Mitä kittiä bakeliitti ratin paikkaukseen ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BRC1, 24.4.2008.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Oliko jotain muuta ideaa kuin eastwoodin speciaali tarvikkeet normi jenkki kovamuovi ratin halkemien / rakojen paikkaukseen ?

    Käykö joku perus muovikitti tms ?
     
  2. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Ainoa, mitä olen käyttänyt rattien korjaukseen, on PC7 -nimistä kaksikomponenttikittiä. Helppoa ja suorastaan mukavaa hommaa talvi-iltoina ja miksei muulloinkin.
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kiitos! Löytyykö tota ihan yleisesti rautakaupoista / tarvikeliitereistä ? Googlella en löytänyt ( osannut..) mitään.
     
  4. ralfn

    ralfn 1st gear

    Ratinkorjausepoxyt

    Pelkään ettei pc7 saa helposti mistään Suomessa.Olen käyttänyt sekä pc7
    ja por15 epoxy putty(eastwood) ja molemmat toimivat hyvin mutta
    hetken päästä on kyllä muutama pieni halkeama taas yleensä.Mielestäni
    pc7 kanssa on vähän hankalampi työskennellä.
    Por15 aine saa Mobitiveltä jos heillä on sitä kotona viimeksi kun
    ostin sieltä kesti vähän aikaa saada sitä.
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Epoksihartsi ja microballon sekoitus
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Okay! Eli kokeillaan ihan perinteisellä "polyesterikitillä" vai mitä se tahna nyt olikaan. Raportoin miten onnistuu. :eek:
     
  7. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Tossa säikeessä on meikäläisen kokemuksia ratin kunnostuksesta.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=136714

    Noita epoksikittejä (epoxy putty) löytyy monia merkkejä. Biltemasta, Mobitivelta ja joka rautakaupasta Plastic Paddingin kittiä. Se on sellasta kakskomponentti kamaa, jota muotoillaan kuin muovailuvahaa. Itse käytin ekaksi tota Pläkkärin kittiä mutta en enää uudestaan käyttäisi. Kutistui melko paljon kuivatessaan ja paikatun raon kohdalla oli taas uusi rako. Loppujen lopuksi käytin ihan normaalia polyesterikittiä, jonka kumihanskat kädessä muotoilin jotenkuten ratin kehälle. Sitten vaan helkkarinmoinen hionta. Lisää kittiä ja hionta. Mä voin illalla harkita ottavani pari kuvaa tosta omasta räpellyksestäni ja laitan linkin tänne. Ei se täydellinen ole mut parempi ku lähtökohta :oops:
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä käytin ihan tavallista muovikittiä, jolla korinkin pohjatöitä tehdään. On se nyt kahden vuoden päästä parista kohtaa tullut halkeema, mut aiemmin siinä oli sentinkin "rakoja" kehällä.
     
  9. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Korjasin aikoinaan suurella vaivalla ja pieteetillä Tsaikan ratin. Tein tyyttäringin ja kaikki muutkin puuttuvat osat ja rapsutin halkeamat auki ym ym. :eek:
    Suuressa nuukuudessani ostin tavallista automaalarin lasikuitu/pintapakkelia... Eipä mennyt kauaakaan kun koko ulkokehä oli hajonnut! Ja alkuperäinen venäjän mömmö oli muuttanut ruiskukitin ja pintamaalin pehmeäksi rääksi. :mad:
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ois tota hakuakin voinu käyttää.... :oops:

    Kokeilen ensiks tolla muovikittillä. Jos ei auta niin sitten tota estwoodin kamaa. On vaan niin kiire ja hätä ettei malta ootella mitään tilauksia. :wink:
     
  11. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    aikanaan korjasin 61 dodgen ratin kemiallisella metalilla.sahasin halkeimat auki levitin reunat hiomalla ja karhensin kunnolla kun täytöt oli hiottu niin teollisuus epoksia niskaan hionta ja musta pintaväri lakauksen kera ja hieno tuli...en tiedä onko kestäny kun auto ei ole vieläkään nipussa korjauksesta alkaa olla 8v.niin ja tuo kemiallinen metalli oli teollisuus laatua ei mitään pättinkiä.
     
  12. Quest

    Quest Gearhead

    Entäs tuollaista kovaa kumiseosta olevan ratin halkeamien täyttö. Miniporalla ajelin jo halkeamia reilummiksi, ja epoksia ajattelin railoihin.
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Sopiskohan gummirattiin paremmin joku kumseos?
    Vinamold?
     
