Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. rt68

    rt68 1st gear

    Jep, lehdet kirjoittavat että kaasun hinta nousee jyrkästi mutta eipä ole lämmitysöljyn noususta isoa juttua tehty vaikka on noussut parin-kolmen vuoden aikana toistasataa prosenttia ja taas viimeisen puolenvuoden aikanakin lähes 50%!
    Kaasun hinta seuraa öljyn ja hiilen hintaa joihin se on sidottu ja nousua kyllä tulee mutta on se vieläkin huomattavasti edullisempaa kuin bensa tai diesel.
     
  2. rt68

    rt68 1st gear

    Re: hajuvedet

    Tuossa listaa joita ainakin on saatavilla:

    Suomessa maakaasuvaihtoehto löytyy mm. seuraavista automerkeistä ja -malleista, joita voi kysyä merkkien maahantuojilta ja jälleenmyyjiltä:


    VW Caddy EcoFuel (VV-Auto Oy)
    FIAT Punto Natural Power (Delta Motor Oy)
    Iveco Daily (Delta Trucks Oy)
    Mercedes Benz E 200 NGT (Veho Group Oy Ab)
    Mercedes Benz Sprinter (Veho Group Oy Ab)
    Opel Combo (General Motors Finland Oy)
    Opel Zafira (General Motors Finland Oy)



    Euroopassa yleisesti saatavilla ovat myös:

    Ford Focus
    Ford Transit
    VW Touran
    FIAT Ducato (Delta Motor Oy)
    FIAT DoblÛ (Delta Motor Oy)
    Citroen C3
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jeps, kiitos! Nuo Suomessa myynnissä olevat olikin tiedossa. Mutta puuttuuhan tuosta nyt ainakin äkkiseltään katellen Volvon Bi-Fuel. Ei enää taida uutena saada(?), mutta käytettyä tässä muutenkin etsiskellään.

    Mutta mutta. Niinkuin sanoin, niin ei ihan hirveästi nappaa. Noista kun kattelee, niin itseni voisin kuvitella E-Mersun, Punton tai C3:n ratin taa. Mersu on liian kallis vielä jopa käytettynä ja Punto ja C3 liian pieniä pääasialliseksi käyttöautoksi.

    Fiikus sitten varmaan...huoh :cry:
     
  4. Pecan

    Pecan Gearhead

    Re: Maakaasut vanhaan autoon !!!

    Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin, vai tarkoittaako, että samassa koneessa saadaan kilolla kaasua sama tulos kuin litralla pensaa, kun kuitenkin ilmoitetaan tämä huomattavasti alempi "vertailuhinta". Eli pitääkö koneen olla korkeapuristeinen ja kaasulle suunniteltu, että päästään näihin lukemiin? Itselläni on käynyt mielessä pensaturbon rakentaminen kympin puristuksilla, jolloin tilapäisesti voisi vielä ajaa pensallakin, mutta hyötysuhdetta saisi kuitenkin kaasulla nostettua tavanomaiseen 70-luvun turpokoneeseen nähden.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minun käsittääkseni kaasua tarvitaan enempi kuin 1 kg saman työn tekemiseen kuin litralla bensaa. Usein puhutaan "ekvivalenttilitrasta" (vaimikäseoli?), joka tarkoittaa kaasumäärää, jolla saadaan sama määrä energiaa irti kuin bensalitrasta. Eli tuolloin litrahinnat olisivat vertailukelpoisia. Mutta kg- ja litrahintoja ei voi verrata suoraan kun kustannuksia lasketaan.
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    Juu, silkkaa hämäystä se on toi hintojen tuijottelu ...

    Kaasuasemalla ilmoitettu pienempi hinta on kaasun kilohinta, se millä sitä myydään, eli maakaasua myydään kilotavarana, ei litroissa.

    Suurempi hinta on maakaaasu kilon hinta muutettuna litroiksi, jonka pitäis olla vertailu hinta bensalitralle, tämä on yleensä ollut noin puolet bensa litran hinnasta.

