Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    vitut siellä mitään virkkaa oo jaossa. :oops: sehän on "tieto"enatorin valmistama juttu. :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :poff:
     
  2. Kerberos

    Kerberos Gearhead


    Niin, tietotekniikka on helpottava asia toimiessaan,mutta kun ne eivät toimi, niin sitten onkin iso työ kun tehdään ensin paperiversioita ja sitten syötetään tiedot koneelle kun ne toimii.
    Nykyinen ATJ-järjestelmä on niin valtava kaikkine osa-alueineen, ja siihen kuuluu mm. kats.asemat, tulli, autoliikkeet ja vakuutusyhtiöt.
    Kaikki tapahtuu reaaliajassa ja asemilla tehtävät toimenpiteet kiertävät Hesan kautta, eli jos yhteys Hesaan ei pelaa=homma ei toimi. Paljoa ei voi pelkästään asematasolla silloin tehdä.
    Ennen katsastusten vikatiedot päivittyi yön aikana järjestelmään, nyt ATJ aikana, kun katsastus on tehty niin heti pääsee AKE:n mies halutessaan katsomaan auton katsastustietoja ja vaikka sitä kauanko toimenpide kesti.
    Että tälläistä nykyään...
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    :rotfl: ja kun järjestelmä ei maksanut kuin vaivaset 10M€(olis maksanu 12M€ mutku "se ei toiminu" ni tuli viivästys) ni eihän se voi toimii........ :rotfl: :rotfl:
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Niin mut eihän tolla oo mitään väliä mitä vaikkapa moinen järjestelmä tulee maksamaan, asiakkaiks pakotetut autoilijathan sen maksaa :odroll:
    Ja jos se ei toimi niin haitatkin jää vaan asiakkaan harmiks ja ongelmaks kunnes järjestelmän korjaamisesta ja jatkokehittelystä on taas maksettu sopivasti lisää hyvä veli syst... Oho, eiku siis kilpailuttamis systeemillä valitulle järjestelmän tarjoajalle eikä noikaan kustannukset haittaa AKE:a yhtään vaikka olisivatkin taas ylimitoitettuja kun niillekin on jo valmiina maksaja eli samaiset onnettomat suomalaiset autoilijat :poff:
     
  5. hla

    hla Gearhead

    Mulle ei ollu onneks suurempaa haittaa tosta. Sain kauniin sinisen leiman vanhaan otteeseen ja uus tulee kuulemma postissa himaan. Jarrudynokin sai sätkyn vanhan käyttistraktorin hyvistä jarruista, se meni jumiin etujarrujen jälkeen. Inssi sai kaks kertaa sammuttaa koko laitteen ja maanitella ja hyppiä rullien päällä, ennenkuin se taas alko toimimaan...
     
  6. Tapsala

    Tapsala 1st gear

    Mää kan yhtä harrasteautoo rekisteröittin, Passat GT G60 vm. 90 (remmiahdettu nelikko tehtaalta lähtiessään) Tuli siinä katsastuken aikana vaan puheeksi et tullu laitettua tää kuntoon kun on sen verran harvinainen kärry liikenteessä, kun on tuo ahdin ja neliveto. Inssi sit ihmetteli et mikä ahdin? Rekisteriotteessa luki et tää olis normi CL malli... Konepellin avattua katsari usko että autossa on ahdin, mutta oli pieni työ saada se uskoon et se on ollu tehtaaltalähtiessä jo, mutta lopulta se usko sen. Sillon katsari kattoi vanhaa rekisteriotetta ja totes et oonhan määkin tän muutama vuosi sitten aikasemmin tarkastanu, muttei ollu huomannut ahdinta.
    Kun papereita ruvettiin tekeen, joutu katsari soitteleen aket sun muuta läpi ja lopuksi se loihti mun autoon uuden tyyppikoodin tai mikä nyt onkaan ja kuvas runkonumeron autosta. Uto kun on tuotu pulivuotta vanhana saksasta muuttoautona ja silloin rekisteröity virheellisellä tyyppikoodilla suomeen. Eihän se oo keritty katsastaan suomessa sillä vöäärällä koodilla kuin 16 vuotta.Koko toimenpidehän ei kestäny kuin pari tuntii...
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    oli pakko lainata muutaman vuoden vanhaa kommenttia,
    perjantaina käytin rotteloa leimalla ja jarrut näyttivät tältä:

