Slant sixin jatkoksi automaatti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Timestone, 1.6.2008.

  1. Timestone

    Timestone Gearhead

    Mielessä on jo vähän pidempään pyörinyt '62 Valsun muuttaminen automaatiksi, ois se vaan niin lepposempaa kruisailla.

    Nyt tekniikkana siis 170cid + 3-lov man. Ensimmäinen kysymys on että mikä laatikko tuohon perään käy "heittämällä"? Uudemmat (esim. aspenista) 904:t ei vissiinkään käy tuohon vanhaan koneeseen ainakaan suoraan? Kone kuitenkin on vissiin uudemmasta, pitäs varmaan numeroista tsekata minkä ikäinen kone on kyseessä.

    Laatikko toki tarvii jäähdyttimen keulille yms., ne onkin jo tiedossa. Kickdown vissiinkin helpoin tehdä vaijerilla? Kardaanin sais varmaan muusta about saman ikäisestä A-bodystä?

    Kyse kun on täysin kruisailupelistä niin kävisikös vaikka tämmöinen shifteri lodjulle: http://www.bmracing.com/index.php?id=pr ... t=1&pid=14 Alkuperäisenä noissa on ollu napit, oisko järkeä viritellä napeilla kuten alkuperäisenä?

    Myös ehdotuksia tämän muutoksen tekijöistä otetaan vastaan, itehän tuon vois myös tehdä, mutta tahtoo aika olla kortilla eikä ole paikkaakaan jossa ois nosturi/monttu. Vielä kun sattus Iisalmen alueelta löytymään joku harrastemielinen kaveri jolla ois ylimäärästä aikaa ja halua tehdä tuo muutos... Työstä toki maksetaan, kunhan joku tolkku pysyy. :wink:
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vanhemmissa koneissa on kampiakselin turbiinin ohjurireikä pienempi kuin uudemmissa. Mulla on yksi vanhanmallinen 904 projektiloota turbiineineen. Se on kasattavissa jos jollakulla on tarvetta.
     
  3. Timestone

    Timestone Gearhead

    Aivan, tämmöistä muistelinkin. Onkos tuota 170cid tehty ollenkaan tuolla isommalla ohjurireijällä?
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ei...
    Eikä edes ihan vanhimpia 225 koneitakaan... (-67 ja uudemmat sopii suoraan "normaaleihin" lootiin)
     
  5. Timestone

    Timestone Gearhead

    Mutta eikös 170cid ollut tuotannossa ainakin -69 asti? Tuota vaan meinasin kun koneen vuosimallia en ole vielä selvittänyt, eli jos kone ois tuurillaan ollu noita uudempia koneita. Mutta jos uudemmatkaan 170cid koneet ei ole isommalla ohjurireijällä niin sittenpähän se ei auta taasen mitään...
     
  6. petro_din

    petro_din Gearhead

    taikka sen pilotin voi koneistaa sopivaksi!
    onnistuu ihan kotikonstein ja mig liimalla ja pienellä sorvilla..
    kokeiltu homma ja useemman tuhat kilometriä toimii, tosin vaatii tekijämiehen..
     
  7. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    onko tää se vallu joka seisoo aina siinä ikiasun pihassa
     
  8. Timestone

    Timestone Gearhead

    Sama valtteri, seisoo sen takia kun pittää lojua aina siellä työpaikalla... :poff:
     
  9. 660

    660 1st gear

    muta miten olis ramin 4 pykäläinen, se ton 170 perässä ni pärjää maantiekulutuksissa jo nykypäivän ekokiisseleille :rotfl:
     
  10. rt68

    rt68 1st gear

    Vaatii enemmän näpertelyä
     
  11. 660

    660 1st gear

    sitä se harrastaminen on, ite oon kaavaillu tota vaihtoehtoa mutta mulla on perskynän kone darrassa eli pitäis mennä heittämällä koneeseen kiinni, mutta kardaanista en tiedä ku ei oo hajuakaa sen ylivaihde lootan pituudesta...
     
  12. rt68

    rt68 1st gear

    Minulla on sellainen ylivaiheloota eli A500 loota menossa a100 pikkariin ja siinä tekee tiukkaa pituuden puolesta sillä kardaania ei jää silmämääräisellä mittauksella kuin jotain 25cm :D Eiköhän tuokin riitä kunhan vaan linjaa perän ja lootan kulmat kohdalleen.
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  14. Timestone

    Timestone Gearhead

    Kaikki nämä on kullanarvoisia vinkkejä, kiitos.

