vääntösauvoista uudelle moparmiehelle..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jämä, 31.7.2007.

  1. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Siirryin justiinsa GM:stä Moparin puolelle. '73 Darttiin tarkemmin sanoen... Ja ton vehkeen etupään säädöistä olis kyse.
    Eli Dartissa näkyy tommonen vääntösauvasysteemi olevan. Ja säädön pitäis olla nyt maksimissa niin, että keulan pitäis olla ylhäällä. Se on kuitenkin melkein maassa kiinni. Onko näillä vääntösauvoilla tapana väsähtää jotenkin vai olisko tää jollain säädöllä korjattavissa?
    Ensimmäistä kertaa tämmöstä kapistusta ihmettelen niin jos näistä jutuista löytyy tarinaa muualta niin pistäkää toki linkkiä. Ite en haulla mitään löytäny.
     
  2. martiar

    martiar 1st gear

    Ota keula ylös tunkilla ja laita pukit runko aisojen alle ....
    Säädä säädöt täysin auki ja vedä vääntösauvat pois paikaltaan ...
    Ja anna alatuki varsi roikkua alhaalla ja ja varmista että vääntösauvan säätö "mokkula" on kiinni säädössä .....
    Vaikuttaa etä sinulla nämä perus säädöt ei ole kohdallaan ....
    Laita sitten vääntösauva paikalleen ja tiukkaa sen jälkeen korkeus kohdalleen ....

    On tietysti mahdollista että sinulla on esim. kutosen vääntösuat kasissa ja jne .... tai sitten täysin kuoleutuneet jouset ....

    AM-Racing
     
  3. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Kiitti vinkistä!

    Juu...edellinen omistaja puhuikin, että säädöllä pitäis hoitua mutta ihmetytti toi tilanne vaan. Minäpä kokeilen tätä.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tarkasta myös vääntösauvojen takapäiden kiintyspisteet, ettei oo revenneet.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    jousia

    Tuossa vääntösauvojen paksuuksia, voit mitata ja varmistaa että sopivat sauvat omassa A-bodyssa.
    Ja tarkasta että sauvat ovat "oikealla" puolella. R=right, L=left (yllättäen :) )

    .810" 90#/in p5249148 drag bars
    .830" 100#/in (2535888-9) slant six bars
    .850" 110#/in (2535890-1) slant six w/ air--318 w/o air )
    .870" 120#/in p5249149 (2535892-3) 318 w/ air--340 std bars
    .890" 130#/in p5249150 383 std bars
    .920" 150#/in p5249151 h/d handling
    .990" 200#/in p5249152 solo/road race
    1.040" 250#/in p5249153 h/d solo road race-oval track
    1.090" 300"/in p5249154 oval track 1/4 mi--optional 1/2 mi
    1.140" 300#/in p5249155 oval track 1/4 and 1/2 mile

    Tuossa linkki paljon muutakin löytyy tuolta BBD:n sivuilta.
    http://www.bigblockdart.com/techpages/torsion.shtml
     
  6. Jämä

    Jämä 3rd gear

    En oo vielä tätä talokiireitten takia kerenny koittamaan..mutta jos joululomilla sitten :odroll: Mutta mietin itsekseni, että jos keulan nostan ja avaan vääntösauvojen säädöt niin ei kai ne lävähdä kauheella voimalla alas? Emmää kauheesti noitten toiminnasta tiedä mutta kai ne jossain jännityksessä on??
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    ei ne siellä oo pännissä enään siinä vaiheessa kun nostat keulan "rungosta" ylös.

    ennenkuin rupeat niitä mätkimään irt tarkista että alatukivarret ovat löysänä eikä ole pänniä päällä, ei pitäisi kuitenkaan olla.
     
  8. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Jep jep... Keula on ollu nyt rungosta ilmaan nostettuna ja olen ihmettely noita vääntösauvoja aikani. Apumiehen puoli näytti olevan säätöjen puolesta säädetty alas (ja keulahan on alhaalla) ja näytti kaikinpuolin hyvältä. Ei siis hämminkiä tässä. Kuskin puolella on jotain kuitenkin tapahtunut....osaako joku kertoa mitä. Säätö oli täysin maksimissa ylös vaikka keula oli/on alhaalla. Myös takapään kiinnitys näytti aika rujolta (joku migin kanssa puuhastellut joskus jotain. Lisäksi runko oli kuskin puolelta jotenkin "irti" tuosta kiinnityskohdasta kun vertaa apumiehen puoleen. Kuvat selventäkööt hivenen. Yläosassa siis rakoa pohjan ja rungon välillä....

    Kuskin puoli tässä:
    http://i28.photobucket.com/albums/c207/suotommi/dart/dart004.jpg

    Apumiehen puoli tässä:
    http://i28.photobucket.com/albums/c207/suotommi/dart/dart005.jpg

    Miten on... Onko käsissäni kasa paskaa :( ...vai kesäksikö peräti baanalle?
     
  9. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Jos se nyt sitten tarttee irrottaa se vääntösauva ja laittaa takasin niin... Kopautetaanko etupäähän jollain, että se tulee takakautta pois vai miten? Onko siellä takaosastossa jotain sokkaa tms. mahdollisesti?
    Saa selittää tosiaan rautalangasta kun en ole ikänä ennen vääntösauvojen kanssa puljannut :oops:
     
  10. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    näyttäs tuo palkki revenneeltä tuossa eka kuvassa.joo varren takapäässä on sokka,se pois (auto ylhäällä) ruuvaa vääntövarren säätö kokonaan löysälle alatuki varresta,sitten olis hyvä olla semmonen työkalu joka puristetaan varren ympärille ja johon voi lyödä vasaralla,yms.putkipihtejä jotku ovat käyttäneet,mutta varren pintaan tulee kyllä aika karut jäljet
     
  11. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Perhana...sitä mä tässä vähän pelkäilinkin, että toi olis jotennii revenny toi palkki. Millähän he*****llä sitä palkkia sitten käsittelis jos kerran on päässy alaspäin tulemaan :eek:
    No joo, mutta täytynee viikonloppuna soveltaa jotain työkalua, että saa ton sauvan irti.
    Tyhmä kysymys mutta mikä se juju siinä on, että otetaan se sauva irti ja laitetaan takas paikalleen niin kun tuossa aiemmin neuvottiin..?
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Se juju on siinä ettälaitat sen hiukan eri asennossa takaisin. eli muutat perus-säätöä.
     
