Neliovisesta kaksovinen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja supo324, 6.4.2008.

  1. supo324

    supo324 3rd gear

    Mitä sanoo laki jos muuttaa neliovisen auton kaks oviseksi? Kyseistä mallia ei ole tehty kaksovisena.
    Tarviiko muutoskatsastaa?
     
  2. PsykoDrift

    PsykoDrift 1st gear

    :lol:

    Vähintään muutoskatsastus, en tiedä miten vanhemmissa menee mutta uudemmissa joudut ainakin täyttää poikkeuslupa anomuksen ja siihen ei käy syyksi että se nyt on vaan paljon hienompi kuin 4D
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mallisarjan sisäiset muutokset menevät ihan muutoskatsastuksella, muuten tarvitaan AKE:n poikkeuslupa.
    Eli jos ei tehdas ole kaksovista valmistanut, niin sitten vaatii poikkeusluvan.
     
  4. Pion

    Pion Gearhead

    Jahhas joku kerkesi jo ennen mutta kuitenkin.

    Aken sivullahan nuo kertoovat seuraavaa:

    Ovimuutokset

    Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton ovien ja kattopylväiden lukumäärän muuttaminen mallisarjan puitteissa. Tällöin kori sekä mahdollinen runko tai pohjalevy on vahvistettava vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa, esikuvana olevaa versiota. Versioiden eroista on tarvittaessa esitettävä katsastajalle luotettava selvitys.


    Eli jos ei ole mallisarjalaista niin poikkeusluvan vaatii.
     
  5. tovesala

    tovesala Gearhead

    Mutta miksi pitää neliovinen auto pilata poistamalla siitä kaksi ovea.... :eek:
    Myy pois ja osta valmiiksi kaksiovinen.... :odroll:
     
  6. supo324

    supo324 3rd gear

    Neliovinen kaksoviseksi

    Älkää suuttuko mut auto johon meinasin muutoksen tehä on Toyota Corolla -89 Liftback :lol: .
    Tätä mallia on tehty ainoastaan viisovisena eli siit tulis sit kolmeovinen.... Toki Corollaa löytyy kolmeovisena mut se on se töpöperä.....

    Mistä vuosimallista ylöspäin vaaditaan poikkeuslupa?
     
  7. tovesala

    tovesala Gearhead

    Re: Neliovinen kaksoviseksi


    Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
    4§, kohta 2.
    "Jos muutos on sellainen, ettei sitä saa hyväksyä muutoskatsastuksessa, voi Ajoneuvohallintokeskus erityisestä syystä myöntää poikkeusluvan muutokseen."

    Eli kait se kaikilla vuosimalleilla vaaditaan....
    En ainakaa mitään muuta tietoa tuolta Ake:n sivuilta tai Finlexistä löytäny
     
  8. PsykoDrift

    PsykoDrift 1st gear

    Re: Neliovinen kaksoviseksi

    anna mennä vaan jos intoa riittää, jäis kyllä multa tekemättä ja aika monelta muultakin corollaan :D
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Luulisi luvan saavan... Vahvistuuhan se kori vaan kun jää kaksi ovea pois?
    Tosin pitänee varmistaa (kääntyvä selkänojaisilla penkeillä) että takapenkille pääsee kulkemaan.
    Tai sitten vaan hitsaat ovet umpeen niin että raot jää näkyviin.., sillä harvoinpa katsastusmies takapenkille kömpii :rotfl:
     
  10. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kyseiseen autoon vissiin sopii ne töpöperä mallin ovet, jotka siis 3 ovisessa isommat kuin 5 ovisessa. Ei välttämättä riitä että hitsaa vaan takaovet kii, koska niistä etuovien aukoistahan sinne takapenkillekin pitää mahtua kulkemaan
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Eihän tuossa ole mitään järkeä. :eek:
     
  12. supo324

    supo324 3rd gear

    4>2

    Niin meinasinkin 3 ovisen etuovet ja takasivulasit.
    Vanhoista takaovista sit hitsataan jäljelle jäävä aukko umpeen...
    Vielä ei oo tosin mitään osia ees soviteltu, oon vaa kyselly onks tää muutos ees mahollista :-?
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No kai saman verran kuin muussakin nipponiin liittyvässä toiminnassa (lukuunottamatta Monster-showta) :rotfl: :rotfl: 8)
     
  14. makeheikki

    makeheikki 1st gear

    ookko varma ettei semmosta kolmeovista oo tehty, suomeen ei ehka oo tuotu mutta semmonen malli voi olla olemassa, esim, usassa nakee semmosia 2 -ovisia japseja mita luulee olevan vaan 4-ovisena...
     
  15. vani75

    vani75 2nd gear

    neli ovinen kaks ovi

    tei ite aikanaa honda civicciin vm 84,auto oli 4d sedan jota ei ole valmistettu kaks ovisena paitsi lasi peränen töpö 3d.konttorilla riitti muutos kats,kosks civic on civic oli se 3d tai 4d.sanovatten et kaxpiippunen juttu :eek: .etu ovet poikki ja takaovista siivua väliin.loput takaovist tiätty korii kii.ainoo mihi konttori puuttu oli et taka penkille meniöille piti olla tilaa mennä,eli kipattavat selkänojat vaativat,rullattavat tai sähkösäätö ei ois kelevan. :D näin täällä sillon vuonna 96
     
  16. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Joo, siis vaatii ne kippaavalla selkänojalla olevat etupenkit, mutta semmosethan saat samasta korollasta mistä otat ne etuovetkin. Eri asia sitten onko se kolmiovisena sitten paremman näköinen kuin viisiovisena vai rumempi, mutta ompahan ainaki erikoinen. Ainaki Ford Sierra on kolmiovisena rumempi ku viisovisena, vaikka eipä se viisovisenakaan kaunis ole
     
  17. amis

    amis 1st gear

    Re: 4>2

    Kannattaa varmistaa ovien sopivuus, e8 lifbackissa ainakin ovenkarmien kaltevuus eri sedanissa ja liftbackissa.
     
  18. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Re: Neliovinen kaksoviseksi

     
  19. pas2

    pas2 Gearhead

    Perhana mää muutan vielä jonku 2-ovisen nelioviseks jossei toi buumi jo lopu. Mikä vika 4-ovisessa on???
     
  20. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Tekemisen riemu ja meininki :poff: :lol:
     

Kerro tästä muillekin!