    1. akseli 3.0 3.0 0/30
    2. akseli 2.0 2.1 5/30
    seisontajarru 1.4 1.4 0/70

    eli mun mielestä noi mekaaniset takajarrut ottaa aika tasaisesti, edessä myös rummut.
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear


    No, mulla oli MB508:ssa puolen vuoden seisotuksen jälkeen kaikki jarrut molemmilla akseleilla tasan tasan ja rumpuja on joka nurkassa. Joskus on ollut kopissakin, mutta se on eri juttu se.

    Sen sijaan noissa jenkeissä, varsinkin Capriisissa on mun käsittääkseni jo käsijarrun käyttösysteemin rakenne sellainen, että aika todella vaikea saada käsijarrua pitään molemmin puolin tasan, vaikka ajojarrut olis just eikä melkein.

    Ihan kiva, jos tämä faktumi on katsurin tiedossa, muuten tulee helposti paljon turhaa työtä, kun koitetaan tehdä autosta parempi kuin se tehtaalta lähteissäänkään oli, ja monen, kuten mun mielestä, jokseenkin turhaan.
     
  9. raggar

    raggar 3rd gear

    Joo ei ainakaan piilojameksen seisontajarru pidä ikänä tasasesti.
    Jos rullilla ei pidä toinen puol juurikaan, niin asiantunteva katsuri laittaa vaan sen huonomman puolen rullan pyörimään ja kattoo sitte. Ku yleensä toinen pyörä kerkee menemään lukkoon ennenku toinen nappaa kiinni!
     
  10. Damned

    Damned Gearhead

    Toisaalta sen jameksen jarrujen säätöön menee n. minuutti, jos on vaan viittinyt sillointällöin rasvata sitä vaijereiden liitoskohtaa. Että jos kovin kiltti katsastussetä on, niin jarrutasapainon ollessa päin prinkkalaa voi siltä kysyä että josko sais hiukka kiristää/löysätä säätöä ja sitten kokeilla uudestaan (joopa in your dreams :rotfl: )
     
  11. pas2

    pas2 Gearhead

    Minä tuossa funteerasin, että kuka korvaa tuommoisessa tilanteessa hyvikemaksut tai siirtoluvat tms jos on itse ajallaan ja koneet kops. Pyysithän virkailijalta todistuksen, että olet käynyt paikalla?
     
  12. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No meillä päin kun sanoin jo etukäteen, että tässä autossa on sitten niin, että toisen puolen seisontajarru lukkiutuu ennkuin toinen alkaa ottamaan niin katsuri sanoi; jaa. Katsoi tosin myöhemmin millainen tämä letukoiden kiritstys systeemi on ja merkkasi hyväksytyksi.
    Toinen katsuri toisella asemalla ja toisella autolla, kerroin että tässä autossa on kardaaniseisontajarru (Mopar) niin katsuri siihen; no hyvä kun sanoit niin en koeta sitä näillä rullilla niin ei mene ainakaan rikki.
    Polki seisontajarrun sitten hallissa ja virkkoi jotain, että näyttähän tuo pitävän.
     
