Missä on nuoret harrastajat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Otto, 28.12.2003.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Pahoittelen offtopicia
    Tuohon harrastekulkineen lainavetoisuuteen kommentoidakseni, että myös veneitä ja moottoripyöriä hankitaan yleisesti lainarahoitteisesti, enkä näe niiden harrastamisessa mitään eroa jenkkiharrastepelin suhteen. Kesäisiä nautiskelupelejähän nekin ovat. Korkeintaan ylläpitokustannuksissa on eroa, vrt. 40v vanha jenkki vs. 2008 Bayliner, mutta toisaalta se Bayliner menettää arvoaan kohtalaisen jyrkässä laskussa.

    Eli jos nyt pikku lainan jenkkipirssiin hakee, ei se paha rikos ole yleisellä mittapuulla. Kyräilevät kuppikunnat ovatkin sitten asia erikseen 8)
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    OT jatkuu:

    Km-korvaus 2008 on 0,44 e/km. Aika monella autolla ajaa alle tuon. Insinöörismiehenä on tullut pidettyä "aika" tarkkaa kirjanpitoa autoihin upotetuista rahoista. Tällä vuosituhannella pois myytyjen autojen km-hinnat omistukseni ajalta ovat olleet seuraavanlaisia:

    -86 4.3 Efi ElCamino 0,22 e/km
    -98 1.4 Citroen Xsara 0,18 e/km
    -63 Olds Starfire 0,73 e/km

    Ja vielä omistuksessa olevien autojen km-hinnat:
    -00 1.8 Rover 75 0,32 e/km
    -49 Olds 98 0,59 e/km
    -93 GMC Typhoon 1,41 e/km

    Kustannuksissa on mukana ihan kaikki, mm: Vakuutus, varaosat, huollot, verot, polttoaineet, renkaat ja arvon muutos (vielä omistuksessa olevilla tämä on luonnollisesti vain arvio). Joten aika monellakin onnistuu tuo alle km-korvauksen ajaminen. Tuossa tosin pitää huomioida, että amerikkalaisvalmisteiset autot ovat kaikki olleet harrasteautoja, joten kilometrejä tulee vähän ja rahaa tulee upotettua huomattavasti enemmän kuin on tarpeen/järkevää.

    Niin ja vielä lainavetoisuuteen: periaatteena on ollut, että velaksi en autoa osta. Semmoisella ajetaan, mihin rahat riittää.
     
  3. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    toisilla on varaa ja toisilla ei, tietenki se auto o paljo huonompi jos se o velekarahalla ostettu, ja ei oo aikaa laskea vakuutuksien hintoja/ käyttökustannuksia pilikullee :wc:
     
  4. flanagan

    flanagan Gearhead

    On noita nuoriakin harastajia vielä onneksi. Myin juuri tänään yhden isokoppasen Caminon ja ostaja tais olla n.25-vuotias. Hienoa että nuoria harrastajia löytyy ei ne kaikki ajele audeilla ja hondilla. Tsemppiä vaan!!!
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ja nimimerkistäni voi päätellä jotain, en ole kovinkaan "vanha" siis, ollut kiinnostunut amerikan autoista ja vanhemmilla on ollut niitä, kuten heidän vanhemmillaan jne, kolmannessa polvessa tässä näitä pyöritellään, siitä taaksepäin en osaa enää sanoa olisko ollut jenkkimiehiä suvussa...
     
  6. hlappis

    hlappis Gearhead

    1983vuosmallia minäkin... :)
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Se lainarahalla ostaminen voi olla jokus ihan järkevä tapa. Jos esimerkiksi maksaa 300 euroa/kk 3 vuoden ajan niin sillä saa jo aika valmiin kulkineen todennäköisesti vähillä ylläpitokuluilla ja 3 vuoden päästä se on oma. Jos taas yrität säästää sitä kolmeasataa niin 3 vuoden päästä jos säästöjä on, niin se sama kulkine on jo livennyt käsistä... tai ainakin hinta.
    sen kolme vuotta ole ollut sitä ilman ja kenties tuhlannut jo säästösi muualle.
    Jos esimerkiksi yrittää säästää talon hinnan, niin kyllä se talo jää aina ja aina vaan kauemmaksi ja kauemmaksi. Asuntolaina on yleensä jossain elämänvaiheessa maksettu
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    niin ja se 300e/kk on melko yleinen arvonalenema uudehkolle kulkimelle, ainakin puskuri ohjelmassa laskeskelivat sen verran muutaman vuoden vanhan anjovistojotan arvonalennukseksi...

    työmatkan kulkeminen on yleisesti niin tylsä vaihe elämänkaaresta, että aina välillä on matkoilla itseä piristettävä suoraputkisella räyhämoottorilla.
    ei sen puoleen oma arkiajokin suoritetaan melkein 30v vanhan letukan ruorissa...
     
  9. petro_din

    petro_din Gearhead

    sen kummemmin topiccia lueskelmatta, viimestä sivua tavaten totean että joensuussa, tai ainakin täällä lähistöllä on aika montakin alta 30:stä ketkä ajelee jenkillä ja harrastelee jotain, siis autoihin liittyvää(tuning ei ole harrastus ainakaan tässä yhteydessä)..
    itekkin kerenny jo koko ajokortti ikänsä jollain jenkillä huristelemaan, ihan päivittäin..
    eikä korttikaa kovin montaa vuotta vielä oo ollu..
     