    Kumpikaan hinta ei ole suoraan tai paras mahdollinen tapa verrata kulutusta tai kustannuksia, se riippuu aina niin auton bensa laitteista, vertaa vaikka kaasari tai ruisku-järjestelmät bensiini autoissa. Ihan sama tilanne on kaasulaitteissa jotka on autossa, on hyviä sekventiaali ruiskuja sekä tavallisia edukkaita paineen alentimia, näitä perus versioita.

    Käytännössä ei tiedä verrata ennen kuin saa ajettua, ja mittattua.

    Yksi hyvä esimerkki on ko, koe Range joka nyt kuluttaa maakaasua 11 kg / 150 km. Eli tankillisella pääsee 150 km ja kone saammuu, säiliö on noin 70 L ja siihen menee paineen alaista maakaasua tankattuna 11 kg.
    Kyseisessä autossa on mahdollisimman yksinkertainen kaasu laitteisto joka on käytännössä hivenen alimitoitettu, maakaasulle ei saada ko, vehkeillä täytä huipputehoa, vertaa bensiini käyttö, bensiinillä ajaessa tehoa on 5-10 % enemmän, käytännössä eron huomaa vasta maantiellä, auton laitteisto on tarkoituksellisesti kuristettu kuluttamaan mahdollisimman vähän, autoa käytetään pääasiassa vain kaupungissa, tilanne on verrattavissa siihen jotta autossa olisi hivenen alimittainen kaasari.

    Jos haluaa lisää tehoa tai saman kuin bensiini käytössä, maakaasua menee suhteessa enemmän kuin bensiiniä, mutta jos haluaa säästää maakaasukäytössä voidaan huipputehoja "leikata", polttoaineena maakaasu käy kumpaankin, sekä säästämiseen kuin virittämiseen. Nyrkkisääntö on jotta 1 - 1.5 x bensiinin kulutus / 100 km = maakaasu kulutus / 100 Km, mutta sekin on vain nyrkkisääntö, todellisen kulutuksen tietää vasta sitten kun auto on käytössä.

    Vertailun vuoksi 200 bar paineessa 70 litraa kaasua = 14 000 Litraa, joka sekoitetaan kulutuksen mukaiseksi seokseksi, mutta mennään helpommalla, eli 14 000 L on siis kulunut / 150 km josta tulee, 93 333 L / 100 km maakaasua kyseisellä autolla.
     
  7. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kertokaahan jos tiijättä, mitenkä tuo puukaasu mahtuupi tuonne pulloon?
    Pystyykö sitä säilömään paineenalaisena?
    Ehkäpä se olis jo tehty jos se helppoa tai mahdollista olisi?
    Tuossa spekuloin sellasta kun nuo puukaasutinvehkeet on niin julman kokosia, niin jos sen kaasun vois tehä kotona laitteistolla säiliöön ja tankkaa autoon ku tarvii.
    Ylivieskassa on testikäytössä puukaasutin, joka tuottaa tervatonta kaasua. Sinne tais tuolla aiemmin jo linkki ollakki.
    Meinaan, että jos asentaa autoonsa maakaasuvehkeet, niin mitenkä ja millä säädöillä onnistus ajelut puukaasulla samalla laitteistolla?
    Onko maakaasulaitteiston käyttö yleensäkään järkevästi mahdollista muilla kaasuilla?
     
  8. jthrbt

    jthrbt 1st gear

    d

    mulla on v70 bi-fuel ja 15kg:llä pääsee maantellä 250-300km, vauhdista riippuen. Kaupunkiajossa noin 180km. Kuulostaa isolta erilta, mutta noin se vaan on. Bensaa menee noin 10 satkulla. Aika helppo laskea kummalla kannattaa ajaa. Koitas Karva saada luvat kuntoon, niin pannaan volvon paksi täyteen kaasua...
     
