REO Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Lapin Leonardo, 27.2.2008.

  1. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Keravalla on todella pitkään ollut kaksikin Reo:a, Teemun auto ja samaan aikaan entisöitävänä oli noin vm 29-30 5-ikkunainen coupe, tummansininen punaisilla vanteilla. Omistajaperhe on vaikuttanut vuosikymmeniä Keravalla, mutta en ole ihan varma onko auto enään sielläpäin, vai lähtikö omistajan eläkkeellesiirtymisen ja vanhan maatilan tms suojelukohteen ostamisen myötä pois Keravalta. Jokunen kuva löytyy autosta vuodelta 2000 kun se oli omistajan pojan hääautona, täytyy koittaa jotenkin skannata ne näytille.

    Itse en Teemua tunne vaikka siinä lähettyvillä on toistakymmentä vuotta tullut asuttua ennen Tuusulaan muuttoa, mutta faijan tuttuja on ja kuulemma hyvin voi. Tällä hetkellä joku 2-paikkainen avo Singer työnalla, Teemun taidot ja viitseliäsyys tulee näkymään hyvin mm. kokonaan käsintehdyissä todella hienoissa rosterisissa maskinkehyksissä ym.

    Tuolla on kuva jostain -28 Reosta Suomessa: http://picasaweb.google.com/shydengalle ... pRiajo2007
     
  2. juhakai

    juhakai 1st gear

    Reo G Model Heavy Duty Speed Wagon vuodelta 1926

    Hei!

    Minulla on Turussa pitkään työnalla ollut Reo 2 tn kuormavaunu. Alusta alkaa olla nyt kunnossa. Jäljellä on hytin ja lavan teko. Viime syksynä ostin Teksasista, automuseosta saman ikäisen 4-ovisen henkilö-Reon. Auto on täysin kunnostettu ja ajokuntoinen. Reon pitäisi olla Suomessa lähipäivinä.

    Kevätterveisin


    Juha Kaitanen
    Turku
     
  3. ftp

    ftp 2nd gear

    Jutustelin viikonloppuna Hemin kanssa. Kertoi että se Joensuussa hänen omistuksessa ollu Reo oli 1924. Tosiaankin muutettu joskus ruumisautoksi ja sitten hänen toimestaan takasin orkkikses. Auto majailee nykyisin jossain museossa Saksassa...
     
  4. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    kuvasin Lahden liepeillä yhdet REO-puupuolapyörät ja akselin viime viikolla..
    kuva 1
    kuva 2
     
  5. kabu

    kabu 1st gear

    REO Flying Cloud ja sellaisen entisöinti on tullut itselleni tutuksi jo pikkupoikana. Tässä ketjussa mainuttu keravalainen Teemu on nimittäin isäni. Tuo sininen museoautoksi rekisteröity REO Flying Cloud Master Sedan 1928 on hänellä edelleen. Sekä auto että omistaja voivat hyvin. Meillä on tosiaan tällä hetkellä faijan kanssa yhteisprojektina meneillään vuoden 1954 Singer Roadsterin entisöinti.

    Keravalla on itse asiassa ollut useampikin REO. Tuop isäni sininen 1928 mallinen jo 70-luvulta lähtien. Jokseenkin yhtä pitkään on ollut 1929 Flying Cloud Mate Coupe, omistaja on keravalainen mutta euto majailee tietääkseni hänen kesäpaikallaan Iitissä. 90-luvulla Keravala aoli myös hyvin alkuperäiskuntoine ja ajokuntoinen 1929 mallinen Flying Floud Master Sedan, väriltään vihreä. Tuon auton nykyomistajasta, kunnosta tai sijaintipaikasta minulla ei ole tietoa.

    Jossakin itä-Suomessa, olisiko juuri Joensuu, on muistaakseni entisöitävänä ylsi 1928/29 4D sedan. Isälleni tuli jokin aika sitten kysely kuvien kera henkilöltä joka oli pelastanut Rahkosen laanilta sangen epämääräisen kasan osia jotka ovat peräisin 1929 Flying Cloud Mate sedanista. En tiedä onko omista aikeissa entisöidä sen, haastava projekti tulee kyllä olemaan.

    REO teki 20-luvun lopulla kahta mallisarjaa Flying Cloudeja, Master ja Mate. Master on hieman isompi kooltaan ja siinä on REOn oma 4.4l (268 CID) sivuventtiilikuutonen. Matessa on Continentalin sivuventtiilikuutonen, kooltaan kai jotain 3.5l luokkaa. Sekä Masteria että Matea tehtiin Sedanina ja Coupena.
     
  6. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    menee hiukka offtopiciksi,mutta tulipa mieleen että onko toi Singer roadster jonkinlaista sukua tuolle Rahkosen laanin Singer farmarille..?
     
  7. kabu

    kabu 1st gear

    Onhan niillä jonkinlainen sukulaisuussuhde mutta ei kovinkaan vahva. Tietääkseni Singer ei itsenäisenä merkkinä ollessaan valmistanut farmareita ollenkaan. Tuo 1954 mallinen Roadster on viimeisiä itsenäisiä Singereitä joissa on kone ja muukin design on täysin tehtaan omaa tuotantoa. Vuonna 1956 nimittäin Singer joutui taloudellisten vaikeuksien johdosta Rootes yhtymälle. Muutaman vuoden vielä Rootesin aikana tehtiin vielä Singer Hunteria ja Gazellea Singerin moottorilla. Vuodesta 1958 eteenpäin kaikki Singerit ovat Hillmaneja joissa on erilainen maski, sisustus, yms. Näitä Hillman designia olevia Singer Gazelle tai Vogue malleja on myös farmareina.
     