  10. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Kuin myös '83.
    Isäni ajelee Fiat Pandalla ja höpisee jotain ilmastonmuutoksesta, en ole juuri ollut jenkkien kyydissä nuorempanakaan, muita sukulaisiani ei voisi autot vähempää kiinnostaa ja kavereillakaan ei ole ameriikkalaisia ollut ikinä. Ja sitten haaveilen tässä nettiauton Olds Deltoja... :eek:
     
  11. raggar

    raggar Gearhead

    Kyllä se taitaa velkaraha olla suurimmalle osalle se ainoo vaihtoehto jos meinaa semmosen kiesin ostaa mistä tykkää... Itellä on kalusto tällä hetkellä aika halapaa ku on asuntolaina eikä duunarin palkalla oteta paljoo enempää velkaa... Ku pitäs autotallikin rakentaa. Ja säästöön ei paalua jää, tulot on reilusti alle keskitason...
    Niin ja oon syntyny -82, että kai minä vielä nuori oon.
     
  12. Kapinallinen

    Kapinallinen Gearhead

    Tuli tossa mieleen että oma pokani täyttää 1,5 vuoden päästä 18v ja täten tietysti ajetaan ajokortti jne.. :lol:

    No pojalle ostetaan aluksi joku käyttö kinderi että oppii ajamaan liikenteen seassa, mutta sitten kun hetkenaikaa on mennyt nii laitan pojan Imapalan rattiin ja istun vieressä olut pullo kädessä nauttien V8 jytinästä. :rotfl:

    Eli väitän ett jos nyt on pulaa nuorista jenkki harrastajista niin kuten muotikin ne tuulee taas takas kunhan me vanhat ensin jäädään"eläkkeelle" :D

    Tosin voihan se olla ett nää nyky vaudilla kasvavat maksut autojen kohdalla tappaa jopa meidän "vanhojenkin" halun autoja pitää :(
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    mitä tuota mitään kinderiä ostamaan :wink:

    itellä ois ensi vuonna (syntyny 01.01.-91) edessä tuo kortin hankkiminen ja tähän tietoon käyttikseksi tulee caprice -87 ja harrastepelinä on tuo nimimerkin '79 camino :D

    ite oon henk.koht. sitä mieltä että ainakin meikäläisen ajokokemuksella, sisältää eräänkin kinnerin ja ranskiksen niin kyllä se amerikkalainen vaan on helpoin ja mukavin ajettava :D

    joten älkää suotta ostako sitä kinderiä etteivät perkeleet ala tuuninkia harrastamaan :rotfl: :rotfl:
     
  14. janski85

    janski85 1st gear

    missä nuoret harrastajat

    itte olin jotai 14v kun ostin ekan jenkin :66 fairlane.siitähä se alkoi,nyt pihassa seisoo avo chevy,57 buickki,custom mosse,ja käyttökinnereit.armeijas ollessa hurahin harrikoihin ja niitäki nyt 2kpl(toinen tulossa jenkeistä)kyllä niitä nuoria harrastajia löytyy edelleenkin vaikka näyttäs enemmän toi tuning kiinnostavan nykynuoria.no minkäs teet,jenkillä kesät talvet ajettu ja ajetaan tästäki eteen päin.ikää 22 ja kalustoa olt iha riittäväst..rodiakin tuli rakenneltua mut täytyi myydä muiden alta pois..tsemppiä rojekteille ja hyvät kesät täältä lappeenrannasta
     
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    samaa mieltä: ei kinderajoneuvoille: istuta murkku suoraan oikeaan autoon vaan (jos siinä on vaan jonkinlaiset vyöt paikallaan).
    mikään ei opeta niin hyvin kuin ajokokemus. ja isä voi nauttia ohrapirtelöitä siinä sivussa kun jälkikasvu innokkaasti kerää ekoja maileja ja kokemuksia joita voi sitten yrittää muistella vanhana.

    ekat kilsat tuli ajettua talvella takavetoisilla rattikarahka kuutosjenkeillä huonoilla m+s talvirenkailla enkä kadu metriäkään. jokainen pyärähdys oli oppitunti. opinpahan ajamaan rauhallisesti.
     
  16. human62

    human62 1st gear

    Sitä ihmettelen että jotkut harrastajat? valittaa kovasta bensan hinnasta ja siksi eivät hanki jenkkiä??
    Tulevaisuudessa hinta vain ja ainoastaan nousee kuten kaiken muunkin hinta...