  9. leonardo

    leonardo 1st gear

    päästötodistus

    miten saitte päästötodistuksen kaasulle? käsittääkseni pelkkä päästömittaus ei riitä, vaan tarvitaan tyyppipäästötodistus (=tuhansia euroja).
    vai onko range ikäluokaa jossa vaatimuksia ei ole?
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Re: päästötodistus

    Kun katsastatte maakaasu autoja oli tuotu ulkomailta tai ei, niiden pitää täyttää ikävaatimusten mukaiset päästöt, ei mitään muuta. Kaikki mitä pyydetään yli on satuja, eikä perustu mihinkään direktiiviin, joita saa omiin käsiin tarkasteltavaksi, vaikka netistä.

    Eli käytännössä, jos auto on vaikka vuosimallia -91 se on siis Euro 1 päästö-ajan auto, sen tulee täyttää ko, päästönormit Euro 1. Tämä tulee todistaa, jotta näin on myös käytännössä, eli toimittaa ake:n ja katsastustoimipaikan käyttöön todistus siitä jotta auto täyttää vaihtoehtoisella polttoaineella ko, normit ja asetukset, Euro 1.

    Toisin sanoen mitä vanhempi auto sen helpompaa päästöjen osalta, kunhan auto täyttää sen aikaiset päästörajat, ihan kuin se olisi aikanaan tehnyt. Päästöjen määrittely menee aina iän mukaan, kaikki muu on satuja, typpipäästötodistusta ei tarvita, Euro 4 vaatimus on kumottu.

    Typpipäästöt eivät ole mukana vanhemmissa päästörajoissa, eli kansalliset luokitukset -91 ja vanhemmat, sen jälkeen tasaseen tahtiin Euro 1 jne. Käsittääkseni, jos nyt en aivan väärin muista, vasta Euro 4 päästöluokituksen omaavassa autossa on huomioitu myös typpi päästöt ja päästöjen käyttäytyminen moottorin kuormituksen yms, mukaan.

    Mitä uudempi auto sen vaikeammaksi menee, missä sitten saa teetettyä tutkimuksen tai mittauksen, vastaus on jotta ei oikein missään, eu:n alueella on vain kourallinen mittaus laitoksia jotka voivat mitata nykyiset Euro 4 ja siitä sitten eteenpäin, tulevat ja olevat päästöt.

    Suurin osa perustuu vain tehtaiden ilmoituksiin, jotta he täyttävät päästönsä, esim Volvo joka aikaisemmin tässä teki maakaasu-muutos-autoa, teki sen niin jotta alihankkija rakensi, tehtaan liukuhihnalta napatuihin ja tilattuihin, siis tavallisiin autoihin, jälkiasennus sarjaan perustuvan, maakaasu laitteiston, sen takaa tehdas jotta täyttää päästöt, mittaus laitos teki kokeet ja se on siinä.

    Yksinkertaisesti sellaista mittaus laitosta ei ole, joka tähän hätään saa Suomessa, tai lähialueella mitattua nykyautoihin normien ja direktiivien mukaisesti, vaikka nyt sitten Euro 4 luokituksen omaavat päästöt, edes VTT ei sitä saa aikaan, vaikka he aina välillä kauppaavat moista palvelua. Suomessa viranomaistahot, valtio tai ake, ei tiedä mitä moisen päästömittauksen ja testin pitäisi sisältää, tai mitkä ne arvot on joita sen missäkin kuormituskokeessa alittaa, kuka ja millä pätevyydellä sen mittauksen saa tehdä, entäs mittaus välineiden laite standardit ja hyväksynnät jotta voit mitata tai antaa oikeilla mittavälineillä virallisia todistuksia.

    Sellaisia arvoja on, vaikka nyt Euro 4, niitä esim, jäännöshapen lukuja löytyy joka nurkasta, katsastuksen yhteydessä ne katsotaan joka kerta, nämä eivät ole ongelma, mutta kuka saa mitata, millä välineillä ja millä pätevyydellä, ja kuinka kuormitellaan tai kaasutellaan autoa mttauksen ajan, tätä ei tiedä kukaan, toistaiseksi autotehtaat ilmoittaa uusiin maakaasu autoihin osin laskennalliset päästöarvot, osin mitatut, mutta yhtä kaikki tehdas takaa jotta saastuttaa vähemmän kuin mikään muu polttoaine se on sillä hyvä, ja uudet autot tehtaan certifikaatilla kilpiin.