  13. Simo

    Simo 1st gear

    Sauvan pintaan ei saa tehdä mitään koloja! Pienetkin kolot aiheuttavat "lovivaikutuksen" ja jousen katkeamisen ennemin tai myöhemmin. Siksi juuri pitää käyttää mainittua työkalua ja vasaralla lyödään työkalua ei jousta.

    Lopuksi vielä jouset samoille puolille kuin olivatkin. Taas muuten katkeaa.
     
  14. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Ahaa..ok. Jos tarttee olla niin tarkkana tuon irrottamisen suhteen niin onko siihen olemassa jotain omaa työkalua mikä nätisti asettuis siihen sauvan ympärille?
     
  15. keimo

    keimo 3rd gear

  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei noita mun mielestä tarvi varoa ihan kun jotain lasiesineitä sentään. Eli vastaavanlaista kohtelua kun kierrejousienkin kanssa, ni ei pitäis olla ongelmaa. Sopivan kokoisen sakkelin tai parin avulla pystyis varmaan huokeella väsäämään apuvälineen tohon irrottamiseen. Ei toi mikään grande katastrophe ole, mutta korjaus täytyy tehdä kunnolla. Eli vaihdat riittävän laajalti sitä palkkia ja riittävän stydistä materiaalista. Käytännössä se toimii niin, että eka mittaat ja merkkaat ylös ton sauvan takapään sijainnin, jos se nyt on paljon muuttunut, niin mittaat sen toisen puolen paikan suhteessa etuapurungon lähtöön ja käytät sitä mittaa. Sitte leikkaat pois palkkia sen verran, että pääset terveelle alueelle, mitä vähemmällä selviit, sen helpompi homma. Ja luonnollisesti irrotat sen vääntösauvan takapään putken siitä irrotetusta palasta. Sitte kanttailet uuden palkin vaikkapa kaks millisestä pellistä ja teet siihen reilun kokosen reiän tota vääntösauvaputkee varten. Seuraavaks teet kaks palaa kolmemillisestä. jotka on selkeesti isommat kun toi korjauspalaan tekemäsi reikä, ja joissa on sopiva reikä sauvan takapään putkea varten. Sit vaan palkki kii hitsaten, yks 3mm levy etupuolelle, sauva läpi ja se kiinitysputki läpi palkista ja levystä, toinen levy takapuolelle, ja sit hakemaan se vääntösauvan takapään paikka ja hitsaten levyt siihen kohtaan tota uusittua palkin pätkää, että vääntösauvan takapää on oikeella paikalla. sit vääntösauva taas pois. Seuraavaks sitte pitää matkia naapuripuolelta oikea kulma tolle putkelle, tohon tarvinnet astemittaria, ja varmista, että auto on myös suorassa ni saat sen samalla lailla kun toisenkin puolen. Ei noilla ammuta, et ei toi mitään piidesimaalitarkkuus hommaa ole. Sit vaan umpihitsaten se putki ja levyt kii, rasvaus ja vääntösauva, kumi + sokka takas. Ja se toinen puoli kantsii vahvistaa jo tässä vaiheessa tollasilla vastaavilla levyillä tai tarpeen mukaan, on helpompi tehä nyt kun on vielä yhdessä palassa. Tajuskohan tosta kukaan mitään?
     
  17. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Kiitti vipottaja ohjeistuksesta!
    Kyllä mä uskoisin tosta jyvälle päässeeni. Aika pirun kova talkoo tosta tiedossa nyt kyllä kuitenkin on. Toivottavasti hermot/taidot riittää :)
    Toi palkki ei kyllä kauheen mädältä (onneksi) näyttänyt. Moukkua se on kuitenkin ottanut pirusti, että ihan kuin olis sillä retkahtanu. En tiedä missä kannikossa tällä on sitten jyrätty menemään :eek:
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noi on sellaset paikat, että ne joutuu kovalle rasitukselle ja väsyy. Ruoste, eli materiaalin ohentuminen yhdessä ton rasituksen kanssa tekee sen, että se palkki murtuu. Samalla kun noi sauvat on irti, kannattaa kattoa myös etupäiden kunto K-palkissa, nekin voi murtua ja sitä ei samllalailla helposti huomaa. Ei toi itseasiassa niin mieletön projekti ole, auto vaan pitää saada riittävän ylös niin on mukavampi työskennellä, misluummin niin, että pääsis vähintään istumaan. Meniköhän mulla päivän verran kun sitä "kenttäoloissa" turasin, eli ilman nostureita kantti koneita, asiallisia reiäntekovehkeitä sun muita?
     
  19. cuda69

    cuda69 Gearhead

    löysää alatukivarren kiinnitys palkkiin ja kopauta tukiv irti niin sauva irtoaa käsin vetämällä
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, toi on helpoin tapa saada se sauva ainakin liikkeelle, jos on jämähtänyt, eli mutua K-palkin etupuolelta auki, ja sit mailaa plakin läpimenevään studiin, niin koko hässäkän pitäis pyrkii taaksepäin.
     

Kerro tästä muillekin!