Tinaus - kittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Eyetech, 28.12.2006.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Juu ja tinankin pystyy huolimaton/ taitamaton turakainen :oops: levittämään pellille ilman, että se kunnolla tarttuu kiinni.
     
  2. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Boyd coddingtonillakin jossain jaksossa poistivat kaikki tehtaalla asennetut tinat koska tina on "vanhanaikaista". Sitten auto charlielle joka levitti 28 litraa kittiä päälle.
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    oon minäkin kattonu kyseistä show:ta ja silloin oli puheet täysin päinvastaiset.
     
  4. roku65

    roku65 Gearhead

    Aika moni peltikorjaamo on siirtynyt metallikitin käyttöön viimeaikoina. Ei siksi, että tinaus olisi huono menetelmä, päinvastoin. Metallikitti on vaan helpompi ja nopeampi menetelmä ja kestää oikein käytettynä ainakin takuuajan. Silti mielestäni koritinaus on ehdoton menetelmä hitsisaumojen viimeistelyyn pintapelleissä ja suuriin rasituksiin tulevissa paikoissa esim luukkujen kulmissa ym.
    Metallikitin toimivuudesta en osaa vielä sanoa kovinkaan monen vuoden ajalta kuinka saumat tulee kestämään. Harrastetallin vanhimmat tehtaan työn jäljiltä jälkikäteen tehdyt tinaukset ovat vuodelta 87 ja ovat säilyneet täysin virheettöminä ilman ruostetta ja saumojen elämistä joten kovinkaan huonoksi menetelmää ei voi sanoa.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Tässä on tosiasiaa.
     
  6. rötvä

    rötvä 1st gear

    vaihdoin entiseen autooni takapyöränkaaret -98 ja tinasin saumat. vissiin onnistui kun nyt kesällä näin ko. pirssin niin priimathan nuo vielä oli. riippuu tietysti kohteesta, tinaamalla voi kyllä melko kutistelutalkootkin saada aikaiseks
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    :D

    pitäis itse asiassa tehdä sama operaatio..
     
  8. RabaFari

    RabaFari 1st gear

    Käyttiksissä en edes mieti kumpaa käytän,kittiä tietty,kun se on nopeampaa ja halvempaa eikä sitäkään ole pakko leipoa ruosteen ja paskan päälle. 8)
     
  9. Leafhill

    Leafhill Gearhead

    Roy poisti kyllä vanhat tinat, mutta veteli uudet tinat tilalle. Charlie tinasi oven aukon reunat, koska "bondo halkeaisi heti", mutta kittiä meni silti varmaan se 28l. mutta niinhän sitä menee, jos koko auton oikaisee peilisuoraksi.
    Onneksi oman auton saa tehdä niinku haluaa, pistän tinalla muodot ja kitillä siloittelut.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Pulkkisen Jarmo käsittääkseni aikoinaan teki peltityöt ilman tinaa ja kittiä tekemällä pellit suoriksi. Sen jälkeen perään normipohjavärit ja päällä aivan kipeesti akryyliväriä, joka sitten pitkään kuivuttuaan hiottiin ja kiillotettiin, eli toimi samalla ikäänkuin "ruiskukittinä". Ei vissiin tehnyt noita ihan ilmaseksi. Mulla on ollut jo ihan alkuajoista lähtien, reilu 20 vuotta, mottona "minkä pelti heittää, sen kitti peittää". Sitä ollaan ihan kohtuumenestyksellä toteutettu noissa enempi "function over form" vehkeissä, eikä ne nyt mitään kauheen rumiakaan oo olleet. On myös kestäneet hämmästyttävän hyvin.
     
  11. samip

    samip 1st gear

    Niin... ja suurin osahan siitä 28 litrasta on sitten loppujen lopuksi jauhona lattialla kun oikaisuhionta on tehty...
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    niinhän se on näissä että käytäntö ja ihannetilanne ei kohtaa ihan helposti.
     
  13. kassinen

    kassinen 1st gear

    sikit, reunat ja kulmat tehdään aina tinalla koska pondo halkee helposti
    niitä autoja on aina kiva kattoa ku on kitit halki ja ruostevana tulee halkeemasta :lol:
     

Kerro tästä muillekin!