    Euroopassa, siellä sivistyksen alueella, jälkiasennus laitteet menee kilpiin kun ne on asian mukaisesti asennettu ja niiden katsastuksen, jos viitsii vaivautua katsastamaan, yhteydessä mitattu päästö arvo on auton iän huomioiden alle sen bensiini version, eli auto saastuttaa vähemmän, kilvet kiini ja ajoa.

    Näin se menee myös Suomessa, kunhan laitteet täyttää direktiivit, eli niistä löytyy merkintä, tai valmistajalla on certifikaatti laitteille. Toinen mikä pitää olla on polttoainesäiliön certifikaatti, tai vastaavat eurooppalaisen säiliön tarkastuslaitoksen numerosarja, hyväksyntä tai vastaava jolla pystyy todistaan, että ko, säiliö on näille paineille, maakaasulle, ja auton polttoainesäiliöksi tarkoitettu. Letkut ja putket, pullohanat ja tarvikkeet myös, jokaisesta certifikaatti jotta on tarkoitettu juuri tähän käyttöön.

    Kun nämä on kaikki, tarvitaan enään auton iän mukaan tehtävä päästöjen mittaus, mitä uudempi sen vaikeammaksi menee, parasta on kun pyydätte listan siitä mitä päästö mittauksessa tulee olla ja eikun mittaan.

    Kun joka laitteesta on todistus ja päästöt on mitattu, viimeinen tehtävä on suorittaa autolle, kaasualan pätevöimistutkinnon suorittaneen henkilön toimesta, käyttöönotto tarkastus, vastaava kuin matkailuvaunun kaasulaitteiden tarkistus tai katsastus. Helpoin tapa todeta asian olevan kaikin puolin kunnossa, on teettää samalla ko, henkilöllä laitteiden käyttöönottopöytäkirja, siihen merkitään mitä on asennettu, kuka ja kuinka se on tehty, kuinka vehkeet pelaa ja lopuksi todetaan jotta kaikki on vallan mainiosti, nimet alle ja sitten katsastukseen.

    Katsastuskonttorilla todetaan laitteiden asianmukainen asennus ja merkinnät direktiivin mukaisista laitteista ja direktiiveistä sekä dokumenteistä ja certifikaateista.

    Lopun perin asia on yksinkertainen ja kaikkien tiedossa, mutta ...

    Meidän koeversion osalta asia alkaa olemaan puikoissa, mutta ennen juhannusta ei tapahdu mitään, sitten onkin jo lomakausi, mutta toivottavasti saadaan asia virallistettua kohta puoleen, ja auto muuhunkin kuin pelkkään koe käyttöön, kun se on virallista siitä pidetään kyllä sitten senkin edestä mölyä.
     
  11. timppala

    timppala 1st gear

    CNG wanhaan autoon

    Kun aika, on kerrotko kokoonpanon vai hinnan?

    Olin tässä aikeissa vaihtaa v00 Astra 1.8 2000 Edition Delta-Autossa niitten ainooseen Punto CNG kappaleeseen 06 malliin, mutta homma kariutui nootten naurettavaan 3500€ tarjoukseen ja Punton roimaan yliarvioinitiin.

    Olen kyselllyt monelta toimittajalta tarjouksia CNG laitteista ilman kaasusäiliötä, mutta en vielä ole saanut vastauksia.

    Näkyvät myyvän niitä Intiassa, Sri Lankassa ja ainakin Tsekissä.

