pysy. Mutta kun auton
    maalauksessa vähän tiivisteeseen karkaa, niin kymmenen vuoden päästäkin
    on kun vasta maalattu.
     
  5. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Niin justiin MasterTop se on se jauhe, vaikka eihän se ole varsinaisesti mikään pinnoite vaan kovetin. Noissa mastertopin mainoskuvissa näyttää siltä ku siinä olis kiiltävä muovimatto päällä, mut meillä se on ainaki tummanharmaa ja matta. Siitä lattialta vedetään trukilla harva se päivä parinkin tuhannen kilon rauta-aksiloita sahalle, niin että toinen pää harraa lattiaa, eikä ole mennyt miksikään. Miettii miten normaali betonilattian kävisi jos sillä voimalla raahattaisiin terävää aksilanpäätyä... :eek: tai kauanko jotkut muovipinnoitteet pysyis kuvioissa.
     
  6. Pahis

    Pahis 1st gear

    Kestääkö tuo masteri hitsata lattiaa vasten?

    Kotona paljaalla betonilattialla ei mitään ongelmaa mutta töissä on joku pinnoiten hallin lattiassa niin siihen palaa kuoppa jos lattiaa vasten hitsaa.

    Tallin tekeminen on kans suunnitelmissa, nykyisen 6m leveän saunarakennuksen päässä on varasto ja puuliiteri, ne jos purkaisi pois ja jatkaisi rakennusta niin saisi likemmäs 6m leveän tallin. Pitää vaan tehä erillinen puuliiteri ja varasto.

    Lämmitystä oon aatellu että jos laittas putket lattiaan ja jonkinlainen puukattila... toisaalta tuommonen puhallinki olis ihan pätevä, mutta miksei vastaavaa vois rakentaa kattilan yhteyteen?

    Millä nimellä talli kannattaa rakentaa? Kun tuo tulisi olemaan enemmänkin harrastelutila kuin auton säilytykseen tarkotettu, tulitöitä pitää pystyä tekemään huoletta. Seiniin tiili tms. verhoilu sisälle?

    Toisaalta jos vanhan puuliiterin jättäis pannuhuoneeksi jonka läpi kulku talliin ja jättäis varaston erilliseksi säilytystilaksim johon vois jemmata tavaraa suojaan kipunoilta yms.

    Mukavaahan se on suunnitella ja haaveilla...
     
  7. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Kyllä minä ainakin olen aina hitsaukset tehny lattiaa vasten, eikä siihen mitään ole tullu. Kun se pinta ei varsinaisesti ole mikään pinta vaan se on ihan betonia, mut vaan jotenki saatu timantin kovaks. 8) Ja kaikki muutkin hienovaraiset työstöt, moukaroinnit, rälläköinnit ym ja lattia on vieläkin kuin uusi.

    Paitsi yhteen kohtaan jäi jälki kun kuumensin pillillä liian kauan kappaletta lattiaa vasten, otti ja poksautti pienen liuskan lattiasta irti. Lämpölaajeni liikaa se kohta ja ymmärrettävästi tuli jännityksiä.
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Epoxi pinnoitus...
    Melko hintava, mutta kestää. (käytetään teollisuus-halleissa).
    Minkä kokoinen lattia kyseessä?
    Myös jos on kovin epätasainen kulut kasvaa...
    Akryyli vähän halvempi... Mutta ei kestä ihan yhtä paljon. Kuitenkin sekin kestävempi kuin normaalit maalit.

    Jos oikeasti kiinnostaa, niin laita yhteystietoja, niin kyselen ehtisikö meidän lattiamiehet käydä arvioimassa tilannetta...
     
  9. chevy 4ever

    chevy 4ever 1st gear

    verstas

    myynti palstalla kattotuolit kaupan! alapaarre 6048mm! ja käyttöullakolle mahtuu romua
     
  10. tomperi

    tomperi Gearhead

    haudi,
    Tota mites toi epoxsi lattia kestää hitsaus-ja rälläkän kipinöitä?
    Onks tää epoxsi lattia semmoinen et levitetään ekax hiekka massa ja sit epoxsi hartsi pintaan?
     
  11. amalo

    amalo Gearhead

    Mitenkäs tallin ovi sitten? Nosto-ovi, taitto-ovi ja mitä kaikkia näitä on... miten kohtaa missäkin käyttömukavuus / lämmöneristys / tilan tarve / hinta... ?

