El Caminon alustaa mukavammaksi Malibun jousilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Stingray, 4.3.2008.

  1. Stingray

    Stingray Gearhead

    Eli tallissa on työn alla '74 El Camino, joka pitäisi saada parannettua alustan mukavuutta. Keulan jousitus on mukavan "amerikkalainen" eli todella pehmeä, löysä, miten vaan sitä haluaa kuvailla. Mutta takana on jotkut sikamaisen jäykät kuormajouset, muutama sata kiloa kun heittää rautaa lavalla ei tunnu vielä missään, eikä perä laske puolta senttiäkään. On hiukan epämukava ajaa vaikka korotetun suojatien yli, kun etupää joustaa nätisti, mutta perä melkein hyppää ilmaan hiukankin mateluvauhtia reppaammin mentäessä.

    Meinasin pistää alle saman ikäiseen Malibuun tarkoitetut vakiot takajouset ja iskarit ja Air Riden ilmapussit sen varalta, että jos joskus tulee jotain raskaampaa tavaraa lavalla kuljetettua. Onko kukaan tehnyt vastaavaa hommaa, onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Katselin jo Summitista hintoja eikä tuon pitäisi mahdottomia maksaa. Lähinnä ajattelin, että enkö nyt ota jotain oleellista huomioon?
     
  2. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Oletko ihan varma että sulla on siellä Caminon alkuperäiset jouset? :eek:

    Mulla omassani on uudet alkuperäismalliset jouset joka kulmassa eikä perä ole sen jäykempi kuin etupääkään, lavalla oli edelliskesänä 9 säkkiä ekovillaa á 25kg ja perä oli jo aika matalalla. Eli ei todellakaan mitkään kuormajouset alunperin???
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    hieman off-topic mutta itsellä ('79 camino :wink: ) on nyt kaikki puslat uusittu energyn ure-puslilla ja samaa tavaraa on korin ja rungonkin välissä ja sitten tein radikaalin ratkaisun ja laitoin full-size caprice stw:n jouset joka nurkkaan
    (moinen löytyi takapihalta varaosa-autona ja omat jouset oli pätkityt :-? ) joten näinköhän käy hullusti :eek: lisänä mainittakoon että iskarit on konin säädettävät.

    ajamaan ei ole vielä päästy kun koko auto on vielä lievästi sanottuna muuten aivan levällään (vain alusta on kasassa ja pohjat kokolailla valmiit)
    joten vielä ei osaa sanoa kuin sen että nous se ainakin sen 15cm edellisistä jousista :) mutta ne edelliset olikin pätkityt mid-sizen jouset ainakin paksuudesta päätellen ja niillä auto oli ihan tontissa...

    joten ihan piruuttaan jos jollain on kokemuksia full-sizen jousien laitosta mid-sizeen niin kertokoon toki :)

    noilla full-sizen jousilla itse haen lisää maavaraa ja jäykkyyttä, lisänä tietysti se että ne sain ilmaiseksi kun taas uusista jousista olisi joutunut pulittamaan sievoisen summan kahisevaa :-?
     
  4. Stingray

    Stingray Gearhead

    Tuskin nuo paikoillaan olevat on alkuperäiset, jollei siihen ole optiona saanut jotain extra-super-heavy-duty jousia valittua. Mutta kun joka tapauksessa toiset jouset sinne haluaisin, niin mahtaako siinä olla jotain ero pistänkö Caminoon vai Malibuun tarkoitetut jouset?
     
  5. Camino78

    Camino78 3rd gear

    kyllä, sulla taitaa olla noi heavy duty jouset takana.
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mulla on STW:ssä tollaiset pussukat.
    [​IMG]

    http://www.airliftcompany.com/al1000.html

    Ja on ollut jo parivuotta. Toimivat hienosti. Sain samalla paremmat yksiputkiset kaasuiskarit joka akselille. Noilla ei saa nostettua kuin tuuman /pikkaisen päälle, mutta lisäävät kantavuutta tarvittaessa pirusti.

    Omat ovat kytketty eri painelinjoilla vasen / oikea, niin estävät kallisteluakin, ja auton voi tasata myös pitkittäin..

    Max paineet ovat 1,9 bar, mutta aina pitäisi olla pikkaisen painetta 0,2-0,3 vaikei ole kuormaakaan, jotta kestävät ehjinä..

    Ihan tyytyväinen olen ollut. Auto firmani ajossa, eli välillä lastia ihan mukavasti kyydissä..
     
  7. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Näyttääpi ainakin Summit myyvän ihan samaa vakiopituista vieteriä Malibuun että El Caminoon taakse. MOG-590 numerolla.
     
  8. Stingray

    Stingray Gearhead

    Nuo on muuten etuvieterit.

    Katsotaan mitä tulee, kun pistän Malibun jouset ja iskarit tilaukseen ilmapussien lisäksi.
     
  9. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    No niinpä teksti väittää, kuva on kyllä takajousista. Ei mulla ainakaan kapene etujouset tuollai päistä. :eek:
    http://store.summitracing.com/partd...839840+4294908216+4294908186+115&autoview=sku

    Mut jos tekstiä lukee niin MOG-6435 on alkup. koprvaava takajousi ja se on sama molemmissa. Luulen kyllä että saat ihan oikeanlaiset jouset, omasta mielestäni perspää on ihan mukavan pehmeä noilla omilla jousillani, saisivat vaan olla jengan verran lyhyemmät. :rotfl:
     
  10. Stingray

    Stingray Gearhead

    Joo, noi Summitin kuvat on aina vähän sinne päin, iskareitakin kun katsoo taakse tämän ikäiseen Caminoon, niin kuvien perusteella on varmaan kolmea eri kiinnitysmahdollisuutta rungossa, iskareista riippuen. :lol: Mulla on kyllä muuten nuo takajousetkin samankokoista kierrettä koko matkalta, pitäisikö tämän ikäisessä ('74) Caminossa olla tuollaiset päistä kaventuvat? Nimimerkki, onko tähän joku vaihtanut toisen auton perän?
     