    Mistä ostettuna olet havainnut parhaat laitteet, jos ajattelee tankkien tulevan Suomesta?
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tämä lausuma ei mielestäni käy oikein yksiin tuon Karvan kertoman kanssa. Vai riittääkö se, että auto on ollut rekisterissä EU:n alueella varustettuna ko. laitteilla? Ei oikeen äkkiseltää uskoisi, että riittää Suomen erinomaisille viranomaisille. Mutta kaitpa sekin pitää joka tapauksessa jotenkin näyttää toteen.
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mistä noita maakaasusäiliöitä vois kysellä?
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Re: CNG wanhaan autoon


    Kyllä kerrotaan, nyt se budjetti on ollut tollasta 2 - 3 000 Euron luokkaa, kaikkine asennuksineen ja himmeleineen, myyjä säiliölle ja laitteille oli se isompi Italia:lainen alan yritys. Vehkeet on mahdollisimman yksinkertaiset ja toimivat, ilman mitään hienouksia, uudempaan autoon suositellaan ehdottomasti autokohtaista ruisku-järjestelmää, mutta näihin vanhoihin ja perus autoihin, yksinkertainen on kaunista ja toimivaa.

    Sitten Huom, samoja laitteita löytyy ympäri mailman, EU:ssa kelpaa vain täällä tehdyt ja eu certikoidut laitteet, niistä pitää löytyä joka mutterista certifikaatti ja laitteista EB110 merkintä.

    Paineastioita koskee paineastia laki ja eu direktiivit, eli ne pitää olla ko, käyttöön tarkoitettuja ja certifikaattia pitää olla, eurooppalaiselta viralliselta hyväksytyltä, paineastioiden hyväksymis laitokselta, tässä kohtaa on paras kun ostat kotimaassa varmasti hyväksytyn säiliön, ei tule ongelmia, ainakin erääseen autoon on jouduttu vaihtamaan säiliö, kotimainen kelpas. Tähän viestiketjuun osallistuvalta henkilöltä saa varmasti apuja, hän kun pelaa paineastioiden kanssa päivittäin ja vois antaa kommenttia noista säiliöistä. Toinen foorumilla keskusteleva alan harrastaja varmaan lähi tulevaisuudessa jopa ehkä alkaa myydä hyväksyttyjä säiliöitä.

    Sitten on kolmas ja pahin este enään jäljellä, päästöt jotka vanhoissa autoissa on helpompa todistaa ja mitata, ennen katalysaattoria olevat, kunhan menevät bensa arvon alle, se on siinä. Mutta siitä eteenpäin kannattaa aina käydä kysymässä auton papereiden kera mitä ja kuinka tehdään päästö mittaus niin että se täyttää vähintään bensa version raja arvot.

    Toisin sanoen esim, nissan 2.0 L -93 bensa pitää alittaa sen bensa arvot, mutta vaikka samaan autoon olis vaihdettu 3.0 kone sen päästön kaasulla pitää alittaa yhä alkuperäinen 2.0 arvo, katti kiinni. Kaikki muu mitä vanhemmalta kalustolta vaaditaan on puuta - heinää, jos tulee muuta kysykää miksi ja mustaa valkoiselle kiitos. Kaikkiin vaadittuun pitää aina löytyä peruste, ja kysymykseen kuinka teen tämän, järkevä vastaus, oman auton dokumentit kainaloon ja konttorille kysymään.

    Kaasualan pätevöimis tutkinnon voi suorittaa Tukes tenttinä, niitä on monta eri tasoista eri käyttöön, tutkinto mahdollistaa ko, järjestelmien tarkastamisen ja käyttöön oton, kun se on tehty, suositellaan hyvää asennustapaa noudattaen, jotta kaikista asiaan liittyvistä tehdään, käyttöönottopöytäkirja teollisuus asennusten tyyliin, josta selviää kuka on tehnyt, tarkastanut jne, millä pätevyydellä, mittaus arvot ja tehdyt esim, vuoto ja vika testaukset, kun asennuksesta ja testaamisesta sekä tarkastuksesta on esittää kattava käyttöönottopöytökirja ei katsastus toimelle jää niin paljon vastuuta, kukaan ei halua 200 bar pommin kanssa sötöksiä kadulle, vaikka olisi kuinka halpaa ajaa, tämä asia on syytä hoitaa kunnialla ....

