Matkamittarilukemat katsastuksessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jaggi, 26.5.2008.

  1. jaggi

    jaggi 3rd gear

    Kävin A-katsastuksen sivuilla ja huomasin siellä toiminnon jolla voi hakea rekisterinumeron perusteella matkamittarilukemia, kuusi euroa per haku!
    Heräsi vain muutama ajatus mieleen;
    -Eikö tämä riko yksityisyys suojaa, eihän sun ajamasi kilometrit kuulu muille?
    -Voinko kieltää ottamasta kilometrimääriä ylös katsastuksessa, nehän tekee niillä lisää rahaa vaikka katsastus on jo muutenkin älyttömän hintainen?
    -Hakeeko joku oikeasti tuolta noita tietoja 6 euroo per haku?
     
  2. Mene muualle, kuin A-katsastukseen. Ainakaan muualle ei ole otettu kilometrejä ylös..
     
  3. SpW66

    SpW66 Gearhead

    Oletko varma? Se käy niin nopeasti samalla kun inssi istuu autoon...
     
  4. Ei ole otettu. Katsos kun se katsuri raapustaa ne siihen tarkastuslappuun.

    Ja jos tuo hirveästi ahdistaa, vetäise teippi mittaristoon matkamittarin kohdalle. Ei ole katsatusvaruste, joten .. :poff: Niin ei varmasti saa kilometrejä, ellei ole röntgenkatsetta.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    matkamittari

    Mitäs haittaa siitä on jos mittarin lukema tulee tsekattua? Onpahan helpompi tarvittaessa tarkastaa käytetyn kinnerin metrejä kun olet osatajan asemassa. Mulle on ainakin ihan sama jos kilometrit kirjataan, voin ihan reilusti sanoa että selvitä tarvittaessa katsastusasemalta kilometrit, jos olen myymässä kinneriä.
    Se että jos on ajopäiväkirja ym. kikkailuja on taustalla niin sittenhän se vähän vaivaa...
     
  6. Re: matkamittari

    Niin samaa pohdin minäkin? Eikös kiinteistönvälittäjät yms. kunnostautuneet kilometrikorvauspuolella aikoinaan? Silloin voisi olla vaikea selittää, kun ajopäiväkirjassa kilometrit ovat toiset, kuin katsastustiedoissa.. Tietysi mittari on voinut aina mennä epäkuntoon yms.. :odroll:
     
  7. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    toihan on auton ostajan kannalta perhanan hyvä...
    Ostin cadilalkkini, edellinen omistaja oli ajannu viimeiset 5-vuotta
    10000 -11000 km / vuosi.. JOssei olisi ollut tarkkoja merkintöjä kilometreistä, niin vähän olisin epäillyt vähäisiä kilometrejä..
     
  8. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    miulla on kahdessa autossa kolmesta,mittari lukema sama joka vuosi :wink:
     
  9. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    A-Katsastuksen lakimiehet ovat kyllä asian selvittäneet, henkilötietosuojalaki ei koske autoa, eivätkä ne niitä lukemia väkisin ota.
     
  10. blazer-80

    blazer-80 1st gear

    Mun tatsuniinkaan ei oo enään pariin vuoteen tullu ollenkaan lisää kilometrejä, kumma homma kun se mulla käyttöautona kuitenkin on. :eek: :rotfl:
     
  11. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Mikäs se olikaan se juttu joka Moblassa oli pari vuotta sitte kun MR kilpinen oli päästelly vuodessa 18 000 km. Vai muistanko ihan väärin.
     
  12. Tai sitten siihen oli vaihdettu mittari? Pitää hattua nostaa, jos joku päästelee ++30v autolla tuollaisia km-määriä..
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ja 30:ssä päivässä! :)
     
  14. Lutra

    Lutra 1st gear

    Tai kahdessa, joka toinen vuosi katsastus jos MR. Silloin 9000km vuosi. 300km keikka....
     
  15. Hyvä huomio. Tai kerran neljässä vuodessa, jos auto on -60 tai vanhempi. Silloin suorite on 4500 km/ vuosi..
     
  16. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    ja 4500/30 = 150km, eli ehkäpä jopa ihan normaali lukema
     
  17. Pyrre

    Pyrre 1st gear

    Tuo on itselle tullut ainakin hyödyksi tuo katsastusasemien kilometrien kirjaus. Linssiin olis viilattu muuten. Hyvän näköinen mutta pientä laittoa vailla ollut Gti golf jonka olisin vaihtanut virikuplaani oli kummallisen halpa ja jotenkin tuntui ettei jokin nyt täsmää koska auto kuitenkin oli aika monella omistajalla kerennyt olemaan, mukaanlukien ensimmäisenä omistajana joku firma.

    Tarkastin kilometrit, kolmesti oli kilometrejä ruuvailtu , eli kolmesti oli mittariin ilmestynyt pienempi lukema vuosien varrella mitä edellisinä vuosina oli ollut. Säästyi itselle hyvä kupla enkä saanut käsiini autoa jossa kaikki laukeaa heti oston jälkeen.

    Sitäpaitsi mitäpä väliä tuolla on jos kilometrit ottavat ylös, ei minulla ainakaan mitään salailtavaa ole niiden suhteen.
     
  18. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Toisaalta onko kovinkaan mahdotonta?? Vaikka europan ympäri...
    Tai sitten vaan itselläni joku laskuvirhe...
    Jos ajat 1000 km päivässä (ei mikään paha suorite), niin 18 päivää riittää tuohon matkaan. Ja tietysti vieläkin helpmpaa jos on useampi kuski...
    MR- kilpiinhän (teoriassa) saa ihan hyviä toimivia käyttö-pelejä vuodelta 1978... (sen ikäinen tuo yksi minunkin käyttö-Vani on)...
    Vaikeampaa se moiset kilometrit on istua josain vm-2000 kiinalaisessa...
     
  19. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Onhan ne hyvä tietää... Mulla edellisessa autossa omistaja sano vaihtaneensa mittarin, ja sitä ennen oli lukema kulemma ollut 400tkm.

    Hiljattain sitte paljastu ihan toinen ihminen sen mittarin vaihtajaksi, ja todelliseksi lukemaksi paljastu 782tkm, eikä 400+mun ja edellisen ajamat kilometrit, eli sen 30tkm ja mun 70tkm.

    eli autolla oli ajettu n. 282tuhatta enemmän kuin mitä väitettiin, joka oli suoraan verrannollinen vaihtamieni osien määrään. :mad:
     

Kerro tästä muillekin!