Apuva! Slant-6 nakuttaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja atteman, 30.5.2008.

  1. atteman

    atteman 1st gear

    viikko kortin saantiin ja dartin Slant-Six rupes nakuttamaan kierroksien tahtiin ! Oisko kellään vinkkejä mistä johtuu ja miten korjaantuu? :O:O
     
  2. Massikka73

    Massikka73 1st gear

    Mä en tietenkään tiedä mistä päi se kuuluu, mut mulla aiheutti joskus jakopää semmosen naputuksen, ku kopsutteli kettinki koppaan.
     
  3. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Oletko paikallistanut mistä päin nakuttaa? Venttiilinvälykset pielessä?
     
  4. atteman

    atteman 1st gear

    siinä moottorin syylärin puoleisesta osasta se kuuluu /:
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Veikkaus venttiileille...
    Nehän kun melko isolla välyksellä "oikeastikkin", niin helposti pieni lisä naputtaa...
    Tai jos oikein kunnolla kolistaa, niin voi ottaa öljypumpun putki kampuraan, jolloin alapää hakkaa öljypohjaan... (Meillä tuokin koettu kun remontin yhteydessä oikaistiin liikaa vääntynyttä putkea...

    Tulikin tuosta putkesta mieleen, ettei vaan pakoputki "värähtelisi" jotain vasten?
     
  6. atteman

    atteman 1st gear

    pitääkin kattoa toi pakoputki ku sitä eile laiteltiin vähän
     
  7. Aspenisti

    Aspenisti 1st gear

    Sama vika ensimmäisessä Aspenissani, ääni tosin oli pikemminkin rahinaa tai räpsettä tjsp, kuitenkin ihan eri kuin liiallisen ennakon aiheuttama koneen nakutus tai pakoputken pauke jotain alustan osaa vasten tai liian isojen venttiilinvälysten aiheuttama kolke. Kaikki nuo ovat niin erilaisia ääniä, että koneen tunteva osaa kyllä heti sanoa mikä noista on kyseessä kun pääsee kuuntelemaan.

    Kovasti tuota rahinaa ihmeteltiin silloin kun ei vielä mitään ko koneesta ymmärretty, mutta kun kone kävi niin tasaisesti että katsastusmieskin ihasteli, niin avattiin vasta seuraavana kesänä. Jolloin löytyi ratas, jossa oli enää noin puolet hampaista tallessa. Ja ketju jyystänyt kuopan kotelon sisäpuolelle. Ihme että oli vielä paikallaan ja ajoitus kohdallaan, tuskin olisi enää kauan kestänyt. Kannattaa siis avata se jakopää jos sieltä rupeaa ääntä kuulumaan.
     
  8. atteman

    atteman 1st gear

    onko se jakokopan avaaminen tossa slantissa iso projekti?
     
  9. atteman

    atteman 1st gear

    HEI ! voisko tolla nakutuksella olla tekemistä sen kanssa että kone on ruvennut puskemaan öljyä huohottimesta kun ajaa kovilla kierroksilla.. ei siis tyhjäkäynnillä tms.
     
  10. Kuulostas, että alkaa olla kone väljä, jos enemmälti huohottelee. Sillon saattaa olla laakeritkin pikkuhiljaa finaalissa. Kampiakselin tai kiertokangen laakerit voipi nakuttaa.

    Offtopicina: Släntin saa ajaa kyllä tosi väljäksi ettei enää toimisi. Omassa darrassa oli edellinen kone niin väljä, että satasella meni öljyä n. 1 litra. Koneen kun aukaisi, niin hyvä ettei valo paistanu männän ja sylinterin välistä. Silti oli vielä vedot tallella. Matka taittui tosin paksun sinisen savun saattelemana...
     
  11. Aspenisti

    Aspenisti 1st gear

    Riippuu siitä, onko edellinen omistaja kiinnittänyt osat pulteilla vai migillä. Yhdessä koneessa oli käytetty jälkimmäistä menetelmää hihnapyörän kiinnitykseen, kovasti sain rälläköidä ja porata ennen kuin osat irtosi toisistaan. Ja eräässä toisessa koneessa purku vastaavasti oli normaaliakin helpompaa kun dampperin kaula oli halki ja se lähti irti ihan käsin vetämällä. Siis sen ison pultin irrotuksen jälkeen.

    Mutta normaalisti ja ulkomuistista heitettynä siinä ei tarvitse muuta kuin purkaa vähän osia pois tieltä, ottaa se iso pultti kampiakselin päästä ja vetää dampperi ulosvetäjällä ja avata kotelon pikkupultit. Ja se isompi rataskin lähtee muistaakseni yhden pikku pultin irrotuksen jälkeen, pienempää ratasta ei yleensä tarvitse vaihtaa. Isoin homma taitaa olla saada se öljypohjan, lohkon ja kotelon välinen kulmaus tiiviiksi.

    Itseasiassa en ole itse koskaan tehnyt pelkkää jakopään avausta, koneet on ollut kokonaan irti ja olen kasannut ne niin että kone ylösalaisin ensin kotelo sitten öljypohja (ja sitten kone toisinpäin ja kannet yms kiinni).
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vakiona siellä ei edes ole sitä isoa pulttia, joku on laittanut sen jälkikäteen :)
     
  13. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    minun vanhassa släntissä oli kolmesta pytystä renkaat silppuna ja alakerran laakerit tohjona,nii ja yks pytty oli muuten vaan ihan mustana.pyöri edelleen tyhjäkäyntiä ja ei naputtanu :rotfl:
     
  14. petro_din

    petro_din Gearhead

    mitä noita o tullu purettua ja katteltua ni aika usein kutoskaulan kk laakerit o lähteny mukaan matkaan ja pyöriny iloisesti syöden kampiakselin kaulaa ja muuta pientä mukaansa.. voi kolkattaa..
    jakopää on toinen mokoma mikä osaa kolkottaa ja samoin venttiilin välykset..
    mutt paljo ajetussa lienee alakerta finaalissansa..
     
  15. atteman

    atteman 1st gear

    jep eile sun kaa meses juteltiikin :p
     

Kerro tästä muillekin!