    Mitä tulee muihin asennus paikkoihin Suomessa, Gasum käsittääkseni teettää eräällä tunnetulla Salolaisella alan yrityksellä huollot ja osin saksan päässä, heidän autoihin on tehty muutoksia ja muita myös Suomessa ja ko, yrityksessä mutta varsinaista ensimmäistä jälkiasennusta ei ole vielä kilpiin asti saatu, 2000 luvulla, tämä meidän kokeilu on sen verran pitkällä jotta maali suora häämöttää, mutta se on tehty lähinnä omia ambiitioita hyödyntäen.

    Sama Salolainen yritys on ollut käsittääkseni niiden Suomeen tuotujen mm, Hummer:den muutosten takana, mutta ne on tehty viemällä autot ensin Viron kilpiin, maakaasuversioitu ja sen jälkeen rekisteröity Suomeen. Tai näin se asia on ainakin ymmärretty.

    Lomakauden aikan tuskin tapahtuu asian tiimoilta mitään mutta loppu kesällä ollaan taas yhtä etappia viisaampia ...
     
  15. turbonautti

    turbonautti 1st gear

    kaasuttelu mielessä

    no nytpä ymmärrän miksi pekkarisen bi-fuel vulva poistui käytöstä vähin äänin ja ilman järkevää syytä... olisi ollut ihan liika näkyvää mainosta joka johtaisi verotusautomaatin vaarantumiseen...

    olen tosi kiinnostunut tästä kaasulaitteistohommasta, sopisi hyvin virittelyynkin jos kerta kaasulla käyvä moottori kestää turboahtoja paremmin/enemmän! ja eikä haittaa vaikka ainetta menisi melkein tuplasti enemmän, on se silti halvempaa kun bensa...
     
  16. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Nyt alkaa olemaan Joensuussa säpinää biokaasun kanssa. Joko on oikeasti mahdollista saada kaasulaitteet 1999 rangeen?
    Tuohon pystynee hakemaan EU-tukea jos kerran johonkin kattoremppaankin sai...
    Minä tulisin vaikka heti ensi viikolla asennuttamaan mikäli se on mahdollista. Sitten täällä olisi kolme kaasuautoa ja se nestekaasu-jenkki (josta haluaisin tietää kuka sillä ajaa).
     
  17. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Tässä Norjan reissulla kysäisin Gastech - nimisestä laitoiksesta Bergenin pohjoispuolella kaasuvermeitä -96 Buickkiin, sanoivat että noin 4500,- Euroa ois kaikkine asennuksineen ja tietokoneen ohjelmointien kanssa. Ainoa mutta oli että Norjasta ei löydy meikäläisten 200bar bio-tai maakaasua, joten testausta varten auto pitää käydä tankkaamassa Ruotsin puolella, ja sitten ajaa takaisin pajalle. Mutta sanoivat että 8-piste ruiskuunkin löytyy ohjelmat, ja kaikki tarvittava laitteisto. 8:lla erillisellä kaasu-suuttimella. Laitteet olisi Italialaiset BRC-merkkiset.

    Ihanan kallista.

    Toisaalta, vaikka 4tonnia löis kiinni, niin jos 2500-3000 euron bensakulut puoliintuisi, yllättävän nopeasti alkaisi tulla kotiinpäin. Ja mikä tärkeintä nää kaverit oli laittaneet näitä autoihin paljon, uusiin Subbareihin, Vortec koneisiin ym. "nykyaikaisiin" malleihin.
     
  18. 454SS

    454SS 3rd gear

    Re: CNG wanhaan autoon

    Mitään patevöitymistutkintoja tai edes asiaan perehtyneisyyttä ei kuitenkaan vaadita kun uudessa autossa olevaa laitteistoa korjataan tehtaan valtuuttamassa korjaamossa :D
     
  19. nixon

    nixon 3rd gear

    ^^Norjassahan se muutos ehdottomasti kannattaa tehdä, kun tässä on ihan oikeita eu-maitakin ympärillä.
     
  20. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Nestekaasu jenkistä oli juttua jokunen aika sitten paikallislehti Heilissä..
     

Kerro tästä muillekin!