  13. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    missä letukassa kuuluu vaan toisen pyörän käsijarrun ottaa kiinni??? :eek: onkos nyt taas niin että niitä jarruja on säädelty ihan päin v...ua?? siis vaijeriin ei kosketa ennen kuin kengät on vedetty lähelle rumpua!!!!
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Tiedän myös yhden tapauksen joitakin vuosia takaperin autosta jossa oli kemppilukko taka-akselissa katsastusasemalla.
    Takajarruissa oli silti 15% heitto. Ei sinänsä tyyppiä harmittanut, ehkä hieman ihmetytti tosin. :rotfl:
     
  15. BB Custom

    BB Custom 1st gear

    kässärit


    joo, ja kengäthän pitää laittaa silleen et pitemmän kitkapinnan omaava tulee vaijerille = tehokkaampi. monesti olen huomannut että ensin on vaihdettu kuskin puolen kengät ja sitten apparin, kengät laitettu vaan samoin päin. lyhyt eteen ja pitkä taakse vai miten se nyt oli...

    Eikö olekin näin että jos on kässärissä ollu heittoa, niin apparin puoli on tullu jäljessä?

    Omassa farkussa on ollut tuon tarkastuksen jälkeen ihan tasaiset jarrut
     
  16. raggar

    raggar 3rd gear

    Vaikka on uudet hilut ollu niin ei oo täysin tasan pitäny. Tietysti ihan uusilla ei pidäkkään. Ja luulisin tietäväni miten jarrut säädetään ja miten päin kengät tulee. Tuossa letukan systeemissähän vaan sitä toista vaijeria vedetään ja se toinen tulee sitten perässä, jos tulee.
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei tossa oo mitään ihmeellistä, sähkömoottorit vaan pyörittää rullia pikkusen eri nopeudella, niin yhtä puuta oleva perä sit siirtää momenttia sinne hitaammalle puolelle.
     
  18. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mä taas olen luottanut tässä ihan vaan asiansa tuntevaan korjaamosetään, joka muuten sanoo ihan samaa. Mun mielestä on ihan turha käyttää energiaa käsijarrun tasapainon viimesen päälle hifistelyyn, kun varsinaiset käyttäjarrut toimii kuten kuuluukin, ilman heittoa.
     
  19. kabu

    kabu 1st gear

    Yhden tutun Bentley S3 1963 hylättiin katsastuksessa tehottomien etujarrujen takia. Kun kuulin asiasta niin kysyin omistajalta että mitenkäs ne olivat testanneet ne etujarrut. Ihan normaalisti dynossa oli kuulemma testattu eikä etujarruissa ollut riittävästi tehoa. Sanoin sitten omistajalle että niin niiden tuossa autossa kuuluukin toimia. Tuonikäisissä Bentleyissä ja Rolsseissa on nimittäin mekaaninen jarrutehostin jossa on vaihdelaatikon ja kardaanin välissä kartiokytkin joka ottaa jarruppoljinta painaessa kiinni ja mekaanisesti lisää poljinvoivaa. Näin ollen siis kun takarenkaat eivät pyöri niin autossa ei ole jarrutehostusta ollenkaan eikä etujarruissa ole kummoistakaan tehoa. Noiden autojen jarrut pitää siis testata joko nelipyörädynolla tai sitten vaan koeajamalla. Kaveri kävi näyttämässä autoa uudestaan konttorilla ja kertoi katsastusmiehelle tuon jarrujen rakenteen (jota siis tuo omistajakaan ei aiemmin tiennyt), testasivat sitten jarrut koeajolla ja leima tuli paperiin.

    Sinänsä tuossa tehostimessa on ideaa koska se on progressiivinen, mitä kovempaa auto kulkee niin sitä suurempi tehostus jarruilla.
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eilen kävin leimaamassa oman harrasteen AKE:n toimipisteessä...hienosti toimi homma,todella asiallinen inssi ja erittäin asiallinen suhtautuminen ihan kaikkeen,ei mitään pahaa sanottavaa ! 8)

    Homma maksoi 49eur ilman pakokaasumittausta...pakokaasumittauksen teetän aina toisaalla etukäteen kun ei maksa mulle mitään...säästö se on pienikin säästö :wink:
     

Kerro tästä muillekin!