Denson laturi mopsiin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja GARAGE_INC, 18.3.2008.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Mullapa löytyikin tallin kätköistä Denson pikkulaturi (kotoisin carina II vehkeestä) Millä ihmiset on löynyt tuollaisen pikkulohko nurkille kiinni? Siis kiinnikkeidensä puolesta?

    Ja entäs minkä pyörän vaihtaa tuohon, on moniura hihnapyörä laturissa, muttei tässä coronetissa sellaista tietenkään ole.
     
  2. keimo

    keimo 3rd gear

  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo näköjään käy ihan nykyiset kannakkeet tohon hommaan..
    Mutta mistä tuollainen sopiva hihnapyörä? kun ei tuo moniurainen käy kiilahihna systeemiin...
     
  4. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Eli tuommoisessa Carina II:ssa on käytetty Densoa? Tämä moparin laturin korvaaminen jollain tuoreemmalla toimivammalla on ollut suunnitelmissa pitkään, mutta ongelmana on ollut se mistä saisi kunnollisen laturin kohtuulliseen hintaan. Motonetin hinnastossa on noita vaihtolatureita joidenka hintaan lisätään panttimaksu joka palautetaan kun vie sen vanhan takaisin. N. 120 euroa olis hintaa laturilla jos se sattuis sitten olemaan peruskorjattu Denso (katsoin Toyotan luetteloita), vaan mistäs siihen kehittää sen sopivan hihnapyörän? Yks vanha moparin laturi hihnapyörällä mulla olis tuolla tallessa, mutta mitenkä sen kiinnitys moniurahihnapyörän tilalle, onko kenelläkään kokemusta?
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Belvis, olen kuule ihan samassa jamassa. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    Pari vanhaa mopar laturia on joista varmaan sais jollai konstilla tuon hihnapyörän irti (????)
    , ja denson laturi väärällä hihnapyörällä (moniura) . densossa hihnapyörä on ihan mutterilla kiinni, siis helppo olis vaihtaa jos sais käsiin sellaisen hihnapyörän.

    onkos jollain näistä kokemusta?

    Ja joo carina II laturi ainakin mulla on.
     
  6. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Kävin katsomassa miten tuollaisesta moparin laturista saa sen hihnapyörän irti. Irti en saanut vielä kun ei ollut sopivaa ulosvetäjää, mutta korjauskirjassakin oli mainittu, että ihan ulosvetäjällä vaan. Eli se on puristusliitoksella siinä ja varmasti tiukassa. Se, että sopiiko se sittenkään tuollaiseen Densoon on arvailujen varassa. Tarvis hankkia se uus laturi tuohon jotta pääsis sovittelemaan. Ja näytti Summit Racingin sivuilla olevan noita hihnapyöriä pulttikiinnityksellä kiinnitettäväksi, mutta sopiiko nekään sitten.

    Yhtä mielenkiintoista laturia katselin hiljattain, oli muistaakseni Painless Wiringin ja sellainen, että siinä voi säätää sitä jännitettä ihan vaan ruuvarilla mieleisekseen. Ja oli kovat kehut, että se lataa myös tyhjäkäynnillä verrattuna joihinkin muihin. Kova oli kyl hintakin...
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ahaa! ulosvetäjällä. Mä kyllä luulen että sen pyörän vois kyllä modata sopimaan tuohon densoon. Joutuu kyllä ihan kokeilemaan, kunhan keksin jostain sopivan ulosvetäjän. Tuossa mopsin pyörässä lienee siis ihan vaan kartiomainen reikä kun kerran istuu paikalleen ilman mutteria tms..
    Densosta en tiedä vielä mutta siinä on mutteri. Ehkä jollain itsetehdyllä adapteri pulikalla homma toimisi.
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Musta tuntuis, että moparin laturin hihnapyörä ei käy. Akseli ei ole tarpeeksi pitkä ja jos halkaisijassa heittoa, niin lisää hommia. Purkamoilta kannattais ettiä vaikka tarpeeksi risasta densosta kiilahihnallisen hihnapyörä. Tai voihan se olla että niitä saa autosähköliikkeistäkin.
     
  9. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Voi olla.. sitten jos hakee valmista, täytyy olla varma että pyörä on tarkoitettu samanlevyiselle kiilahihnalle. sen kun keksis minkä tojon tai muun laturi käyttää kiilahihnaa...
     
  10. guru

    guru Gearhead

    no teini dx tietty on kiilahihnalla, romarille ruuvaamaan ja tosiaan mikä on hihnan leveys sun moparissa hojohojossa 10mm? tossa trukki 318 on joku tosi hieno tuumakoko
     
  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mä hain traktoriosakaupasta peruskorjatun Pimeyden Ruhtinaan 45 A laturin. 75€, eikä tarvi viedä vanhaa vaihdossa. 13 mm kiilahihnapyörä, sopii jotenkuten myös 10 mm:n remmille, kun ura on niin syvä ja pohjalta kapea, ettei hihna pääse pohjaamaan. Isompiakin löytyy isommalla rahalla. Denso voi olla alunperin parempi, tosin Kiinassa kai ne kaikki käy rempattavana. Ainakin oli pakattu pitkää matkaa varten. Muovipussi, styroksilaatikko, 2x muovipussi, pahvilaatikko ja päällimmäisenä muovipussi. :eek:
     
  12. jublomb

    jublomb 1st gear

    Mulla ois poijjaat myyrä teille täysin rempattu,ja ulkokuorilta lasikuulapuhallettu originelli ampiaispesä...ei muuta ku tarjouksia tekemään,kyllähän kunnon MOPARissa kuuluu olla MOPAR laturi :soosoo:
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Moparin hihnan levey 3/8" eli 9.5mm, se käy ihan hyvin 9 milliselle tojotan tms. hihnapyörälle (on ne käytetyt sen 0.5 mm kulunut kuitenkin).
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Heh, heh ihan yhtä lailla se densokin on moparin laturi, koska niitä on mopareissa käytetty. Mullahan oli jeepissä sama laturi kuin chevyissä ja silti se oli "mopar laturi".
     
  15. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo ei se ole kyllä ,mullekkaan mikä siellä siitä virtaa tekee. En entisöintiä tässä harrasta.. Vaikkakin mulla on orgis systeemi jo paikoillaan ja toiminnassa, ei ehtinyt denso tähän hätään, tosin yhä kiinnostaa muiden kokemukset denson asennuksesta , ja toiminnasta.
     
  16. sangi74

    sangi74 Gearhead

    volvo 240 laturi käy aika hyvin mopen kiinitysrautoihin eikä tarvi erillisiä säätimiä heräte ja akunpiuha potkua riittää
     
  17. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    volvosta vaan bosch koneen kylkeen, käy suht suoraan. hyvin on mulla toiminu slantin kupeessa.
     
  18. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eikös GM:n sisäisellä säätäjällä varustettu 70-120€ hintainen uusi laturi käy myös periaaeessa ihan suoraan? On sopiva hihnapyörä ja riittää kun asentaa merkkivalon virtapäälläplussan ja laturin merkkivaloliittimen väliin niin toimii kun Buickki.

    Ainakin yhdessä Satellitessa sellainen viimekesänä menestyksellä toimi, mahtuneeko enään paikallee siihen, saattaa bloverin hihna ottaa kiinni jos oikein huonosti käy.
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Kyllä sekin varmaan toimii.. Omassa autossa tosin jo orgis systeemi on kunnostettu. Mutta johonkin vähäjohtoiseen tulevaan projektiin tuo voisi olla hyvä vaihtoehto, volvon ohella.
     

Kerro tästä muillekin!