Dodge 5.2l ruisku (318cid), käy hoonosti kaikin puolin about

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja muggo, 2.6.2008.

  1. muggo

    muggo 1st gear

    Eli potilaana '89 dodge ram jossa 5,2l ruiskukone.
    Kylmä lähtee käyntiin, ontuu vähän aikaa ja sammuu, väkisin saa jalalla pitää kierroksia yllä että pysyy käynnissä.
    Kun saa käyntiin ja lähtee ajelemaan niin ominaisuudeksi iskee automaattikaasu ja vauhti kiihtyy kiihtymistään :rotfl:

    Ajelin vakkaripäällä jonnin matkaa ja sillä toimi ok, tosin toimi ok ennen vakkarin käyttöäkin mutta käytön jälkeen alkoi häröilemään.

    Tuo aaltoiluhan vittaisi imuvuotoon mutta voiko se tälläisessä ruuttapelissä aiheuttaa tuota tahatonta kiihtymistä, tuntuu kuin kierrokset eivät laskisi alta 1400-1600rpm. Pistää p-asennon ja alkaa taas rouhimaan aaltoilevasti mutta ei ajelun jälkeen enään meinaa kuitenkaan sammua vaikka heikosti käy.

    Tarvinnee huomenna tarkistaa tuo vak.nop.säätimen toiminta, että onko se jäänyt jotenkin jumiin, mutta mitä muuta kannattaa tarkistaa samalla?

    lisäys: Niin moottoriin on viime lauantaina vaihdettu joku satkun anturi joka säätelee jotain (ei tietoa mikä koska laput ei ole tässä nenän edessä ja auton hain tänään), kuulemma sai reilusti liikaa soppaa tyhjäkäynnillä ennen ja vastasi kaasuun laiskasti (joku kaasuläpän anturi?). Olisiko tässä rempassa nyt sitten jotain jäänyt laittamatta takaisin kiinni, myyjä puhui myös jostain liittimestä jonka irroittamalla kierrostenrajoitin siirtyy mutta käsittääkseni ei ollut sitä irroittanut, jos oli niin mistä moinen löytyy?

    Jos ei vikaa löydy niin se pitänee soittaa siihen pajaan missä tuota rempattu pari päivää sitten.
     
  2. PK

    PK 1st gear

    Oliskohan tyhjäkäynninsäätömoottorissa häikkää tai "asentaja" jättänyt tyhjäkäynnin säätämättä. Jos läppäanturin toimintaa yritetty korjata tuolla tyhjäkäynninsäädöllä ja nyt jätetty säätämättä kun vaihdettu uusi läppäanturi.
    Tuo tyhjäkäynninsäätö myös kypsyy aikanaan, kun siellä on käytetty muovirattaita.
     
  3. muggo

    muggo 1st gear

    No anturin laittajana eräs pohjois-suomalainen firma ja henkilö jolla löytyy näistä tietotaitoa enemmän kuin tarve vaatii, siksi tuo tuntuu vähän hassulta, siis se että ei olisi kerralla laitettu kuntoon käynti-ongelmaa.

    Myös Check Engine valo alkaa palamaan kun auton laittaa käyntiin, ei heti vaan ehkä 5s toimii ok kierroksilla jonka jälkeen alkaa aaltoilemaan ja valo syttyy.

    No pitää soittaa tähän firmaan joka tuota viimeksi korjaillut.

    Vituttava pikkuseikka mutta silti tuo Dodge tuntuu paaaaljon paremmalta autolta kuin se mikä meni vaihdossa (tulihan tässä oltua kk ilman jenkkijääkaappipakastinta) :rotfl:

    Tai taidan katsoa ihan ekana sen että tuo vak.nop.säätimen vaijeri ei hanita vastaan, voihan se olla että sekin on jäänyt kantamaan kaasuläppää
     
  4. muggo

    muggo 1st gear

    Jahas, soitto pajalle paljasti sen että autoa on käytetty testerissä mutta ei siihen mitään osia ole vaihdettu :mad: Asiakas oli sanonut että liian kallista. Mutta onneksi tekijä muisti että mistä antureista oli kone näyttänyt vikakoodeja.

    Oikeasti, vittu että naurettavaa kusettamista.

    No, taidan jättää osat lähettämättä tälle jannulle mistä oli puhetta, menee kulut sitten tasan.