  14. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Tässä niitä lupaamiani kuvia. Kuvissa toi "restauroitu" näyttää paremmalta ku on. En ottanu lähikuvia ku en kehtaa näyttää niitä vakoja! Mutta on tosiaan siistimpi ku lähtökohta. Nyt ku kattoo noita kahta ekaa kuvaa siitä romusta joka se oli ni kauhistuttaa.

    http://kuvablogi.com/blog/9482/5/
     
  15. Buddy

    Buddy 1st gear

    Perskuleen hienoks olet ratin saanu. Mä olen pari rattia korjannu ihan lasikuitukitillä ja loppupaklaus tavallisella korikitillä. Kannattaa tosiaan ne halkeamat avata kunnolla ja pyöristää halkeamien reunat, ettei se pakkeliraja ala yht´äkkiä. Railojen kevyt hiekkapuhalluskin voi olla järkevää, jos se metallinen kehä sisällä on kovin ruosteessa. Päälle olen laittanu reilun kerroksen 2-k hiontapohjamaalia. Hiottuani ratin olen ruikkinu päälle 2-k akryyliä. Jos oikein kestävän lopputuloksen haluaa, niin kirkaslakkaa päälle muutama kerros. :wink: Näin minä olen tehny, mutta ei se varmaan kaikkein paras tapa ole. Olen miettiny myös, että oliskohan ratin valaminen hartsista vaikea homma...
     
  16. kabu

    kabu 1st gear

    Samoja menetelmiä on tullut käytettyä kuin muutama aikaisempikin kirjoittaja. Edellisen projektin eli kaksitahtisaabin ratti oli melko hyvässä kunnossa ja sille tuli tehtyä lähinnä kosmeettinen korjaus. Tuo ratti on alumiinivalua jonka pinnassa on ohut kova muovikerros. Hioin ratin kauttaaltaan, kittasin kolot ja naarmut 2K polyesterikitillä, sitten muovin tartuntamaali, pohjamaali, hiontaväri ja lopuksi pintaan oikean sävyinen vaaleanharmaa 2K akryylimaali. Hyvin on kestänyt ja näyttää useamman vuoden jälkeenkin kuin uudelta.

    Nykyisen projektin (1954 Singer) ratti olikin sitten huomattavasti huonommassa kunnossa. Ratti on tyypillinen brittimallinen eli siinä on kovamuovinen kehä joka on kiinni keskiössä ohuilla kromatuilla metallipuolilla. Kehän ja puolien liitoskohdat olivat pahasti halkeilleet, paikoin siten että kehän metallirengas oli ruostunut. Avasin halkeamat dremelillä, hiekkapuhalsin teräskehästä ruosteet kevyesti ja täytin halkeamat alumiiniseosteisella epoksiliimalla (Loctite 3450). Hioin täytöt muotoon ja ratin pinnan kauttaaltaan. Tämän jälkeen siten loput ihan automaalausmenetelmin, kittasin kolot 2K polyesterikitillä, hiontaa, pohjamaalia, hiontaväriä, hiontaa ja pääle kiiltävä musta 2K akryyli. Työvaiheista on galleriakin http://www.guru-group.fi/kabu/singer/st ... index.html
     
  17. Buddy

    Buddy 1st gear

    Noin mäkin ton rattikorjauksen tekisin. Katon huomenna kuvat...
     
  18. Quest

    Quest Gearhead

    Terve
    Onko kenelläkään kokemuksia, kuinka kovaksi tuo keltainen vinamoldi jäähtyy?
    Ensin luulin että ratti on bakeliittiä, koska kynnellä ei siihen jäänyt jälkeä, ja muutenki sen oloinen. Kuitenkin kun pikkutimantti terällä availin halkeamia, se osoittatui kumiksi (suli ja mureni ja kärysi kuin gummi)
     
  19. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Johan oli upeat sivut!!!! :eek: Kiitos! Nyt ehdittiin jo tehdä mahtisioitus ja hankkia bilhelveten epoksikittia a 3,5 e :oops: Ja kokeillaan sillä.Mutta muuten samat idea kuin esimerkissäsi.
     
  20. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Aivan helvadan hienoa työtä. Noin se pitää tehdä!! Taitaa tossa mun pitkäjännitteisyydessä olla parantamisen varaa. Ja kun sais noi kädetkin vielä kasvamaan oikeasta paikasta kroppaa!
     

Kerro tästä muillekin!