    Ylivaihdeloota menee liian hifistelyksi, ihan perus tf904 kelpaa tähän hommaan mainiosti.

    Lieneeköhän näihin löytyy custom-turbiineja joka kävis uuteen lootaan mutta ois pienellä ohjuritapilla?
     
  15. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    mulla on muutes omassa vallussa sellanen pikku tappi judanssi kun siihen piti laittaa holkki päälle jotta se käy tohon uudempaan kampuraan joka on 61:ä koneessa :rotfl:
     
  16. Timestone

    Timestone Gearhead

    Jaaha, eli siis perus sekasikiö-meininkiä. :rotfl:

    Lohkon valun jaksoin tsekata tänään, 2202843 eli vissiinkin 60-64 170cid.

    Tämmöstä tärkeää tietoa löyty slänttivoorumilta kun jaksoi vaan kaivaa:

    "1960-67 Mopar 904 automatic transmission have a smaller, 3/4 inch diameter input shaft with 18 splines. The torque converter used with this transmission had that 1.56 pilot hub to fit into the same size hole in the back of the crankshaft for those years.

    In 1968, the 904's input shaft size increased to 7/8 inch diameter with 27 splines. The hub on the converter and the hole in the crank also got larger in order to accomodate the larger input shaft."

    Melekeen kaikissa aftermarket shiftereissä lukeepi että vain '66 ja ylöspäin olevat lodjut, mitenkäs jos tyrkkään tommosen vanhemman lootan? Odotettavissa jotain mukavaa ylimääräistä säätöä vissiinkin? :D
     
  17. rt68

    rt68 1st gear

    Tarkottaapi että vuoteen 66 asti oli vaijerilootia ja nuo aftermarket shifterit ei sisällä niihin sopivia vaijerin päitä. 66 ja uudemmat on vivuilla ohjattuja ts. lootan kylessä on vipu johonka shifteriltä tuleva vaijeri tai taaki kytketään.
    Tuollainen 66-67 mallinen eli (ohut akseli ja vipuohjattu) slant six loota löytyisi osina tai tarvittaessa myös kasattuna.
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos itselläni olisi vastaa haaste edessä, pohtisin kolmea vaihtoehtoa:

    Laittaisi ihan suoraan sen vanhemman mallisen 904:sen. Miksei se toimisi/kestäisi 170cid jatkona, onhan niillä ennenkin ajettu.

    Tai ottaisi vanhemman mallisesta (moottoriin sopivasta) 904:sta turbiinin ja turbiiniakselin uudemmanmallisiin muihin sisäkaluihin, siis jos on tarvetta shift kitille ja mahd. lisälevyille.

    Tai ottaisin yhteyttä JN Tradingiin Kaarinan ja tiedustelisin, että onnistuuko sellaisen turbiinin tekeminen jossa on pieni ohjuri ja turbiiniakseli uudempi.
     
  19. Timestone

    Timestone Gearhead

    Nuo 1. ja 3. vaihtoehdot ovat ehkä järkevimmät. Aspenin lootia löytyy, ne tuskin on ongelma, siinä suhteessa jos turbiinin saisi järkevään hintaan teetettynä (tai jenkkilästä löytyisi valmiina), niin voisi vaan vaihdella "halppislootia" paikalleen JOS ne edes sitten särkyvät.

    Toisaalta ei ole yhtään huonompi vaihtoehto suoraan tuo "vanha" loota, semmoinen kun vaan vielä löytyisi juuri tuota 66-67 mallia... Toisaalta jos löytyy täydellinen nappiloota + nappivermeet vaijereineen, niin miksipäs sekin ei järkihintaan kelpaisi. Varsinkin jos paketti on toimiva, siinähän "säästää" shifterin hinnan kun sen joutuu kuitenkin uutena ostamaan ellei paskaa halua.

    Eikö nuo vanhemmat lodjut ole vielä kahdella eri vaijerilla, eli parkille oma ja vaihteille oma?
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Yks tapa on vaihtaa koko moottori+aski tuoreempaan ihan pakettina.
     

Kerro tästä muillekin!