    No, TPS-anturi ja moottorinlämpötila-anturi tuli tilattu ja on huomenna toivottavasti jo käsissä niin pääsee laittamaan paikalleen.
    Samalla voi tehdä muutenkin pientä huoltoa niiltä osin mitä tuo vaatinee, ölpät ja putsarit vaihdella joka nurkkaan.
     
  5. muggo

    muggo 1st gear

    Nyt vaihdettu:
    - TPS-anturi (vastaa kaasuun normaalisti ja myös laskee kierrokset normaalisti, eli se 'mennään,eikun ei mennä, mennään, mennään isolla kaasulla' jne oireet hävis)
    - Moottorinlämpötila-anturi


    Vaan, vieläkin käy rikkaalla kun tyhjäkäynnillä tupruttelee mustaa savua :rotfl: _Ehkä_ ei niin rikkaalla kuin aikaisemmin, eli enään ei haise bensa selkeästi mutta näkeehän tuon että rikkaalla käy. Ja tekee edelleen sitä että saattaa sammahtaa valoihin tyhjäkäynnillä kun vaihde päällä ja jarru pohjassa, ilmeisesti tukehtuu yksinkertaisesti?

    Vikakoodit jotka antaa ovat seuraavat:
    - 24 = TPS-anturi ?? En ymmärrä miksi koska anturi on vaihdettu ja tuntuisi pelaavan ok.

    - 37 = Kaasuläpän solenoidi? Voiko tämä olla EGR-venttiili, se kait tehnee moista rikkaalla käymistä tyhjäkäynnillä jos kalvo rikki tai venttiili jumissa? Mistä tämä EGR-löytyy, imusarjaan varmasti on liitoksissa ja alipaineletku tulee kiinni mutta minkä näköinen mulikka on kyseessä?

    - 45 = Vaihteiston OD:n solenoidi? (se Turbo Boost minkä tuo yksi tulkinta taulukko antaa ei pidä paikkaansa, pitäisikin niin alkaisi jääkaappi liikkumaan :rotfl: )

    Ja sitten ne normaalit 12 alussa ja 55 lopussa. Olen koittanut nollata vikakoodeja ottamalla akun plus-navan kengän irti, ensin oli irti about minuutin, toisella kertaa ehkä 15min, antaa aina vain noita samoja koodeja. Vai pitäiskö irroittaa sekä maa että plus?

    Eihän tässä muu ahdista mutta tuo valoissa sammuminen on vittumaista, aina N:lle nakata pysähtyessä ja sitten viskoa D:tä kun aikoo liikkua = ei kivaa. Se että syö ainetta sen 30l/100km ei ahista niin paljoa :poff: kuin se että käyttömukavuus kärsii :mad:


    Joten HelppiäHelppiä. Puranko tuon yksipisteruuttahässäkän kokonaan irti imusarjasta ja teen totaalisen puhdistuksen? Mitenkäs EGR, vähän ristiriitaista tietoa oli tällä voorumilla (tosin GM:n tuotteissa tuota ongelmaa taisi enemmän olla) että tulpatakko vai jättää käyttöön, hyöty/haitta?


    Muokkaus: Niin ja mikä se anturi/hässäkkä on siinä TPS-anturin yläpuolella, siihen tulee myöskin kolminapainen liitin kiinni?

    Lisätäämpä vielä että tyhjäkäynti ei humppaa, käy siis tasaisesti N tahi P-asennolla, mitä nyt rikkaalla ja lämpösellä koneella sitten alkaa käynti takkuamaan todella liika kakun johdosta? Tai lähinnä vain kierrokset laskevat kunnes sammuu.
     
  6. downtown

    downtown 3rd gear

    tuli vaan tuossa mieleen että sattuuko toi teikän rami olleen harmaa jossa mustat liekit kylessä?
     
  7. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Et ole lambdaa vaihtanut? Mulla putosi kulutus laakista, kun räpläsi uuden anturin paikalleen. Aito 45€ nelijohtoinen uppo-outoa merkkiä paikallisesta varaosakaupasta. Tosin mulla on -89, joten kannattaa tuo piuhojen määrä tarkastaa.
     
  8. muggo

    muggo 1st gear

    Niinhän se sattuu olemaan, ainakin vielä toistaiseksi. Kuin?
     