  11. OskuJ

    OskuJ 1st gear

    Hieman aiheen sivuun, sori. Mut miten / minkä jousilla sais caminon -74 keulaa alemmaksi, en ole vielä asiaa tutkinu että minkälaiset jouset edessä on, takapää ois ihan ookoo tasolla mut keula on "taivaassa". Takapään jousituksen kuormaan voi kyllä vaikuttaa "kate" lavan päällä ku kyseessä on ex raatovankkuri.
     
  12. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Taitaa takajouset olla finaalissa? Ehkä fiksumpaa olisi uusia ne? Jos haluat koko autoa tonttiin, niin sitten kannattaa uusia kaikki jouset joko alusta sarjalla- jos tuollaisen moista saa tai teettämällä jouset esim. Punkan pajassa sellaisiksi, kuin haluat. Ei maksa teetty jousi paljoa enempää kuin vakio tilausjousikaan.

    Siloin saat auton sille korkeudelle kuin haluat, riittävän kantavuuden ja hyvän ajettavuuden.

    Jos alkaa lyhyempiä etujousia etsiä kuoleentuneiden takajousien takia edessä on loputon suo. Ne kuoleutuneet takavieterit eivät ajankuluessa paremmiksi muutu, vaan painuvat yhä lisää..
     
  13. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Joo, siis jos sulla on 10 bolt 8.5 perä niin alunperin jouset kaventuu molemmista päistä. Tuossa alkup. perässä soveltuu paikat vain päästä kaventuvalle mutta ylhäällä rungossa kuppiin kyllä sopii "normaalijousikin"

    Tuossa näkyy: http://public.fotki.com/elkamiina/el-camino-74/elcamino026.html

    Olisko joku vaihtanu jousikupit perään jos toi perä, tai sitten tosiaan jonkin muu perä ja jouset - saattoi löytyä selitys miks sulla on hieman jäykkyyttä perseessä. :rotfl:
     
  14. Stingray

    Stingray Gearhead

    Jep jep, hiukan sillä silmällä katselinkin noita perän jousikuppeja, että niihin on jotain itse rävelletty, luulin vaan ruostekorjailuiksi. No on tuota hitsaamista muutenkin vielä, niin samalla nuokin korjaa oikeille jousille sopiviksi. Ja nuo jouset mitkä siellä nyt on on tosiaan jostain ihan eri vehkeestä ja yläpäästä on katkottu kierteitä ainakin jokunen. Ja silti auto näyttäisi olevan ihan vakio korkeudella, toivottavasti ainakin. Kiitokset avusta.

    Oletkos elkamiina tuota Powertraxin lukkoasi pääsyt jo koittamaan, selailin noita sun kuviasi ja näytti pirun tutulta, pistin just kuukausi sitten omaani saman paketin. :D
     
  15. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    juu en oo päässy kokeilemaan, vielä on hieman kesken rakentelu. Mut huhtikuun lopulla olis tarkoitus käydä leimalla.
     
  16. sportcoupe v8

    sportcoupe v8 1st gear


    kävisköhän noi pontiac firebird -91? "vakiot on 104 lbs/in"

    mog am590 ois aikalailla jäykemmät ei olisi niin veltto perä,
    ja laittas monroen kaasuiskarit .kertokaa mielipiteenne.
    http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
     
  17. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Eteen pitäs mennä g20 vanin hd jouset, ja noista voi pätkästä sitten sopivasti pois. Taakse myös saa sovellettua eri mallien hd jousia kun vaihtaa ne lautaset, ettei tarvi olla kapenevalla alaosalla, tai laittaa sitten coiloverit.
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ameriikan foorumeilla on suositeltu juurikin tota.
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Lainaan vähän aihetta; Tuosta '80 Caminosta ajattelin etupäätä tiputtaa n. 50 mm. Vastaisko yks kierros pois jousista suunnilleen tota määrää?? Koneena 3,8 V6.
     
  20. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Empä tiä kannattaako pätkiä, jousi ei enään istu kuppiinsa ja jousto-ominaisuus kärsii.

    Tuon mallin Caminoon saa madallusjouset eteen aika edullisesti, laittaisin kyllä mieluummin ne. Vit..taa sitten kuitenjkin kun jouset pätkästy ja on pers..stä, kuitenkin mentävä jousikauppaan.

    Toista se tuntuu olevan tässä ´74 mallissa kun siihen ei saa ainakaan listojen mukaan lyhyempiä jousia, ne tarvii soveltaa jostain vastaavista jousista.
    Enkä kyllä menisi omia jousiakaan katkaisemaan vaikkei suoraan matalempia saakkaan.

    Tuli mieleeni tästä pätkimisestä:

    Saksalainen insinööri laskenut automalliin viisi vuotta optimijousta joka toimii, tulee kakskymppinen jätkä ja rälläköi jousesta viis senttiä pois ja kertoo Essolla että nyt se on parempi... :eek:
     

Kerro tästä muillekin!