    Harraste-Jenkeillä kun tunnetusti ajetaan yleensä vain kesäisin ja silloinkin mitä viikon jälkeen töiltään ehtii lähinnä viikonloppuisin johonkin tapahtumaan ei niitä kilometrejä nyt niin paljon tule, että loppujen lopuksi on melko pieni menoerä pelkkä BENSA kun niin vähän kuitenkin kesän aikana ajetaan.
    Harrasteautoilijat sen sijaan harvoin valittavat auton kalleudesta tai siihen satsatuista rahoista ja työtunneista jotka varmasti monella ovat suurin menoerä.
    Mikä mukava harrastus ei maksaisi???
    Pelkkä auton rakentelukin ilman ajamista tuo joillekin suurta tyydytystä, itse kyllä myös ajan näillä.
    Tietysti kun bensan hinta riittävästi nousee 10 €-20€???/ litra, ehkä tulee ajettua sen mukaan mihin talous riittää... :D
     
  17. RTR

    RTR 1st gear

    Tässä kovasti polttelis jenkin hankinta kun alkaa koulutkin olla paketissa sopivasti kun 25v lähestyy. Mietin vain, että haukkaankohan vain läjän sitä itseään kun ei ole yhtään kokemusta autojen kanssa värkkäämisestä? Siinä mielessä joku ajokuntoinen olisi hyvä, voisi sitten ajan kanssa koittaa opetella asioita ilman että heti turhautuu tallissa seisovaan osa-kasaan.

    Voi pojat että polttelis tämmöinen http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1971-Ply ... dZViewItem

    Sais varmaan alta kymppitonnilla Suomeen asti. Kuis nää Suomen katsastusviranomaiset muuten suhtautuu kun auton perä on "tubbed", onko se täysin no-no vai meneekö läpi?
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Tuohon sanoisin, että ei kai jenkkiä tarvi (välttämättä) sen enempää ruuvata kuin mitään muutakaan autoa. Nekin on yksilöitä, toiset pelaa toiset ei. Ja niissäkin uudet on uusia ja vanhat vanhoja.

    Mutta etsitpä sitten käyttö- tai harrastepeliä, niin muutama ohjenuora, mitä suosittelen:

    1. Mieti millaisen haluat. Ei kannata rahojaan upottaa sellaiseen, mistä ei edes tykkää. Ei tarvi heti olla se unelmien peli, mutta kumminkin mieluinen.
    2. Osta niin hyvä yksilö kuin suinkin löydät. Tingi ennemmin varusteista, väristä tai vaikka mallistakin kuin että ostaisit huonon yksilön. Sammuu into hyvin äkkiä jos kaikki aika menee autoa ruuvatessa. Ja jos kumminkin ruuvata haluaa, niin silti aina löytyy fiksaamista/"parantelemista".
    3. Jos ruuvaaminen ei ole "sun juttu", niin etsi käsiisi korjaamo/korjaaja, joka ymmärtää jenkin päälle, niissä kuitenkin on omat jipponsa. Eikä uusien autojen huollot halua koskea vähänkään vanhempiin autoihin, oli valmistusmaa mikä tahansa.
     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Olet oikeassa, suositelisin että jos ei kerta ole aiempaa kokemusta ropaamisesta ollenkaan (-ei ollu mullakaan aikanaan), niin hanki joku yleinen suomesta saatavilla oleva katsastettu lintta. surffaa ennemmin nettiautoa tai edes ruotsin blockettia kuin ebaytä! Kannattaa ostaa niin hyvä kuin vain varaa on. Sen teknisesti huonon yksilön paranteluun menee energiaa ja aikaa usein niin paljon että missaat ajotapahtumat. Kymppitonnilla on jo todella hyvä valikoima hienokuntoisia vehkeitä kun et hae harvinaisuuksia. pre-80 mallit on ilman tietokoneita ja saastelaitteita, joten ovat todella yksinkertaisia ylläpitää kunnossa.

    sedanmalliset letukat, foortit, totket on peruskauraa joihin saa hyvin osia.
     
  20. WTF

    WTF Gearhead

    Aika arpapeliä tuo auton osto aina on.
    Katselee vain mahdollisimman ruosteettoman ja koneen sekä laatikon toiminnan.

    Nuo koneet, laatikot ja perät saattaa kuitenkin levitä ykskakspoks vaikka miten olisi hjyvä.
    Vanhemmat laatikot helpompi ja halvempi korjata / korjauttaa ja yleisimpiin koneisiinkaan osat ei maksa älyttömiä, mutta toisaalta koneen teetättäminen taas maksaa, mutta käytettyjäkin koneita saa järkihintaan.
    Nykytaalalla nuo uudetkaan/kunnostetut koneet ei ole hirmuhinnoissa.

    Vanhan tai uudemman auton kun ostaa ja remontoi sitä niin saa varautua että 1000€ menee aika nopeasti ja myydessä ne remonttirahat ei vaikuta mitenkään, korkeintaan on vähän helpompi myydä autoa.
    Ite jos tekee kaiken niin saattaa työnmäärä tulla aika yllätyksenä.
    Vanhemmissa autoissa ei toisaalta hinnatkaan pahemmin laske.

    Riippuu aivan tyypistä, että minkälainen kannattaa ostaa.
    Toiset tykkää hitsata noita raatoja, toiset on tekniikka friikkejä, osa ei halua tehdä muuta kuin omistaa ja ajella.

    Älä osta projektia, jos ei oikeasti ole kiinnostusta ja aikaa.
     

Kerro tästä muillekin!