  9. downtown

    downtown 3rd gear

    taitaa muute olla meikän entine rami :lol: eikä siinä sillon ku se joku vuos sitte lähti meitin pihalta nii ei kyllä ollu mitään vikaa :odroll:
     
  10. muggo

    muggo 1st gear

    No meikä on jo kolmas omistaja tällä vuotta tällä autolla :eek: Jossain Kemissä päin oli pyörähtäny ja sit takas alas päin Suomea.
    Tiedä sitten mitä kaikkea tälle on tapahtunut siinä välissä :mad:

    Tosin mulla saattaa tämä rami nyt hetken aikaa ollakkin, kuitenkin sen verta parempi kuntonen kun entinen slantti :rotfl:

    Se omistaja jolta tämän hain, niin oli ilmeisesti repinyt sen TPS-anturin yläpuolella olevan liittimen irti kuin samoten lämpötila-anturinkin liittimen irti. Koittanut paikata tuota TPS:n toimimattomuutta jotenkin kait :odroll:

    Kunhan tekniikan saa kuntoon niin pitää hipistellä noita ruosteita pois ja ehkäpäs maalauttaa yli samalla värillä (kun on jotenkin sopivan härski :D).

    Perä tai kardaani myös ääntää, veikkaan perää koska vedossa ääntää (60-80kmh vauhdissa) mutta kun löysää niin ääni kaikkonee, semmoonen perus jollotus.

    Mutta tuo tekniikka nyt pitäis rääpiä jotenkin kuntoon, niin että uskaltaa lähteä vaikka 2000km lenkille, joka muuten pitäis heittää heinäkuun lopussa, armonaikaa on vielä :rotfl: VW:llähän en lähde urheilemaan, vaikka se vie vähän diisseliä ja on farkku ja näppärä ja ties mitä. Mutta, viikon parin reissulle valitsen kuitenkin mielummin totken vaikka :pinup: kauhistelisikin kulutusta mutta silti on mielissää kun on tilaa, ilmastointi joka puskee kylmää ja pehmeät kyydit, sekä tärkeimpänä takana tilaa touhuta jos tylsyys iskee kesken matkan ;)
     
  11. ramman

    ramman Double Gearhead

    Eiköhän toi bensankulutus ainakin johdu tosta lambdasta, mulla ei ainakaan antanu vikakoodia vaikka lambda-anturi oli kaput.
     
  12. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    mulla oli sama juttu astrossa, lambda rikki vaikkei antanu vikakoodia. vaihdon jälkeen kulutus tippu 25->16 kaupungissa
     
  13. Juola

    Juola 1st gear

    Juu, tuo 45 on nimenomaan se OD:n ja turbiinilukon solenoidi. Mulla oli taannoin sama vika, ja se juuri sammutti auton liikennevaloihin ja kiertoliittymiin. Oisko maksanut jotain 60 egee uusi tarvikesolkku merkkiä standard.

    Lambdoja nämä tykkäävät syödä ja minäkin veikkaan, että tuo mustan pukkaaminen johtuu juurikin rikkinäisestä lambdasta. Alkuperäinen mopar-lambda on pitkäikäisempi kuin tarvike, mutta toiset ovat kyllä pärjänneet pitkään motonetin tuotteillakin.

    Ja 89 on mullakin.

    Kaveri osti muuten hiljattain uudehkon voyagerin, ja lambdaa menee toinen toisensa perään siinäkin...!
     
  14. muggo

    muggo 1st gear

    Pitääpä siis mitata lamda-anturi ensi töikseen.

    Mistä tuo OD:n ohjaus-solenoidi löytyy?
    Lähinnä että pääseekö sen disabloimaan jotenkin siksi aikaa kunnes uusi tulee tilalle kun tuollaisen tilaa?
    Edelleenkään en ainakaan huomaa eroa OD-off -nappia painaessa, kokeilin painaa sen päälle mutta samallalailla sammutti (ja nyt en tosiaan tiedä johtuuko tuosta mustan pukkaamisesta se sammuminen vai siitä että OD:tä ei saa edes napilla pois päältä -> sammuminen).
    Pitäisikö selkeästi huomata että ylivaihde nytkähtää päälle, kierroslukumittarin jos asentaisi väliaikaisestikkin niin näkisi että mitkä ovat kierrokset matka-ajossa 80kmh vauhdissa, mitkä ne pitäisivät olla jos OD toimii ok tai kun se on kytkettynä pois päältä?

    Ja tosiaan, kylmänä käy ok tyhjäkäyntiä mutta lämpöisenä sammuu, vaikka olisi ajanut 500-600m valoihin parkkipaikalta.
     