  8. TJO-55

    TJO-55 1st gear

    Reo tunnistus

    Kyllä pitää paikkansa, että kasa Reo osaa lähti tänne Hämeeseen. Juha K. tunnisti kuvien/numeroiden perusteella sen Reo Flying Cloud, Model 15 eli pikku Reoksi, vm -30.
    Moottori osastolla tied. continental koneesta. Urakka on mahtava, mutta jos sais tuon koneen pelittään, niin se vois motivoida muuhunkin. Kaikki tieto kelpaa. Ei kai näitä kovin monia oo liikenteessä ollut. Kyselkääs vaarilta, onko kylillä tällainen ollut vaikkapa taksina?
     
  9. kabu

    kabu 1st gear

    Tutkipa onko apumiehen puolella tuulilasin kehyksen alalaidassa tai sen alapuolella ylimääräisiä ruuvinreikiä. Mikäli on niin se saattaa hyvinkin kertoa auton taksimenneisyydestä. Aikoinaan nimittäin taksamittari kiinnitettiin auton sisäpuolelle tuohon paikkaan niin että mittarissa oleva "vapaa" viitta näkyi ikkunasta ulos.

    Isäni 1928 REOssa on tuollaiset reiät lasin kehyksen alalaidassa ja auto onkin ollut aikanaan taksina, ilmeisesti Hämeenlinnassa.
     
  10. TJO-55

    TJO-55 1st gear

    JA HETI KIITOS VINKISTÄ

    Tulipelli ja ikkuna/etuosa kattoa tallella. Tutkitaan hetimiten.
     
  11. TATU

    TATU Gearhead

    Mulla olis Reon cowli jouten, jonkun kuntoinen mittaristo paikoillaan. Vuosi mallista ja kori mallista ei hajuakaan.Jos kiinnostaa niin yv:t voipi laitella.
     
  12. TJO-55

    TJO-55 1st gear

    Kuten sanottua kaikki kiinnostaa

    Hyvä. Voisin poiketa jossain vaiheessa teilläpäin. Tietty, jos saan kuvan, niin laitan osoitteen sinulle. Numeroni on 050-37 222 52
     
  13. kabu

    kabu 1st gear

    Skannasin mainiosta American Car Spotter's Guide 1920-1939 opuksesta sivut joissa kerrotaan REOn 1927-1931 mallistosta.

    Löytyypi tuolta http://www.guru-group.fi/kabu/reo/
     
  14. TJO-55

    TJO-55 1st gear

    Just niinkuin pitääki

    Mites Teidän tiedot tuosta 17E continental koneesta? (kuvissa, jotka laitoit esiintyi hyvin tuo käsite 16E. JuhaK sai määritellyksi jotenkin sillai,että olisivat ameriikas laittaneet joihinkin 15 pikku Reo malleihin tuon 17E koneen 16 sijaan. Sellainen versio on kuulemma jollain Reo kerholaisella jenkeissä.
    Mistä ihmeestä sais tuohon Cont. 17E teknisen määrittelyn ja tietoa.
    Ja hyvää vappua sinne tallinperällekin....
     
  15. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

  16. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    Oiskohan tuo Keravan yksilö vaikuttanut joskus Espoon Tuomarilassa ? jos on niin silloin siitä on itsellä lapsuusmuistoja kun oli naapurin auto.
    Vm oli 1928 ovia neljä ja väri tumma? paljoa en muista alle 5 v ikäisenä. Sitten muutettiin pois ja Matti jäi sähköjunan alle, vanhemmat myi auton eteenpäin vaikka oma isä oli ilmoittanut heillekkin ennen Matin poismenoa että jos joskus auto myyntiin tulee olemme siitä kiinnostuneita.
    Matilla oli myös Indian Big Chief.
     
  18. TJO-55

    TJO-55 1st gear

    Syksyn aikana eri henkilöiden kanssa käymieni keskustelujen tiimoilta voin lähes varmana ilmoittaa, että että tässäkin maassa on yli 10 enemmän vähemmän ajokuntoista Reo mobiilia.
     
  19. juhakai

    juhakai 1st gear

    Finnish Reo Drivers Club

    Hei!

    Varmaan voi olla tuo kymmenen ajokuntoista sekä toiset kymmenen uudelleen löytymistä tai työn alle pääsyä odottavaa Reo projektia. Monelle projektille riittäisi varmaan ensi alkuun liikkenteeseen pääsy. Täydellistä entisöintiä kaikkien kohdalla ei kannata heti aloittaa. Joidenkin kohdalla entisöintiin ei ole varmaan tarvetta eikä syytä. Muutama projekti voi olla parempi hyödyntää rakentelun tai asiakasmoinnin kautta - ovat siksi haastavia, että on rahan ja ajan hukkaa saattaa ne tehdasuusi kuntoon.

    Jokos toi kymmenen riittäisi oman yhteistoimintaringin perustamiseen täällä Suomessa - tapaan Finnish Reo Drivers Club? Voitais olla vaikka Reo Club of American aluepoppoo.

    Ajoin tänään viikottaisen lenkin Model G:lläni ettei kone jumitu ja että ajotaito säilyy hyppysissä.


    Pimenevä Turku tervehtii muuta Reokansaa

    Juha Kaitanen
     
  20. Suorakutonen

    Suorakutonen 3rd gear

Kerro tästä muillekin!