    Jos ajatellaan että tallin ovi pysyy talvet kiinni niin tärkein kriteeri on tietty lämmöneristys, joku kippi-ovi olis varmaan tän puoleen optimi?
    Entäpä olisko ~8m leveeseen päätyyn paree 1 vai 2 ovea?
    Suosituksia tai kokemuksia kellään?
     
  12. Boogie

    Boogie 1st gear


    Juu!! Kiitos vaan tarjouksesta, mutta ei nyt varmaan ole ihan vielä ajankohtainen, kun on auto vielä tallissa palasina ja ei meinaa edes lattiaa sieltä löytää.
    Mutta ehkä jossain vaiheessa kun saan auton ulos ja muutenkin sen tallin tyhjemmäksi kaikesta rompesta.

    Missäs hinta luokissa tolla epoxilla suunnillee liikutaan ,kun talli on noin 20 neliötä.
     
  13. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    jos kuitenkin tarvii talvella avata niin nosto-ovi parempi kun ei tarvi hakata jäätikköä oven edestä.
    vaihdoin sisään päin aukeavat pystytaitto ovet grawfordin nosto-oviin
    03-04 talvella 220 kork x 290 lev 1200€ kpl?
    k-raudan standardi ovia ollu myynnissä pari vuotta alle 600€ kpl.
     
  14. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Jos talliin tullaan ajamaan talvisin autoa niin minä päätyisin nosto-oviin sähkömoottorilla... Niitä saa aika halvalla ja kun sellaisen hankkii missä on kauko-ohjaus niin avot. 8) kauko-ohjain autoon niin on vimosen päälle amerikkaa, nappia vaan painaa niin ovet aukeaa.

    Se aukeaa vähä hitaammin ku lihasvoimalla, mutta usein niistä saa sen moottorin vedon poistettua että toimii sitte ihan kuin normaalikin nosto-ovi.
     
  15. amalo

    amalo Gearhead

    Mut pitääkö nosto-ovet hyvin lämmön? Tuntuuko kuin helposti vetoa talvella oven läpi (sehän on tehty kumminkin "paloista")? Tottahan tietty asennuksessa ja eri valmistajien ovissa ja paksuuksissa on eroja...
     
  16. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ainahan ovista vähän vetää, muuten ne ei olis ovia vaan kiinteää seinää. 8)
    Ei tuollainen nosto-ovi sen enempää vedä kuin normaalit sivullepäin aukeavat ovetkaan, tohtisin sanoa jopa että pitää paremmin lämpöä. Niiden palojen välillä on hyvät tiivisteet ja ympärillä on joka puolella kumitiivisteet joita vasten sen ovi painautuu melko lailla saumattomasti. Sitte itse ovi on usein tehty jostain polyuretaanista, että suoraan läpi ei ainakaan lämpö karkaa.

    Tietty niinkuin amalo sanoit, onhan niitä eroja ja varmasti kiinalaiset ovet pitää huonommin lämpöä...
     
  17. juhhi

    juhhi Gearhead

  18. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead


    Tuollaista suosittelen lämpimästi (kirjaimellisesti).

    En ny tarkkoja mittoja muista meitin tallista, mutta se on kuorma-auton huoltoja varten rakennettu aikoinaan, eli pituutta leveyttä ja korkeutta piisaa.
    20C pakkasta pihalla, ja tohon "kaminaan" kun iskee tulet, niin ei kauaa mene kun alkaa talli olla lämpönen 8)
     
  19. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    mites on, ootteko huomanneet miten hankala on halkoa vanha autonrengas? muutaman kokeilun jälkeen huomattiin että selanen halpa kiinalainen 10" tms. vannesaha pilkkoo renkun niin nopsaan jotta ei kaveri ehi niitä pannuun mättämään... rautaosat voipi taltioija romukuormaan esim. tyhjään tynnyriin.

    Kun huomioi miten paljon kumin poltto uunissa tuottaa nokea, ja miten nokinen uuni päästää lämpöä harakoille, ei taida olla oikein viisasta touhua. Itse olen käyttänyt rengaskoneena puukkosahaa, renkaanpalasethan saa viedä ilmaiseksi rengasliikkeisiin tai ainakin kaatikselle.
     
  20. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    viestiä kirjottaessa viet hiiren kursorin URL napin päälle niin kirjoitusboxin yläpuolelle ilmestyy ohje miten. Mutta miksi sitä pitäis lyhentää.
     

Kerro tästä muillekin!