  15. Juola

    Juola 1st gear

    Tuommonen palikka:
    http://info.rockauto.com/SMP/SMPDetail3.html?TCS27.html

    ... tuo kuvahan on täällä linkitettykin jo pari kertaa aiemmin. Siinä on siis od:n ja lukon solenoidi samassa. Tuo kapula oli kai siinä näkösällä kun laatikon öljypohjan ottaa alas, mutta töpseli taisi olla paremmin piilossa... piti kai se venttiilikoneisto vielä tipauttaa...?

    Kyllähän sen ylivaihteen päälle kytkeytymisen hyvin huomaa - kierrokset putoaa melkoisesti. OD menee päälle jo jossain 50 km/h vaiheilla ja turbiinilukko sitten vielä seittemässäkympissä. Mulla kun on tuo kierroslukumittari tuohon asennettu, niin kolmosella jos ajaa 80:aa on kierrokset jotain 2200 - od ja lukko päällä vaivoin 1400. Ylivaihde tiputtaa kierroksia heti monta sataa, ja lukko vielä pari sataa.

    Eli jos ei OD OFF nappia painelemalla mitään tapahdu yli 50-60 nopeuksilla on siellä joku piuha poikki tai se solenoidi ihan mykkä tai laatikko vaihdettu johonkin ei-ylivaihteelliseen tai jotain.

    ... ai niin, ja piti jo aiemmin sanoa tuosta tietokoneen nollaamisesta, että minä olen aina irrottanut pikku hetkeksi akun miinuskaapelin (opaskirjan ohjeiden mukaan), ja ovat herjaukset muistista kadonneet.
     
  16. muggo

    muggo 1st gear

    Lambaada oli pimeä, käytännössä kokonaan jos verrataan siihen mitä arvoja pitäisi antaa. Noh, illan päälle pitää hakea uusi vähän käytetty kaverilta, joskopa tuo alkaisi toimimaan.

    Tuossa tullessa testailin vielä tuota OD:tä, en kyllä tunne/huomaa eroa, oli sitten nappi painettuna pohjaan (valo palamassa) tai sitten ei.

    Ja vaikka auton alla rymysi niin unohtui katsella minkä näköinen laatikko siellä alla majailee ja verrata sitä tuohon yhteen kuvaan missä on A500 ja pari muuta laatikkoa.

    Muuten, voiko tuon ilmapumpun karsia pois? Vai annako olla paikallaan, siis se härveli mihin tulee molemmilta pakosarjoilta putket ja josta lähtee katalysaattorille? Eihän se siellä mitään haittaa tietenkään, uudet remmit ja kaikki mutta jos tuota konetta siistisi / puhdistelisi niin noiden ylimääräisten saastehimmeleiden poisto tekisi lisää tilaa työskennellä.

    MUTTA, kun en tiedä onko ko. katiska vähäpäästöinen, kiitos uudistetun AKE:n järjestelmän (enkä laiskana ja huonomuistisena muistanut tänään soittaa ja kysyä tietoja tuosta autosta, siis tuon katin osalta), niin vaikuttaako ilmapumpun pois otto päästöihin vai laskevatko ne ns. normaalille tasolle siitä 'liikaa happea' tasolta?

    Edit: Niinjoo, joku on jo tulpannut sen n. 8mm kumiletkun joka tulee sieltä ilmapumpulta kohti kantta/kaasaria, mihin se oikeasti kuuluisi? Nyt tulppa päällä enkä äkkiseltään sille kotia keksinyt. Tuntuu vähän hassulta että se on pitänyt mennä tulppaamaan mutta kuitenkin pumppu on paikallaan ja uudelle hihnallakin vielä :poff:
     
  17. muggo

    muggo 1st gear

    Lamdan vaihdolla loppui se mustan tunkeminen putkesta, tai aluksi puski sitä mustaa melko reilustikkin kierroksilla (mutta kun käynyt helvetin rikkaalla ja pitkään niin lienee kattikin jo kyllästetty bensalla), käyttelin hetken lämpöiseksi ja lopettu mustan tunkemisen.

    Vaan vieläkin puskee vikakoodeja:

    12, akku irti
    24, 24* Throttle position sensor over 4.96V (SEE NOTE #3) (vieläkin se uusi ja vaihdettu kapine)
    37, part throttle lock/unlock solenoid driver circuit ??? EGR:ään viittaavakö?
    45, Turbo boost limit exceeded (engine was shut down by logic module) (ja tämähän oli se OD:n venttiili jota herjaa)
    55, lopetus


    Ja mikäli kaasua pumppaa niin välillä potkii/tai lähinnä potkaisee kerran kaasariin/ilmanputsariin. Kiertää ok ja kulkee ok, ehkä vähän laiska alakierroksilla?
    Tulpat lienee vaihdettu, kun kuskin kumimatolla oli tulppien päitä 8kpl kun auton ostin mutta ei mitään tietoa mitä sinne on tungettu tai missä kunnossa johdot on. Jakajankannessa oli vähän kulumaa/hapettumaa pinnoissa mutta ei paljoa, putsasin. Pyörijä oli ehkä kanssa hieman kulahtanut, melko uusien näköisiä kuitenkin, vaikea verrata pyörijää ehjään kun ei moista ole koskaan nähnyt.

    Joten mitäs sitä seuraavaksi ehjäillään? Kulutuksesta ei vielä tiedä sanoa, eikä siitä että jatkaako sammuilua mutta kotipihaan tullessa sammui kun vispasin D:tä ja R:ää edestakaisin ruutuun parkkeeratessani.

    edit: ja jos nyt nykäsee vakkarin päälle niin alkaa hitaasti mutta varmasti kiihdyttämään vauhtia.
     
  18. Juola

    Juola 1st gear

    Kyllä tuo koodi 37 tässä vuosimallissa viittaa niihin vaihteiston häiriöihin. Haynesin oppaan mukaan joko turbiinilukon solenoidiin (joka siis on samassa paketissa OD-solenoidin kanssa) tai ongelmiin kolmoselta neloselle ja päinvastoin vaihtumisen kanssa (no niitäkin sulla tuntuu olevan)... ja oli siellä listattu muutakin lootaan liittyvää, vaan siis eikö liene se sama solenoidi, joka aiheuttaa sekä vikakoodin 37 että myös 45:n.

    24 on tosiaan TPS-probleema... voltteja joko yli tai alle sallitun tai "TPS signaali ei korreloi MAP-anturin kanssa". Niin, sekö oli jo vaihdettu tuo TPS?

    Ei ole vähäpäästöinen, eikä tarvi kattia tuo 89. Tai tarkista rekisteriotteesta, mutta jos ei ole mainintaa kummastakaan, niin asia on sitä myöten ongelmaton. Ei aavistusta miksi ilmapumppu on toiminnassa, mutta röörejä tulpattu - mulla oli jumissa ja remmi poistettu jo ostaessa, joten siinä tapauksessa sen poistaminen tilan tekemiseksi oli perusteltua, mutta jos ilmapumppu ja saastelaitteet toimii, ei niiden paikoilleen jättäminen auton jälleenmyyntiarvoa ajatellen ainakaan pahaa tee. Katalysaattoreiden eliniästä oli joskus juttua toisaalla - se alkaa olla aikansa palvellut parikymmentä vuotta vanhassa autossa, jos siellä vielä alkuperäinen on tai jos ei sitä ole jo tyhjennetty.

    Tulpat Champion RN12YC sanoo valmistaja, ja niitä olen käyttänyt ongelmitta.
     
  19. Antti - I

    Antti - I Gearhead

    Mulla tuli koodit 45 ja 37, OD-ja turbiinilukko-solenoidit, kun autoon oli laitettu 727-laatikko. Koodit hävisivät kun vaihdoin tilalle A500-laatikon, josta siis löytyy noi solenoidit. Sullakin voi olla sama homma..?

    TPS:n koodi 24 taitaa heittää auton limp-modeen, jolloin bensaa palaa, 37 ja 45 eivät tätä tee.
     
  20. original

    original 1st gear

    kai vihoit ne tulpat samalla ku uuden lambdan vaihoit? meikäläisellä meni tulpat heti huonoksi kun lambda pimeni, vaihoin pelkän anturin ja tulpat paljon myöhemmin, pari kuukautta meni ja jouduin tekemään koko homman uusiks.

    ootko putsannu sen venttiilin mikä on venakopan päällä ja letku menee ilmanputsariin.

    koodit nollaantu vasta kun akun johto oli irti jonkun tunnin, syytä en tiedä.

    nuo Champion RN12YC on minun tietoon parhaimmat.

    paljonko kilometrejä mittarissa?

    kiihtyykö pitkään kun tökkäät se vakkarin vai vaan hetken, joskus saatto nostaa kympilläkin nopeutta kun kytki päälle mut hetken päästä oliki jo se asettettu nopeus.
     

Kerro tästä muillekin!